De legerbode

1895 0
close

Warum möchten Sie diesen Inhalt melden?

Bemerkungen

senden
s.n. 1917, 08 Dezember. De legerbode. Konsultiert 19 April 2024, https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/de/pid/wd3pv6c20j/
Text zeigen

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

den Dinsdag, Donderdag en Zaterdag verschijnende s* Dit tolad is VOOR DE BELGISCHE SOLDATEN bestemd ; iedere compagnie, escadron, of batterij ontvangt tien of vijftien Fransche en Nederiandsche exemplaren. In de Beîgische School ItOOR LEERGANGEN PER BRIEFWISSELING 0 T Op 1 Augustus 19-17 greep er, in nr 110 van de teindelooze Rivolistraat te Parijs, een gebeurte-Mis plaats die voor sominigen ongemerkt kon voorbij gaan. Op een der baikons van dit reus-achtig gebouw had men zoo pas hct Belgisch •wapenschild gehecht, door onze nationale kleu-ren omringd. Dien dag huldigde men de School voor lecrgangen per briefwisseling in, uitsluite-lijk ten behoeve van de Belgen die hun militaire!) dienst volbrachten qf volbracht hadden. Dit nieuw organism, te danken aan het initiatief van den minister van kunsten en wetenschappen, werd kenbaar gemaakt door een dagorde aan het leger en door de pers; onmiddellijk stroom» den de insclirijvingen toe. De school, die gevoegd is bij het bestuur van het hooger onderwijs, is toevertrouwd aan de |verlichte zorgen van den lieer Dejace, leeraar aan de Hoogeschool van Luik ; de bestuurder is ide heer Adant, prefekt van het atheneum te Brugge, die ijverig mede werkte oin ze op te ;richten en die er op bewonderenswaardige wijze den geest en het doel van wist te vatten. î Wij hebben de eer gehad ze beiden te ontmoe-iteri in de zetelplaats zelf van het gesticht ; aldus konden wij ons een gedacht vormen van de jvoortdurende inspanning die deze beide uitste-amende *>edagogen en hun medewerkers zich voortdurend getroosten om dit prachtig werk, waarvan de vorderingen tevens zoo snel en zoo groot zijn geweest, tôt een goed einde te bren-gen. En toch moet inen erkennen dat deze poging jgeen banale onderneming was. Maar zij die het hadden aangevat hebben dat gedaan op weten-schappelijke wijze, en met al de hoofdhoedanig-rheden van orde en stelselmatigheid, die men bij inrichtingen van dezen aard bezitten moet om ze de leefbaarheid te verzekeren. Wij hebben den heer Adant bewonderd oin de spontané en keurige eruditie waarmede bij zijn •onderwerp bezit ; bij sprak er ons ten overvloede van, zonder ijdele woorden ; als een schepper, als een man die zijn onderwerp grondig bezit, die ieder uur iets doorleeft, waaraan hij al zijn vaderlandsche wilskracht heeft gewijd. Dat was de indruk dien ik mededroeg van de enkele stonden welke ik daar doorbracht in de kalmte 1 en de rust van de Beîgische instelling in de Rivolistraat, — een basis van vrede, te midden van ' al het gewoel en geraas der groote stad. De heer Dejace en de heer Adant hebben mij gezegd, niet zonder een zoete en opbeurende ont-roenng, hoezeer dit werk, gesticht onder de bescherming van den minister van kunsten en wetenschappen. geschat werd ; welke hooge, ledelijke draagkracht het bezat. Zijn bijval, zoo deden ze mij terecht opmerken, bewijst de ziele-grootheid van den Belgischen soldaat die onder het vuur, in het gevecht, en zelfs op den drempel van de dood soins, tijdens de roemrijkste en de heldhaftigste opoffering, aan zijne toekomst en aan het herstel van het vaderland denkt. — Ja, ja, voegde de heer Adant er bij, dat is wel het meest bewonderenswaardige fenomeen van dé onverwoestbax'e levenskracht onzer natie, die bij onze soldaten blijkt door de behoefte ont zich tôt den lateren strijd voor het leven voor te bereiden, door zich van nu af aan de geestelijke wapens te smeden, die zij in den vreedzainen strijd na den oorlog zullen noodig hebben. Aan de zonen van Vlaanderen en Wallonie, biedt de school een gelegenheid om nader tôt elkander te komen, niet alleen slechts door de vaderlandsliefde, maar ook door de kennis van beide landstalen, die door het doopsel der ge-meenschappelijke beproevingen voor immer tôt zusters geworden zijn. Hct is het punt waarvan de gedachte der school is uitgegaan, het eerste objektief dat vervolgens vergroot werd door het toevoegen aan de studie van onze landstalen, he t Fransch en het Vlaatnsch, ook nog die van het Engelsch, het Russisch, het Italiaansch en het Spaansch. Het moet gezegd worden, een gelukkige en ongehoopte faktor is opgerezen onder de ge~ daante van een der meest bekende Fransche jnrichtingen voor het onderwijs per briewisse-jng, de . hool Pigier, was eea groote. hulp, vooral nit praktisch oogpunt, bij het uit-voeren van de opdracht die de Minister aan den heer Adant had toevertrouwd, vermits de hulp en de tusschenkomst van dit huis, ten voordeele van onze soldaten als een soort voertuig moesten zijn bij het bestudeeren der vreemde talen die ei op ons programma stonden. De School Pigier stelde tôt de beschikking van de Beîgische regeering niet alleen ruime lokalen en de leergangen die zij voor de Fransche leerlingen bezat, maar ook nog de ten zeerste kostbare medewerking van een personeel voor het verzenden dat met dien arbeid vertrouwd was. Anderzijds verzekerde zich de Beîgische school van haren kant de medewerking van een lid der Vlaamsche Alcademie, van een polygloot, repetitor aan de Hoogeschool van Brussel, van een leeraar aan het atheneum te Leuven, van een Bussisch leeraar, dokter in economische poli-tieke wetenschappen ; en ten slotte van een talrijk en ervaren onderwijzendpersoneel. Deze pleiade uitstekende leerkrachten nam de taak op zich de werking van de School Pigier aan te vullen, door zich vooral op het Belgisch standpunt te plaatsen en om alzoo paktische les-sen ten dienste van de toekomstige leerlingen te vervaardigen. Deze lessen worden gegeven mits een geringe vergoeding, die ter nauwer-nood den prijs* vertegenwoordigt van het papier dat aan de deelnemers overhandigd wordt : Yoor de officieren, 1 frank ; voor de onderoûi-cieren, korporaals en soldaten, 25 centiem, met nog aile gemak van betaling bovendien. Het valt niet te loochenen dat hct nieuwe werk aan een di'ingende behoefte beantwoordde. Inderdaad, van af 5 Augustus telde men reeds 200 inschrijvers ; vijf dagen later waren er 800, en 1,200 den 19" van dezelfde maand. Ten slotte, na op elkander volgende sprongen telde men, op den datum van 25 November, het kolossale getal van 7,730 inschrijvingen. Bij dit cijl'er zijn er ongeveer 1,000 Vlamingen die vragen om Fransch te leeren; 800 Walen die Vlaamsch willen leeren ; 4,000 schreven zich in voor den leergang van Engelsch, de eenen met Vlaamsch, de anderen met Fransch als voertaal ; het Spaansch telt 500 leerlingen ; het Italiaansch 300 ; het Russisch ongeveer 200. Ik zegde dat de geldelijke bijdrage nauwelijks den prijs van het papier bedroeg ; men oordeele : Ieder leerling ontvangt het gebruikte handboek, of den leergang te zijnen behoeve samengesteld ; schooltaken en vragenlijsten, witte bladen voor de antwoorden en bijzondere briefomslagen om de taak ter verbetering naar de Rivoli-straat te zenden. Stel u nu het werk voor dat er gevergd wordt om die dagelijksche briefwisseling in orde te brengen en om al dat werk te verbeteren. De leerlingen hebben gewoonlijk eene taak van 3, 4, 7 en 10 bladzijden groot i'ormaat per week j 't Is te zeggen gemiddeld 30,000 bladzijden te verbeteren. Yoeg daar de vragen om inlichtingen bij, de opzendingen van geld van allen aard en onder allen vorm, de brieven van bedankingen, en gij zult u een gedacht kunnen vormen van de taak die er rust op het onderwijzend personeel van de Beîgische school voor leergangen per briefwisseling.Dit is nog niet ailes. De heer Adant, die in ailes heeft weten te voorzien, ontvangt iederen voormiddag, van 10 tôt 11 uur, de leerlingen die tijdelijk of voor goed te Parijs zijn; op vader-lijke wijze onderhoudt hij zich met hen ; hij on-dervraagt ze en geeft ze raad ; hij is hun ver-trouweling.Os Britten itebbgn fijdsns liouBinliBP 1917 27,009 Besangeiieii gemaaht Ziehier de buit welke door de Britten op de 7erschillende gevechtsfronten gedurende de ver-loopen Novembermaand werden gemaakt : Westerfront : I l ,551 gevangenen, 138 kanons. Palestina : 10,454 gevangenen, 80 kanons. Oost-Afrika : 4,403 gevaDgenen, waaronder 1,212 blanken, 3 kanons. Saloniki : 24 gevangenen. Mésopotamie : 437 gevangenen. Xe zameu : 20,8© gevaiïgeaeu en 221 kanons^ Het is niet blindelings dat onze soldaten de taal kiezen welke zij willen leeren; allen hebben daarvoor gangbare redenen. Om aldus slechts éën geval aan te halen : De 200 leerlingen die voor het Russisch ingeschreven zijn, zijn over t algemeen, zakenlieden, nijveraars, ingénieurs, wisselagenten. Al wie iets leeren wil doet dit met een duidelijk omscbreven doel. Waar en wanneer studeert men? Op deze vraag, door den heer Adant gesteld, gaf een leerling het volgende antwoord : <t Men kan alleen maar goed studeeren in de kalmte van de loopgraven, omdat, in tegenstelling met het kantonnement, daar de meest volkomen rust heerscht... als de sektor rustig is. » Een bezoek aan de lokalen toont ons vervolgens het sekretariaat ii# voile bedrijvigheid : de dactylos die haastig de antwoorden op de dagelijksche briefwisseling afkloppen ; anderen cli-cheeren de Vlaamsche leergangen die men heeft moeten samenstellen ; de rekenplichtigen schil-ten de groene of wilte mandaten, de Beîgische of Fransche bons, de postzegels, de briefjes van het bezette gebied en andere. En ziehier de ver-beteraars en vei'beteraarsters die ijverig hun ondankbare en kiesche taak verrichten. — Ieder van hen, zoo doet de heer Adant opmerken, gelukt er in dagelijks gemiddeld dertig schoolwerlten te verbeteren, wat ruirn een hon-derdtal bladzijden vertegenwoordigt. En het is niet altijd schoon schrift. Eenige weken lang was de dienst, ondanks al den ijver dien men aan den dag legde, niet tegen het werk opgewassen. De leerlingen stroomden toe en het werd moeilijk om leerkrachten te rekruteeren. Het Bestuur had toen de uitstekende gedachte een beroep te doen op de gemilitariseerde leden van het Belgisch onderwijzend personeel, die zich te Parijs of in den omtrek bevonden. Dit bleek uitstekend en leverde den verwachten uit-slag. Heden worden de leerlingen naar wensch bediend en hun getal mag blijven aangroeien. Jean Bar. * * * Voor de Leerlingen van de School per Briefwisseling. Het bestuur van de school vraagt ons de kolonnen van de Legerbode te harer beschikking te stellen, voor enkele belangrijke aanbevelingen die zij de leerlingen wensch te doen ; het zijn de volgende : 1° Men kan zich slechts voor één leergang te gelijk inschrijven ; 2° Iedereen zende zijn eigen inschrijving en niet die van zijn makkers ; 3° Verander niet van leergang zonder zeer ernstige reden en zonder eerst uw leeraars te hebben raad gevraagd ; 4° Betaal liefst per postmandaat, en als u dat mogelijk is, betaal den ganschen leergang in één enkelen keer ; en dat om de kosten van het man-daat te vermijden ; 5° Voeg geen waarden bij uw schoolwerk, doch zend ze in afzonderlijken omslag ; 6° Voeg bij uw schoolwerk geen andere vragen dan die betrelfende den leergang welke gij volgt ; 7° Schrijf op den omslag zeer duidelijk uw naam, voornaam, adres en den leez'gang dien gij volgt. Er bestaat geen handboek voor den hoogeren Vlaamschen leergang. De onderwerpen van de gegeven opstellen zijn op de bladen aangeduid. De totale inschi'ijvingsprijs op dezen leergang is 6 fr. 25 voor de heeren onderofficieren en soir daten en 25 fr. voor de heeren officieren. Het drukken van het handboek voor den leergang van Russisch zal in de maand Januari 1918 voltooid zijn en het boek zal onmiddellijk tôt de beschikking van de leerlingen gesteld worden. Schrijf uw schoolwerk zeer leesbaar ; schrijf aan het hoofd het nummer van uw inschrijving en het nummer van de les. Maak de oefeningen volgens de oi'de van het boek. Studeer zorgvuldig de les van grammatika, en de overzetting alvorens het thema te maken. Werk langzaam. Het is onnoodig op het schoolwerk den teks t van het boek te schrijven ; wat de gesprekken aangaat, dat zijn raondehnîjsçhe oefeoiogea» 8 DecemT3er 191T jPimmer 51G

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Dieses Dokument ist eine Ausgabe mit dem Titel De legerbode gehört zu der Kategorie Oorlogspers, veröffentlicht in Antwerpen von 1914 bis 1940.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Zufügen an Sammlung

Ort

Themen

Zeiträume