Ons vaderland: tolk van het Vlaamsche front

1369 0
close

Why do you want to report this item?

Remarks

Send
s.n. 1917, 21 June. Ons vaderland: tolk van het Vlaamsche front. Seen on 29 March 2024, on https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/en/pid/3j39020347/
Show text

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

DfCKDE jAAfUÏANG - Rammes m Wtîî% i i i««ëtiaa**ë EK>N&EROAG H JUNI 191' ONS VADERLAND âissiïtf RAYIC s *. TBIPS» Orabker-UltireTeiv if, rne de Vie, Calalc \mmi awat wnm wmiiill|r «PHnwi WHNI Belgisch dagblad verschijneiide al de dageii der week », RKIACTIi * 4, «AS8KKUIIT «f, rn« Mortel, CALAI»' $80H«EHIHT8PKIJZn ■ a»»«* m«B»â s 8.80 Frankrilk 8.00 ïd|«!»istl»H*ll9»* S.0£ P**» »ri»fi*ùStsï" * 4.00 » 5.60 » S.SO 88 Bwlwcii»® i « OitH ¥®rt*rte»« » 1/ »*• S» VSw. Balai» RECHT DOOR, VRIJ EN VRANK. ♦ ♦ ♦ ♦ V00R GOD EN VOLK EN LAND! is»o*oeïo*«uKH«i-, «i»mws i» s» '/»m s«», if «a n» otuntiix tt c*iais «BOBNEOtHTEl V00H SOLDATES l Par «Nk (ï 0.8B > Béai £t«tt«a m«S iaiiiftai» 10 p.. mimrO 1.10 ) S,**®! «»*K«Tr*aKd «a Axzeim* «» " " * h** *«>«dc «dre» razonden io «r.-*4vR. Jongens, weest geen vuilmonden ■ y Een simpala piot, docsr de oorlossonder-vinding gekrakterd en geridderd tôt een kampioen voor het heil van zijn volk »aai hij vroegar enkM verzot was op de « Toui de B lgjqaa », îijk heel onze volksfl^riheid helaas, een simpsie piot scbrijft i»e dat ik ean wreede en on" rbiddelijke stoutsrik faan, omzoo t* durven dorschsn op da klaine siei vaa on».fl blodende soîd^tenjeugd. Maur. zoo s gt hij, s3l\ voort in dien weg, want 't do -t ans zoo 'n deuçd 0 .s baril» immtxrs noj? gaaf «n gezond. Nu ik denk te wetsn dat ik de * aarheid ïebrijf en uit waarhfida-liefde ; dat ocie j°ugd iiefst de wf-a^heid hoorfc, raeest naî^d^n 't'boellja van leugen ; dat de w,'s«rheidj oet durven gezegi wor den tôt vrijmaki tg van idsalen «*n. zielen ; dat we ge ea vroordan mog-en vsrklatïen aan omacbrij ingen ea verblo^mingen omdat de ru va naakte zinlder soldatenj?ugd zwaar maar deugdeiijk brood gewoon is, en geen zoetighsden maar kaa varorbaran, 114 al de bi'.tsrhedan die ze doorsmaakta en dat we naar des worial der zaken mo? ten grijpen, ai moïïsten wa daarvoor ook snijden fn vleesch en been. A!s we haraaren op den rug van ons volk, dan is hst uit liefde, voor da waerçaiooze gronddeugden van dat volk en uit bittersn spijt voor zijna ontaarding, dan is h«t omdat we wet»n en voelen wat dat volk zija eu worden kan, aïs het œaar wil zich zeif zijo, en handelen volgens de ingeboren wet van «ijn karaktar en da on-bestorven kracht van «ij^s vroagere groot-heid ; dan is het om^at wij tastan dasr op dag dat dit voîk buitsn ïicbzelf vaît macbt en buîploo3, »n dat hat tea slotte zijn eigen scbuld niet is, moar weida sehuld van hen. die uit dat voik gijnde ru midden dat volk !e«*nd<i, vaa ea voor dat volk nietwillan zijn ; dan is hat oœdat wij het idealisme zno opvattf<n, dat wa mat kennis der wprke-lijkheid, dat vo^k sîcbzelf willen doen her-opbeuwen, uit kracbt en vo'gans de oor-kracht van ?ijn eiaen wa?.en ; daais het omdat mon sean volk vrij maken kan door zijna gebrekeu te vleien, œaar wel door bem zijn eigensebappan ta leeren kannen. Slaan we, w« s?aan uit li f ia en 't rechtzinnig hart d«r soldatsnjeugd zal on* vesl vergeven omdat wlj veel hebban bemind. Een joïigen. van adelan stand, hooge-schooîstudent, dia eîkan legergraad heeft ge»e?gsrd, om van dicbtbij te leeren ken-nen, de zhl van het volk, waarvan hij eens-daags da vertetrenwoordiger zijn zaî, in dien ïaHafen t>jd dat volksvertegeawoordi-gsc waarlijk volksvert^genwoordiR'er zijn zal, ea ge^n zaifbelang^erlegeawoordig'r, dia zîcbzelf d?mocratisaer«nda ja«, scbrijft mij : « Otîza p'oîfea ?ijn gM'dsn zi l«n. 't Is al hart, dat i i hen is.aïaar zij zijn vuilmonden, ik ze.g niet kv/aadsprekers, godsdienst-bespotters, of vuilaards, mîa.r vuila, vetta; grove, ra^'e pratars ïk bedosl de VJamin-gen, want heel 't regimiat waarin ik ban is Vla^msch Ik v -rsta niet wawom de Vlaasch-gazindan Vhamsche rfa-iment^n vragen. Dathfbben îe re<-ds binst d^n oorlog. Het is voîdo^nde VlaamscheofiRcieren te vragen». Ean vrljdenker, s dert eckale weken ka-tboHek geworden, schreaf mij vroeger : « Hier ia de hospitaalzasl, waar ik 'ig, zijn e^n twintigtal Viaamscbe volksjongaas. hebbea den heelen d^g v»il-n praat gabrab-beld, lijk vuiî^otsri, mst dsarbij een bseste-lijkpn laca. Ik z gie hen zooii\ven : « Zijtgij niet beschaamd, gij zijt toch katbolieke jougens, au uw godsdienat verbiedi dat. Zij hebban pioearood gsb?oogd, elkaod^r stom •n doin bekaken e . zii z»jn eau na san uit de zaal gedropen Zij durfden niets zeggen, want zij wisten dat ik mijn vrijdenkersohap niet onder de bariken stek k Heb za nog hooron vezelan over mij : « Dat is 'n slechte karal ». 't Gront argamant van die rechtzin-nige vrijdankarsziil tegen den katholieken godsdienst was wat hij noemde de lamzak-kighsid, de schijnheiligheid en de kazak-draaierij van veel katho'ieke jongens. Sedert hij zelf katholiak gawo"dfin is, heeft hij de oorzaken van die katholipke vormeSijkh^id en flauwzialigheid ontdekt. Het is immars ïoo waar, dat wia niet van en voor de waar-h«id leeft, welke hij waet en voelt de waar-heid te zijn, de waarhetd op aan des te meer erganiswekkenda wijse verraadt, naarmate da waarheid grootaren sebooner is, en hoo-gar en luider eischt voor de waarheid er-kend te zije. * ♦ * Vuilmonden. Die tfebuw^e mannan, ge-zaten burgers, en p!ichtver*u'lende familie-vaders die over da vrou «r?n, over bun eigen vrouwen en over eîksnders vrouwen sebandig n praat vertelîan, en st^aa te sch'eien, van g^negenheid en toewij^inar, wanneer sîj een bripf or.tvangen van hun vron^, en faaàr hun kussen en wanseben vol rechtzinnighrid sturen, in brieven die een st^en zouden vermurwen, en ten s'otle met bun vrif nden of met bun overh«id, of met bun aalmofg ni"r, van niets liever spreken dan vsn hun goede vrouwe. Zij sobimpan over hun huwdijk alsof za er een in den groud valt er op hun huwelijk noch , famiiia niets te zeggen an zij zijn er iawan dier fier mtde, en voelen heimelijk enkel misprijzen met hen dia de wetten van het huwelijk te buitengaan. Yuilmondan. Dia deftige jongens, van goeden huize, in oneindig get&l, die over ( de œeisjes, OTer hun verloofde e» de ver-moedelijke verloofden hunnar medeonaten, maar loswg zeeveren. zonder eerbied noch eerlijkheid noch eerba«rbeid en haar brieven en gebedenbaloften en hoopwoorden tienmaal daags herl zen als bun gehed, en uit zielenood, toouen a^n den trouwen imat voor wie za geen geh^im^n hebben ; dia jongens die een baar uit hun hoofd zou-' den trekken van razernij wisten ze, ver-i moedden ze dat han varloofde hun trouwa-loos wordt. die jorges die de engelscbtig-heid van hua vejloofde, in haar afwezig-beid, baspotten mat bet slijm van hun vuile tong. Yuilmondan. Dia volkfjongens, dia het a.b.c der vrouwenwereld beweren te ken-nen, die er hun oorloffscatechismus hebben vangemaakten hun oorlogswoordenboek, en die ge ondartusschen verrast in hun droom^n en bespiegelinc«a over hun zoete ï lieve moederdie de medaljes op hun borst * hiug, dia medaljes voor w«lke «ij *»ch niet schamen omdat al de jongens toch een mofider habban die zij geern zien en voor welke zij vechten. Vuilmonden. Da anciens en de legerrat-ten die de zwsarzichtishaid vaa hun ondervinding varmonden, met een i'del welbabagen, en een grootschdoerda Hier heid, tôt ontsticbtinR vsn de ionger^p, als of vuile praat tôt d^ lea'erprofessia behoor-âe, alsof dubbelzinnige spreuken een brevet waren vas bekwaamheid en gezag. Ze zijn gebiaseerden. Vuilmonden. De sohachten. jonge sprln-gerkens dia in Engeland of Frankrijk een ruime meta van vuili^heid hebben opge-daan en za nu mê^brengen naar da kampen omdat zij bang ziin aïs jrroenen of maik-baarden te worden begekt, en omdat zij .iuift in de jaren ïi'n dat zij iemand of iets willen zijn of schijnen, en helaas de po-chenda boovasrdij houden voor persoon-lijkheid. En we moften hst welseggen, wat ean geweldfg leven van ziel- en lijfverslem-pend genot die jonge karels hebben gelaid in hat land hunner vluchtaHngschap. wat îij hebben aarg^durfd in 't liçflestraatja is verbazend, îij bijïondarlijk dia fn de Fran-scha kuststeden binst den dsg zich h«bben m8gsr gozwoeed en biast den nacht hun ziel versjaeberd. Vuilmonden. Da verlofgaîîgers.die hunne enkale dagen men?cbelijk leven tusschen burgers verbeestan in de lichisteden, en, in plaats van zich uit ta rusten, bnn licbaam b-viekken mat ziektekiemen, die voor bun verlof praten ea tateren van de vuilfgbeid waarnaar zij bunkeren, die bingt bun verlof aan da naï^e burgers de wu'puchbeden van 't soldat^nleven als noodsakalijka beldan dadan ^'ijs maken, die na hur» varlof onder malkandar hun verl"f«histories vertellan, en voor de aEdera verlofsgangers dienen als wegwijzers. Vuilaionden, bij 't ontmoeten van vrou wen, bij 't uitsfallen van Parijscbo viezig-bedec, bij 't uitwauwelan van ontucbtlie-deren, bij 't baschimpen mat allas dat heilig is, maagdalijkheid on zuiverheid, ongehuw-den sfaat van priestars en kloosterlinean, huwcilijksplioht, buwi lijkseer, huwelijks onverbraekbaarheid, ja bij 't basebimpen zelf van Gods heiligen en de liavelVInaed en Moed^r Gods Maria. Ja, waar dat gebeurt door kathnlieke mannen, mag man zeergen fat 't katholicisma dood is. En't gpb-urt. Viasmsche jongens waar habt gij dat ge-leerd? In eene protestantschp stad had een schobbejak Maria be?cbimpt. De katholieke lareri hsbban hem haif dood ceslaeen. Want wee hem die hua moeder Maria raakt. Helaas, onze papzakkige katholiciteit «wij «t. Vuilmonderij is dus een eigenschap, mis-schien maar een tijdelijke, maar toah een eigensch«p van onze ViaamBcba soldaten-jeusd Hoe komt dat toch ? Is de Viasmsche ziel aan vuile zbl? Is het h^rt onzer jeu^d een bedorven hart ? la de V!a>m'cbe taal een vloektaal, ean oi>zaiverbeidstaal ? Mat andere ^oorden, welke is de oorzaak van dat verschijnsel? De dnivel m?t zija schrikkflijken geeuw-honger zwrft rond in drze oorlogswereîd, S zoefee^d wi»|hij zal verslinden, terwijl de erig^l d^s lichto scbijnt in ta slspan onder bet paviljoan d«r vaderlaadsliefd'i fn der groote leuz^n van rcht, vriihaid. Er is ean ordewoord gesreven : Vlasnderens raine zial moat bamorst en ba?,«?adderd word n. 't Vîaamscha «oik is in dan grond en sub s'antieel godsdienstig Ze lunneo 't kruiska uit dan Vlsanoschen keikop niet br?ken. Dasrom griipen zij naar het hart. En het hart is zoo teer, en zit bij den Vlaming zoo vast in het vleesch. —Ae% mmio vn^lnli • j vliegen dis er een duivelsch gonot aen heb-I brn de snçcuwwitte laliëa ta bezoedelen. i Waarom ? Oir^datzij gis \8r natuur$ft'ege vuiinisvliegen sijn en dus niet anders kun-nen zijn of doen als vuil Da vuilheid baat niets zoozeer of de reinheid. omdat de rein-heid een gedurig verwijt is En de autocratie van de zonda is de wreedste en meest ver-fijhda dwirgalandij De mediocritelt heeft maar een drift, zegt Hello, da drift van de niveleering, in 't Vlaamsch gezeed, het hoogere naderhalen tôt haar eigen lasgheid. In dan grond mi»prijst eonieder die profes sionneele vuilheid, maar ze tegenwerken durft niemand M?n durft ze bijîonderlijk niet tfg°nwerken in het leper, omdat zij niet z^lden van hooger komt en dus da macbt in banden heeft, omdat zij al het werrstand*v« rmogen beeft van een pebil-lijkta traditia, en omdat de menschen in ni^ts meer conser*atiefi?eziEd zijn, aïs in bet behoud an het kw aad. Dat de natuar-lfjke verbeesting en ontaarding door het lav gdurig en eentoonig oorlopaleven ver-oorïsakt, een groota redeu is van vuilmonderij w»>ft ik beel goed. Dat ds meeste piot t8n in dia vuilmonderij gee.n erg noch geen zonde zien, omdat za ook daaraaT! gewoon eeraken, en ooudat de kiescbkeurigbeid van 't geweten is afgestompt, en dat v, el vuilig-heid uit bun mond spoelt, zonder uit het hert te komen, weet elk die tusschen 't volk leeft. Is niet de piottenziel een dorre woes-tijn gaworden, een saharah van spot, haat, teleurstelling, verbittering, zonder een Jor-daanstroom van verfrissebende en vervroo-lijkende liefde ? Als ds liefdestroom en zijn heldere wateren uitstroomen, wat blijft er over als modder en slijk? en ten slotta door 't geweld dpr droosta splijt de bodem open, en paapt. Wat gebeurt er dan m"t da piottenziel di° omdat zij een geestelijk wtzan is al haar lijden voelt? De piot onderdrukt z jne ziel, maar dat geat natuurlijk niet van zeif : daartoe is bet to^ste-mmen in een waarachtig beestenleven noodig : niets an-ders meer le?en als onnoozelheden, niets anders meer denken als op verzet, niet meer spreken dan om te spotten, verder drinken, eten, rooken, kaartspeleï» tôt eenig ver-maak. Zoo verdooft hij zijne hersenen an zijn gevoel met een, dat is gewild omdat het most. Cain. wat hebt gij met uw broeder gedsanPHij trektzich zijn broeder niet aen. God, die de barten en nieren doorgrondt, weet dat het niet de sebuld is van dan sim-pelen soldaat. Hij vraagt naar de bruisel-kens brood en za worden hem geweigerd. Maar Chrisius' barmhartigheid weigerde ze ze niet. De simpele piot heeft geen gedachtan, wie gsf er hem ooit gedachten ? Wie ze zou moetan geven, heeft er zeif geen, heeft zeif niet het gadacht dat hij erzoumoeten geven. En had de simpele piot gedachten, hij zou ze niet moger uit^n, en uitte bij ze toch, za zouden worden afgeslagen als dom en op-standig. Zija ziel propî van gevoel, en als 't gevoel losspringt, 't is geweldisr en gaweld dat is uit den bco&a, hoe eerlijk-schoon en natuurlijk hetcokwfza. Zoo 't gedaobt en 't gf-voel van den simp°l«n piot niet bestaan of althans niet mogen bestaan, hoe kan hij dan ge achfea- en gevoelrijk spreken ? Spreken is iets z^egen. M> er hij he< ft geen assr. Daarom ploddert hij En had bij iets ta z»ggac, bij heeft geen zesgîngskraoh», want men vc-rstaat ïijna taal niet of vindt za te ruw en te bosrtig, en de simpele piot gaat denken in zija mis- en wantrouwen dat zijn taal niets is, en hij zeif, die maar dia taal haeft, om zicbzalf te zijn en te uitan, ook niets is. Ea omdat een jong^n van twintig jaar toch iets wil zijn, zoekt hij iats te zijn in 't onmenschelijke. En ondertusschen ijvert da démocratie voor raser brood en geld en ze vergeet dat da taal het brood en het geld is van het leven van een volk. Hat iets willan ziin van den simpelen piot veropenbaart zieb dan in mêeloopen met de rnss^a, in 't oppeven van zijn z dfflerheid en persoonlijkheidsbewusfzijn, in 't hunkeren naar e"n gem°kkalijke populariteit, in 't meêioen met den hoop om gerust g^laten te worden, kortom in al de verslaafdheid van het monsohelijk opzicht. t Menschf lijk opzicht wordt almach'ig, want 't godsdien-stier leven het eenig tegensp'.er is verzwakt, en dat godsdisnsHer leven was niet t^gen 't meQschalijk opzirht gewapend. En buiten dst godsdianstig plichtbewustzijn haeft de Vhamsche soldaat ni^ts om op te steunen, ia oorlogstijd, want hij haeft niet wat de Fransch», da Duitschs of de Engelsr ha sol daat hebben ; het rasid»alisme met de ras fierhaid aïs r>atuurlijk gevolg Maar ook dit moeten wij er waardsheids-halve bijvoegen : zoo de vuile klap roert en poert in den modderput van de slechte liefde, haait en draait rond het vrouwelijk leven, en het huwelijk, dan is het ook omdat die vreemde leelij ke wereld zoo plots voor hun O' wetendheid en flauwheid is ope"gegaan, en al hun vroeger gedachten en opvoeding heeft omvergegooid. Wat zij hebben gezien staat in volstrekte tegenstel-ling met wat zij hebben geleerd, zij warea eenzijdigen, zij hadden geen evenwicht, zij hadden niet genoeg onderscheid gemaatt tusschen wat goed en wat kwaad was. Wij dragen nu de gevolgen van een opvoeding çHp hnne wa» voor het leven. Wij hadden het juist ingezien voor den oorlog. We hadden begon' en met de nieuwe opvoeding. Helaas, de oorlog kwam te vroeg. Liefde 13 eei schoonheid en een kracht. Het huwelijk is heilig. De vrouw is edel en eerbiedwaar-dig. Het vader- e moederschap is verheve i. Ziedaar zooveel beginselen die we niet hadden ingeprent, met al de kracht van on s katholiek opvoediogsvermogeo, in de jonge zielen, en met al de mogelijke toepassing op de eischen, de ornstandigheden en de gevaren van een moderne leven. God be-tere 't, want de nood is dringeod. Maar gij ten minste, die invloedhebt, op < onze schoone jonge s, spreeUt met hen | opdatzij een menschelijke taal terug op hun | lippen voelen zweve'-, en gij, jongens, wilt | en durft ope-baar zijn en uitspreken wat uw hart is : goud onder uwe schors. Gij moet maar uw zeif durve'i ziin : en uw taal t' ook zal zuiver zijn en rein. Want moest gij s naar huis keeren, om met uw vuile solda-tentaal, uw moederhuis en vaderdorp te bezwadderen, om door vuilmonderij de ziel van t' bevrijde land te bespatte , 't ware beter dat de wateren van den IJzer, lijkdeze van de Roode Zee, wanreer ge er overtrekt raar huis, u en heel uw oorlogsmateriaal ] verzwolgen. Want wee hem die verergernis \ ^Gcft 1 Pater L. J. CALLEWAERT, 0. P. DE TOESTAND | Op 't Rassisch front blijft ailes kalm. Vroe-? çer hadden wij de aandacht ge»estivd op het samenbrengen van wege de Duitsrhers van aanzienlijke ruiteriima.ch.ten in Lithuanië. Wij wezen op dp waarschijnlijkheid van een belang-rifken Dailschen aanval. Bekwame krijçskun-digen hadden de meening geu.it dat bedoelde beweging niet uilblijven zr<u. Hoe komt het dat onze vijanden onverrieh-terzake blijven ? Misschien is het wel omdat zij nog altijd een zekere hoop koesteren eenen afz nderlijken vrede met Rusland te kunnen verwezeritliiken. Alhoewel wij geenszins de gebeurlijkheid daarran tegemoet zien, kunnen wij toch g ssen waarom de Duitschers er anders over denken. De raad van werklieden en soldaten is h°t immers niet he lemaal eens met de oorlogs doeleinden orner andere bondgen >oten. Hij aanziet namelijk de inliiving van Etas-Lotha-ringen bij Frankrijk zonder den volkswil te raadph gen, als zijnde niet overeen le brengen met het toegetreden demokratisch grondbegin-sel « Elk volk hoeft over zijn eigen lot zeif te beslissen ». Ook wijst de jongste verklaring van den raad op eene afwijking van de zienswijze der andere bondgenooten. Daarin wordt o. a. 't volgende aangestipt : « DeRussische omwenteling (die een opstand \ is van het volk niet enkel tegen dedwingelandij | van den Tzar, maar ir.sgelijks tegen de gruwe-| len van den wereldoorlog waarvan da aan-sprakaliikhfid op de internationale ver-grootinei«politiek weegt) heeft de dringende noodzak' li;kheid van het sluiten van den vrede met buiteng<'wonen iever aan al de in den oorlog betrokken h nden doen inzien. » De oeruchten nopens d-p gh.genv-nGnmm, den Zwitserschen socialîst, versterkfn het ver-moeden dat de Duitschers spijts ailes op een afzonderlijken vrede blijven hopen. Men weet dat Grimm van wege Hoffmann, federaal raadslid van Duitschland, mocht verklaren : ! « Duitschland zal op het Ruisisch front geen aanvallen plegen, zoolang het eene overeen- \ komsi met Rusland mogelijk acht. » | A. v. d. W. Friassfe* (iàfsts itrbltei ] Parijs, i 9 Juni, 15 u. In Champagne was de artilleriestrijd hevig tusschan de Mont Blond en de Mont Cornillet. Een heviçe Duitsche aanval op de stellingen die wij gisteren veroverden werd door ons vuur afge dagen De vijand heeft ernstige ver-liezen ondergaan en gevangenen in onze hun-den gelatcn. Viiandige pogingeii op onze kleine posten ten N. van St. Quentin werden afgeslaçen Ontmoetwgen van ror.den in het bosch van Parroy. Wij namen eenige gemngen n. \ Parijs, 19 Juni. 23 u. Geen helavgrijke gebeurtenissen te seinen, tenzij longs weerzijden artillerie bedrijv gheid in de streekvan Cran me De onttrooning van den kelzer • als vredesvoorwaarde M Branting heeft in een ond^rboud met ' ean correspondent van da « Politiken » ver- ' klaard dat aile vredesonderbandelineen van } kant zouden gesteld worden zoolang de keizer en zijne omgeving het bewind in handen hebben. De troonafstand van den keizer,zegde hij, | sou den vrede verhaasten. Bilfltti ItgaiHrHM Le Havre, 19 Juni. Gewone artilleriehedrijvighpid, heviger in de nac> t voor het vcerhuis en nabij Stecnstraete-Hetsas. Eapltil* tests!» Itritltoa E«S*heM« virrigsnde aanvaitau Londen 19 Juni, <5 u. Verraas^nda aanvallen werden fn d«n laatsten nacht u'tgevoerd op de Duit<che stellinpan ten Z -0 van Verguier, langs den wesc B<3paurna Kamerijk. D* vijand had eenice dooden. Zijn schuil-ploofo^,, -orprdpTI v-r^f"ld. Wfj nsmen 11 gevangenen. Odz* Iîm gtas vomit tea Zsidti van Atrecit Linden 19 Jnni. Vandaac gine^n wij licbtjea vnoruit op het front van A.trecht t^n Z. van Gojeul en tan N. van da Souchez. Wij namen 35 gevangenen.Onder den reeds geseindan bnit namen wij noe drie veldkanonnen tan O.van Meei-san tijdens onzen laatstan voornit«?ang. Zfl8 Duitsche vliagtaigen werden neder-geschoten. Drie der onzen keerden niet terug. Oa 'Camaronian' hutengrond |ibo;nl Londen 19 Juni. — Een viiandiga onder-zefët" boorde in de Middellandsche Zee het Engplsch transportip « Caméronian », met weioig soldaten aan boord. in den crond. 52 soldaten, waaronder twee ofBcieren, elf matrozen met Jan kapitein xijn vermist. Op het Westelijk,front Na da «ferwisRii?! yai Wytsehaeto Da Duitsche pers heeft ditmaal niet ge-tracht deu veldslag van 7 Juni als overwin-ning aan te stippen. Integendeel heeft zij zorgvuldig vermeden ta spreken over het belang van deza siellingen. Wat geeft het terrain z^gg»n de Duitsche bladen. Daarop kan geantwoord worden : in sommige ge-vallen zeer v»el. Hier hebben wij juist een van dia gevallen voor handen. Verbeeld u eene vlakte van 20 m hoogte. Op deza vlakte beviadtzich een vierhoekige beuvel van viif tôt zes kilometers lang en 80 m. hoog. Wie daarboven is kan den vijand in 't oog bouden. Natuurlijk dat de Duitschers, terwijl zij er gelegenheid toe ; hadden, dien waarnemingspost bezet heb-; ban, evenals daza van Loretta, Vimy, Thiep-| val en talrijke andere. Da Duitschers waren | ten anderen kenners van de streken en hun l keus is dan ook op de voordeeligste plaatsen ' gevallen. Welnu evenals te Thiepval en te Vimy hebben onze bonderanooten op 7 Juni dan I vijand van dezan waarnamingnpost verdre-\ ven.Hptgavolgdaarvaa is d»t da Duitschers ; tegenwoordig in ean moeilijken toestand ; verkeeren. Zij werden evenals te Vimy in eene laasrvlakte achteruiteredraven, met dit ; varschil dat zij voor Vimy ruimte genoeg hadden om zich te bewegen en te versohan-sen. Maar voor Maessen is het heel andars gesteld. De vijand beschikt thans over geen ruimte meer om zich te bewegen. Achter den rechter^leugel heeft hij devaartYper-KomaTi, achter den linkervleugel de Leie. Baeld u dien toestand in. Vanaf do hoogta op 7 Juni veroverd, kan hat Eagelsch leger al de bwegincren van dan vijand nagaan en deze in een hoek ge-i sloten kan enkel voorraad en versterkingen bekomen langs de bruggen van de Leie of over deza van de vaart die, in 't zicht zijnde, aanhoudend kunnen gebombardeerd worden.Men kan aîdus gamakkelijk den moeilijken toestand der Duistcbers begrijpen. Het slagveld wordt beheerscht door hun tegan-strevers fn hun aftocht wordt belemmerd door waterloop^n in d«n rug. Wat zal de vijsnd nu uitrichten ? Voor-zeggen is moeilijk, maar volgens eigen bekantpni'san dekt bij zijne„^ew?gingen door acbtprhoeden, dia hem van tO tôt 14 Juni besobutten. Op 14 werden die achter-hoeden ingeb-ukt vanHollabeke tôt ean het Z. W. vaa Waasten. Het schutsel is dus verdwenea. Ds eersta na'uurlijke verdedigingslija ligt over da vaart 't Va'st nu te zien of da vijand zich daarzal kunnea verschansen. aUifd bramden Zurich 16 Juni. — Het dorp Pichnberg werd volladic door brand vernield. Da fabrifk Weserhutte ta Hamalm is ook de prooi der vlamraen gewordan. Da groofe laksnfabriek Stein en Wille, te Burg nabij Magdeburg werd door brand vernield.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
This item is a publication of the title Ons vaderland: tolk van het Vlaamsche front belonging to the category Katholieke pers, published in Calais from 1914 to 1922.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Add to collection

Location

Periods