Het Kortrijksche volk: katholiek volksgezind weekblad

2229 0
close

Why do you want to report this item?

Remarks

Send
s.n. 1914, 28 June. Het Kortrijksche volk: katholiek volksgezind weekblad. Seen on 29 March 2024, on https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/en/pid/930ns0mp74/
Show text

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

JL ' Tiende jaarg-ang". — Nf 26 Katholiek Volksgezind Weekblad Zondag 28° Juni 1914 IXSCHRI.FVIIVG \ in stad, 2.50 fr. w | in stad, 1.50 fr. VOOR EEN JAAR , VOOR EEN HALF JAAR I buiten stad, 3 fr. ( buiten stad, 1.75 fr. Prjjs per nummer : 5 cent. Qesticht BOEK- & STEENDRUKKERIJ Gewone en Praehtuitgaven J. VERMAUT, drukker-uitgever h!m«52 Langesteenstraat, 28, Kortrijk. — Tel. 204 Gewone aankondigingen : 30 cent, de reke. Rechterlijke aankondigingen : 1 fr. de reke. Groote en langdurende aankondigingen volgens overeenkomst. oor de aankondigingen buiten de twee Vlaanders, zich wenden tôt Agence Havas, lartelaarsplaats, 8, BrusSel — Beursplaats, 8. Parijs— Ch eapside, 113, Londen 't Mag niets kosten. Liberalen en sociaiisten zouaen van aues doen !... Ze zouden de menschen allemale voor niet een pensioen geven, ze zouden iedereen rijke maken... maar, 't mag geen geld kosten. Waarlijk! zij klappen altijd wel van geven ; maar zeggen niet waar zij 't geld zouden halen. Immers van nieuwe belastingen willen zij niet weten. Inderdaad! als 't landsbestuur, voor het dekken der school-, leger- en verzekeringson-kosten, nieuwe lasten wilde leggen, alleen maar op de weeldeartikelen, waren de roode en blauwe geusjes niet t'huis !!.... Ze zouden wel iedereen rijke maken, maar 't zou geen geld mogen kosten. Eén man, één woord. We zijn voor verplichtend onderwijs!... Leve 't alleman soldaat, riepen de sociaiisten en de liberalen. Goed !... maar nauw waren beide verande-ringen gestemd, of 't ging er van: Ahoe, tegen de katholieken! Het verplichtend onderwijs en 't alleman soldaat zijn de dood van het land... deze schreeuw klinkt wel valsch. Maar nog valscher zijn liberalen en sociaiisten. De legerwet. Ja, voorzeker zou het gemakkelijker zijn zonder leger. Maar, verander eens de menschen! Waren ze altemaal verstandig en rechtsch, te-vreden met het hunne, er zouden geene soldaten noodig zijn. Maar nu?... Nauw gaat een land vooruit, of een ander is er jaloersch van en gereed om het te kaduinen. Om wat afzetgebieden te hebben voor handel en nijverheid; om aan nieuwe gronstofïen te geraken, zoekt elk land kolonien aan te werven. Om zijn bezit té vei Jedigen , orn nieuw bezit te verkrijgen, zorgt elk land voor soldaten. En daar de menschen meer en meer hebzuch-tig, averechtsch en dwingelandsch worden, ver- grooten de legers gedurig. * * * Meent ge dat ons katholiek staatsbestuur, zoo voor de leute van eenige soldaatjes meer te hëbben, de nieuwe legerwet heeft ingevoerd? Altijd hebben de katholieken tegen vermeer-dering van legerlasten gestreden. Eerst hebben ze het niemand gedwongen betracht. Daar het vrijwilligerschap echter niet genoeg mannen leverde, zijn ze verplicht geweest er de loting bij te voegen, de loting die het eerst door Napoléon, keizer van Frankrijk, was ingevoerd geweest. Toen later de toestand der buitenlandsche politiek verergerde, toen iedereen tegen het ha-telijke van de loting en van het vrijkoopen begon te morren, hebben de katholieken het volk voldaan: ze hebben de loting en het vrijkoopen afgeschaft en zich met één zoon per familie vergenoegd. Dit was een schoone wet, die zou gebleven zijn, waren de omstandigheden zoo zeer niet veranderd. Inderdaad, in de laatste tijden is het in Europa beginnen spoken. De Balkanoorlog brak uit, die keer voor keer ook dreigde de grootste Europeesche landen in het vuur te jagen. Meer dan eens, vooral tijdens het voorval van Agadir, waren Duitschland en Frankrijk op het punt malkaar in 't haar te vliegen. Al de landen verhoogden schrikkelijk hunne legerlasten. Het drievoudig verbond tusschen Duitschland, Oostenrijk en Italie eenerzijds ; de drievoudige overeenkomst tusschen Frankrijk, Engeland en Rusland anderzijds, zetten Belgie gedurig tusschen twee vuren. Geen wonder dan dat het Belgisch landsbestuur, 't welk toch de verantwoordelijkheid draagt van 's lands veiligheid, het noodig ge-acht heeft ook verder zijn leger te versterken; en zoo is het gekomen tôt het alleman soldaat. * * * Dat de katholieke voormannen daartoe met tegenzin besloten hebben, is geheel klaar. Ze wisten immers wel dat ze daarmee op 't land een grooten last zouden leggen, en zich vele vijanden maken; te meer, daar ze altijd uit aile krachten gestreden hadden tegen overdrijving Van legerkosten, die reeds sedert lang, zelfs als ze nog zeker niet noodig waren, door de liberalen gevraagd werden. Maar wat moet ge doen, als het moet zijn ? Van den nood een deugd maken, niet waar? Dat hebben de katholieken gedaan. * * * En 'k geloof nog niet dat ze 't gedaan hebben geheel en gansch uit eigen beweging. 'k Geloof veeleer dat Engeland, Duitschland of Frankrijk er nog hebben moeten op wegen om ze vooruit te krijgen. 't Landsbestuur mag dat natuurlijk niet zeggen. Moest het zulks immers zeggen, 't ware volop ruzie in de Europeesche ménagé. Maar dat de Duitschers wantrouwig zijn van de Franschen en Engelschen, en dezen wederzijds van de Duitschers, is door iedereen geweten. Dat ze dus tegen België zouden gezegd hebben: zorgt dat geen vijand al door uw land rukkend ons kunne verrassen en overrompelen, ware dus niet te verwonderen. Slechtgestelde lieden steken soms leêrke en zeggen: de katholieken hebben hun programma verloochend: voor de kiezing beweerden ze van geen alleman soldaat te willen, en na de kiezing brengen ze 't in. Wij antwoorden: niet 't programma der katholieken is veranderd, maar de omstandigheden zijn veranderd, zooals hooger uiteengedaan. De katholieken hebben met tegenzin meer soldaten opgeroepen; maar ze konden niet verder. # ^ & Als er iemand zijn programma verloochent, zijn het wel de liberalen. Die zijn altijd geweest voor veel soldaten, voor alleman soldaat, zelfs als 't nog geheel rustig was in Europa en hooger-genoemde verbonden nog niet bestonden. En nu — uit kiesbelang — schreeuwen ze en hitsen ze de menschen op tegen 't alleman soldaat!! Ellen-dige volksbedriegers, kruipers en princiepenver-Ioochenaars voor een vuig plaatske van volksver-tegenwoordiger ! * * * Ten slotte nog één vraagske: moest er een geu-zenbestuur aankomen, meent ge dat ze 't alleman soldaat zouden afschaffen, de legerlasten zouden verminderen?... Geenszins !... Ze zouden laten wat is. Ze zouden den diensttijd verlengen : zie maar naar Frankrijk en de andere landen. In Frankrijk drie jaar tegen hier \j maanden ï! Ze ' zouden de almoezeniers uit het leger jagen. Ze zouden het leger ontchristenen; en de soldaten zouden ze laten, zouden ze leeren de beeste scheren. * * * De legerwet is zeker een last. Verander Europa, en hij kan verminderen. An-ders staan we voor 't onvermijdelijke. Laten we ons van de katholieken beloven. Met een geuzenbestuur zou het alleszins slechter gaan. Dat is de taal der gezonde rede. Laten wij er ons naar schikken. Tusschen 4 oogen bekennen ze. Millioenair Vandervelde, de opperhoofdman der belgische sociaiisten, te Parijs sprekende voor het Groot-Oosten der Vrijmetselarij van Frankrijk, zegde in die gesloten vergadering, volgens de « Acasia », overzicht van maçon-nieke studies van September-October J 9 1 3 : « Nauwelijks waren de kiezingen van 1912 gedaan, als de klerikalen in legeropzicht van houding veranderden. De regeering deed in eens omkeer. En zonder twijfel is zij zedelijk verplicht geweest aldus te handelen. Ik wil niet betwisten dat het na de kiezingen van Juni 1912 is, dat onze regeering, vanwege de vreemde mogendheden, het voorwerp' van min of meer sterke drukkingen is geweest. » Hoe dezen plotselingen omkeer uit te leggen? Er zijn verscheidene redens toe: 't aandringen van MM. Edward Grey (Enge-lands minister van buitenlandsche zaken) en R. Poincaré (alsdan minister van buitenlandsche zaken in Frankrijk) namens hunne wederzijdsche regeeringen, en de vriendelijke en diplomatische waarschuwing van den Koning van Roemanië aan zijn bloedver-want Albert van België, zich op zijne hoede te houden... » Onze regeering werd dus verwittigd door sir Edward Grey en M. Poincarré. De Engelschen verklaarden zelfs dat zij, in geval van konflikt tusschen Frankrijk en Duitschland, zelf den voorrang zouden nemen en ter verdediging zouden optreden van het bedreigde België, dat onbetwistbaar het oor-logsveld zou zijn. De regeering zag zich dan gedwongen het wetsontwerp voor algemeenen dienstplicht aan te bieden, dat is gestemd ge-worden. » Anderzijds geeft het Internationaal Bureel der maconnieke betrekkingen, gevestigd te Neu-chatel in Zwitserland, Schoonekunstenstraat, 26, eene brochuur uit, bestaande uit de redevoe-'ringen welke, in Augustus 1913, te 's Graven-hage werden uitgesproken op eene vergadering van gezegd internationaal bureel. De vrijmet-selaar H. Lafontaine, belgische socialistische senator, zegde aldaar : » Sinds twintig jaar bestaat het groot oor-logsgevaar in het gevoel van verwijdering, ik ging zeggen: van haat, dat Frankrijk en Duitschland van. elkander scheidt. Voor ons, kleine volkeren, Belgen, Luxemburgers, Zwit-sers, Nederlanders, Scandinaven, die tôt de twee rassen behooren, wij koesteren het diep verlangen de fransch-duitsche toenadering te zien: eene raadpleging onzer volkeren nopens die kwestie, zou omtrent de eenparigheid aan de voorstaanders van den vrede geven; want wij ook, de onzijdigen, wij lijden van dien gewapenden vrede. Ter oorzake daarvan, zijn wij thans gedwongen jaarlijks een half miliard uit te geven om, bij geval van konflikt, den eerbied voor onze onzijdigheid te verzekeren. Dit half miliard dat wij, belgische sociaiisten, ondanks ailes weigeren te stemmen, . .wij voelen niettemin dat het onmisbaar is, en het volk betaalt het al morrende. » Slimmekes ! 1. In onze bespreking van den uitslag der laatste verkiezing, teekenden we verzet aan tegen die katholieken welke maar juist syndikaten willen wanneer de sociaiisten opdagen. We schreven zoo, omdat we van meening zijn en altijd waren, dat de syndikaten er noodig zijn en dienen gesticht te worden zelfs al zijn er geen sociaiisten in twintig uren in 't ronde. « Valschrecht » doet ons zeggen — hoe slim en eerlijk! — dat de christene syndikaten alleen maar dienen om de sociaiisten weg te houden! Hiertoe helpen ze ook, confrater ( ? ). Maar zelfs al hielpen ze er niet toe, niettemin zouden •wij hunne stichting en verspreiding wenschen. Gij ook?.... Neen, gij niet. Gij hebt liever de werklieden in uwe roode galeien, waar ze moeten roeien om u, chefs, in de haven te brengen ; waar gij hun niet veel goed, maar heel veel kwaad doet, aan den godsdienst en zeden vooral. 2. Valschrecht wil nu nog doen gelooven, dat het socialisme niet tegen den godsdienst is. Effen af kinderachtig!.... Is er ééne plaats, waar de socialistische boel niet de zedeloosheid en den godsdiensthaat in de hand werkt?.... Moesten de sociaiisten eens met de liberalen aan 't be-stuur van 't land zijn, ware het geen echt geuzenbestuur? Zijn ze in Frankrijk b. v., niet de erg-ste godsdiensthaters, kerkvervolgers, school- en kloostersluiters?.... Al de leiders van 't socialisme zijn vrijmetselaars of toch fanatieke geuzen! 3. Weest maar gerust, Valschrechtje : de werklieden in de christene organisatie, kunnen ten minste zoowel als in de socialistische hunne rechten verdedigen. De christene syndikaten zijn nagenoeg zoo talrijk en veel ernstiger dan de socialistische. Ook op politiek gebied, zal de christene werkersorganisatie, in den schoot der katholieke partij, veel gemakkelijker haar recht krijgen, dan de socialistische, het in samenwer-king met de liberalen ooit zal kunnen. Daarom dan, bouwen we stevig op, onze al-zijdige christene werkersorganisatie, tôt spijt van die 't benijdt. Dit wil niet zeggen dat we voor gemeenzame belangen, samenwerking met recht-zinnige andersdenkenden weigeren. Neen! even als liberale en katholieke patroons soms samen-werken, zoo ook als het nood doet, katholieke en andersdenkende werkersorganisaties. Maar gaat men ons te lijve, 't zal hard zijn tegen on-zachte.Valschrechtje, eer ge nog schrijft en ons blad aanvalt, overpeis u eerst tien keers!.... Buitenlandsch overzicht Albanie en China Een koning in zijne hoofdstad omsingeld door oproerlingen ! Zoo staan de zaken in Albanie Gelukkiglijk heeft de koning vreemde oorlog-schepen aan de hand om er op te vluchten wanneer het spant en wanneer zijn leven in ge-vaar is. De onderhandelingen met de oproerlingen geven maar weinig hoop op overeenkomst. De op-roerlingen willen den vreemden koning weg. Dit schijnt de hoofdzaak. Zij willen omver kan-telen hetgeen de Europeesche mogendheden hebben opgebouwd. Het schijnt een strijd op leven of dood en wie levend, wie dood, uit dien war-boel zal geraken kan geen mensch voorspellen. De voornaamste steun van den koning zijn de mannen uit den stam der Malissoren. Zij dienen als lijfwacht voor den koning. De Malissoren zijn in groote meerderheid katholieken van gods- U1CI1SI. Herhaalde malen werd reeds rondgestrooid dat de hoofdstad door de oproerlingen ingeno-men was en dat de koning gevlucht was. Maar telkenmale worden die berichten tegengespro-ken.Men mag niet vergeten dat geheel Albanie maar een 800.000 zielen telt, dat de oproerlingen geen sterk gevormd leger uitmaken en over geen sterke kanonnen beschikken. Zij schuilen in de bergen rondom de stad en kunnen op zulke wijze langen tijd de stad belegeren. Heeft de-Albaneesche koning geen groot en sterk geoefend leger, hij heeft toch langs zijnen kant de kanonnen der vreemde oorlogschepen die in geval van overrompeling de oproerlingen kort en klein kunnen slaan. DE WITTE VOS. Uit China komen onrustwçkkende tijdingen. Dit reusachtig land, te groot en te uitgestrekt om ernstig te kunnen bestuurd worden, is ver-geven van roovers en rooversbenden. Eene dezer rooversbenden is bijzonder ver-maard. Aan het hoofd staat de vermaarde roover bekend onder den naam: de witte vos. De stoutmoedigheid der bende van den wit-ten vos gaat aile païen te buiten. Zij doorloopen steden en dorpen en plunderen al wat hun aan-staat. Zij zijn bijzonder verlekkerd op schoone kleedingstofïen, opium, peerden en kostbare voorwerpen. Het zij bij dage, het zij bij nachte vallen zij toe in eene stad of in een dorp met een 4000 mannen. Aile woningen worden on-derzocht. Zij doorsnuffelen de huizen van boven naar beneden. Ailes wat hun aanstaat wordt medegenomen en op hunne wagens geladen. En wee den onvoorzichtigen die ze scheef be-kijkt of tegenstribbelt. Zij moeten het aanstonds met de dood bekoopen. Op hunnen doortocht vlucht het al dat bee-nen heeft. De politie en het leger zijn in China zoo deerlijk ingericht dat zij geen tegenstand kunnen bieden. Daarbij, over het algemeen zijn de Chineesche soldaten zelf niet meer te betrou-wen dan de roovers! Het gebeurt aile dagen dat benden soldaten hun garnisoen in den brand laten om met roovers mede te loopen, in de hoop mede te deelen in de profijten van het ambacht. ONZE ZENDELINGEN. Volgens berichten in het missiehuis van Scheut toegekomen, heeft de bende van den witten vos ook de streek van Mongolië bezocht, waar zoo-veel onzer Vlaamsche zendelingen werkzaam zijn. In het begin der Meimaand zijn zij neer-gevallen op verschillende steden en dorpen waar zendelingen wonen. Geen enkel zendeling werd gedood. Maar in veel plaatsen heeft de witte vos veel schade gedaan, in de eene plaats meer, in de andere plaats min. Verschillende zendelingen moesten vluchten om aan de dood te ontsnappen. Een Chineesch leger zit den witten vos op de hielen en tracht den weg af te banen en al die vossen te omsingelen. Zie vierde en vijfde bladzijden Belangrijhe arlihels. De politieke toestand in 't kiesdistrikt Kortrijk. Woensdag 1 7 Juni 11. gaf LA GAZETTE, een der toonaangevende liberale bladen van Brussel, een artikel over Kortrijk en de liberale politiek aldaar gevoerd. Dit artikel is zeer merkwaardig, en dit om verschillende redens. 1 ) Omdat het doet uitschijnen, wat wij immer, voor een paar jaar bijzonderlijk, schreven, dat de liberalen een heel nieuwe politiek zouden voeren. 2 ) Omdat er voor onze vrienden te leeren valt uit hetgeen de vijand doet 3) Omdat de schrijver van dit artikel ON- V OORZICHTIG genoeg was, in zijn geestdrift, om het spel te verbrodden. * ¥ * We gaven dit artikel niet, verleden week. We meenden te moeten wachten en eerst te zien wat het « Avenirke » zou gezegd hebben. Nu zien we dat we wel deden. Het « Avenirke » geeft de groote brokken; maar... 't vergeet twee broks-kens die van groot belang zijn. « La Gazette » heeft zich verklapt; dat is nu duidelijk. 't Is een beetje lang, maar 't is te belangrijk om niet op zijn geheel dit stuk mede te deelen. *f Arfîlr#a.l Irnmfr van p^ti llKpraal apti 7nnap7pirlp

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
This item is a publication of the title Het Kortrijksche volk: katholiek volksgezind weekblad belonging to the category Katholieke pers, published in Kortrijk from 1905 to 1936.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Add to collection

Location

Periods