Zondagsblad: letterkundig bijblad van Vooruit

1165 0
close

Warum möchten Sie diesen Inhalt melden?

Bemerkungen

senden
s.n. 1916, 12 März. Zondagsblad: letterkundig bijblad van Vooruit. Konsultiert 23 April 2024, https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/de/pid/rb6vx07q9f/
Text zeigen

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

ZONDAGSBLAD Bijblad van " YOORUIT „ ZONDAG 12 MAART 1916 Nr 52 Prijs : 5 eentiemen Vijf schetsen van Walcheren i. Naar Walcheren Ik weet haast geen aangenamer reisje dan naar dit lieve eiland aan de uiterste monding van de majestueuze Schelde. De spoorwegmaatschappij Gent-Terneuzen vermindert haar vervoerprijs nagenoeg op de helft in het zomersei- zoen, en ik geloof dat daarvan ruim geprofiteerd wordt. i) * * * Ge trekt dan al heel vroeg in den ochtend naar de Zuid-statie, de « groote statie » voor de Gentenaars. Daar wacht u een waarachtige internationale trein, vermits hij u naar Neuzen, in Holland, brengen moet, en er aansluit op een' respectabele stoomboot, die den prachtig-breeden Schel-demond, in meer dan een uur tijds, schuin oversteekt naar het eiland Walcheren. Dus wel een internationale trein voor eene buitenland-sche reis. Vooral wanneer ge het als fatsoenlijk reiziger grootsch voor hebt, kunt ge u met zulke zelfvôldoende overwegin-gen recht vergenoegen, — en maar niet letten op 't schamel uitzicht van uw' mternationalen trem. Klauter dan heel bescheiden in een wagonnetje, dat voor onge-veer zeventig jaren als nieuwste model voor spoorwegver-voer van reizigers kon doorgaan, doch nu met deernis doet denken aan overheerschende dividenden-belangen van spoorwegcompagnie-açtionnairs, — dividenden-belangen welke met reizigersoomfort niets gemeens blijken te willen hebben. De sociologie vervolgt u onbarmhartig, zelfs tôt op eene uitspanningsreis. En, — wie zou het daar zoeken? — in de Gentsche Zuid-statie vindt ge practische argumenten voor sociale uitbating. Nevens de gemakkelijke, elegante treinen, door een gemeenschapsbestuur uitgebaat voor gemeenschapsbe-lang, prijkt er heel zeker niet, maar staat er triestig een hotsebotse-treintje, exploitatie van eene spoorwegcompa-gnie voor actionnairs-portemonnaies. 'Even voor 't vertrek komt een tremwachter de kaartjes nazien ; tijdens de reis kan dat moeilijk, want de wagon-netjes zijn in afgezonderde bakjes, zonder doorgang, verdeeld. 't Bedroevende van zijne compagnie-treinwach-ters situatie is den man haast aan te zien. Eindelijk holderdeboldert onze « internationale » be-schaamd weg van nevens de staatstreinen, en, in wijden kring, rijdt hij om de uitgestrekte Arteveldestad heen. Aan de Dampoortstatie komen de hartstochtelijke Ter-donck-, Sas- en Filippine-visschers op, en dan gaat het verder langs het schoone zeekanaal van Neuzen, met zijne grootsche electrisch-draaiende, en zijne stout-opgevatte 1) Dit behoorde thaus eigenlijk (grammatikaal) in den ver-leden tijd, meer bepaald in den vredestijd te staan. massief-ijzeren ophaalbruggen, ware technische wonde-ren.Nagenoeg rond Filippine begmnen de echte typische afgedijkte hollandsche polders. In Neuzen, doode steedje met doode havcn, is... het einde der wereld. Van het station naar de boot is een goed eindje te loopen..., op zijn hollandsch gesproken, want er is geluk-kig geen haast bij. Ge kunt zelfs in het wachtzaaltje, bij de landingsplaats, nog even de concurrentie-reclames lezen der Hollandsche spoorwegmaatschappijen, eer de boot van achter den havendijk opdaagt. En wanneer de bootsklok het vertreksein meldde, en de vliegende brug, welke toegang tôt de boot gaf, werd weggeschoven, begmt het prettige en heerlijke van den overtocht. Op de boot kan men uitwisselen voor Hollandsche munt, bij den kaartjes-naziener, die doorgaans zijne uitwisseling sluit met eenige Hollandsche centen... Als reiziger met wat ondervindmg laat ge hem die. Neuzen en de o'ever van Zeeuwsch-Vlaanderen schui-ven snel weg, al verder en verder, tôt men ze eindelijk daarginder nog slechts onduidelijk ziet. Voor zeeziekte is nu juist gewoonlijk niet te vreezen, maar schommelen kan de boot soms toch zoo, dat ge « zeemanspooten » zetten moet, om ordentelijk recht te blijven ; dat krijgt ge al wanneer hij uit de stille haven in de woelige cnmeetbare watermassa van den vloed komt, en ook als hij in de baan van een hem voorbijgesnelden zeereus vaart. Bij heel laag water komen de uitgestrekte, gevaarlijke zandbanken uitsteken, waarop bij tijden vreedzame zee-honden zich koesteren. Tusschen de loodsboeien heen vervolgt de boot hare reis. En middelerwijl kunt ge u verlustigen in het mooi en afwisselend schouwspel van de hier als samengetrok-ken drukke scheepvaart, welke u eene idee geeft van het belangrijke \ an de trafiek der twee eerste Belgische havens : Antwerpen en Gent. Cargoboats van aile grootten, aile uitrustingen en aile nationaliteiten varen op of af ; en nu en dan snelt u een reusachtige passagiersboot, welke ge aan hare meerdere boven elkaar geplaatste witte dekken erkent, voorbij. In de haveii zaagt ge wel eens zoo 'n zeereus log aan de kaai liggen. Hier ziet ge hem eenigermate in zijn element. Wel bewaart hij zijn prestige, maar midden de vervaar-lijke watervlakte lijkt zijne grootte niet meer zoo log, en gaat hij met eene zekere elegance zijns weegs en zwenkt sierlijk tusschen de loodsboeien, eene eindelooze schuimwitte streep na zich latend. Daar kunt ge al, heel in de verte, aan een' grijzen, eenigszins benevelden horizont, de bekende « Lange Jan » ' ontwaren, de slanke 86 meters hooge toren van Middel-burg, hoofdplaats van het eiland Walcheren. En een tijd nadien duikt Vlissingen op, en vaart de boot de buitenhaven in, waar de fraaie stoomers van den dag- en nachtdienst Vlissingen-Queensboro u vooral op-vallen. Een ervan ligt op stoom, de « Prinses Juliana »,

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Dieses Dokument ist eine Ausgabe mit dem Titel Zondagsblad: letterkundig bijblad van Vooruit gehört zu der Kategorie Culturele bladen, veröffentlicht in Gent von 1915 bis 1928.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Zufügen an Sammlung

Ort

Zeiträume