Over deze tekst
Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.
Registered at the General Post Office as a Newspaper.
Telephooni Museum 267.
Go� en Vac/
12 Bladz.
Bureel: 21, Russell Square, W.C.
Abonnement t is. 6d, too* drie maanden.
Subscription : is. 6d. for three months.
2de Jaargang.�Nr. 27.
VRIJDAG, MAART 24, 1916.
Abonnement tmt de Vereenifde States, �e eti. ',
voor Heiland, � fi. ; voor Frankrijk, e fi.
Price ld.
VERDUN VAN UIT HET NOORD-WESTEN BEDREIGD.
OPROEP!
Met dit nummer zetten wij de tweede helft
van onzen tweeden jaargang in.
Vele abonnementen vervallen deze week.
We doen een dringend beroep op onze
lezers wier inschrijving vervalt, ons het bedrag
der nieuwe inschrijving (1/6) per postal order
zoohaast mogelijk te willen inzenden.
Ook vragen wij hun nieuwe inschrijvers te
willen aanwenden. Zooals zij weten zijn het
papier en de drukkosten verschrikkelijk opge-
slagen. Wij probeeren voort te gaan ondanks
dat, door vermeerdering van inschrijvingen :
wij weten dat wij op ons volk mogen rekenen 1
Toch zullen we van tijd tot tijd slechts
8 blz. geven in plaats van 12.
Ondertusschen kunnen wij onze vrienden
niet genoeg verzoeken ons geldelijk te wjjlen
steunen.
VOOR DEN VASTENTIJD.
Vermeerdering van Gods Glorie.
Als we op de eerste Latijnsche kwamen
leerde men ons A.M.D.G. op ons schoolwerk
zetten. De grooten zeggen dat dat te lezen
was* "Ad majorium Deum glorium" en de
jongeren maakten er een Vlaamschen zin uit
die kettersch en onzedig klonk. Maar bij de
eerste are latijn leerden we dat 't wou zeg-
gen: "Ter meerdere eere Gods," en dat we
te dier opperste intentie heel ons leven rich-
ten moesten.
Wat het echter inhield werd1 niet te rechte
bevroed. De Vastentijd dien. we beleven geve
ons de genade van dieper begrip,�zoo van
deze godsdienstige geplogenheid van 't on-
zent, als van menige andere.
* * *
Alle schepselen zingen den lof des
Scheppers, elk naar zijne bij de Schep-
ping vastgestelde schoonheid.
Buiten dit van nature vastgestelde
heeft God geschapen rede en vrije wil
erf die als-schepter gegeven aan den
zoo-gekoningden Mensch.
Ook die schepping is eene glorie des
Scheppers, ja zij leidt tot de grootste.
Wel kan de mensch de vrijheid
slecht gebruiken, maar de scheppings-
glorie schaden kan hij niet, zelfs niet
al doodzondig vloekende, want de
vloek zelf is van rede en vrijen wil
gedragen. - >
Maar die vrijheid laat hem toe in
eene (wel van God gekende maar niet
bij de schepping beperkte) mate, Gods
glorie te vermeerderen.
Dat kan de mensch zoolang de ziel
vrij is, d.i. zoolang hij mensch is, tot
den laatsten ademsnik toe, en de om-
standigheden die hem worden toege-
meten zijn gelegenheden tot glorie-
schepping.
Dat is het overheerlijke waarom het
leven voor iemand die het leven be-
grijpt, altijd goed is, altijd schoon, al-
tijd blij.
� � * *
Zeker wij moeten rekenschap blij-
ven houden met de menschelijke
zwakheden, met de zonde. Wij heb-
ben te herinneren hoe menigen zich
hebben geheiligd in hun bitter leed
over hun zonden en de zonden van
anderen, hoe heiligen zijn bedacht
geweest op eerherstel en eereboete
om al 't bedreven kwaad. Ook zij
hadden wel een juisten kijk op het
leven.
Maar wij mogen ook opzien, om-
hoog, bedenken dat wij dien lust tot
bedrijvigheid die de menschelijke na-
tuur is ingeschapen, kunnen aanwen-
den tot een hoogedel werk, dat wfj
Gods werk zelve, de Schepping, kun-
nen schooner maken in haar schoonste
element, in den Mensch, in ons zelve
en in anderen, door zieleloutering, bij
Gods genade, en vermeerdering aldus
van Gods glorie.
* # *
Gods glorie, het doeleinde van alles, ligt
in het wezen zelf van ieder schepsel. Nooit
kan dit doeleinde worden gediend door eenige
schennis van waarheid en recht, door oppor-
tuniteitstoegeven of- verzwijgen. Gods glorie
hangt niet ai van slimheid en sluwheid, van
snelheid of strategie. Zij reikt de tijden te
buiten, in de eeuwigheid, en straalt meer uit
zielediepten dan uit eetiig mehschelijk eer-
betoog.
* # *
Die eenvoudige zinspreuk die we
zoo dikwijls zonder eenig nadenken of
beminnen op ons schoolwerk schreven,
is de opperste leuze der menschelijke
beschaving.
Alle ander eerlijk ideaal is slechts
een " facette " van dat eene groote :
Gods glorie.
Dat begrijpen en inleven geeft h�t
dagelijksche leven zijn dagelijksche
zon, zijn hooge beteekenis, zijn heilige
levensvreugde. Dat is de dood van
alle ongeluk, van alle pessimisme, ook
te midden het nijpendste oorlogswee.
* # *
Velen gaan slechts zelden in 't jaar,*
laat ons zeggen ��nmaal, rond
Paschen, te biechte en te Communie..
Zij kennen de leering, bidden de
katholieke gebeden, maar voelen niet
die hooge belangstelling voor gebed
en Sakramenten die minnen doet en
licht maakt en doet betrachten, wat
buiten die belangstelling eerder een
verveling is, een last en iets vreemds
waarvoor men gegeneerd is.
O, welk een weldaad zou het hun
zijn, hun zelve en voor allen die met
hen leven en in 't bijzonder* voor de'
kinderen wier opvoeding en toekomst
hun is toevertrouwd,�indien ze leer-
den betrachten Gods glorie en dan
verstonden het belang der "heiligma-
king, der vorming van de deugden in
ons met de hulp der Genade en der
HH. Sakramenten.
O moge mik een dieper begrijp
voor velen onzer landgenooten de bij-
zondere genade en zalige vreugde zijn
der H. Paasch-Communie van dit jaar.
o � -
Kardinaal Mercier en
von Bissing.
Zijne Eminentie ' Kardinaal Mercier heeft
zijn .Vastenbrief uitgegeven, zonder, naar het
schijnt, naar Duitsche censuur en bedreigin-
gen te zien.
Daarop heeft von Bissing een publiek
schrijven tot den Kardinaal gericht.
Daarin verwijt hij Zijne Eminentie het volk
in Belgi� valsche hoop te geven omtrent het
...einde van den oorlog.
Voortaan zal von Bissins de gevallen waar-
in geestelijken voor het Duitloh gerecht
betrokken zijn, niet meer overleggen aan den
Kardinaal.
En ten slotte begaat hij zich aan eene on-
duidelijke bedreiging.
Zoohaast wij den oorspronkelijken tekst
hebben deelen wij hem mede, evenals den
vastenbrief.
SCHANDALEN.
Wat ons volk niet begrijpt.
In den Brief onzer bisschoppen aan die
van Duitschland en Oostenrijk hoort men
beurtelings de stem dier aanklacht, die de
schelmstukken met hunnen naam noemt ; de
stem der verontwaardiging over den uitge-
strooiden laster, en de gemotiveerde smeek-
bede om een spoedig eerherstel. Maar aan
het einde van den Brief ontsnapt aan hun
herderlijk gemoed een woord," dat als een
scherp verwijt moet geklonken hebben in de
ooren der Duitsdhe katholieken. Opklim-
mende tot eene hoogere en meer algemeene
beschouwing durven zij hunne geloofsgenoo-
ten en hunne ambtbroeders toeroepen : uwe
houding sftekt ons volk tot "ergernis."
Dat is, naar onze meening, een der meest
indrukwekkende woorden van dezen voortaan
historischen Brief.
Om dit te begrijpen moeten we eerst in
herinnering brengen wat het katholieke
Duitschland was voor het katholieke volk
van Belgi�. Onze bisschoppen spreken van
"de Eucharistische congressen van Keulen
in 1909 en van Weenen in 1912, die de gele-
genheid hadden verschaft tot nadere kennis-
making en wederzijdsche waardeering."
Maar behalve van die tijdelijke bijeenkom-
sten gewagen zij ook van de "persoonlijke
betrekking," waarin de geestelijkheid en het
Episcopaat van Belgi� stonden met talrijke
priesters, religieuzen en bisschoppen in
Duitschland en Oostenrijk. Dat was niet
enkel een band van vriendschap ; het was
daarenboven een band van welgemeende
hoogschatting. Op sociaal en politiek gebied
gold het "Germania docei"-voor ons als een
algemeen erkend feit. Het vroegere Centrum
Stond voor onze oogen als een moedige man-
nenschaar, die streed voor de rechten, de
vrijheden en de onafhankelijkheid der Kerk ;
die meest al de uitzonderingswetten van den
Kulturkampf deed opheffen, en haren ontwer-
per, prins von Bismarck, den weg deed op-
gaan naar Canossa. Zij waren kampioenen,
die vochten voor het recht der katholieke op-
voeding j die zich met hardnekkigheid verzet-
ten tegen de militaristische neigingen der
overheerschende Protestantsch - Pruisische
fractie, en op hun vaandel het fiere motto
�hadden geschreven: de gerechtigheid is de
grondslag der Staten.
Voor de godsdienstige praktijk was Duitsch-
land eveneens in vele opzichten een toon-
beeld voor het Belgische volk. In Antwer-
pen, ia Luik, in Verviers maakten hunne
godsdienstige vergaderingen steeds een goe-
den indruk op onze landsbevolking ; en de
Belgen, die in- de Rijnprovincie het kerkelijk
leven onzer geloofsbroeders hadden gadege-
slagen, spraken steeds met lof vanden ernst
en den godsdienstzin, waarvan zij getuigen
waren geweest. De bedevaartgangers, die
jaarlijks uk sommige steden van ons vader-
land naar Kevelaar reisden, waar zij ia aan-
raking kwamen met het biddende Duitsch-
land, brachten steeds eene goede les van op-
rechte godvruchtigheid mee naar huis.
Toch was het vooral op godsdienstig-weten-.
schappelijk gebied dat de katholieke Duit-
schers bij ons in aanmerking kwamen. Hun
land heeft ongetwijfeld vele dwaalleeraars
voortgebracht, die verschrikkelijk veel kwaad
hebben gesticht, overal het geloof en zelfs
de grondslagen der rede hebben ondermijnd.
Eerlijkheidshalve moeten we echter bekennen,
dat zij in andere landen,, als Frankrijk en
Engeland, vele navolgers of voorloopers heb-
ben gevonden. Dit nochtans is zeker : gelijk
de katholieken in Frankrijk en Engeland
ijverig tegen de dwaling hebben gekampt, zoo
heeft men ook in Duitschland op alle gebied'
mannen aangetroffen, die met een veelzijdige
kennis toegerust, den goeden strijd der waar-
heid hebben gestreden. Honderden hebben
de Kerk gesticht door hunne wetenschap, en
hoevele Belgen zijn er niet, die hun daarvoor
den grootsten dank verschuldigd zijn?
Met die feiten te bekennen, willen wij ons
eigen vaderland niet kleineeren. Wij mee-
nen zelfs, dat wij in menige uiting van het
katholieke leven eenen voorsprong hadden
op Duitschland. Door het schoolwezen, de
inrichting onzer'vrije colleges en semdnari�n,
de opleiding der priesters, onze katholieke
hoogeschool, misschien zelfs voor vele sociale
werken en voor allerlei godsdienstige instel- -
lingen konden de Duitschers eer bij ons ter
schole komen. Doch het goede dat wij had-
den belette ons niet ook bij onze oostelijke
naburen de voorbeelden van het katholieke
leven te waardeeren en er ruimschoots ons
voordeel mee te doen. Wij aanzagen de
Duitschers als een vriendemvolk ; wij achtten
de katholieken en verkeerden in "de meening
dat de wetten der christelijke zedenleer,^,
waarin zij zoo uitstekende leeraars hebben .
voortgebracht, steeds hun richtsnoer zouden
blijven, en niets bekwaam zou wezen hun
jegens ons de beginselen der christelijke liefde
te doen vergeten.
Maar eilaas, dat christen volk wordt in
eens onze vijand, de vijand van een land, dat,
gelijk onze bisschoppen zeggen "sedert eene
eeuw. gewoon (was) aan een bestuur van
vrede," uitsluitend bezield was met "vreed-
zame bedoelingen," nooit gedroomd had van
veroveringsplannen, en niet eens, zooals- .
Frankrijk en Holland, tegenover ' de Duit- w
schers een spotnaam kende ! Het wordt niet
enkel onze vijand en overlaadt onze onschul-
dige burgers met evenveel beleediging�n als
de Luthersche sectarissen van Celle, Sol tau
en Maagdenburg, doch het ontkent de dub- -
bele handtastelijke onrechtvaardigheid tegen
ons bedreven-r-de schending onzer neutra-- -
liteit, het onmenschelijk gedrag der Duitsche
soldaten ; en niemand wordt onder hen ge-
vonden die de stem verheft om die euveldaden,
te veroordeelen, ten einde zoodoende alle
samenhoorigheid met de euvelplegers af te
wijzen.
Ziedaar, zeggen onze bisschoppen, wat
"ons volk niet begrijpt " en wat "schandaal"'
verwekt.
Mep misduide echter die woorden niet. Het
is niet zoozeer het gewoon katholieke volk,
dat ons tot ergernis strekt. Het volk, eilaas,
wordt zoo gemakkelijk misleid ; het gelooft
zoo lichtvaardig alles wat door dagbladen
en hooger staande personen wordt verhaald
en voorgelogen. Met hen zal men liever
medelijden hebben, dewijl ze zoozeer door
anderen tegen ons werden opgeruid. Zelf
dragen zij niet de schuld hunner vijandschap�
jegens de Belgen. Zelfs onder de hooger-
staande lieden moeten er veten zijn, die hei-
melijk de Duitsche regeering afkeuren. De
Keulsche correspondent van " De Tijd '"
(8 Maart), verzekert "dat de censuur heel wat
oordeelen en critiek binnenskamers houdt,.
welke na den oorlog degenen zal verbazen,
die nu de meening... van de 'K�ln. Vclksz.
en Erzberger voor de algemeen heerschende
houden." Hij spreekt van objectief-denkende
Duitschers, die "diep de opluchting voelen
van het geweten... welke het gevolg zouden
zijn- van een officieele erkenning : wij hebben?'
die en die fouten begaan�men denke aan den;
inval in Belgi�en zij spijten ons, ' ook al
zijo er verzachtende omstandigheden te plei-
ten (!) ; in elk geval zullen wij ze goedma-
ken." Het ware van onzentwege weinig
christelijk bij het hooren van zulk eene taat'
niet verblijd te zijn ; en de Keulsche corres*-
pondent moge er verzekerd van zijn, dat zijne-
verklaring ook voor dhs geweten eene opluch-
ting is. Vandaar komt derhalve niet de erger-
nis.
Ook niet het Protestantsche Pruisdom is--
voor ons een schandaal. De volgelingen van
het Lutheranisme, het rationalisme en het
monisme zijn in hunne rol, wanneer zij een
katholiek volk bestrijden en van'allerlei mis-
drijven beschuldigen. Door geene zedelijke
teugels, door geene geloofswaarheden worden
zij weerhouden, waar onrecht te plegen is en-'
geweldmiddeten te gebruiken zijn om hunne
verovewngsplannen ten uitvoer te brengen..
Die uitleggingen gelden echter niet voor de
katholieke dagbladschrijvers, voor de leden
van het Centrum, voor wetenschappelijke lie-
den. Om hunne opleiding worden zij ver-
ondersteld eene betere kennis te hebben van
de christelijke beginselen en van de wetten
der moraal. En daar zij weten, dat hun land
geregeerd! wordt door het " Protestantsch-
Pruisisch Staatsidee," paste het, dat zij niet
blindelings de beweringen hunner Staatslie-
den zouden aanvaarden, noch dezer gedragin-
gen zonder onderzoek goedkeuren.
Het verwekt dan ook ergernis, dat geen
enkel Centrumslid, geen enkel katholiek
Over deze tekst
Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.
Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Over deze tekst
Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.
Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Over deze tekst
Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.
Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Over deze tekst
Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.
Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Over deze tekst
Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.
Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Over deze tekst
Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.
Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Over deze tekst
Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.
Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Over deze tekst
Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.
Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Over deze tekst
Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.
Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Over deze tekst
Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.
Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Over deze tekst
Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.
Er is geen OCR tekst voor deze krant.