De kleine gazet: geïllustreerd blad

1430 0
close

Warum möchten Sie diesen Inhalt melden?

Bemerkungen

senden
s.n. 1914, 21 Mai. De kleine gazet: geïllustreerd blad. Konsultiert 19 April 2024, https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/de/pid/q23qv3d23c/
Text zeigen

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Donderdag 21 Mei 1914 Nr 9.1 Tiende Jaargang DE KLEINE GAZET C3-eïll\jLstreercL A7v eek bla.cL Abonnementen worden aongenomen in onze bureelen Korte Nieuwstraat 28, en in aile Postkanloren. Afzonderlijke ntunmers bij Van Tassel, Melkmarkt, Roelants, St-Pietersstraat, Boekhandel Flandria, Kathelijnevest en bij al de v ornaamsle dagbladverkoopers. A H< >\ S KM KNTEN Redaktfe en Administratie AANKON DIGINGKN : l>er jaar lr. ï.50 28, KORTE NIEUWSTRAAT, 2 8 -te hladzijde, per kleine regel volons overeenkomst t'ei- nummer . . t'r. 0.05 xsr T w E R nm Telefoon 853 Groote aankondigiuge» Het Sport=Leven WIELRIJDBN Schaal van Antwerpen. — Een Bijval zonder voorgaande Meer dan 130 renners gaan deel aan het vertrek nemen bij den doorsteek van de Borsbeeksche Poort Hoe Farman Vlieger werd Henry Farman, een der helden van de eerste uren der vliegkunst, is voor ons Belgen een zeer belangrijk figuur, daar de vliegtoestellen door het Belgisch goever-nement in dienst genomen, uit zijn geest voortspruiten. Ten einde aile' vergissing te vermijden moeten wij er nochtans bij-voegen, dat het feene firma onzer is die met het vervaardigen en regelen er van gelast is. Overigens, genoeg omwegen en eenc langere inleiding zou slechts onnoodig langdradig worden. Te Parijs geboren in 1873, van een Engelsche vader en een Fransche moeder. Twee hartstochten heerschten in hem : de schilderkunst die hij bestudeerde in de school der Schoone Kunsten, én de voortbeweging onder aile vormen. Van af zijn kindsche jaren vatte het rijwiel hem letterlijk aan. Hij had het geluk in 1892, het 100 km. kampioenschap van de leerlingen der Schoone Kunsten te winnen, vervolgens Parijs-Clermont. Hij kwam dus natuurlijker wijze tôt de «pist» en vormde met zijn broeder Maurice een der beste tandemploegen. De automobiel werd de plaatsvervan-ger van rijwiel, eerstens de petrool-tricy-cle, dan de kleine auto (voiturette) die hem toeliet de koersen van Pau en Nice te winnen, en eindelijk het groote rijtuig. Is het noodig te zeggen dat in Parijs-Weenen, in 1902, zijne Panhard-Levassor zich eerst plaatste der groote rijtuigen, tweede van het algemeen klassement, ach-ter Marcel Renault. Moet ik zijn aardig ongeval herinneren van den omloop van Auvergne in 1905? Ten gevolge van een te... snelle bocht, rolde het rijtuig bui-tenwaarts, en terwijl het ronken in een diepe ravijn stortte,- bleef hij en zijn mécanicien in de takken van een boom hangen. Het was waarlijk zijn eerste optreden in de vliegkunst, ofschoon deze manier om de vogelen na te bootsen even brutaal als onverwacht was. Dikwijls -tijdens die koersen der «snelle monsters» dacht hij er aan — zonder aan die overweging groote waarde te hech-ten — dat indien het rijtuig,aan honderd-in 't uur rijdend, voorzien zou zijn, langs beide zijden, van draagvlakken, het mis-schien den grond zou hebben verlaten. Maar in dit geval, voegde hij er in petto bij, zou het ombuitelen, alzoo spoedig die poging van den «zwaarder dan de lucht» doen eindigen, zoo verschrikkelijk moei-lijk scheen toen een der neteligste vraag-stukken der vliegkunst : de evenwichthou-ding. Ook was hij genoodzaakt tôt zich zelve te bekennen dat een motor van een vliegtoestel anders licht moest wezen als het machtige mecanismus waarvan hij met vreugde het regelmatig geronk hoor-de.Die zonderlinge gedachten spro-ten zekerlijk voort uit verscheidene lezin-gen of verslagen van proefnemingen nog îjdel, of werken die handelden over lucht-automobilism.Hij bezat reeds •— dank zijn broeder Maurice zeer ervaren luchtreiziger. loods van de Aéro-Club van Frankrijk — eeni-ge begrippen van luchtevenwichtsleer, kende ook de voornaamste krachtinspan-ningen van de vliegers van vroeger. Hij had met levendige belangstelling. de be-merkenswaardige glijdvluchten van Li-lienthal gevolgd. die Duitsche mgenieur die het vliegtoestel beoefende zonder motor door zich tegen wind in. van kunst-matige vleugels voorzien, van den top eener helling te werpen. Lilienthal dood-de zich in 1896, na 2000 vluchten uitge-voerd te hebben, door een rukwind omge-keerd op 15 meters hoogte. Maar hij had een school gesticht en de Engelschman Pilcher en de Amerikaan Chanute waren zijne eerste aanhangers. Vervolgens werd er onder voorbehoud gesproken van de zonderlinge en geheimzinnige proefnemingen der gebroeders Wright te Dayton (Ohio). Plotseling. den I3n September 1906, bewees Santos Dumont, op het gras-plein van Bagatelle, voor honderden geestdriftige toeschouwers, dat een toe-stel uitsluitelijk zwaarder dan de lucht zich van den grond kon losrukken door zijne eigene middelen. gansch mekaniek. Aan dit bewonderenswaardig bewijs, voegde hij er den I2n November opvol-gende een veelbeduidend feit bij door 220 m. in voile vlucht af te leggen. Die dag stelde de beslissende verove-ring vast van het luchtruim en de ver-stomming der twijfelaars die vroeger de bekomene uitslagen van den beroemden Bresiliaan slechts sprongen noemden. Santos-Dumont deed menige aarzelingen verdwijnen. In 1907, tijdens den zomer, liet Farman bij de gebroeders Voisin een vliegtoestel tweedekker, type Delagrange, ma-ken. Hij werd door hunne bevoegdheid, hunne werkzaamheid en hun grondige kennis geholpen.. Zij hadden de stout-moedigheid gehad werkhuizen te stichten voor het bestudeeren en bouwen van vliegmachienen wanneer die onderneming allen uiterst gewâagd voorkwam. In staat hunne vliegtoestellen te bestudeeren,te be-rekenen alsook ze te verwezentlijken, hebben zij zelf bewezen dat zij bekwaam waren ze te loodsen. Farman koos, zelf voor zijn eerste toe-stel de celvormige of tweedekker. daar hij die vorm als de meest bestudeerde aanzag en het best de evenwichthouding verzekerde. Buitendien was het bouwen ervan gemakkelijker en zijn stevigheid grooter. Ziehier de volledige beschrijving van het toestel dat hij gebruikte voor menig-vuldige methodische proeven en die dan verscheiden kleine wijzigingen onder-stond die ingegeven werden door de on-dervinding. Het hoofddeel bestond uit vlerken die eene uitgebreidheid bezaten van 10 m. eene breedte.van 2 m. en ge-vormd uit 2 boven elkander geplaatste vlakken van een oppervlakte van 40 v. m. Van achter, een kleinere cel van 6 m. breedce:de staart. Vooraan een celvormig dieptestuur dat het stijgen en het dalen van het toestel moest toelaten. In het mid-den der hoofdcel, de motor in een soort schuitje waar de loods zich bevin-' De machien had 10 m. 50 ngte en aan het achterste uiteinde het loodrecbte richtingstuur.De motor bracht een schroef in werkiii van 2 m. 30 doormeter en I m. 40 schroefgang. Hij draaide den dag van den Grooten Prijs Deutsch-Archdeacon aan 1050 toeren per minuut, zijnde eene werkeli'1'. kracht van 38 H.P. Totaal ge-wicht \ ± in elkander gezet toestel, in gangwiji 5'3° kilo. Die tweedekker werd gedragen op een châssis in scalen buizen, voorzien van twee richtbare wielen. Dit gedacht om alzoo al rollende te vertrekken, door de schroef voortgetrokken. tôt dat de tegenwerking der lucht onder de vlakken sterk genoeg word'c voor het oplichten, komt toe aan Henson die, in 1842, zonder bijval, een vliegtoestel bouwtle, waardig van dien naam. Farman's eerste proeven, ik heb het reeds gezegd waren zeer methodisch. In Augustus 1907 beèroefde hij nutteloos den grond te verlaten.In September kwam hij er toe 30, 40 en 50 m. af te leggen Ge-durende een maand en half kon die vluchten slechts tôt op îoo en 120 111. brengen. na lange en ernstige pogmgen. Plotseling verstond hij een zoo nieuwe handeling, eenige bijzonderheden van den motor, de beste schuinte te geven aan de cel, aan het dieptestuur. Den 2§en Oktober legde hij een afstand van », m. âf in recbte lijn, zijnde de gansche lengte van het krijgs-terrein van Issy-les-Moulineaux, zijn oefe-ningsveld.Sedert dien datum bewerkte en bestuurde hij het vraagstuk der bochten, en het was slechts den 11 en Januari 1908, 4 maanden na den eersten uitgang van het toestel, dat hij er toe kwam twee volledige krullen te beschrijven en 1 m. 45 in de lucht te blijven. Den 13 Januari, onder de kontrool van de kommissie van den Aéro Club van Frankrijk, vervulde hij de ver-eischte voorwaarden van het règlement van den Grooten Prijs Deutsch Archdea-con, legde een kilometer af in gesloten krmg, door achter een aangeduide paal te draaien, geplaatst op 500 meters van het vertrekpunt en landde slechts na tôt dit vertrekpunt te zijn teruggekeerd. Na dien uitslag vervmg hij den doek der draaiende vlakken door met rekgom bekleede stof. Na menigvuldige vluchten dubbelde hij zijn record op 21 Maart •— 2004 m. 80 in 3 m. 31 — en brak zijn toestel op 27 Maart door hevig op den grond te komen tijdens een bocht, onverhoeds gevat door luchtstroomingen, onregelma-tige winden tegen den grond heerschende, veroorzaakt door aile soorten van hinder-palen. Wanneer de vlieger, behoorlijk ervaren, zeker zijner evenwichthouding,zich in de hooge atmosfeer waagt, onderstaat hij die lastige~hindernis niet meer en hij geniet de vreugde vast te stellen dat het veel gemakkelijker is kunstmatig te vlie-gen in een regelmatige luchtstroom. Om vlieger te worden is nochtans een rede-kundige oefening, schier dagelijks, onont-beerlijk. Het komt er op aan ieder vraagstuk op zijn beurt aan te vatten : Stap voor stap, sprong voor sprong, vlucht voor vlucht : Farman bracht stilaan verbeteringen aan die hem stilaan door zijn proefnemingen ingegeven werden : nieuWe vlakken die het weerstandvermogen verminder-den; het vervangen van het celvormig dieptebestuur door eenvlakkige even-wichthouder; het toebrengen van een tweede draagvlak in den staart. Farman was nog van den tijd dat men met drift het doel najoeg, dat men zich niet liet afschrikken door ontgoochelin-gen of twijfel. Die hoedanigheden von-den overigens hun belooning en het uur der overwinning was voor hem uiterst aangenaam. Men mag niet uit het 00g verliezen dat : «Een vliegtoestel uitvinden niets is; het bouwen weinig is; het beproeven ailes is!» Door Stad en Land De D*even=Teekens De inbreker zet teekens om zijn mede-plichtigen te verwittigen Verscheidene der meest gebruikte teekens"]| uit de dievenwereld Het Huis van Rubens De binnenkoer van de woning van den grooten meester, die men door de Stad zou willen aangekocht zien, en tôt een Rubens-museum ingericht. Auto=Motorboot Een vernuftige uitvinding Een auto die te gelijk als motor-boot dienst doen kan. De nieuwe Kinder= voeding Hoe men zuigelingen aan geitenmelk helpt

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Zufügen an Sammlung

Ort

Zeiträume