De volkseeuw: weekblad der Christene Volkspartij

556 0
close

Warum möchten Sie diesen Inhalt melden?

Bemerkungen

senden
s.n. 1914, 07 Juni. De volkseeuw: weekblad der Christene Volkspartij. Konsultiert 25 April 2024, https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/de/pid/0g3gx45b6h/
Text zeigen

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

De Volkseeuw GELIJKHElDl Vooruit voor algemeen siemrecht ! BROEDERLIJKHEID ! DE WAARHEID IS ONS WAPEN DE RECHTVAARDIGHEID ONS DOEL Inschrijvingsprijs : 2 fr. 's jaars. Prijs fer nummer 2 cent. Aankondigingen volgens akkoord en plaatsruimte. Uitgever : Bbkn. MINNEBO, Prtdikfaeerensîraat, 20 HOOFDOPSTELLER : PRIESTER FONTEYNE Voor wat opstel en bestuur aangaat schrijvejmen aan het hoofdbestuur, Vooruitgangstraat, 345, BRUSSEL. Voor BRUGGE en 't arrondissement schrijve men aan Bernard Minnebo, gemeenieraadslid, Brugge. DE STRIJD TEGEN DE ARHOEDE Er zijn menschen zoo bekrompen van geest, dat zij vinden dat er arme en nood-lijdende klassen moeten zijn. Sommige katholieken gaan zoo ver 't woord Gods : « er tullen altijd armen onder m zijn », uit te leggen in den zin dat volgens het plan van God er eeuwig en amen overal arme duivels moeten zijn ! De verdedigerg van zalke schoone theoriën of leerstelsels zijn natuùrlijk rijbe menschen die nooit armoede of gebrek gekend hebben en voor wie de armoede van anderen dit groot voordeel heeft van hen werkslaven aan klein loon te verschaffen voor de vermenigvuldiging van hun eigene sehatten en nederige onderdanen, onderworpelingen, ja vleiers en aanbidders tôt meerdere voldoening van hun hoogmoed. Wat ons betreft, de armoede is eene kwaal, de grootste van deze eeuw, en de grootste onrechtveerdigheid van deae tijden. Armoede, de bron van zedeloosheid en onbeschaafdheid De armoede is dikwijls de bron van zedeloosheid en onbeschaafdheid. De mensch die gebrek lijdt bekommert zich in 't algemeen te weinig om zijne kinderen. De strijd voor 't leven maakt den arme ijverzuchtig naar geld ; zijn gedacht is zooveel niet kinders opbrengen ter eere Gods of voor 't welzijn van het vaderland of voor de verbetering der maatschappij. De ellendige schept kinders vooral tôt voldoening van zijne driften en als hij ze heeft is zijn eerste doel er zooveel profijt mogelijk uit te trekken. Daarom, van zoohaast 't kind werken kan wordt het gebruikt; zijne geleerdheid of zijne opvoeding worden weinig in acht genomen. De meisjes ook worden dikwijls van in hunne vroegate jaren in gevaarlijke dien-sten gesteld. Wat meer is : elkeen weet hoe arme ouders dikwijls hunne oogen tcpdoen als een rijkaard 't oog heeft op hunne dochters. Arme streken zijn dikwijls ruwe stre-ken, waar moord en inbraak aan de orde van den dag zijn. Men vergelijke de arme klassen met de middelbare klassen, die een deftig bestaan hebben zonder veel overvloed, en men zal seffens zien dat neze laatste zedelijker, gemanierder en beschaafder zijn. Dus de armoede i« eerst eene groote zedelijke kwaal. De armoede, een erg kwaad op stoffelijk gebied. Op e+^ffelijk gebied ook is het een erg kwaad.Jl^ Wat îijat een arme al niet in tijden van duurte ' en van werkeloosheid ? Welke hel hebben veel menschen niet op aarde als zij in 't voile kweeken van hunne kinderen zijn ? Wat ontberingen moeten veel armen niet verduren in een strengen winter ? Hoeveel honderd duizende kinderen sterven er niet bij fout van de noodige zorgen ? Hoeveel duizende werklieden lijden hun leven lang door, ziekten of lichaamsge-breken, veroorzaakt door de zwakheid van een lichaam dat nooit regelmatig gevoed werd zooals de natuur het ver-eischt ? De armoede is een maatschappelijk kwaad. Armoede is ook een maatschappelijk kwaad. Niet enkel vermindert zij de voortbrengst door verzwakking van het menschelijk lichaam, door ziekten enz., zij delft ook eene diepe klove tusschen de verschillige standen. De rijke, hoogmoedig door zijn geld, veracht zijn armea xaedè^lioascL (broeder, leert men ons, maar 't is mij de broeder-lijkheid) ; de arme verlaten, ongelukkig, vernederd, lijdende aan ontbering, ver-bittert in zijn gemoed en voelt a%unst en wrok tegen deze die gelukkiger zijn dan hij en wiens hart gewoonlijk ook ten gevolge der weelde verdord is. * * * Vergeefseh zoeken wij naar de voor-deelen der armoede. De mensch heeft er als een natuurlijken schroom van. De vrijwillige armoede kan goed zqn voor sommige kloosterlingen ; die toch weten dat zij nooit noch aan eten noch aan drinken zullen te kort hebben en zonder kommer mogen werken tôt de volmaking der christelijke deugdea. Doch voor een wereldsch mensch is zij eene ramp en de grootste die iemand kan overvallen, omdat zij de groote oorzaak is van vele andere, zooals ; ziekte, onge-leerdheid, enz. De armoede, het grootste onrecht Ten tweede, de armoede der werkende standen is niet enkel eene kwaal, het is ook het grootste onrecht dezer eeuw. God heeft de aarde gegeven tôt genot van de menschen. Deze die 't geluk hebben rijk te zijn, zijn het niet voot hen alleen, zij hebben plichten te vervullen jegens de behoeftigen. De oude Kerkvaders bepaalden zelfs 't deel dat een mensch moest weggeven van zijn inkomen aan de armen, op straf vt*n groote zonde, en dit deel was zeer groot. Dit werd de christenen natuurlijk niet meer wijsge-maakt, sedert onze godsdienst niet meer lijk in de eerste tijden, de godsdienst is der armen maar wel de schoonate grootste steunpilaar van de rijken, van de be-zitters en dagelijks misbrnikt wordt door de bewarende katholieken tôt verplette-ring der arme standen. Nu westelijk Europa is zoo kolossaal rijk geworden d**.t mits een goed finan-tieel bestuur al de bijzonderste oorzaken der armoede kunnen weggecijferd worden en dat geen enkel mensch die wil werken noch ellende noch gebrek zou moeten lijden. Hewel, zegt : volbrengt de katholieke Belgische maatschappij hare plichten tegenover den arme en de misdeelden dezer wereld ? Neen ! H. Plancquambt. Z'hebben den klop gevoeld S w De Bien Public, het blad van 't bisdona van Gent, kan het niet verduiken dat de klop, die de katholieke bewaarders op 24 Mei, in gansch 't land, gekregen hebben, een gevoelige klop, ja eene duchtige davering was, die in gansch het katholieke kamp gevoeid is geweest. Ziehier hoe dit blad de kiezïng ûe- * schrijft van 24 Mei : « Het ware kinderachtig het langer te yer-duiken ; de verkiezingen van 24 Mei zijn Toor de rechterzijde en de katholieke partij een ernstige waarschuwing geweest. Wel behouden wij in de Kamer eene meerderheid van 12 stem-men, doch zoo wij ons niet op onze hoede stel-len zal die meerderheid gemakkelijk kunnea omgeworpen worden. Inderdaad, zoo in 1916 Turnhout, Zortrijk en Roeselare zoo « slecht » stemmen voor de katholieken als Limburg, is onze meerderheid verloren. » En wij voegen erbij dat de kiezers van Brugge dezen keer ook wel een tweeden zetel aan de oppositie zullen schenken, want 't zit in ons arrondissement zeer zwart voor de katholieke bewaarders ! En dan Brussel en Antwerpen, de twee groote steden, waar handel en nijverheid, in een woord waar de zaken sedert een zekeren tijd zoodanig slabakken, dat al wat handelaar en nijveraar of zaakman is, opentlijk opkomt tegen het katholiek bestuur, dat eerst en vooral en in ailes de polilieke wetten stelt boven de stoffe-lijke belangen van het land. Daar zullen zij meer dan een zetel ver-liezen.Dit ailes te samen wel overwogen, dan mogen dekathoV:1 . waarders binnen tweejaar hunne matten oprollen en e" van doortrekken ! De les die ze Zondag 24 Mei bekomen hebben, zal van nu af reeds wat hunne pauwpluimen doen verminderen, want de verachting en 't misprijzen der bewaarders voor al wie met hen niet is ging te ver ! Y an nu af beginnen hunne bladen reedc een toontje lager te zingen en zoo zullen wij van nu voort mogen aeggen dat met de pretentie van de bewaardçr^ uif en amen is ! ô* / v 't Yolk en bijzonderlijk het viaaihsche boerenvolk heeft ze opentlijk den rug gekeerd en afgekeurd, en al wat de katho- Zondag 7 Juini 1914 Nummer

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Dieses Dokument ist eine Ausgabe mit dem Titel De volkseeuw: weekblad der Christene Volkspartij gehört zu der Kategorie Christendemocratische pers, veröffentlicht in Brugge von 1909 bis 1914.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Zufügen an Sammlung

Ort

Zeiträume