De stem uit België

1609 0
close

Why do you want to report this item?

Remarks

Send
s.n. 1917, 13 July. De stem uit België. Seen on 25 April 2024, on https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/en/pid/jd4pk0bc0x/
Show text

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Bllf Mil I 21, RUSSELL SQUAR LONDON, W.C. I Téléphoné i I Muséum 267. De Stem uit Belgie. Abonnement : 2sh. voof 3 maanden. Subscrîption : 2sh. for 3 months. Voor de Vereenlgde Staten : 50 cts. Voor Holland : 1 fl. Voor Frankr'jk : 2.50 fr. Voor de soldaten : lsh. o£ 1.50 fr. jde Jaarg'ang', Nr. 43. (Biz. 1539-1546.) Oplage: 11,100. VRIJDAG, JULI 13, 1917. Rcgistered at G.P.O. as a Newspaper. 8 blz. i^d. 11 Juli. D« naitie-dag van het Vlaamsche volk is weer daar. Niemiaad minder dan Konimg Albert zei op 5 Oogst 1914: " Vlamingen, ge-denkt den Slag der Guilden Sporen." Meer dan ooit gedenken wij hem van-daag, en meier dan ooit 00k, zijin op dit oogenr bli'k de Vlamingen fcouw aan Koning Albert op wien ze in hoogste instantie rekenen oin hun volksrechteii. Trouw aan Vorst en Volik is onze dagorde I opheden, en. Frans Van Cauweîaert voegt er I het prakitisdh ordewoord aan toe : vereenigt u : "Door de t-erep-niging moeten wij het I bewijs leveren van de ware gesteldheid van I het Vlaamsche volksgemoed. De overgroote I meerderheid van de Vlaamsche strijders en I het Vlaamsche Volk in den gemeene willen I niets afweten van samenwerking met den vijand, en verwerpen het aktivisme met beslistheid. Het ontbreekt niet aan onwraak-bare getuigenissen, zoowel uit het bezette gebied als uit de toevluchtslanden, maar de aktivisten en hun anti-Vlaamsche hand-iangers beproeven steeds opnieuw, de open-hare meening te misleiden over den waren geest der Vlaamsche Beweging. Wanneer : wij echter een groote menigte onder de uitgewekenen weten te ver een i g en op gezonde Vlaamsche en nationale beginselen, zal onze macht voor zichzelf spreken. Reeds te!t het Vlaamsch Belgisch Verbond in Nederland 4000 leden, en spoedig hopen wij dat getal te verdubbelen. Dit feit alleen reeds levert hêt bewijs, dat het Vlaamsche volk met ons is en noch voor het aktivisme, coch voor het verkapt franskiljonisme, welke met onverdroten ijver zijn gedachten be-lagen, eenige sympathie kan gevoelen." O De Oorlog en de Vlaamsche Volkskracht. (0 Godsdienstige Volkskracht. ONS STANDPUNT. Het Vraagstuk luidt als voigt : " Hoe zullen wij ons Vlaamsche volk op verstandelijk, ze-delijk, sociaal en godsdienstig gebied opvoe-iden, om al zijne luogelijkheden te maken tôt wkelijkheid, om het eene eereplaats te laten innemen in de beschaafde wereld, door deze oorlogsschomm eljng in zoo menig op-zicht gewijzigd?" Vroeger heb ik de ver-standelijke, zedelijke en sociale opvoeding gesproken, tihans blijft nog over de bespreking van de godsdienstige opvoeding. Het vraagstuk ïuidt dus als volgt : " Hoe zullen wij oils Vlaamsche volk opvoeden, in den godsdienst, namelijk den katholieken en eenig waren en in Vlaanderen traditioneelen godsdienst," ten einde al Vlaanderens natuurlijke werkelijk-heden en mogelijkheden, iin oorsprong en doeleinde te verbovennatuuiiijken, ten einde hetdpel van God® schepping : de verheerlijking zijner volmaaktheden, te verwezenlijken in het feit van een groot, schoon en heilig volk, ten einde het doel des memschen God te kennen, te beminnen, en te dienen, te bevor-deren in de Vlamingen, ten einde hun eeuwig geluk te bewerken in den hemel, hat eenig ware vaderlanid, waarvan het vaderland op de wereld maar een onvolmaakte af&tralmg is, of beter gezegd een schadiuw, ten einde "'het Vlaamsche volk als katholiek volk eene eere-ilaats te laten innemen in den moederschoot 1er katholieke Kerk, midden de nieuwe ver-loudingen door deze oorlogschommeling ge-ichapen? " VLAANDEREN VOOR CHRISTUS. Om het vraagstuk alzijdig en doeitmatig te heschouwen, is het vereischt vooreerst enkele >pheldermgeln te'iaten vooxafgaan. Een volkskracht die enkel zou gebouwd ■zijn op natuurlijke (sronden, op verstande-Slijke, zedelijke en sociale grondvesten, en zich Benkel zou openbaren op die natuurlijke ge-Ibiedea, zou per slo't van rekening bodemloos «zijn, ondoelmatig blijven in hare inrichting, #en onvolled g ein onbekroond in haar opbouw. BHet is mu eanmaal een feit dat een mansch, iflus een volk, geschapen'iis en verheven tôt ■de bovennatuurlijke orde, dat Christus qoox Hpijn levein, dood, evangelie, en Kerk, dat |»ovennatuurlijk leven heeft mogelijk gemaakt, ja verplichtand als de onontbeerlijke voor-"?-arde van de aanschouwing Gods van aan-^ezicht tôt aangezxht, in aile eeuwigheid. Christus zelf heeÉt aain mensohen en volkeren ïen positieven katholieken godsdienst ver->penbaard, als een gratie en een uitverkoren-îeid, en zoo een harmonisch en doeltrefîend tntwoord gegeven aan den aangeboren gods-lienstoood van volkeren en enkelingen, met tan te toonen den weg, de waarheid ein het even. Zâjm '.leven lang, ja eeuwen lang, ar-leiden aan het opbouwen van de volkskracht >p natuurlijk gebied, ware dius vergankelijk ® buitenordelijk werk verrichten, dus ver-oren moeite. Zeker en vast kan iemand zoo dealistisch of utilitaristisch aangelegd zijn dat 11 j zijn leven lang en eeuwen lang op natuur-[ebied voor de volkskracht arbeide, uit volks-Jefde, om 't louter genot der groote en (1) Zie " Stem uit België," nummers 23, 28, !9' 32> 33' over verstandelijlw, »edjelijk8, ociale volkskracht. schotJne volkskracht, uit gloriezucht, of om de stoffelijke voordee'ien die er uit voort-"vloeien. Maar zij'n idealisme en utilitarisme zou rap teletiirgesteld zijn, wanneer hij de ihistorische ervaring opdoet ofwel diat die 'natuurlijke volkskracht instort bij gémis aan godsdienstigen verantwoordelijkheidsonder-grond, ofwel dat die natuurlijke volkskracht zichzelf verwoest door de verrottende kracht der onbetoomde menschendriften, en de uit-bating der opgebouwde volkskracht voor elks persoonlijke doeleinde, ofwel dat' de verstan-dellijke en sociale kracht wordt ondermijnd d'oo'r 't gémis aan zedeiijkheid, zedelijkheid verm;,st door 't gémis aan positieven en waren boven 't bovennatuurlijk leven verwoest of doodt het natuurlevèn niet maar loutert, ver-mooit, veredelt en verheft het. Daaruit volgt dat wij die ajrbeidein voor de volledige Vlaam-she volkskracht, 00k de godsdienstige inbe-grepen, in zake verstaindelijke, sociale en natuurlijk zedelijke opvoeding kunnen samen-gaan en sameinsitireven met ongeloovigen of bekampers van de kaitboliciteit. Wij kumnen met hen samen gaan een heel eind wegs, in aie rechtzmnigheid ein geestdrift ofschoon •wij verder gaan dan z'j. Ik zeg echter meer : door samenwerking voor dat ideaal der natuurlijke Vlaamsche volkskracht, kunnen wij heel wat ongeloovigen, verbitterden en o-nwe- De gelukzalige Anna a Sto. Bartholomeo die twee malen Antwerpen redde van den oorlogsgeesel. Naar de teekening van Meester Albert van Mechelen. godsdienst, die leiding, wet, waarborg en verantwoordelijkheid vaststelt, ofwel door de geesel van God die de volkeren in zijn hand houdt en ze laat storten in het zand, omdat zij zichzelf vergoddelijken en n et willen bui-gen oilsi een voetschabel voor Hem. In 't kort gezegd : " Wat baat het een inensch en eem volk de h eele wereld te winnen als zij hun ziel verliezen. Klaarduidelijk gezegd : het ware weinig gebaat *t Vlaamsche volk verstandelijk en sociaal te verbeteren, zoo d;e wetenschap werd misbruikt om Gods gezag af te werpen, zoo die sociale welvaart oorzaak werd van onzedelijkheid en kinderbeperking, enz. Om al die redenen, is de leus zoo schoon : Ailes voor Vlaanderen en Vlaanderen voor Christus. U'it voorafgaande besoheuwing mag men echter niet besluiten dat de natuurlijke volkskracht, in zichzelf, verwerpelijk en verderfe-lijk of onmoge'lijk is, zonder bovennatuiur-lijken grondslag, doortrilling en bekroning. Z j is goed en heilzaam in de maat harer mogelijkheid en beperktheid, maar zij is halfsch eni per slot van rekening ondoelmatig voor het einddoeleinde 'vau den inensch en van een volk. Evenmin mag men besluiten dat dewijl die oatuuirl'jke volkskracht op zichzelf een gevaar kan zijn voor den godsdienst, ja dikwijls verwijdert van de essentie en den geest van den godsdienst, dat men ze bekam-pen of beletten moet. Zij kan even wel aan-gewend worden tôt een macht voor en eene verheerlijking van den godsdienst, en daaren- tenden tôt Christus terugbrengen, de klein-geestige en fanatieke Belgische onverdraag-zaamheid stopzetten en de liefde voor elkae-ders persoon eD persoonlijkheid doen heer-schen in de vele betrekkingen der samenle-ving. Wa.nt men vergete nimmer dit psycho-logisch feit : Belgische tweedracht gaat veel meer over personen dan over princiepen en maakt onze politiek hatelijk en kindierachtig. Dezelfde opmerking, het weze ter'ioops gezegd, geldt voor velen onzer Vlaamsche socialisten, die van hun socialisme veel meei «en personenzaak dan een princiepenzaak ■hebben gemaakt. Ik twiife] er niet het minst aan, dat zij met ons zullen hand in hand gaan tôt de oplossing der Vlaamsche kwestie die desociale kwest'e is van Vlaanderen en daar-door veel nader zullen gebracht worden tôt de katholieke démocratie. Om aile verwarring te voorkomen voeg ik er ten slotte bij dat de Vlaamsche beweging heel wat anders is als de Vlaamsche Volkskracht. De Vlaamsche beweging is de strijd voor de taal als het onontbeerlijk middel, de conditie " sine qua non " der Vlaamsche volkskracht. De Vlaamsche volkskracht, het Vlaamsch leven op verstandelijk, zedelijk, sociaail, godsdienstig gebied, is het gevolg van de Vlaamsche beweging, dus niet het doel, niet het voorwerp. "De Vlaamsche Bteweg'ing heeft rniet voor doel het V'iaamsch leven zelf, dat een natuurlijke groei en ont-wikkeling is, maar wel ruimte, vrijheid te geven aaa het ontstaan, bat groeisa en h»t blooien vain het Vlaamsch leven, door de verovering van, dus door den strijd voor het onontbeerlijk middel, het taalrecht." En dewijl het taalrecht dus een natuurrecht .s van eeai mensch en een volk, kan en moet heel dat volk samenwerken voor dat naituur-menschelijk en eenig menschwaardig recht. Uit dit ailes blijkt klaar onze katholiek» opvatting vaai de leus "Ailes voor Vlaanderen en Vlaanderen voor Chcistls," en onze ver-houding tôt onze strijdgenooten die enkel de leus "Ailes voor Vlaanderen " in hua vaandel dragen. BETEEKENIS VAN VI AANDERF.NS KATHOLICITEIÏ. Het Vlaamsche volk mag bogen op een onafgetoroken en vlekkelooze tradit ie van , katholiciteit. De historié bewijst dat klaar en de psychologie vain het hedendaagsche Vjaamsche vollî, daar waar zijn Vlaamscih-heid ongedeerd bewaard blijft. Het kaiholi-cisme—ik zeg niet de politieke katholiciteit— maar het katholicisme als Kerk, is voor Vlaanderen de eenige onderrichtende en op-voedende kracht geweest. Ik heb nooit kunnen verstaaa hoe iemand kan of durit ons katholicisme beschuldigen een domper geweest te z jn voor 't Vlaamsche volk. Niet alleen heeft Vlaanderen, lijk aile landen, onderwijs en schoolinrichting te danken aan 't katholicisme, maar het katholicisme in zijn pastoraal werk doende geestelijkheid bleef altijd getirouw aan de taal van het volk. "Waar ailes rondom, door geweld of ge-woonte, werd ontvlaamscht, waar de Vlaming met zijn taal kaal in het hoekje werd gezet, daar stond de priester neveoas hem, als de toevlucht der kleinen, en 00k omdat hij wist dat de taal gansch het volk is, en dat het katholicisme ni et op de rasindividuaiteit mag worden gehangen als een kleed, maar moet ingrijpen :>n 't vleesch en bloed van de ras-persoonlijkheid." En nogmaals vraag ik mij af : wat zou er geworden van de Rubeniaan-sche vleeschelijkheid van 't Vlaamsche volks-karakter, zoo het onbeschaafd, onopgevoed, aan zichzelf had overgelaten gebleven, meer zoo hat tôt een vaatenavondpak door een vreemde beschaving had misvormd geweest, en niet beschaafd en gevormd door de mys-tieke kracht van het katholic isme. Dat volk had enkel het hooger leven van zijn godsdienst om zich te beschaven, het had niet lijk andere vo lkeren de rasfierheid, dé nationale eenheid, de wetenschap. " Daardoor komt het dat wanneer 00k die laatste steun van onze volkszelfstandigheid, ein onze volksbe-'schaving wegvalt, ons volk valt n et enkel buiten zichzelf maar zelfs buiten aile men- • schelijkheid." Evenmin kunnen wij dein kleinzieligen haat ■van den papegaai Maeterlinck tegen wat hij noemt 't domme Vlaamsche volk verklaren, tenzij uit gekwietsten hoogmoed, omdat zijn 'litterair werk—zijn poppenstelsel—niet werd gesmaakt door ons Vlaamsche volk, te gezond, te kinderlijk ruw, te Homerisch eenvoudig in vleesch en bloed, om zich om schimmeo te bekommeretn. 't Vlaamsche volk dom ! Noch-tans Maeterlinck kent zijne wereldvermaarde kiinstgeschiedenis. Hij moet nochtans ver-staan dat dat volk van een onbestorven volkskracht getuigt, door hat feit dat spijts aile taalverdrukkmg, het nog leeft en beweegt. O ik wensch dat Maeterlinck nog wat moge leven, om te zien wat volk dat is, en weet en kan, en doen. zal, den dag van zijn taa'J-an volksvrijheid. 't Zou wel kunnen gebeu-ren dat Maeterlinck dan zijn wegloopen uit dat ruw volk beklaagt, dat h j zal willen terugkomen om wat eer ein glorie op te rapen, nu dat dit volk groot is, tenzij zijn haat voor 't katholicisme die een andere oorzaak is van zijn haat tegen Vlaanderen hem terughoude. Wij zijn heel wat wijzer geworden, en waar men vroeger zegde dat Franschonkundigheid domperij was voor 't Vlaamsche volk, daar zeggen wij nog dat de grootste dompers van 't Vlaamsche volk zij zijn die dat vo Ik willen verfranschen. Er is meer. " Het is voor ons eea historisch feit, een ondervinding van elken dag, en derhalve een stelregel en een taktiek dat de bewaring en toekomst der Vlaamsche katholiciteit ligt in de Vlaamsch-heid van Vlaanderen, en de ontvlaamsching loopt evenwijdig met de verheid,ensch,ing." Daarom was de vrijmetselarij steeds de vijand der Vlaamsche Beweging. Daarom bekampt de vrijmetselarij ans ideaal met al de macht van haar organisatie, en was helaas onrechtstreeks daarin geholpen door enkelen uit hoogere katholieke wereld, die kraderen van hun tijd en hunne opvoeding, schijnen zich veel meer te hebben laten geleiden door politieke beschouwingen, dan door het zicht van een volk, dat door de verni nking vati zijn Vlaamsche natuur, 00k zijn katholieke natuur, die er op gegreïïeld stond, liet ver-minken. Ein dat deze opmerking juist is, wordt wel bewezen door het feit dat juist voor den oorlog, de bisschoppen begonnen waren met de vervlaamsching der Leuvensche Aima Mater, en dat na den den oorlog de volledige Vlaamsche Hoogeschoo'.' zal worden dooirgezet. Dat ons Vlaamsche volk 00k door katholieken van z'jn natuurrecht, d>us katholiek recht werd verstoken, is b:j velein een bittere ervaring geweest en heeft meinig katholiek geweten in het nauwe gebracht, des te meer "omdat VlaamdeTen tusschen het protestantsche Engeland, en het amoreele Duitschland, is en worden kan meer en meer e-sn bolw»rk van invloedrijke katholiciteiit,

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
This item is a publication of the title De stem uit België belonging to the category Oorlogspers, published in Londen from 1916 to 1919.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Add to collection

Location

Subjects

Periods