De legerbode

977 0
close

Why do you want to report this item?

Remarks

Send
s.n. 1915, 08 July. De legerbode. Seen on 24 April 2024, on https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/en/pid/959c53fn3w/
Show text

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

DE LEGERBODE den Dinsdag, Donderdag en Zaterdag verschîjnende Dit blad is VOOR DE BELGISGHE SOLDATEN bestemd ; iedere compagnie, escadron of batterij ontvangt tien of vijftien Fransche en Nederlandsclie exemplaren. Onze Mannen van bet Spoor houden voet bij stek lu ofis deerîjjk verwoest en diep geteisterd België hebben nock de voorvallen van Meckelen, waar de raofien de arsçnaalmannen dachten te dhvingen ket werk t« hernemen, noch bedreigin-gen van aile slag vat gahad op de mannen van cet spoor. De heer Segers, ministqr van spoorwegen, posterijen en telegrafen, sprak ons over de dapperkeid onzer laudgenooten, over liun vastberaden voomemen eukel voor ket vader-knd te willen werken. Bij een onderhoud, dat hij aan den vertegenwoordiger van de « Leger-bode » heeft venaend, drukte hjj zich uit als volgt : 'tls volkomen juist. De Duitsehers oefenen op tmïe mannen van ket spoor eene onwettelijke dnjkking uit. Zij plaatsen onze bedienden tus-schen het verraad en de uithongering. Zij stellen lien het volgend diîemrua voor : Gij zult den vijand dienen of wel van aile hulp in geld en levensmiddelen verstokcn blijven. Het is ket stels^l van den dwang of liever van den weer-stind tôt ket uiterste. Allen, zonder aarzelen, —■ en telkens er ik aan denk, Toel ik eene diepe ontroering en eene grenzelooze bewondering, — kebben de heldhaf-ûgheid gekozen. Deze eensgezinde volharding en dit volkomen plicktakesef is een der bewonde-tenswaardigste en meest troostande feiten van aezen oorlog, waarbij reeds tel van grootsehe daden werden aan den dog gelegd. Gij weet wellicht dat vooraleer Brussel le ver-laten ik aan al mijna agenten — er zijn 85,000 bij h«t spoor en ongeveer 25.000 bij ket beheer van telegrafen, telefonen, ppsterijen en bij ket zeewe-|en — «en dienstbevel had gestuurd, waarbij ket min verboden werd zick tan dienste van den vijandte stellen, ten ware zij verpliçht waren toe te geven. Voor ket spoor zoowel als voor de T.T. auhetzeewezen bleafdit bavaiongewijzigd. ^îaar waarop dient gewezeo te worden is dat de spoorwegbediendon àpijts dwang bij kun weer-fetand yolhard hebben. En dit omdatzij 'svijands Ûoelwit hadden doorzien. Een dubbeî doel ^Dit doelwit is tweavoudig. De Duitsche regee-wnç, welk kaar slagfront meer en meer uitge-hreid ziet, wil 40,000 tôt 45,000 marj los krijgen die bij den dienst der spoorwegen in België weer-ûouden zijn. Zij beoogt meteen eene meer regel-fflatige uitbating.Zware teleurstellingen heeft zij bpgeloopen. De Duitsehers hebben reeds ver-Scheidene spoorwegongevallen gshad. Zij kennen ûagenoeg ons seinstélsel niet. Ontsporingen aan «en voet der hellingen hçbb«n deze genoopt het gebruik van hellende vlakken bij daîing te laten Twen en alzoo omwegen te maken. Bij de on-^olkomene kennis van ons spoornet, zijn zij ver-^licht het bij de uitbating noodig personeel te Terduhbelen. Kortom zij zouden, na het Duitsch personeel, dat een legerkorps sterk is, van die «aak te kebben ontslagen, op regelmatigere en Tluggere-vvijze het troepenvervoer willen verze-keren. Zij willen dus een volstrekt antipatriotiseh ^erk aan onze landgenooten opleggen. Maar onze agenten hebben begrepen dat het *ene misdaad zoude zijn, Van er in toe te stem-soldaten en kanonnen naar ket front te ver-oeren, ora hunne jongens te bevechten die strij-«n voor 's lands bevrijding. Datzij moordenaar oi'den hunner eigen kinderen. door dergelijke wedeplichtigkeid aan 's vijands werk, ziedaar ^|8ï]Jn wer^®lijkheid van onze spoorman- Hoichelarij der Moffen j, ^ W4l dat de afgevaardigden van gene-von Bissing met vrij min openkartige ip " en °nzç agenten aanmançn het werk te a emeii; Zij traehten deze te verschallcen. ■fn'110111 e'*schen zij aanvankelijk alleen bet ber-yan den arbeid in de werkhuizen. Zoo 'ui'de het te Gendbrugae, Hetselfde spel t& Mechelen en te Luttre. Zij bevestigen dat het materieel dat zij willan herstellen slechts ten behoeve der burgerlijke bevolkiug dienen zal. Maar de agenten begrijpen de beteekenis dier verklarigen. Een hunner — een man waarop ik mij volkomen botrouw — heeft mij verklaard dat de locomotieven die inen namelijk te Luttre door onze werkkeden wildç doen herstellen, juist van het type waren der voor zwaar vervoer gehruikte locomotieven. De Duitsehers vezwij-gen niet dat zij hunne soldaten-spoorwegbedien-den naar het front willen zeuden en, wat onge-hoord is, dea« zelf raden onze agenten aan geen gehoor te geven aan de uitnoodiging der over-heid daar, zeggen zij, zij de werkhuizen boven de loopgr<*ven, en de locomotiel'bauden boven de graKaatkartetssn verkiezen. Deze bevelen zijn vrijwegtegenstrijdig met de Conventie van Den Haag. Het is eene nieuwe en in 't oog springende schendiiïg van het weder-landseh recht, dat den beaetter niet toelaat een werk op te dringen dat eene mededeeling aan den ooiiog daarsteit. Ook kunen wij 'met geene verontwaardiging en krachtdadigheid genoeg Ïirotest aanteekenen, Ik hoop dat dit bij de neutra-en roering zal verwekken. De Gewichtigheid van ons Spoorwe^aet Lees, v^ïvolgt de hear Segers, het artikel van een Duitsch tijdschrift : « Belgische Eisenbahnen in Deutscber Venvaltung >. De schrijver van dit artikei bekent daarin den gewicktigen roi dat ons spoorwegnet speelt zoowel bij net troepenvervoer als hij ksi ravitailjeeren in proviand en munilie. En overweeg deze uitdrukkelijko veroordeeling door de Duitsehers, van deze nieuwe sçkending van liet recht : «De Belgische ambtenaars weigeren bovendien den dienst in kçt bezet geljied van ket land. Onder vaderlandsch oogpunt besckouwd, kan meu ze daarover niet laken, want de uitbating van de spoorwegen in het Duitsche België behoort wezeniijk tôt 't geheel der strategie vaa de Duitsche legers. Volgens het volkeni'echt, mogen de inwoners van het bezet grondgebied niet tôt miktaire diensten tegen hun eigen land gedwongen worden. » Ziehier, anderzijds, een artikei van Joseph Eervolle Ondersoheidingen Werden b#noeœd tôt : Ridders der Leopoldsorde : Bersez,1 serg.-maj. 1 lin.; Leleux, serg., id.; Cornelis, aspir. van den geneesk. dienst, id. ; Hannevort, kap.-comm. 10 lin. ; Honorez, id. Ridders van de Orde der Kroon î Paix, luit. 13 lin. ; Ghristiaens, hulponder-luit. 2 k. ; Graveline, adj. geneesh. 10 lin. Ridders van de Orde van Leopold II : Van den Meersche, sold. 3 lin. ; Declercq, adj. art. 4 lin. ; Fievet, serg. genie 4 L. D. ; Hennaut, sold. 3 lin. *** Ontvingen : De Medaalje van Sint-Joris der 3 klasse s Lietard, serg. 13 lin. Het Militair Eereteeken der 24 klasse : Sohy, serg. genie 4 L. D. ; Michiels, CnapeîT, Soete eu BaRthelemi, sold. genie 4 L. D. ; Henrion, P., serg. 10 lin. ; Brouwers, sold. 10 lin. ; Declercq, korp. 3 lin. , Carpentier, Strimel en Lequeux, sold. 3 lin., Van Wese-Mael en Orion, ziekendr. 3 lin. : Jacob, A., zie-kendr. 3 L. D. * * * Werden orn hun rnoeiiig gedrag bij dagorder Van het leg-er vermeld : Decrop, res.-onderluit. 10 lin. ; Beck-Erick en Rolin, hulpoaderluit. 10 linie ; Frogmez, serg. id. ; Schoeis'ïje;», soid., id. Humar, in de Mûnckner Neueste Nachrichtcn van 1 Juni. Het draagt over den uitslag van een onderzoek gedaan in België. De schrijver bekent dat de spoorwegdienst « natuurlijker wijze zoo-veel gezondheid, zulke stevige zenuwen vergt als de dienst aan het front t>, Het zijn tôt het gevccht geschikte manschappen die men wil vrijuialen. De publicist voegt daarhij deze nieuwe bekentenis ; « Al de îreinen dienen vooreerst tôt het vervoer van soldaten en militaire goederen. Maar het grootste deel der spoorbanen. bij uitsluiting van die in denabijhçid van het front, worden ter besckikking van het reizigersvei'keer gesteld. Evenwel worden burgers en goederen niet toe-gelaten — zelfs bijaldien de plaatsbewijzen éft vervoerkosten betaald ziin — dan op voorwaarde dat buiten de miiitgire behoeften er nog plaatf» over is. Yoorzichtiglieidshalve reizen miJitairea en burgers afeonderliik. Bovendien hekoudt het Duitsch beheer zich het recht voor het verkeer voor een of meer dagen, naar zijne belangen, af te schaffen. » Be vastberaden houdieg der Agenten Denkt gij dat uwe agenten spijts ailes zullen blijven weerstaan ! vragen wij aaa den heer Segers. Ik geloof dat volstrekt, antwoordt ons d# achtbare Miuister. De te Luttre en te Mechelen voorgevallen feiten zijn gunstige voorteekens. Maar ik wil over die feiten niet verdçr uit-weiden. de dagbladen hebben er het roerend verslag van gegeven. Slechts voor I.uttre wil ik hijvoegen dat men tôt 25 frank per dag aan onze maekinisten heeft geboden. 300 werkÏÏedeo hebben liever zich naar Duitschland laten over-voeren dan opnieuw te werken. Ambtenaars hebben zich liever in het gevaùg laten opsluiten dan er in toe te stemmen het bestuur van het personeel te nemen. Wanneer de opgeëischte agenten zich hadden weg gemaakt, werden de vrouwen en kinderen aangehouden. Toen de eerste trein van gevangen werklieden naar Duitschland zich in beweging zette, riepen de gevangen werklieden, hunne vrouwen, aie daar keen waren gebrackt om dezen te weerkouden, en de in massa in de omgeving der statie gekomen bevolking uit voile borst : «Leve België î'Leve onze kinderen ! Leve de Ivoning! j> Eenooggetuige zegde me dat het een onrergeetbaar schouwspel was. De voorvalleu van Mechelen getuigen van geene mindere heldhaftigheid van wege de arse-naalmannen. Dezelfde feiten hadden daar plaats. De overheid ging zelfs zoo verre de stad in staat van beleg te stellen. Ten slotte moest zij toe-geven. Dergelijke weerstand had naderhand t© Antwcrpen en Guesmes plaats. Kortom, onze spoorwegmannen en hunne gezinuen vechten daar, op bezet grondgebied, en onder de laars van den overweldiger, met denzelfden moed al» onze jongens in de loopgraven aan den Yser, In zekere steden, namelijk te Brussel, heeft de Duitsche overheid het verbod uitgevaardigd onzen werklieden niet alleen nog dagloonen of geldekjken steun te verleenen, maar ze toe te laten bij de uitdeeling der voor de werkeloozen bestemde soep. Men wil ze uilhongeren. En men dient het niet te verbergen dat de Duitsehers daarbij een gevaarlijk spel spelen: Men hongert niet ongestraft menschen uit. Onze vijanden vergeten ongetwijfeld dat er in België ongeveer 70,000 mannen van het spoor achtergebleven zijn. Bovendien zijn er daar nog 20,000 agenten van posterijen, telegrafen en telefonen die niet zullen wachten zich met de mannen van ket spoor aan te sluiten. 't Is een leger. s Zeg in aile geval aan hen die vechten, verklaart ten slotte de heer Minister, dat de in het land gebleven spoormannen een schouwspcl geven, van waardigheid, taaiheid en morcela frootheid die op gelijken voet staat met de ewonderenswaardige kouding onzer soldaten, en die ken moet aanmoedigen en verkeugen, » Hoort ge, jongens, de woorden van Minister Segers? Ze sijn opbeurend, niet waar ! "Want sckijnt het u niet toe, dat onder 's ministers v«r-klaringen, onze wakkere mannen van het spcor u toeroepen : « Vooruit maar, jongens, vooruit ! 't îs voor de eer en de vrijheid ! 't Is veot dd groote, de oppsrste weenveriieldiiig, » 8 Juli 4 915 Nummer 131

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Add to collection

Periods