De nieuwe tijd: orgaan van de minderheidssocialisten

868 0
close

Why do you want to report this item?

Remarks

Send
s.n. 1918, 27 April. De nieuwe tijd: orgaan van de minderheidssocialisten. Seen on 29 March 2024, on https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/en/pid/5717m04x8q/
Show text

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

ie Jaargang. N 42 1 * <1 O CEKTIEM Zaterdaci 27 AprSS id£3 DE NIEUWE TIJD Orgaan VÊoa. c3.© B^ixa.do3^1a.<©ica,sisooî^li©to3CL Proletariërs aller landen, Vereenigt U 1 Karl Marx. VV EEKBLAQ Beheer en Opstelraad : LEOPOLD DE WAELSTRAAT, 6, Antwerpen Elke medewerker is persoonliik verantwoordelijk voor zijn schrijven < Geef de wereld waarin gij leeft de goede richting aan, dan zai de tijd de ontwikkeling brengen. * Schiller Ontwaakt, Proletariërs aller Landen! De Eerste Meiis vooria&n een gemeenschappelijkô feestdag d©r arheiders aller landen, waarop de arheiders van de gemesnschappeiykheid hunner eischen, hunner solidariteit en hunner beves-tiging van den klassenstrijd foewijs moeten geven. (lïïfea-fjiaiifissiaal Sts©ial£$tiseli CSoïifgs*esg Hsmsseij 22 Â&iegisstus ÉSfBS). De manifestati© van Eerste Mei voor den Achturendag moet TER&ELFDERTXJD ©ene kennis-geving zijn dat het de vaste wil der arbeiderskla$se is elk verschil van klasse te doen verdwijnen door de sociale hervorming, ©n zoo den eenigen weg te betreden die soowel tôt den vrede binnen elk land al§ tôt den wereldvrede leidt. (Isii^aafmssis&â So©iaiiàt?sci3 Ooisgres, ^ârscii, If Au§. Éiû3), Een Mei van Rouw In de blije zonnewarmte der Meimaand waarin de natuur onder duizendvoudige vormen den triom! van het leven verkondigt ontwaakte bij de arbeiders het besef dat zonder hunnen scheppen-den arbeid heel die natuurweelde voor de samen-leving ongenietbaar zijn zou. —En zijbevroedden dat het een schreeuwend onrecht is dat juist zij die ailes voortbrengen steeds uitgesloten zijn van aile levengenot. Zij zagen dat in aile landen de zelfde toestanden heerschte en dat overal dezelfde scherpe tegen-stellingen bestonden tusschen hoog en laag. — Zij die paleizen en tempels bouwen wonen in sloppen en krochten ; zij di» groene lanen en breede straten aanleggen., wonen in stegan en achlerbuurten ; zij die zaaien^en ploegen mogen op den rijken oogst gten aanspraak maken ; zij die in de zwarte kuilen de kool»chachten opspo-ren zitten vaak aan een haard zonder vuur en zij die elken dag hun leven wagen om uit den zee-schoot den rijken vischbuit te kapen of die het orkaan trotseeren om uit verre streken het voe dende graan te halen, kennen niets dan een leven van harden strijd tegen gebrek en honger. — En nogthans, één enkel gebaar ware voldoende om die wereldorde om te keeren, maar dat gebaar moest gedreven worden in eens, overal en op hetzelfde oogenbllk. — Een daad van opstanding zou de macht en de grootheid van den arbeid openbaren en die daad zou bestaan in het plotse-ling staken van aile voortbrengst over heel de wereld en op hetzelfde oogenblik. De wereld zou begrijpen dat de arbeidersklas ontwaakt in het bewustzijn dat het leven der maatschappij in hare maeht is. — De Meimaand was het symbool van het ontwakende leven en de eerste dag van Mei werd de groote dag van de proletarische opstanding. — Sedert dien had de eerste Mei steeds «en revolutionair karakter en het neerleggen van den arbeid op dien dag wa# eene manifestatie tegen de bezittende klas. — Als symbool is de eerste Mei-dag dat dan ook gebleven voor aile socialistische arbeiders. Het ingrijpen der revolu'tionaire socialisten in de parlementaire actie heeft, in den loop der jaren veel veranderd, niet altijd ten kwade doch ook niet altijd ten goede der arbeidersbeweging. — De parlementaire actie heeft de revolutionaire beteekenis van de eerste Meistaking veranderd in een huldebetooging van den Arbeid. — Op die manier kon iedereen meedoen aan socialisme zonder van zijn fatsoan te verliezen. — Om de twee stroomingen te bevredigen is Eerste Mei een feestdag die terzelvertijd moet zijn een strijdmid-del ten voordeele van Achturendag — Weistand — Wereldvrede en aldus werd officieel deze strekking bekrach-tigd door een Internationaal Socialistisch Congres, gehouden te Brussel op 22 Oogst 1891 in het volgende besluit : « De Eerste Mei is voortaan een gemeen-» schappelijke feestdag der arbeiders aller » landen, waarop de arbeiders van de gemeen-» schappelykheid hunner eischen, hunner » solidariteit en hunner bevestiging van den » klassenstrijd bewys moeten geven. » Sedert dien is de Eerste Mei bepaald een feestdag en goed opgevat, goed aangewend, zou een wezenlijken feestdag van den Arbeid even grootsch, even beteekenisvol en even doel-matig kunnen zi]n als een uitdagenden stakingsdag. Een huldebetooging aan den scheppenden J Arbeid, omgeven van den luister en de glorie die uit de lijdensgeschiedenis van den proletarischen strijd weerspiegeld wordt in eene plechtige perio-dieke viering is een feest van opstanding voor den arbeider, dat hem met nieuwe kracht en nieuwen moed tôt verderen katnp bezielt en waarin tevens een ernstige bedreiging voor de kapita-lististische maatschappij besloten ligt. Voor allen die hunne hoop gesteld hebben op de verovering eener betere toekomst die zich vestigen zal op de puinen van het kapitalisme ; voor allen die ge-leden en gestreden hebben voor het hooge ideaal der socialistische maatschappij is deze feestdag van 1 Mei de Hoogtijd waarop de verschijning van den Verlosser voorspeld wordt. En nu is weer die dag aangebroken en heftiger dan ooit te vo'ren voelen we het schrijnend wee bij den hartverscheurenden aanblik van het bloedige wereldgebeuren. Arbeiders die elkander over de grenzen heen steun en trouw gezworen hadden, laten zich gebruiken door het kapitalisme en leenen zich tôt onderlinge verdelging omdat hunne voormannen den moed niet hadden hunnen plicht te doen of zich lieten omkoopen door de vijanden onzer klasse.Duitsche, fransche, italiaan-sche, engelsche en vlaamsche arbeiders verlangen metelkaarte overleggen en de vredesonderhan-delingen te beginnen, doch de leiders van die arbeiders houden het met de engelsche en amerikaansche munitiefabrikanten en koopen hunne vetbetaalde regeeringsposten ten koste van de ellende en het bloed der miljoenen werklieden die voor het met bankroet bedreigde England in het vuur gejaagd worden. Zij die ééns zegden De kapitalen kennen geen oaderland meer, zij hebben het naamlooze burgerschap de wereld rond. Russische Tzaristische bajo-netten verdedigen fransche republikeimche kapitalen en belgitche vrijdenkers verteren hier de opbrengst van het zweet van arme katholieke arbeiders. Wij zien liever een fransche, een duitsche of een engelsche werk-man dan een belgische en vlaamsche kapitalist. hebben nu bevel gekregen te zwijgen en die woor-den te vergeten ! Wie ze nu nog uitspreekt is een landverrader en de Vlamingen die nooit een land hebben gehad dat hen toebehoorde dweepen met dien onzin ! Ondertusschen gaat Engeland voort hooghartig elke duitsche poging tôt toenadering, elke vredes-kans van de nand te wijzen en eisciit steeds meer offers en meer bloed. Bewust van zijn misdaad en bevreesd voor het uur der verantwoording zal het liever heel de wereld naar een gewissen onder-gang voeren, ja liever in eigen land het eigen onderdrukte volk uitmoorden en lerland in lichte laaie opstandsgolven zien opslaan dan zijne bloedige dwaling te erkennen en de redding te aan-aanvaarden.Dank zij de engelsche en amerikaansche geld-ploerten zal deze Eerste Mei andermaal staan in het teeken van bloed en rouw en zullen nogmaals duizende menschenlevens in beide kampen ge-offerd worden. De natuur moge 'nerademen en hare heerlijke melodij van het leven over de wereld uitzingen, de mensc'nen zullen die muziek van het leven niet genieten omdat zij overstemd zal worden door het ontzettende lied van de groote wereldsmart waarin alleen gesproken wordt van tranen en bloed, van ellende en dood. Onze Eerste Mei is geen dag van feest maar een dag van innig leed en zwaren rouw en uit dat leed stijgt de verbittering en den haat, uit dien rouw stijgt de vervloeking die ééns hen treffen zal die de verantwoordelijkheid dragen. E.J.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
This item is a publication of the title De nieuwe tijd: orgaan van de minderheidssocialisten belonging to the category Oorlogspers, published in - from 1917 to undefined.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Add to collection

Location

Periods