Het Kortrijksche volk: katholiek volksgezind weekblad

2226 0
close

Why do you want to report this item?

Remarks

Send
s.n. 1914, 29 March. Het Kortrijksche volk: katholiek volksgezind weekblad. Seen on 19 April 2024, on https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/en/pid/kd1qf8kf00/
Show text

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Het Kortrijksche Volk Katholiek Volksgezind Weekblad Tiende jaargang. — JNf 13 Zondag 29° Maart 1914 I\TSCKRIJVI1VG ,, \ in stad, 2.50 fr. ,, ( in stad, 1.50 fr. VOOR EEN JAAR VOOR EEN HALF JAAR / buiten stad, 3 fr. I buiten stad, 1.75 fr. Prjjs per numiner i 5 cent. qesticht BOEK- & STEENDRUKK.ERIJ HGewone en' Praehtuitgaven J.VERMAUT, drukker-uitgever , in i»52 Langesteenstraat, 28, Kortrijk. — Tel. 204 Gewone aankondigingen : 30 cent, de reke. Rechterlijke aankondigingen : 1 fr. de reke. Groote en langdurende aankondigingen volgens overeenkomst Voor de aankondigingen buiten de twee Vlaanders, zich wenden tôt Agence Havas, Martelaarsplaats, 8, Brussei — Beursplaats, 8, Parijs— Cheapside, 113, Londen AAN ALLE LIEFHEBBERS VAN HOOGERE TOONEELKUNST. Op Paschen 12 April, Tweeden Paaschdag 13 April, en Zondag 26 April, in de groote zaal van 't Klein Seicinarie te Rousselare, eerste opvoering en van het nieuw Bijbelspel Gedicht door Jozef Vanden Berghe. — Muziek door Maurits Hendehick. — Begin te 3 1/2, einde voor 6 1/2, (gewaarborgd). 230 uitvoerders — verscheidene beroemde solisten — nieuwe kostumen — nieuwe décors. Prijzen : Eerste plaats (genummerd) Ci fr. — Tweede plaats (genummerd) 3 fr. — Derde plaats 2 fr. Voor aile inlichtingen en kaarten: bij M. Edmond Ameye, Groote Markt, te Rousselare. Sinite parvulos ventre ad me !... Laat dekleinen tôt mij komen, Want zij hebben met hun bloed Mijne komst het eerst vergoed !... Laat mij schouwen in hun oogen, Dat er stil ontvonken gaat Zucht naar schooner dageraad !... Laat mij zaaien in hun zielen Zaad van heerelijker vrucht Dan er rijpt ià aardsche lucht : 'k Zal hun spreken van den Herder, Die het afgedoolde lam Op zijn moede schouders nam... 'k Zal hun spreken van den Vader En dien armen, armen zoon Verre van de vaderwoon... Van den een'gen zoon der weduw' Dien ik op den weg naar 't graf Aan zijn moeder wedergaf... 'k Zal ze zeeg'nen en omhelzen Ieder als een eenig kind Dat ik eeuwig heb bemind !... Zalig zijn de reine harten, Want aan hun onnoozelheid Blijft Gods aanschijn toegezeid !... Hebt ontzag voor kinderzielen, Want hun eng'len staan altijd Schouwend in Gods majesteit. Wee, die d'arme schaapjes ergert !... Molensteen en waterdood... Wreede straf, maar niet te groot. Komt, o bruidekens mijns harten, Maagdelijk en morgenfrisch Tôt mijn rijksten Koningsdisch !... Komt in 't blanke kleed der onschuld Plukken in mijn paradijs Dagelijksche levenspijs. Komt, gij, kleinen, mij vertroosten, Nu de grooten henen gaan En mij eenzaam laten staan J. Flavio. Leest op de 5de bladzijde het prachtig verhaal onder titel : ïVat er gebeurde den dag van Kareltjes Eereco mm un ie. Nieuw heidendom en zijne vruchten. De kogels der moordenares Mevrouw Caillaux hebben nietalleen eenen mensch gedood. Zij hebben ook een gat geboord in het kraam eener bende poli-tiekers die onder den naam van radikaal-socialisten den scepter zwaaien over de republiek der « vrijheid, gelijkheid en broederlijkheid » ! Maar uit die splete komt u een luchtstroom tegen-waaien die een gezonden mensch doet walgen en keeroogen. Men ligt daar vol op te wroeten in het heidendom. Al wat de menschelijke weerdigheid ontzenuwt, ont-heiligt en verlaagt, wordt er verschoond, ja opge-hemeld ! Recht en deugd hebben er geene rechten meer ! Menschelijke driften, bandeloosheid, echt-scheiding, dieften, moorden, misbruik van gezag hebben er aile rechten verworven. 't Is een poel van menschelijk verval en zedelijk bederf, waarover men het vernis der hedendaagsche beschaving gestreken heeft. In aile landen staan de deftige menschen verstomd en roepen schande, eeuwige schande ! Wilt ge hooren wat de gewezen socialistische sena-tor Picard denkt, over de politieke en andere zeden der radikaal-socialisten ? Het oordeel van M. Picard. « Wie heeft het ooitfgeweten, vraagt hij, dat een Belgische minister aan de rechtbanken bevelen gaf. Wie heeft er bij ons ooit gehoord dat een rechter, ontzenuwd door deze dwingelandij, zulke schande-lijke slavernij geduld heeft ? Wie heeft er ooit bij ons hooren zeggen dat een aftredende minister officieeleoorkonden medenam of Staatspapieren bewaarde die eigendom zijn van den Staat ? Wie heeft ooit bij ons een minister hooren zeggen dat hij Staatspapieren medenam, omdat hij vreesde dat zijne opvolgers ze zouden doen verdwijnen ? Deze doorslaande feiten zijn van het hoogste Staatsbelang ! Rondom die hoofdzaak draaien en wentelen allerhandegebeûrtenissen. Bijzondere brie-ven worden ruchtbaar gemaakt. Een dagbladschrij-ver wordt steendood géschoten. Een minister die ailes loochent met een berdelen aangezicht. Een rechter die met bewijzen in de hand den minister dwingt de feiten te bekennen. Daarbij komt vrouw-volk op het tooneel en menigvuldige echtscheidingen die het huwelijk verdraaien in een wisselen en ver-koopen van echtgenooten. Een slag op de Beurs om de Fransche renten te doen dalen. Niets is te kort ! Wat een bedorven lucht ! 't Is erger dan een tango-dans, 't is een doodendans ! Wat een hoop vuiligheden ! 't Is om er bij te wanhoopen ! En dit schijnt al natuurlijk aan dit volk. 't Is als of men droomde ! Voor dit volk schijnt er geene zedenwet meer te bestaan, noch godsdienstige, noch wereldlijke ! Zonder schaamte doet men af-schuwlijke onbetamelijkheden. Men verduikt ze bijna niet en als zij ontmaskerd worden tracht men er wat bloemen rond te strooien. Door deze onbeschaamde en onbewuste bende laat Frankrijk zich leiden... tôt aan den dag van den opstand ! Is dat Frankrijk ? Neen. Dat is Frankrijk niet ! 't Is een bloedraad vol verrotting. 't Is het schuim dat bovenzwemt, terwijl in den grond — wij hopen het ten minste — nog ongeschonden bewaard liggen de levenskracht en het gezond bloed van een groot volk. 't Is het rumoer van beursschuimers op den roof ! 't Is een ronkende zwerm mannen en vrouwen die het sap uitzuigen uit vruchten en bloemen ! 't Is een troep koordedansers ! 't Is foorevolk ! Wie brandt er wierook ? Zoo schrijft Picard. Hij doet geene handschoenen aan. Hij grijp de beest bij den kop en wentelt ze in haren messing. Aile eerlijke menschen roepen hem toe : gij slaat den nagel op den kop ! En toch, weet ge wie in bewôndering staat voor die bende uitzuigers ? Weet ge wie gelijk geeft aan den Franschen socialist Thalamas die in een open brief naar de moordenares schreef : « Gij hebt ve'r-moord, g >J hadt gelijk ! Bravo ! » ? Weet ge wie het graf van het slachtoffer van den plicht met slijk besmeurt en de moordenares wil vrij pleiten en op-hemelen ? Wie verdedigt « de bende beurzeschui-mers, den bloedraad vol verrotting».Wie slingert het wierookvat naar dit verpestend nieuw heidendom ? Het is Le Peuple, Vooruit, geheel het socia-listen-getrek dat in bewôndering staat voor dien poel van verval en bederf, van goddeloosheid en zedeloosheid, die it> degeschiede-nis eens zal geboekt staan als eene schande van onze hedendaagsche beschaving ! oorbeeld dat de bende der socialisten droomt voor ons volk ? Ons volk is daarvoor te gezond, te bloedrijk en te levenskrachtig. Weg met uwen messing ! Weg met uw nieuw heidendom ' /Àe de vierde bladzijde iielangrijke artikels. Buitenlandsch overzicht OPROER UN IERLAND. Moest men de dagbladen gelooven, geheel de Uister-provincie, in het noordergedeelte van Ierland, staat in rep en roer. De protestanten of orangisten of unionisten zouden een vrij wil ligersleger samen-gctrommeld hebben om opstand te doen. En waarom opstand ? Omdat Engeland eindelijk het Onafhankelijk zelfbestuur of de Home Rnle aan Ierland zal toekennen. De waarheid is dat al die berichten fel overdre-ven zijn. De regeering heeft eenige troepen naar U'ster gezonden, niet om de betoogingen der oran-SMen te be'-etten, maar om de openbare staatsge-bouwen te beschermen en verdere onlusten te voor-komen.Geheel Ierland is Katholiek, uitgenomen de Ulstergouw die voor de helft Katholiek, voor de helft protestant is. 't Is die minderheid, die de wet wil geven aan geheel Ierland. Zij bewonen de nijverheidstreek van Ierland, de streek van Belfast, en zijn gewoon meester te spelen over geheel Ierland. Gedurende eeuwen hebben zij den groei en den bloei van Ierland belet, te zamen met de groote Engelsche landbezitters. Nu Ierland op het punt staat als het zelfbestuur ingericht te worden, zien de protestansche Ulster-mannen dat hun rijk ten einde is en dat zij zullen gedaan hebben met de Ieren uit te zuigen. Van daar hunne woede. Onder een Iersch be-stuur willen zij niet staan, eerstens uit spijt, omdat zij hunne voorrechten verloren hebben en dat hunne dwingelandij uit is, tweedens uit haat tegen de Katholieken. Uit vredegezindheid doet de Engelsche regeering aan de Ulsterman-nen een voorstel. Ierland zal zijn zelfbestuur krijgen. Maar om de Ulstermannen niet te dwingen tegen wil en dank onder het bestuur te staan der Ieren, die zij vroeger steeds verdrukten onder hunne hielen, wordt een nieuw stelsel vooruitgesteken. De Ulstergouw zal in Ierland een eigen bestuur krijgen, een Staat in den Staat. Dit stelsel zou zes jaren lang beproefd worden. Na dien tijd zou men voor goed beslissen of Ulster onder Iersch, onder Engels'ch of als onafhankelijk bestuur zal ingericht worden. Maar die heethoofden van orangisten willen van geen vrede weten. Het eenigste dat zij willen is de Home Rule doen vallen. Ierland willen zij voort uit-buiten ! Zij handelen gelijk wilde dieren die hun prooi niet willen laten schieten. Doch de Engelsche regeering spreekt anders. «'t Is nu reeds eeuwen dat Ierland zijn recht vraagt, zegtzij.Een eigen bestuur moeten en zullen wij aan de Ieren geven. Indien de Ulstermannen oproer verwekken, wij zullen er bij zijn om de wetten van het land te beschermen tegen een handvol oproer-makers. » De Engelsche bladen, ondersteund door het geld der rijke lords, hebben geheel dien oprotr tel over-dreven.De orangisten zullen wel bassen en grollen gelijk honden aan wien men een been afneemt. Maar dat de rechtveerdige, langverwachte vrijheid aan het Iersche volk zal geschonken worden, daarvoor staat de regeering borge. Kalmoes Van dit artikel zal men zeggen dat wij de werklieden ophitsen. Wij antwoorden : neen, wij hitsen ze niet op : maar wij verdedigen hun recht. En we zijn overtuigd, dat het best gaat wanneer elk zijn recht heeft en het met manieren gebruikt. Hier volgt nu ons artikel : Vroegertijde werd er dikwijls met e. <veld te gen de vakvereeniging en de standsorganisatie der werklieden ingegaan. Men bekampte die opentlijk, en het gevolg was, dat de werklieden niet wilden verdrukt worden, zich met kracht tegen die verdrukking verzetten en lid werden van de vakvereeniging en van den werkliedenbond, al ware 't maar om te toonen dat ze wilden vrij zijn en vrij van hun recht gebruik maken. Overal heeft de geweldige bestrijding de werkliedenor- ganisatie meer deugd gedaan dan schâ. * * * Hebben de bazen dat ingezien of is het iets anders : maar alleszins is één dingen zeker, te weten dat vele patroons die geweldige bestrijding hebben laten varen, en dat ze nu bestrij-den — o ja ze bestrijden nog, helaas, met even-veel kwaadheid als vroeger — maar ze bestrijden nu, met zoetheid, met vleierij : ze deelen kalmoes uit!... Als er ergens een hunner werklieden is die zich de vakvereeniging of den werkliedenbond, bijzonder aantrekt, die er goed propaganda voor maakt, dan toonen zij met dien werkman veel compassie. « 't Is toch jammer » zeggen ze « van X, 't zou toch zulk een goede werker kunnen zijn, hield hij zich met zijnen arbeid bezig; maar nu zit hij geheele dagen met zijn hoofd vol muizenesten ; en er is niets goeds meer uit te krijgen! »... — «O gij domme mensch! » luidt het som-tijds ook nog, « wat moet gij naar al die verga-deringen gaan? Zoudt ge niet veel beter, wanneer ge moê gewroeht zijt, rap in uw bedde kruipen? Wat wint ge daarmeê, met u al die ru-ziën aan te trekken? Als gij in nood zit, zult ge naar *t lokaal moeten gaan achter hulpe? »... * * * Heel dikwijls zeggen ze dit nog niet tegen den werkman-propagandist zelf. Maar ze laten het in de ooren leken van zijn werkbroeders, die al- zoo eerst en vooral zullen weten dat geheel die werking den baas slecht bevalt, en die zich dus vooreerst zelf zullen achteruit trekken als ze nog niet klaarziende en krachtdadig genoeg zijn; maar die dan ook, al die klaps van den baas aan hunnen werkbroeder-propagandist zullen overzeggen, en zoo, zonder het misschien zelve te weten, zullen meewerken om hem van zijne vereeniging af te trekken. ¥ * * Andere keeren wordt er nog anders gewroeht. De patroon zegt niets contrarie tegen den werkman-propagandist. Maar waar hij er van te vo-ren vriendelijk tegen was, toont hij zich nu koel en op zijn weerhouden. Waar hij hem van te vo-ren misschien soms wat in den vuist stak, een aalmoes van een stuk geld of wat oude kleeding-stukken; waar hij hem van te voren misschien van zekere baatjes liet genieten: geeft hij nu ailes zonder spreken aan anderen. Hij jaagt den p:o-pagandist wel niet weg, maar hij verwaarloost hem; en toont zoodoende dat hij diens werking geheel afkeurt en ongenegen is. * * * Wat hier op te zeggen? 1° Dat zoo 'n handelwijze een bestrijding is van 's werkmans recht op vereeniging al zoo wel, en nog erger, als de bestrijding van dat recht, met geweld. Bovendien dat het eene nog laffere, nog oneerlijkere bestrijding is; en ook eene nog gevaarlijkere; 2° Dat de werklieden zich niet meer door zulke bestrijding als door geweldige van hunne ver-eenigingen en mogen laten aftrekken. Immers zijn zij al oud genoeg zeker om zelf te weten wat hun goed of kwalijk is. * * ¥ Dat de baas zich met zijn zaken bezig houde; maar dat hij ook zijne werklieden met hunne zaken late bezig zijn! Vervolgens : 't is toch klaar dat dt vereeniging en de werkliedenbond maar

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
This item is a publication of the title Het Kortrijksche volk: katholiek volksgezind weekblad belonging to the category Katholieke pers, published in Kortrijk from 1905 to 1936.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Add to collection

Location

Periods