De stem uit België

1902 0
close

Warum möchten Sie diesen Inhalt melden?

Bemerkungen

senden
s.n. 1917, 21 Dezember. De stem uit België. Konsultiert 29 März 2024, https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/de/pid/b27pn8zh5b/
Text zeigen

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

I Bures): 21, RUSSELL SQUARI 10NDON, W.C. Telcphon»! Muséum 2» T. De Stem uit Belgie Abonnement : 2sh. voor 3 maanden. Subscription : 2sh. for 3 months. Voor de Vereenigde Staten : 50 cts. Voor Holland : 1 fi. Voor Frankrijk : 2.50 fr. Voor de soldaten : Ish. > of 1.50 fr. le Jaargang, Nr. 14, 15. (Blz. 1747-1758.) Oplage : 11,200. VRIJDAG, DECEMBER 21, 1917. Registered at G.P.O. as a Newspaper. 12 blz. 1 IOPROEP TOT ONZE VLAAMSCHE KUNSTTEEKENAARS. Een beroep wordt gedaan op de Vlaamsche kunste-naars tôt het teekenen van een of verscheiden rêêksen van zes postkaarten betrek hebbende op verzen van Cuido Cezelle en van Rodenbach. Eene premie van 125 franken wordt gegeven voor de sangenomen teekeningen met tekst (hoogstens vier kleuren). Voor verdere inlichtingen zich te wen-den tôt het Bureel van de Stem. NOTA VAN DEN IJITGEVER .—Dit Kerstnummer is een dubbei J.ummer. De volgende week verschijnt het blad dus niet. Wiens abonnement vervallen is weze zijne nieuwe Inschrijving indachtig. ^ in volgend nummer geven we een almanak voor het Kerstmis. Er waren weinig menschen die den ee.rs.ten Kerstnacht genoten hebben : Maria, Jozef en d<e herders. Wat veïhiaialt hiat Evanglelie v.aii hen,? Die herders prezen God omdat ze waarheid had-den bevionden wat de engelen hun als een groote vreugde aa'ngekondigd hadden. Zij die het van ton boorden waren verwondlerd. Mai, a overwoog die woorden wel'ke de herders hâar aanbrachitein nopens het kind. Er was een groot wonder gebeurd, een wonder dit vreugde inhield voor de menschheid. Zij die de wijsste was onder de menschen luis-terde aandachtig naar hetgeen de hemel mee-deelde over het gebeurde en overpeinsde ailes in faaar hart. Liater zou Joanmes, de Ziener, de wondere geboorite beschrdjven met diepzinnige woorden : " In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God—en ihet Woord is Vleesch geworden." * * * I Er is een tijd geweest dat de wëreld den ■ Kerstnacht wist te genieten. I Die tijd begon dn onze landen toen de ■ koning van nog woeste krijgers weemde bij ■ het verhaal van Christus' lijdten em naief de ■ verzékering gaf dat hij hiet ndèt zou geduld ■hebben ware hij er geweest met'zijne Fran-■ken. Toen waren beele volkieren in staat om ■ Iran goed, huis en iland op tle gieven om plaat-■sen, door Ons Heeren voetstappen gebeildgd, H te gaan veroveren. Hiet gebeurde in diien H tijd dat een vorst, wanneer hem werd aan-■gekondigd dat Ons Heer mirakuleus te zien ■ was in de heilige Hositie, zijn we-rk miet ■staakte om te gaan zden en eenvoudiig anit-Hwoordde : "Iïc geloof diat Ghiristus tegenwoor-■dig is in het Sakr&rnent.'' Heit gebeurde toen ■dat Franciscuis- zijn rdjkd.om versmaadde en ■letterldjk Gbrisitus>' armoede wilde navo'lgen. ■ En het gebeurde toen ook dat Antonius het ^Hhemelsch kdndje van' Maria overnam en het ■in zijne arman mocht drukken. Toen ging ■gansch het v»l!fc naar de kerlc om het kerst-Bspel te zdem opvceien en weendie om de ar- ■ moede van het Kdndje wanneer de herders ■ b nnentraden, etn was gelukkig wanneer de ■ Konirigen het met hune gaven kwamen ver-Hrijken.I Voor hen was het een werlcelijkheid dat ■God met de menschen was kiomiani wonen. ■ Het geboren wichtje dat ze hulpeloos zagen ■liggen in de karibbe, dat ze in hun verbeelding ^Bzagen bibberen van boude, dat ze verstooten ■ v: sten uit eilke memscheldjke woonst,—ze wis-It n diat het hun Meester was die vrijwdllig ■vaarwel gezegd had aain zijn Rijk om te ko-■men lijden met hen. Eln ze weenden over ■de Kerstgebeoirtenis al gend'eitende en genoten Bze al weenende. ■ Die menschen haddein géloof en miet hun Hgelooi waren ze in bezdt van een hoogere ■wereld. Werkelijkheid uit die hoogere w\e-■re'.d was voor hen werkeldjldheid als die van ■ de dmgcn waarin zij l'eefden. Ze bezaten ■ twee weœldein : de zicbtbare en de o,nzicht-■bare en beide waren één voor hen. In Chris-■tus waren die twae werelden inderdaad ver-■eenigd en înochten ze onbiewust als één. gemo- ■ ten worden. I Sinds toen is de werëld veranderd. Sinds ■toen zijn er andere gevoelens in de wereld ^■getemen, sinds toen—naar ze zeggen—is er Bopheldering voor de wereld geweest. Doch ■ die ophelderinig beeft dem Kerstnacht vtoor Bde wereld doen verdwijnen, en—nu zal de ■wereld nooit meer den Kerstnacht gercdeten. I De wereld is veranderd toem ze hee£t waar-■genomeii dat de kennds die ze beeft van hiet ■onzichtbare niet dezelfde is als de kennd-s' die ■ze bezit van het zicbtbare. Ze is bewust ■geworden dat de zaken die ze wist door het ■geloof toebehoo'Hem aan eem aiiderie wiereld en Hui hun zelve een werkelijkhedd uitmaken ver-^pchillend van het bestaian hieronder. Ver- ■ ffloeden dœt ze wiel dat die werkelijkheid een ^Westaan heeft van beteren aard dan de aard- ■ sche verganlkeilijkbeid, dat de dingein die ze ■ z et en waarneemt enikel een schi j.n ziiin van ■het ware leven hierboven, dat het leven. waar-■'an het geloof gewaagt veel rijker is daïi bet ^■ic'ntbare leven. Doch het aannemein van die hoogere wer-^^lijkheid vergt van de wereld ootmoeddghieid. ^BOotmoedigheid om te bekennen dat haar ■ eisen begrippen. beperfet zijn, dat haar mien-B^helijk ve,rstand van- een miindere natuur is het goddelijke, dat ze om verrijkt te wor-■den met die bovennatuurlijke weelde een ^Blpenbaring moet aaraiemeo. H^Kn dat is een toetsteen geweest vooc de I t Was zoo heerlijk geweest te bevinden dat ■m iets kon met haar natuuriij'ke krachten. V had haar ziwnen leeren bieizigei) en wist met haar verstand den gang en de wetten d'er ziemlijke dingein te aohterhalen. Die natiuur was opengegaan. met al haar sdhatiten, en geteerdheid wist de krachiten er-van te onderjuk'ken erit te bezigen. Het onbe-kend verleden, die geschiedeinds zelf der aarde waren open gegaan voor haar zoekem. Be'n oogenblik miochit ze zelfs denken dat ze het begin en htet einde van ailes aooi ontcijferen en dat er geen bestiaan zou zijn dan het ha.re. Was dat geen meester wordeto van het heelal, was dat igeen schepping door haar eigen, en wa» ze dus zelf geein god? Zieker is ihet diat ze was beginnen te ge'joo-ven dat ze gel'ijk was aan God en dat ze geieu anderen God nood:'g had dan haarzelve. Toen ze toch moest inzien dat er perken waren aan haar wieitienskracht en, dat er ge-hedmen altijd voor haar zouden omsluierd blijven, toen kwiam ze niât terug tôt haar vroegere 'eenvoudigheid en boog ze nd'et om die aan te nemen. door het geloof, doch ze zeide : "die ddngen kan ik niet achteihalen 'door mijn eigen1, dan besluit ik er toe me te hoùden al'sof ze niet bestonden." getal klein. Zij zijn bet voor wde de werkelijkheid niet afgesloten wordt door den ge-zicbtelnder ; wier gees.t wezens en dingen grijpt zondter dat sitof ze moet inikiieedien ; die een leven bestatigen dat niet einddgt met wat sterft, en bewust zîjn van een diepere, werkelijkheid.Ze moeten daarvoor ootmoedig zijn en bekennen dat 1er mysterie is> in al wat ze da.ar-over aannietoen ; diat ze van leven spreketn doch dat zulk leveb. meer befeekent dian ze kunnen omviabteni, dat ze wfetzens noemen doch met een onkennis van iwiat ze beter zijn dan hun eigen wezen. En zij bekennen diat ootmoedig. Ze zeggen daarom niet vaarwel aain. echt mensche'lijlte keminis. Ze vatten het lief en leed van het dagelijksche leven op als ecbte menschen, zij kunnen fier zijn over het mien-schenversitand dat die natuur onderwerpt en diienstig miaakt, zij hebben waardeering voor den memscbengeest die verholen dingen ach-terihaalt en ze felassieert naar wetten,—doch die fierheid beleit ze niet een machtiger geest te eTkennen, e'en geest als een zon waarbij Kunstteekening van Sam. De Vriendt. De mensch had zich een mensch gevoeld, hij besloot enfcei mensdh te blijven doch een god in zijn menscbiheid. Die mensch kan geen Kerstnacht meer vde-ren.Wel neemit hij aam dat Christus geboren is : Christus de"Wijze, Christus de menschen-minner, Ohriistus de idteale miensdh. Hij ver-heugt zich op Kerstdag omdat bet de geboor-tedag i,s van een Man lijlt er noiodt man meer zal geboreli worden. Hij zal diensten dioen op Kerstdag om het nieuwe leven te vieren dat met Chirilstus op iaarde gelcomen is : het winnen der beschaving over barbaarscbheid. Hij zal kierstwenschen zenden om de ver-broedering der menschhedd in zelfverzaking en liefde te vernieuwen. Hij viert den ge-boortediag van een, tmiensch-god, niet meer het geboren worden van een God-mensch. En op zwlk een Kerstdag schietén er geen tnanen van aandioening rmeer in de oogen, want aile liefde en verbroedering die ontdekt wordt houdt geten stand dn den ruwen strijd om \ leven, 't zijn menscbenmaaksels die het lijdiende menschdom geen verlossing of gene- zing kunnen brengen. * * * Zijn er nog die den Kc.'tnacht kunnen ge-nieten?—Ldjk op den eersten Kerstnaotit is hun de hunme alechts vonkjes schiet ; die fierheid belet ze met aan te nemen wat die hoogere geest ze meedeelt van zijn kennds al is het ook dat zij dlie meedeeling niet omvatten lijk hij zelf. Zij, zij kunnen Kerstmis nog genieten. Neergebogen voor die Krdbbe, wijl ze niet zien dan een geboren menschenkind, gelooven ze dat zdjn persoon de Godiheid dnhoudt. En tranen kunnen zij weenen wanneer zij overwegen over de Hooglhedd die zich neer-legit in een kribbe : "AStitudo quae hic ja-cet"; over die Sterkte die lijdelijk wordt: "Fortdtudb infirmatur " ; over de Eeuwighe'd die geboren wordt : " Nascitur Aeternitas." Ja, er zijn nog menschen die den Kerstnacht giendeten ! J. VOORDECKERS, S.J. De Waarheidsliefde en de Roi der Pers. Gelaatskleur. en kfeedordracht, taal ©n steta-geluidén, in^tellingiem en gebruiken. de bouw van stulpeni en paleizen, de gesteltends van den aardbiodem, de mildheid of de karighedd der zonnewarmte: dat ailles verandert van werelddeel tôt werelddeeJ, van lamd tôt land en soins van stredk tôt streek. Maar er is iets, dat gieen wisseling kient en ovetal bet-zelfde dis of moet zijn, namieildjk de moraal, en derhalve, als een wet daarvan, de waar-beidsplicht en waarhteidsldlefdei. Want geen gebeurtenis of wijzdging van toestanden. kan ons ontsîaan van die beoefianing dier deugd Zelfs de g.rcmmdgste oonlog, waarin giestoeden wiordlt voor een. onbetwistbaar reoht en de ge-mloedenen worden bewogen tôt bestraffing van namelooze gjruwieldaden, mag ons, als enlkele persoinen, niet doen vergfeten, dat wdj kinde-ren zijn van eenzelfden Vader, broeders van eenzalifcien Vredevorst, en eùkiander liefde, al-tfaans eem negatieve liefde, verschuldigd zijn, zoodat wij niemand miogien bedriegen of on-recht aandoien,. Veelnueier echtier zijn wij ver-plicht die deugden te beoefenen,, waar wij staan tegenover menschen, die met ons door bandein van vriendscbap, van ©rkentelijlihei'd, van bloedwerwantschiap, van ras en land'ge-niootschap verbondien zijin. De waarheid van dit "menschelijk broeder-schap," dat gieenszins de vadterlandsliefde udt-sluit, werd reieds uitgeroepon door de beiden-sche Stoïcijnen ; miaan het wierd bekraohtiigd dtoor het Christeindoin, dat voor de alomvat-tende liefde hoogere en1 stierkere beweegrede-nen, levert dan de onheholpen menscheliijkie rede insprefeen kon, Dioch deze hulp vrij-waart de volgelingen van Christus niet tegien de kirenkiing deir liefdewet ; en vooral in bewogen tijdteni, wianmeer allerwage haat, wer-metel oordeel en achterdocht in de lucht han-gen, is het moeilijk het hoofd te bied'en aan het kwaad ; heldenmoed is eT soms mooddg om zich niet door den stroom te laten mees'lee-pen, : "It ds only men of herodc temper," aegt een Engelsch schrdjver, " who will struggle to be better than thiei'r âge." En zul'ke mannen van karakter eischt noch-thans de Pers, viooral in onze dagen. Want aan ddezelfde wet van waarhledd en naasten-liefde is ook zij onderwiorpen ; of liever, om de dudzenden mon den waaruit zij spneekt, om de betoovering uitgieoefend door haar gie-drukite woord, is zij mieer dan de gewone een-ling vierplicbt nioch door verdenkmaking, n,och door vrijwi'llige ovterdrijvdng en vooral ndet door opzettelijke verdraaiing van feiten. en leugentaal, de> gereohltligheid te 'krenken. En noch'tan®, zoozeiem llaat in dit opzdcht de heden-daagsche Pers te wemschen over, dat een Zwitsersoh sohrdjver, Dr. Oscar Wettstedn, in een artikel der "Ruaidschau des' Austwantdgien Diensities" (Nov. 17), die "gehetele hervormiing der Europeesche Pers eane dreigendie nood-wendigheid noe:.nt ; want bet is door de Péris, zegt hij, dat bet chauvinisme wordt aange-wiakkerd en de lezers tôt den oorlog opgehitst, doior de Pers dat de haat tusschen. de volkcn wordt aangevuurd en bestandiigd." Wij mogen verondenstellani, dat de schrijver vooral de Duitschle Pbrs op het 00g heeft ; maar dat neemt niet weg, diat mem in aile landen, viooir-deel kan doen met zijnia opmerlaingien, diie overigens niet nieuw zdjn, en reeds vroeger, vooiral in Elngelland, berbaalde malen werden uitgadrutkit. Wat eeniigszins eigemaardig voor-komt b j Dlr. Weitjtstein, is zdjn voorsteï om een Instituut in: te ricbten, waar jonge heeren zouden opgeSieid wiorden niet enikel om zich in het vak van diagbladschrijver te bekwamep, doch ook om er te leeren ëen dagblad "te lezen," en vooral te "leeren1 twijfelen " aan dezes mededfeelingen. Eilaas, de beschavitag is niog Wedindg gevorderd, wianmeer mien in de twintigste eeuw het den menschen nog moet inschierpen, dat er een, verschd'l bestoat tusscben eeln diag'blad en. het Evangelie ! En, toch zou het dagblad er naar moeten streven om de wiaarheid even lief te hiebben als de evanigleilisten. ftlaar viele lieden ver-moeden ndet, hoezeer ten huiddgen dage de cbristen, waarbeidslievende, dagbladschrijver in 't vervullen van zijn plicht te worstelen heeft tegen allarlei hindermiss^n. Deze ko-men gedeelteldjk voorlt vian den verdorven smaak van mienige llezers ; van het drijvTen van vele beethoofdbn die die wijsiheid in pacht willen hebben ; van den prikkeldraad, diie nu de oorliogvoeriende mogendhieden van elka.nder scheidt, beletitand dat men, de waarhecd om-trent heit buitenland kenine ; eindelijk van, de noodzakelijkie, alhoewel ongerievelijke, be-lemmering dfâr vrijbedd Man de drukpers. En voldoet dan, zonder in, te gaan tegen de wet der liefde ©n dter waarheid, aan de eischen d'er l'ezers ! Sommigen zouden willeni, _ dat men bij éliben. gruwel, die vain den vdjand "verteld" wordt, zonder onderzoek de scha-len zijner verbolgenheid1 udtgoot ; doch hoe dit overeanibrengen met die waarheidsliefde? Hoe de waarheid geschifit van de valschheid en de overdrijving? Anderen, meer christe-lijke zielen., toornen dntegandeiel tegen gazet-ten dewijl deze aanhoudend vechten tegen het' "Duitscbe violk " in 't algemeen en er dageldjks eendge dudzenden Man verorbenen : zij~maken: zioh boos op u, omdat gij un uw blad die gaz'etschrijve.r.s niet op hun. nummier zet, Doch toont ge u te ijverig om in ohriste-lijkie l'iefde nàet voetsitoots allie verhalen aan te nemien, dani loopt gie gisvaar door de hoofden, udtgu'scbolden te worden en beticht te worden, hieiiimelijk: te beulen met den vijand ! Er aijn er, dde niets liever hebben, dan dat ge te pas en te orapas een loflied zoudt aanbeffen op al de vtolkwn, en de staatslieden der Entente, door dik en dium al hunne daden, hun,ne wensche®, hune strevig-en, hunne doel-einden zoudt goad'keuran en toejuichen ; ma^ dan zijni er weer anderen, die eerlijker zijn, en dit u euvel zouden opnemien, damji ze

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Dieses Dokument ist eine Ausgabe mit dem Titel De stem uit België gehört zu der Kategorie Oorlogspers, veröffentlicht in Londen von 1914 bis 1916.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Zufügen an Sammlung

Ort

Themen

Zeiträume