De stem uit België

2698 0
25 February 1916
close

Why do you want to report this item?

Remarks

Send
s.n. 1916, 25 February. De stem uit België. Seen on 28 March 2024, on https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/en/pid/3f4kk9515k/
Show text

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

I verxakèn aan zijn plicht om tegen-stand te biéden aan den wederrechte-lijken indringer en zijn leger " terug te trekken naar Antwerpen." Dat was immers " in 't voordeel van Duitschland ! " En wie zou om het zedelooze Duitschland te believen, niet zelf oneerlijk worden ? Zoodus, ten einde zijn doel te be-reiken, zal de rijkskanselier eens een goede leugen doen, om betérswil. Hij wist wel, dat het schenden van Bél-gie s onzijdigheid een "recht" was. (Duitschland decreteerde immers dat het zich in " noodweer" bevond tegèn-ov§r Franknjk ; en wat Duitschland . deqreteert, îs altijd de absolute waar-heid !) Maair hij zal juist het tegen-deel zeggen, en verklaren dat " de in-marsch in België eene formeele rechts-verkrachting is." En opdat België nu aan zijn plicht van weerstand zou verzaken en Duit-scnland zou helpen in zijn roovers-plannen, beloofde de rijkskanselier allerlei schatten en rijkdommen ; hij "bouwde voor het landje een gouden brug," waarover het naar de oneer kon loopen ; en hij beloofde tevens dat hij aile schade zou herstellen, indien het maar oneerlijk wilde worden. En dat domme België heeft niet ge-wild ! De leugen van onzen kanseiier heeft niec ->-ebaat! * * * Wederoni is het te v^eezen, dat men mij verdenke appelen voor citroenen te verkoopén. Daarom nogmaals de worden zelf van Elbers erbij ge-voegd:" Und dcr Zweck der Rede ? Noch hoffte die deutsohe Regierung trok aller Anzeichen einer Konnivenz Belgiens mit der Entente, dass sich die belgischen Regierung doch ent-schliessen wiirde, ihr blùhendes Land zu schonen und sich unter Prôtest auf Antwerpen zuriickzuziehen. ' Diesen Weg mus-ite ihr Deutschland im eigenen Intéressé offenhalten... In-dem nun der Reichskanzler... der Durchmar:,ch nicht auf Grund eines Rechtes forderte, sondern unter scharfer Scheidung zwischeri Notwehr gegen Frankreich und Notstand Bel-gien gegeniiber den Einmarsch als formelle Rechtsverletzung erklârte, wiedergutmachung des Schadens... -garantiertc, konnte er hoffen, die Stimmung der bejgischen Regierung... noch dahin beeinflussen, dass man von einer aktiven Unterstiitzung Frank-reichs absah. Belgien soltte eine goldene Briicke gebaut werden, um ihm seine Stellungnahme zu erleich-tern."Dr. Ebers voegt er nog een paar andere redenen bij, waarom de kanseiier moest liegen, namelijk om Enge-land, den geduchten vijand van Duitschland, zich van het lijf te houden, en ook om de wereld te ver-schalken, terwijl men haar dietsch maakte, dat het niet in Duitschlands veroveringsplannen lag, België voor-' goed te onderjukken. De hoeveelste poging is dat nu om te bewijzen, dat krom recht is, en recht krorn? Ik weet het niet, maar uit al de' moeite, die de Duitsche katholieken aanwenden om de eer van hun land te redden, blijkt wèl dat ze zich evenmin op hun gemak bevinden als de duivel in een wijwatervat. Onze bisschoppen noemden de eerste po-gingen " Kleingeestige Spitsvondig-heden." Aan deze nieuwe kan men best denzelfden titel geven. * *- * Met Von Bethman-Hollweg moet men medelijden hebben ; de man ver-dient niet, lat men hem uitmake voor een domkop of een leugenaar. Met bijna gansch de wereld kan men aan-nemen, dat hij rondborstig het ge-pleegde onrecht erkende, doch uit verderfelijke rechtsbeprippen, in den waan verkeerde, dat "noodweer" dit onrecht verontschuldigde. En de Paus heeft hem daarvoor op de vin-gers getikt. Er zijn er, weliswaar, ©ok in Enge- land (Zie, Mgr. Moyes, Nimteenth Century, October, IQ15), die wel het feit verwerpen, dat Duitschland in noodweer verkeerde en dus bekennen, dat dit land " onrecht " pleegde bij den inval in België ; die echter meenen, dat, ingeval Duitschland werkelijk in noodtoestand verkeerd had, daardoor ontheven was van den plicht de internationale wetten te eerbiedigen. Zulke meening wordt ook verkon-digd in de moderne handboeken voor voikenrecht, waar al te veel Positivisme is binnengeslopen. Wij kun-nen ze niet bijtreden. Ons komt het voor, dat die theorie eene verkeerde toepassing is van het bekende verde-digingsrecht, dat elk individu heeft, wanneer hij onrechtvaardig wordt, aangevallen. We hebben hier echter te doen met Staten, en de voorge-wende " noodtoestand " is dan enkel een naam voor " Staatsraison " en " militaire voordeel." Nu heeft Pius IX. in den Syllabus de stelling ver-worpen, dat het den Staat ^om die reden geobrloofd is zijn eed te breken. Of, al gaf men toe, dat de theorie in de bespiegeling waar is, dan zou daar-uit nog niet volgen, dat ze in de prak-tijk mag aangenomen worden. Om een eenvoudig vermoeden van " noodtoestand " zouden de plechtigste trak-taten " scraps of paper " worden. Het misbruik zou verschrikkelijk zijn ; en al vooreerst zou er uit volgen, dat b.v. in dezen oorlog Engeland'en Frank-rijk—die immers in " noodtoestand " verkeeren — hunne troepen zouden mogen uitzenden over Holland om de Duitschers in hun rechtèrflank aan te vallen En onze brave noorderburen zouden niet het recht hebben den door-tocht door hun land ai te slaan! J. Van Mierlo, S.J. o Consummatum est. (Bij onze plaats.) Door E. Wante. "Vader, vergeef het hun want ze weten met wat ze doen." Stil mijmerend voor deze zoo hooge uiting van christene kunst, laat men den geest zijft vlerken slaan en komen een voor een de tale-reelen van "het hoegste tragisch spel van lijden en vergiffenis" voorbij : "Vader vergeef het hun." Is dan aan ae getechtigheid nog met voldaan? "Zij hebben inijne han-den en voeten doorboord, zij hebben mijne beenderen geteld." Gij die langs den weg gaat, sta stil en ziet of er eene smart is gelijk aan de mijne. Er ligt hier een wereld van gedachten uitge-drukt m die lijdende Christus-figuur. VVat een uitdrukking van bovenmenschelijk zede-lijk wee ligt er in dat hemelsch gelaat, in de zieltogende houding van dat hootd. Men ziet de goddelijke ziel lijden en vergeven in dat afgematte bloedende lichaam. Me dunkt men ziet dat lijf, in zijne prachtige anatomische lijnen, bezwijken ; de wetten der zwaarte-kracht werken reeds geheel in op die strak gespaimen armen op die bezwijkende beenen ; al de zenuwen ontspannen ; de dood gaat ingrijpen op dat togende lijdensoffer. Maar in tegenstelling met de overwinnmg van 't lichamelijke, wat overgeving aan de liefde, wat een verlangende gloed der goddelijke ziel naar de vergiffenis voor 't menschdom ligt er uitgedrukt in dat heerlijk hymne van 's kuns-tenaars werk. 't Is weerdig van de schoonste voortbrengselen van een Quinten Matsijs. Er is hier zelfs meer. Het lichaam is meer naturalistisch en is meer in harmonie met de ziel. Zie de Moeder van Smarten met ge-strekte armen en lijdenszwanger hoofd. Wat een strijd tusschen den natuurlijken drang der moederliefde en de grootheid van het te brengen offer. Ze zou willen opvliegen om den hais van dat dierbare dat ze 't leven schonk, Hem afrukken van t kruis, die pijn-lijke wonden, dat gemartelde hoofd heelen met balsem en moederkussen, maar daartegsn staat 't menschdom dat in zondenboeien ligt en 't Godsbesluit der "Verlossing." Een zwaard van droefheid zal uwe ziel doorboren. En zij bidt mede in overgeving " Mijn God dat Uw wil geschiede. Vergeef het hun Vader want ze weten niet." Haar donkere kleedij die in statige plooien het door smarten vaneengereten lichaam omsluiert, lijnt scheirp op in den klaren voorgrond als eene rouwvlek van smart in 't zonnige leven dat daar buiten staat. En Johannes, de apostel der liefde, hij die haar juist in een teeder wilsbesluit als moeder ontving "Zoon zie daar Uwe moeder," vormt maar een grqpp met haar in die tegenstelling. In eene beweging van overstelpende droefheid en zielelijden brengt hij eene hand aan de slapen als om de overmaat van zooveel wee te weren en houdt den anderen arm ondersteu-nend gestrekt om de wankelende moeder op te vangen in eene omarming van kinderlijk me-devoelen en deelnemen in 't lijdensdrama. Aan den voet van 't realistisch geplante kruis ligt in half knielende half liggende houding eene weelderige vrouwenfiguur met over- vloedige loshangende haren en rijke zwierige kleederdracnt, de Magdalena.. /.e is pracn-tig in haar dubbel karakter. In bijna onge-loovige verwondering en medelijden ziet ze op naar den goddelijken lijder. De theo-rieën van het Rome der keizers die bij haar waren iugedrongen gedurende 't tijdperk van haar ongeregeld leven en die nog m den bodem harer bekeerde ziel schuilen, kunnen zoo groot een offer met ten voile overzien, maar de werkelijkheid die ze aanschouwt brengen als 't ware een glimlach van begees-tering haar op 't gelaat. Ja, dat is de "Rabbi " gelijk Hij de eerste maal haar voorkwam Dij haar laatste wandelrit in Cesarea, dat is geheel zijn leven geheel zijne leer verheei-Ujkt in een apotheotisch toppunt "Vader vergeef het hun." 't Is voor haar de herhalmg van het "Ik vergreef U omdat ge veel bemind hebt." En de grootsche maar nog onbesten-dige ziel der Magdalena is gesterkt, ze ziet zich als 't ware zat aan dat schouwspel. Men zou zeggen dat de begeestering het wint op 't medelijden. Al hare zedelijke krachten zijn samengetrokken op die eene figuur die voor haar ailes is : "De Meester" daar voor hare oogen lijdende-vergevende, wat hij zoo dikwijls voorzegd had en hare begeesterde ziel jubélt bij de schrijnende pijn die haar den boezem verscheurt. Wat een heerlijke twee-strijd van gevoelens neergeltgd in deze pxacht-vrouw.Gansch dit drama der hoogste liefde is belicht door vallende stralen die de zon schiet van achter donkere wolken van rouw en droefheid. Daarachter ligt de aarde de ge-vallene doodsch en bar als eene woestenij. Nochtans ligt er reeds als een voorspel van het "Alléluia" der verlossing in de bundels gulden stralen die van achter de scherp om-lijnde wolkenmassas schieten en een aureool vormen als in onze kerken boven de "Renaissance " altaren. Het is een apotheosis van den triomph der liefde in lijden en vergiffe-nis op het eerst en eeuwig altaar van Calva-në.Geheel dat heerlijk lied van Meester, Wante's penseel aan het Passiedrama gewijd ademt diepgevoelde schoonheid. Aan de diepe studie van gevoel en uitdrukking waar-aan de Gothische Meesters ons zoo heerlijk vergastten paart hij eene volledige waardeering van aile anatomische en naturalistische lijnen en vormen waaraan onze Vlaamsche schil-ders, met Rubens aan 't hoofd, het toppunt bereikten. Weelderige lichaamsvormen met eene gevoelige, uitdrukkingsvolle karàkter-schetsing brengen zeker eene kunst tôt hare volledigste uiting. Door het onderling volle-digen vari wat de middeleeuwsche meesters aan natuurlijke schoonheid en anatomische vormen misten en wat de schilders der "Renaissance " aan karakterstudie en gevoelsuit-drukking verzuimden, wordt de ware schoonheid de schoone waaxheid en de hoogste kunst geboren. Kan er beter geschenk aangeboden worden aan onze versp'reide menschen die, soms van aile geestelijke hulp verstoken, in àe onmogelijkheid zijn van eene godsdienstige beeltenis boven den haard te hebben? Ook zij lijden en ze kijken met de Magdalena soms wel wat vreemd op als men hun spreekt van vergeven. Ja ik weet het, er ligt in den bodem van hun ziel soms zooveel bitter. Zij hebben zooveel meegemaakt, zooveel verloren. Maar laat ze dan opzien naar de beeltenis van den Verlosser, naar zijn lijden, naar het "Vader vergeef het hun." Laat ze de donkere zee van rampen die over hen komt aanzien als eene verdienste voor de toekomst, gelijk een vorig artikel hun sprak, en dan zullen ze met de Magdalena opvlammen in begeesterden gloed voor 't grootsche van de opoffering en die begeestering zal hen sterken, zal hen veredelen, zal hen torenhoog plaatsen boven onze vijanden. Me dunkt de schoonste christene wraak die wij kunnen uitoefenen is dat wij ons " standaardmenschen " maken in den christenen zin en dat wij God bidden "Vader vergeef-het hun, want ze weten niet wat ze doen." Philecalos. o Bedillers van den Paus. Nog steeds gaat men voort met ver wij ten tegen den Paus uit te brengen. Al de heldere verklaringen van bevoegde katholieken, van godgeleerden, van bisschoppen hier in Engeland, waarin de onberispelijke en wijze houding van den H. Vader wordt m het licht gesteld, hebben niet gebaat : de gazetschrij-vers weten het immers veel beter ! Een Fransch-Belgisch dagblad drukte den i5n Februari 11. deze betreurenswaardige woorden: "Wat vele katholieke Belgen be-treurd hebben en nog betreuren is het vol-gende : "De rijkskanselier heeft den 4 Aug. 1914, in den Rijksdag verklaard, dat een onrecht... werd gepleegd jegens België. "Die officieele en formeele verklaring was den Paus bekend den 5 Augustus 1914. Indien hij eenigen twijfel had omtrent hare echtheid, was een simpel telegram aan Kar-dinaal Hartmann voldoende'om zich ervan te vergewissen den 6 Augustus. "Den 7 Augustus kon hij dan formeel en in 't openbaar protesteeren tegen de onrecht-vaardigheid—een christen misdaad—gepleegd jegens het katholieke België. "De Paus heeft gezwegen. Een punt, en daarmee uit." * * * Eilaas neen, daar is het niet mee uit ! Men staat verbluft over die kruidenierswijsheid en de onbezonnenheid, waarmee de houding van den Paus wordt beoordeeld. Het geldt hier op de eerste plaats den zoo godvruchti-gen Paus, Pius X, zaliger gedachtenis ; want hij was het, die den Pauselijken Stoel be-kleedde, bij 't uitbreken van den oorlog. En men zegt dat de droefheid over die ramp zijn dood verhaast heeft. 1. Ik deel de meening n^et van Monseig neur Moyes, die in de "Nineteenth Century" (October), heeft pogen te bewijzen, dat de Paus den inval in België niet eens veroor-deelen "kon," alvorens een onderzoek in te stellen aangaande den door Duitschland voor-gewenden noodtoestand^ Ik verwerp name-iijk de philosophische beschouwingen, waaxop die meenii ^ gebouwd is. Maar, dat een man, die hier in Engeland zoo gunstig bekend is om zijne geleerdheid, zulk eene meening aan-kleeft, bewijst toch wel, dat althans de voor-standers van het moderne voikenrecht—en ze zijn legio—niet zoo haastig moeten te werk gaan in hunne oordeelvellingen. 2. Ik neem aan, dat de Paus, die, in tegenstelling met vele staatsliedeii van aile landen, oordeelt volgens de Christelijke bégrippen van het staatsrecht, den inval in België kon ver-oordeelen, gelijk hij werkelijk gedaan heeft, zondei voorafgaand onderzoek omtrent den voorgew^nden noodtoestand. Maar, dat hij dit authoritative moest doen en vooral on-middellijk moest doen, is geheel iets anders. De Paus moet niet onmiddellijk aile ver-grijp tegen de zedenwetten aanklagen ; in het licht van onzen C'atechismus weten we, hoe we daarover moeten oordeelen. Hij zou trouwens wel werk hebben, indien hij bij elk vergrijp van individuën en naties zijne beslraffende stem moest laten hooren ! Den 1911 Juni 1915, schreef ditzelfde Franco-Belgi-sche blad het volgende : "Dès qu'une convention se trouve violée par l'un des adversaires, rien ne lie plus l'autre." De schrijver meent hët misschien goed, maar gelijk het daar staat, is het een zedeloos beginsel. Steeds toch, ondanks al de euveldaden van den vijand, blijft men £ebonden aan de ze-denwet; daarom zijn er weerwraakmiddelen, die geoorloofd zijn, en andere die steeds een vergrijp zullen zijn tegen de eeuwige wet. Moest nu onmiddellijk de Paus eene veroor-deeling uitspreken tegen het dagblad? Moest hij onmiddellijk zijne stem verheffen tegen de vliegeniers der Verbondenen om hunnen bom-menaanslag op de huizen van non-combattan-ten in Duitschland? De Paus is voorzeker de handhaver der zedenwet, doch hij moet niet elk vergrijp aanklagen. Overigens hebben de vijanden van de Kerk al gedaan wat ze konden om bij voorkomende verwikkelingen 's Pausen tus-schenkomst uit te schakelen. En toch spreekt hij, wanneer het pas geeft; en zoo heeft reeds Pius IX op voorhand de schending onzer onzijdigheid door Duitschland, in beginsel, veroordeeld. 3. De Paus zelf moet oordeélen, wanneer hij spreken zal. Hij kent beter zijn plicht dan gazetschrijvers. Hij weet, wanneer voor hem de tijd van spreken komt, en'wanneer de tijd van zwijgen. En hij heeft werkelijk ■ten gestelden tijde gesproken over den inval in België. In het eerste Consistorie, dat volgde op zijne benoeming, heeft hij zijne stem verheven tegen het verkrachten der zedenwet, en aan Kardinaal Gaspari heeft hij verklaard, dat hij toen juist het onrecht tegen België gepleegd op het 00g had. 4. Overigens de Paus is geen publicist. Als Hoofd der Katholieke Kerk spreekt Hij rechtstreeks tôt de Mogendheden ; en die diplomatieke stukken worden niet dadelijt openbaar gemaakt. Niémand kan zeggen, of hij de schuldigen berispt heeft? dan niet. Zeker is, dat Hij meer gedaan heeft dan het publiek weet ; daarom viel Hij P. Hénusse in de rede, zeggencîe : " 't Is volstrekt onwaar, dat ik niets voor België deed; wat er van uitgelekt is moet u zulks genoeg bewijzen." 5. Ik sluit met de woorâen van den bis-schop van Northampton over.de veroordeeling van de Duitsche gruwelen, maar die ook toe-passelijk zijn op Duitschland's inval in België : "Volgens sommigen was er nu eens een uitmuntende gelegenheid voor den Paus, om de kracht van zijn moreelen invloed te too-nen ; hij had ze niet moeten laten ontsnap-pen ; doch, gelijk we aangetoond hebben, was dit heelemaal geene goede gelegenheid. De macht van den zedelijken invloed wordt aangetoond door zijn kalm beroep op de rede en het geweten. Dat kwam tôt yiting b.v. in de heerlijke encyclieken van Léo XIII, die daarvoor den geschikten tijd en het onder-werp kon uitkiezen. Zij zelf die in dezen wereldoorlog eene Pauselijke uitspraak over de gruweldaden zouden verlangen en toejui-chen, zouden die niet aanvaarden als een rechtvaardiging van Gods Wet, doch als eene verklaring ten onzen gunste; niet als een beroep op de rede en het geweten van het menschdom, doch als een triomf onzer diplomatie." (Dublin Review, July, 1915. The Neutrality of the Holy See. By the Bishop of Northampton.) Aan de gazetschrijvers geven wij den raad dit prachtig artikel niet enkel te lezen, maar te overwegen. Zij zouden er vele lessen van wijsheid uit halen. Danken wij God, dat we aan het hoofd der H. Kerk een zoo teerminnenden Vader en zoo voorzichtigen Herder hebben, die allen leeren zal op tijd te spreken, doch ook, op tijd te zwijgen. 15 Februari, 1916. o* Bericht betreffende de Belgische lagere Scholen. Monseigneur De Wachter verlangt dringend een beknopt verslag over de Belgische lagere scholen in Engeland, waaraan Belgische priesters bedieligd waren. Dat verslag moet bijzonderheden over de ■ volgende punten bevatten : Het juiste adres waar de school werd opge-richt ; Het getal ingerichte klassen; De naam en hoedanigheid van de onder-wijzers en onderwijzeressen ; Het getal leerlingen ten huidigen stonde. De verslagen moeten gezonden worden naar Abbé Albert Michiels, The Oratoiy, Bromp-ton Road, London, S.W. 2 (Van (?e verzame^ng b!z. 756) DE STEM UIT BELGIE

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
This item is a publication of the title De stem uit België belonging to the category Oorlogspers, published in Londen from 1916 to 1919.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Add to collection

Location

Subjects

Periods