De waarheid: socialistisch weekblad

897 0
17 December 1916
close

Why do you want to report this item?

Remarks

Send
s.n. 1916, 17 December. De waarheid: socialistisch weekblad. Seen on 29 March 2024, on https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/en/pid/k06ww78d6t/
Show text

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

9e Jaargang. Nr 38. Prijs : 7 Centiemen. Zondag 17 December 1916 DE WAARHEID Orgaan van den " Vrijen Socialistenbond „ Slechts hij die de vrijheid van anderen lief heeft is die zelf waardig. ALLE BRIEFWISSELINGEN TE ZENDEN NAAR: à P. De Wifte, ¥@psp^ensfraat, 10, Gent Vorfuitwoordelljlto Uttgever ABONNEMENTSPRIJS : Voor 3 maanden, fr. 1-25. Voor 6 maanden fr. 2-50. Voor 1 jaar fr. 5-00. — Op voorhand betaalbaar. — Annoncsn worden geplaatst voigens cmeenkomst In den Slan&nkuil Allah is groot en Mahomed is zijn profeet. I. De H. Schrifluur verhaalt hoe de profeet Daniel, omdat hij zijn Joodsche geloofsbelij-denis niet wou opgeven voor den eeredienst van Marduk, den God der Babyloniërs, door hun korfîng Nabuchadnesar, in een leeuwen-kuil geworpen werd. Zulks bewijst dat van in de oudste tijden de menschen, naar 'tevenbeeld van God ge-schapen, elkander verwenschten, vervolgden en zelfs ter dood brachten om zich onderling van denkwijze te doen veranderen. De H. Schrift verhaalt verder hoe de leeu-wen, toen de Joodsche profeet in hun midden terecht kwam, op een wenk van Jehovah, den God der Joden, zich koest hielden. Nu, de toestand van Daniel, midden in die verzame-ling katsoortige vierpooters moest toch niet heel genoeglijk wezen ; de beesten zullen hem onderop zekerwel onheilspellende blik-ken toegeworpen hebben, die zooveel zeiden als: « Kerel, laat Jehovah maar eens een oogenblikje van verstrooidheid hebben, en wij bijten u kort en klein! » Maar hoe onaangenaam die stonden ook voor den Joodschen profeet Daniel waren, zij beteekenen niemendal vergeleken bij de vreeselijke dagen welke de r?ode profeet Nand, sedert een paar weken, beleeft! Verbeeldt U, lezers, de arme man zit in een slangenkuil ! Ja, en in dien kuil zitten er drie afgrijselijke slangen, van de giftigste soort, namelijk een Gentenaar, een Kleine Patriot en een Landwacht, kortom een wangedroch-telijke trio — in trinoperfectum, zooals Nand zelf, een latinist di primo cartello, zeggen zou. — Die drie ondieren worden bovendien aangehitst en aangestookt door de duivelach-tige Xstralen van een gewetenloozen ser-pentenbezweerder, die den profeet Nand ten verderve wil brengen ! En Nand roept om hulp. Maar men moet gelooven dathet gezag vanEedje, den Allah der Vooruiters, meer van dat van Marduk dan van dit van Jehovah weg heeft, want de slangen in kwestie, verre van zich koest te houden, « braken venijn ». Zoo staat met vette lelters in Vooruit, tyoven Nand's hulp-oproep te lezen. / * ( Maar zij braken niet alleen venijn, zij spu-wen ook nog laster, en dat vooral is onver-geeflijk voor serpenten : Wij weuschen bij dien laster een oogenblik stil te blijven om er al het boozeopzet tegen Nand en zijne medebelijders van te doen uit-schijnen.De slangen beweren dat het Werkloozen-fonds maandelijks 170,000 frank opslorpt, welke som als bovengeld aan de vereenigden — Nand's hertlappen en klanten — maandelijks worden betaald, met uitsluiting der on-vereenigden, 't is te zeggen zij die niet deugd-zaam en rechtgeloovig genoeg geweest zijn om zich bij de klandisie van Nand's kapelge-meenschap aan te sluiten. « Het is te hopen, » zoo blaast de Xstra-lenduivel zijne serpenten in, « dat die som » nu (na het verhoogd barema) beschikbaar » wordt om voor de andere klassen der be-» volking eenig goed werk tè doen. » Vooreerst zou men mogen aan de kleine » belastingschuldigen hunne patent kwijt-» schelden, daar hun bedrijf zoo goed als te » niet is. » Ten tweede zou men kunnen den prijs » van gas en water verminderen, vooral voor » geringe verbruikers. » En de serpenten voegen er nog meer venij-nig bij : « Wij willen voor het oogenblik geen » andere voorstellen doen alhoewel even zoo » billijk : men kan eerst zien welke het be-» loop dier vermindering van inkomsten » voor de stadskas is ». * Nand, die geen profeet is voor de klucht, ziet aanstonds waar de slangenbezweerder met zijne Xstralen naartoe wil, namelijk de kleine burgerij de oogen openen en hunne klienteel naar zich toe hal^i. Maar hij begrijpt ook terstond, met den klaren blik eenen profeet eigen, dat zulks niet anders kan gebeuren dan ten koste van zijn eigen klanten, de vereenigden, die thans ondersteund worden ten prijze van den onder-gang der kleine burgerij 1 Gij venijnige wangedrochten, zoo niet ge-boerd, schreeuwt hij den slangen toe. « De kleine burgers hebben zoo goed als niets gedaan om zich te vereenigen en te pogen van door de macht der organisatie de aan-dacht op hunnen toestand te werpen... Niets gedaan hebbende uit eigen initiatief heeft niemand aan hen gedacht. Y 1s hetgeen ook het verschil uitmaakt tusschen de onveree-nigde en vereenigde werklieden. » ' Nand had hooger op in zijn hulproep ge-schreven:« Wij gaan daar ronduit, rrchtzinnig en vrij ons gcdacht over zeggen » Wij, uit onz'?n aard, wantrouwen profetenen hunne duistere taal, maar ditmaal heeft de profeet Nand klaren wijn getapt : Al wie niet met ons is, is tegen ons, beduidt hij en de dulsen, die be-trouwen gehad hebben in ons libero-socia-listisch stadsbestuur om voor hen door dik en dun te zorgen, en die zich in onze roode kapel niet hebben laten bijzonderlijk en afzonderlijk inlijven, zullen leelijk bedrogen uitkomen. 't Is wat wij reeds vôor den oorlog vast-stelden, namelijk de politiek van Tammany hall, te New-York: de gemeenschap uitbaten en uilbuiten ten behoeve en gerieveder poli-tieke vriendjeskliek, al ging die gemeenschap er ook ten slotte bij ten gronde. Die politiek werd ook in Frankrijk reeds door den scbrijver Robert de Jouvenel aan de kaak gesteld in een boek : La République des Camarades, en zij dreigde ook van Bel-gië iets te maken als : le Royaume des Camarades (het koninkrijk der gezellen). Eu in zijnen ijver om der slangen venijn met rooden vitriool te bestrijden, snauwt hij hen, ten propooste der kleine burgers en onvereenigde werklieden toe : « Gij ziet, Mijne heeren, dat loontje komt om zijri boontje, in 't vroeg of in 't laat ». Goed te vasten, Mijne heeren, vlijmt Nand, de woor-den van Victor Hugo omkeerende: « Bon appétit, Messieurs! » Dus die dutsen die vol goed vertrouwen waren op het goed beleid en het wijs beheer der door het volk gekozen en aangestelde Staats- en Stadsbesturen, moeten het nu uitzweeten dat zij geen gemeenschappen in de gemeenschap, geen staatjes in den staat willen vormen hebben. Zij worden opgevreten door de Ugolin's, die s lands beste en trouwhartigste kinderen versîinden om hun politieke en ambtelijke vaders te bewaren. Bon appétit, Messieurs, maar ziet wel toe dat gij daar zelve niet aan sterft. Een beroemde katholieke schrijver heeft eens gezegd : « Die van den Paus eet sterft ervan ». Wij zeggen, met de hand op het boek der geschiedenis : « de regeering van welkdanig volk, die in het verleden hare burgerij heeft prijs gegeven, is er van gestorven » E'i zoo zal het nog wel wezen in de îoekomst. Bon appétit, Messieurs ! Sphinx. VAN ALLES WAT Geheelonthouding.—Met zichtbaar welbehagen laat j.Nand het bericht verschijnen dat er in Noorwegen .sprakeis van het verbruik van genever en wijn voor een tijdstip van één jaar te verbieden. . Wij lezen verder dat de « Zweedsche vrienden van de gematigheid eenen machti^en bondgenoot hebben gevonden in den schril'kelijk en oorlog, ten gevolge van welke de Zweedsche regeering het noodzakelijk gevonden heeft mai'regelen tenemen en zestreng toe te passen, om het gebruik van geestrijke dranken te be> perken. » Het ligt in den aard van elken bekeerling met geest-drift te zien dat anderen, gewillig of gedwongen, in 't zelfde straatje terecht komen als hij. Nand hoede zich echter voor fanatisme! Nuttige wenken en inlichtingen {?!) — Aldus betitelt Lieven De Rudder de uiteenzettingen, welke hij over den wijkclub der Heuvelpoort Vrijheidf?) door Broe-derschap (?) in Vooruit van 7 December ten beste getft. Die wenken zijn inderdaad zeer nuttig; luistert maar lezers: « Naar de uitspraak der stemming (in de clubverga-deringen) heeft ieder zich te gedragen. Gegronde kri-tiek mag — moet zelfs — gedaan worden, maar zij tnag niet ontaarden in stelselmatig en meestalkwaadaardig afbreken Zulke « medewerkers » worden bij ons ge-weerd(?!) want die doen meer na- dan voordeel aan de partij in 't algemeen ». Lieven, met die princiepen te verkondigen, moogt ge gerust en zeker zijn, als ge 't een of 'tander postje in Vooruit zoudt bekleeden, van daar niet geweerd '\e woruCii Eedje, de Al'alî <u-a vouiuiici.v bliiîi îriet welgevallen op mannen die het groote beginsel van buiten! buiten! zijn toegedaan. Maar zouden wij u mogen vragen bij uwe wenken, thans eenige inlichtingen te willen voegen over de kenteekenen die gegronde kritiek laten onderscheiden van stelselmatig en meestal kwaadaardig afbreken ? Wij, bijvoorbeeld, de opslellers van De Waarheid, meenen dat wij tegenover Vooruit niets anders a;, n-voeren als « gegronde kritiek ». Maar indien het vol-gens uwe meening stelselmatig en kwaadaardig afbreken ware, dan zouden wij U zeer dankbaar wezen ons daarover eens het stof uit de oogen te blazen. Van Nand hebben wij op dit stuk niets verkregen en nu, dat de man heelemaal verslonden schijnt in het bestu-deeren der kwestie van de « geheelonthouding », be-ginnen wij te wahhopen van hem nog op het rechte spoor gewezen te worden. Nogmaals, Lieven, dank voorop. Een snuifje. — De schatbewaarder der roode wijkclub der Heuvelpoort, laat hooren in een schrijven aan Vooruit : « Ziedaar kort en bendigonze manier van handelen. Wij bevinden er ons wel bij. Aan al onze verplichtin-gen konden wij voldoen, al zijn die in de oorlogpe-riode veel verzwaard en talrijker geworden. Overigens bestaat het geheim grootendeels bierin, dat men niet verder wil springen dan zijn stok lang is, 't is te zeggen dat men geene voordeelen belooft die men niet zeker is te kunnen houden. » Dat zijn snuifjes van de snedigste soort aan de lei-ders van Moeder Vooruit, die «in de oorlogsperiode» hare vereenigde werklieden van den hais schoof op den rug der stad en dus aan hare verplichtingen niet vol-deed ; en bovendien den deel afschafte, en dus « vcor-deelen beloofde welke zij niet zeker was te kunnen houden ». En die, bovendien, met haar Feestpaleis te bouwen « verder had willen springen daar haar stok lang was ». Het schijnt ons dat die schatbewaarder der Heuvelpoort met zijn « geheim » aan 't klokzeel te hangen aan Eedje de les zou willen spellen. Dat is onuitstaanbaar want : Eedje is groot, en Nand is zijn profeet! De apostel Nand op den weg naar Damascus. — Nand is boos op den Bien Public en niet zonder reden. Verbeeldt u, lezers, dat die « moniteur van 't bisdoin » Nand zou willen verleiden van den goeden weg, dien hij heeft ingeslagen ! Heel Gent weet dat Nand in 't blid Vooruit, sedert drie weken, eene hartroerende propaganda maakt ten bate van de geheelonthouding van sterke en gegiste dranken. Vooral nu, dat die dranken zeer schaars.h worden komt die propaganda te gepaster ure, voor hem zoowel als voor de gaaien. Is het inderdaad niet vertroostend van te bedenken, als men iets derven moet, dat zulks ten goede komt aan uwe gezondheid en uw lang leven? Wij mogen bovendien v. rhopen dat, indien de oorlog nog eenige jaren mocht duren, door de macht der gewoonte, die bekeeiing eene standvastige zou worden. Maar die zoete troost en die vaste gewoonte kunnen maar be- staan voor zooveel en zoolang geenc kwade verleiders de verbeelding in tegengestelderichting komen opdrij-ven; en die roi van Satan speelt nu Bien Public! Wie zou dat ooit van hem gedacht hebben, dat hij Nand, in zijn meditaties over de geheelonthouding, het gemoed zou komen hebben bestoken, evenals de duivel het deed met den H. Antoon in de woestijn van Thebaïde? * Nand die nu eerst, zooals hij schrijft, begint te be-grijpen waar Bien Public naartoe wil, klaagt : « Sinds geruimen tijd geeft Bien Public artikels waarin het bereiden van allerlei fijn eten, door eene bevoegde pen beschreven en aanbevolen wordt ». Dat ware nog zoo erg niet, want Nand kan immers bij den vriend Richard, in Vooruit's restauratie, 't een en 't anderkrijgen om zijn door den Bien Public opge-zweepte lusten te voldoen. Maar nu heeft het Satansch « bisdomblad » de beschrijving gegeven van « eenen gepersten kop onder den vorm van galantine, waarin het vleesch, lichtelijk gekruid, wordt overgoten met cognac! » (De vette lelters zijn van Nand). «Parbleu! dat riektal lekker, en al schrijvende krij-gen wij honger », roept Nand, aldus ootmoedig beken-nende dat die « venijnige slang » van Bien Public bij hem gevoelige snaren heeft doen trillen.Maar het duurt maar een oogpink of, zich vermanend, roept hij hem toe : Vade rétro, Satanus! Achteruit, Satan! (Men weet dat Nand in plechtige oogenblikken latijn spreekt) en dient Bien Public een welverdiende bolwassching toe. Nand heeft gelijk. Foei, Bien Public! Een duister raadse!. — Men weet dat in den ro jden Olympus der St-Pietersnieuwstraat twee kunstconcer-ten moeten plaats hebben op 17 en 21 December aan-staande. Dî prijzen der plaatsen zijn 1,50 fr. 1,25 fr., 1 fr., 0,75 fr., 0,50 fr. en eindelijk al boven 0,25 fr. De gemeeiitetaks, zegt de p'akkaat, is in dèze prijzen niet begrepen. Nu drukt Vooruit een oproep tôt zijn gaaien, om zich te haasten hun plaatsen te nemen « De kaartenverkoop gaat buitengewoon goed, want overal worden de inschrijflijsfen goed onthaald ». Wij begriipen er niets meer van : Vooruit is woedend als X. . in De Gentenaar voorstelt de kleine burgerij te ontlasten, omdat hij beweert dat de stadskas dan de noodige gelden niet meer zou ontvangen om de toela-gen te betalen die, als bovengeld, aan de vereenigde werklieden zijner syndikaten uitbetaald worden en zonder dewelke zij niet voort kunnen. En anderszijds worden de inschrijflijsten voor zijne feestvertooningen overal buitengewoon goed onthaald. Hoe rijmt men dat te saam ? Een uitgesiapen mirakelmarchand, zoo luidde het opschrift van een stukje dat Vooruit over eenigen tijd liet verschijnen. Daaruit blijkt dat « in 1726, een ita-liaansche kwakzaiver met name Attrapecini, in 't Meet-jesland de menschen van Eeclco en omstreken erg beet genor en heeft. En op den goeden dag, waarop de aangekonuigde avond (der wonderer) rrcest volgen, had Attrapecini, die een voile beurs met kronen had ontvangen, het hazenpad gekozen, hebbende alleen het mirakel verricht van zich een fortuin aangeschaft te hebben, zonder iemand leed te hebben gedaan, inte-gendeel! » De leiders van Vooruit goochelcn ook z> >nder iemand leed te doen ; integendeel, zij beloven hun gaaien gou-den bergen en houden ze'in een zaligen roes. En de roode gooeheiaars zijn veel straffer dan Attrapecini, want ze houden het veel langer uit. Zou Nand ons den « goeden dag » niet kunnen vaststel'en waarop het aangekondigde collectivisme moet volgen ? Dan zullen wij weter. wanr.eer zij het hazenpad zullen kiezen! Zeer juist. — In een intervieuw dat von Kôrber, de Oostenrijk-Hongaarsche ministerpresident, had met de bekende von Wiegand, reporter van de New-York World, zegde hij o. a. het volgende over de pers : « Hij zag een groot gevaar in het streven, in enkele landen merkbaar, dat een groot aantal invloedrijke bladen in de hand van één man worden vereenigd, die wellicht eerzuchtig, of, erger nog, gewetenloos is.Zulk een man kan eene monopoliseering van de openbare meening tôt stand brengen, en zonder de geringste verantwoordelijkheid tegenover volk of regeering veel grooteren invloed op oorlog en vrede uitoefenen dan zelfs het hoofd van den Staat. » Juist hètzelfde dus van wat onze medewerker Sphinx zoo duidelijk uiteen heeft gezet in zijn artikelen : Drukpers, schoolplicht en viije wil. Bier in zakken. — « Men doet geen wijn in oude lede-renzakken », is een raad gegeven in het Evangelié. Heden h,eeft men het beter uitgevonden, men doet het bier niet in lederen, maar in gcwone linncn zakken. Inderdaad, wij vernemen dat in een gekende bakkerij van tijd tôt tijd een wagen komt gereden, geladen met biertonnen, die op den achterkoer geledigd worden.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
This item is a publication of the title De waarheid: socialistisch weekblad belonging to the category Socialistische pers, published in Gent from 1906 to 1918.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Add to collection

Location

Periods