Polder en Kempen: wekelijksch nieuws- en aankondigingsblad

950 0
close

Why do you want to report this item?

Remarks

Send
s.n. 1914, 29 March. Polder en Kempen: wekelijksch nieuws- en aankondigingsblad. Seen on 28 March 2024, on https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/en/pid/b853f4mp12/
Show text

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Zondag 29 Meert 1914 Prijs per nr 5 centiemen 10e Jaar, Nr 13 POLDER EN KEMPEN Wekelijksch Nieuws- en Aankondigingsblad Inschrijving'spi'ijs : ■ s5 Centiemen per maand. I Voor den vreemde de verzendingskosten erbij. ■ Men schrijft in bij den uitgever, bij de briefdragers en op al de postkantoren. Drukker-Uitgever : A. DE BIEVRE BRASSCHAAT A.anlïori<iigfing-en : Volgens tarief. Brieven, p«kken, enz., franco toesturen. Het recht annoncen en artikels te weigeren îs voorbehouden ITweede Blad I Plechtige Communie I Zink neer, op 't aanschijn neer in dees gewijde muren, Waar God aanwezig is. Blaak, blaak van liefdevuren, j o Christen, neergeknield voor 7 weerdig Sacrament, Waar uw Beminde rust, die al uw nooden kent. Treed in dat heiligdom,. aan 't aardsche stof onttogen ; [ Zing Jezus prijs en lof met de englen uit den hoogen ; Verkwik U in 't priëel van 't lieflijkst vriendenhart, '■ Het veilig toevluchtsoord in aile leed en smart. Gelijk in 't menschlijk kleed de Godheid was verholen, Zôo is hier onder schijn van brood en wijn verscholen De God- en Menschlijkheid.- Juich, aarde ! Hemel, juich ! y Gij, stervling, twijfel niet... Gelooj, aanbid en buig. — Lod. De Koninck. ÏOLDER & KEMPEN MERXEM ■Gemeenteraad. — Zitting van Woens-Bu, 25 Meert 1914. ■M. Roosens, dd. Burgemeester, zit de Rrgadering voor. Kijn tegenwoordig MM. Cassiers, Rhepen ; Cordemans, Michiels, Van den ■eyngaert, Timmermans, Ullens, Nolf, Iliveliers en Dierckxsens, Leden ; Meyer, lemeente-Secretaris. I M. Meyer leest het verslag over de voor-lande zitting. Dit stuk wordt goedge- DAGORDE : 11. Ingezondei\ stukken en mededeelingen. ■ M. de Voorzitter deelt mede dat de ■stendige Deputatie het lastkohier goed-Bkeurd heeft, betrekkelijk de verkoo-Ing.op last van afbraak, van 14 huizen laande Bredabaan en Gasthuishoeve-Iraat.la. M. de Voorzitter brengt nogmaals pie kwestie van de taks op de wagons ter Kifel. ■Advokaat Van Oekel en Staatsministei ■oeste werden hieromtrent geraadpleegd ■ M, de Voorzitter geeft lezing van de Befwisseling gehouden tusschen deze fchtsgeleerden en het gemeentebestuur HZiehier het scbrijver van Staatsminis-[ter Woeste in datum van 2 Meert 1914 : BRUSSEL, den 2 Maart '14. le eerste vraag die het ontwerp van taks pu de gemeente Merxem uitgaande, rijzen doet ■eft betrek tôt het punt van te weten : [ ' Wie eigenaar is der ijzerenwegen oj ■welke de gemeente taksen stellen wil. HET KAN NIET BETWIJFELD wordei Idoor de overeenkomst van 2 Augustu de maatschappij der nijverheids htingen van Merxem, in likwidatie de gemeente de ijzerenwegen heef staan weskwestie. zegt mij dat de belendende nijveraar ren daarvan eigenaar te zijn, en dat vol U die kwestie dient opgelost te worde het onderzoek van hunne titels van eiger — Voorzeker. Die bewering is nochtans WEINK VRSCHIJNLIJK : ten eerste omda dergelijk overmaken aan die nijv« 8 niet te verstaan zou zijn wannee boordeigenaars talrijk zijn en tussche gezamentlijk en de maatschapp aijverheidsinrichtingen van Merxer le gemeenschappelijke overeenkoms aangaande bestaat; vervolgens omde °°rgebrachte akt, van de maatschapp: 8toommolens, aan deze laatste slecht recht toekent van de ijzerenwege "u'k te maken tegen bepaalde vooi Dit zoo zijnde, blijft er te onderzoeke 'e gemeente eene taks zou mogen slaa aar voordeel op de wagons die de bedoelc en wegen benuttigen. 1 grondbegin, en daar gelaten de redene bestuurlijken aard die het Staatsbestm kunnen beletten taksen van dien aai ' te keuren, schijnt de gemeente wel hi 4 te bezitten die wagons te belasten, zoow at zij zekeren rijkdom daarstellen als omd< zij gebruik maken van eene zaak die haar toe-behoort.Maar 't valt te bezien of de belanghebbende ; nijverheden tegen haar niet kunnen doen gelden de verbintenissen aangegaan door de maatschappij der nijverheidsinrichtingen van Merxem, iii wier rechten zij staat. De overeenkomst zelf van 1907 spreekt niet van verplichtingen van dezen aard, maar toch schijnt het klaarblijkelijk dat aïs deze overeenkomst voor de gemeente een recht van eigen-dom meebrengt,dit rccht niet kan worden uit-gevoerd dan in de voorwaarden in dewelke de overlatende maatschappij zich bevond.—Welnu deze laatste heeft aan de nijveraars, aan wie zij de gronden verkocht waarop zij zich hebben gevestigd, het recht gewaarborgd van gebruik te mogen maken van de betwiste ijzeren wegen tegen de voorwaarden en volgens den tarief vastgesteld door den Staat. Deze bepaling maakt deel uit van het kon-trakt van privaat burgerlijk recht, gesloten tusschen hen en de maatschappij van nijverheidsinrichtingen van Merxem, en daar mag dus noch rechtstreeks noch onrechtstreeks inbreuk op gemaakt worden. — En inbreuk daarop maken ware aan de "gemeente het recht toekennen de voorwaarden voor het gebruik der ijzeren wegen te verzwaren. — De gemeente immers, die de ijzeren wegen heeft overgenomen, kan niet meer rechten daarop verworven hebben dan de overgever zelf er bezat. Deze laatste mocht den tarief van den Staat . niet te boven gaan ; bijgevolg mag zijn recht-hebbende, de gemeente Merxem, dat evenmin. Het ware nochtans goed de gemeente te onder-vragen over de redenen die, in hare oogen hare bewering steunen, en slechts na die onderzocht te hebben zal eene besliste oplossing kunnen gegeven worden. (Get.) Ch .WOESTE. M. Timmermans. — In een voorgaande zitting heb ik beweerd dat de wettigheid van de belasting op de wagons twijfel-achtig was. Hierom heb ik voorgesteld de x stemming voor 14 dagen uit te stellen. î Mijn rechtmatig voorstel werd echter verworpen. Bij de tweede stemming is ^ de taks gevallen ; doch hiermede was de rechtskwestie niet opgelost. Dan heb ik s aan het Schepencollege gevraagd de kwestie te willen onderzoeken. Dit is n gebeurd en de heeren advokaat Van Oekel en Staatsminister Woeste werden geraad-ï pleegd. t Uit het antwoord van dezen laatste !- blijkt : 1. Dat de gemeente Merxem wel r degelijk de eigenares is der ijzerenwegen ™ weskwestie; 2. Dat de gemeente in grondai begin het recht heeft die wagons te be-t lasten, maar dat zij zich in zake van be-t lasting moet gedragen volgens de voor-j waarden gesteld tusschen haar en de s maatschappij Meeus & Cle. Ik zou er 00k nog mogen bijvoegen dat het een voldoening is voor mij te mogen n vaststellen dat mijn voorstel om de kwes-" tie te verdagen en beter te onderzoeken e derhalve goed en doelmatig was. n M. Nolf : MIJNHEEREN, ;t Het doet mij genoegen kennis te hebben 2I mogen nemen van den brief van den uitsteken-it den advokaat en staatsman Meester Woeste, genoegen des te begrijpelijker omdat ik in dit schrijven de proef vind, dat het pleit van de voorstanders der wagon taks reeds voor drie vierden gewonnen is. M. Ullens. — M. Nolf, gij bespreekt den grond der zaak en deze staat niet op de dagorde. "M. Nolf.— Ik heb gevraagd om de zaak op de dagorde te brengen en M. de Voorzitter heeft mij verzekerd dat zij zou voorkomen als mededeeling. M. Ullens dringt aan en verzoekt den Voorzitter dat hij de discussie over deze zaak zou beletten. M. Nolf. -— Indien de kwestie niet duide-lijker op de dagorde staat, zou zij er toch moeten opstaan volgens de belofte van den heer Voorzitter, of wilt gij het licht onder de korenmaat houden ? M. Van den Weyngaert.— M. Nolf heeft gevraagd om de kwestie op de dagorde te brengen. M. Ullens. — Ze staatr er toch niet op. M. de Voorzitter. — M. Nolf, ga voort, a. u b. M. Nolf. — Ik zegde dus MM. dat het pleit reeds voor drie vierden gewonnen is. Inderdaad, de betwisting rolde over twee voorname punten : 1. het eigendomsrecht en 2° het recht taksen te heffen op den ijzerenweg. Mr Woeste maakt hetzelfde onderscheid, en op het eerste geeft hij ons heelemaal gelijk, ! in deze bewoordingen : «HET KAN NIET BETWIJFELD WORDEN dat, door de overeenkorrtst van 2 Aug. 1007 de « maatschappij der nijverheidsinstellin-gen van Merxem » in likwidatie, aan de gemeente de ijzerenwegen heeft afgestaan weskwestie. De belendende eigenaars beweren daarvan eigenaar te zijn. Die bewering is nochtans WEINIG WAARSCHIJNLIJK ; ten eerste omdat een dergelijk overmaken aan die nijveraars niet te verstaan zou zijn wanneer deze boordeigenaars talrijk zijn en tusschen hen gezamenlijk en de « Maatschappij der Nijverheids-instellingen van Merxem » geene gemeenschappelijke overeenkomst dienaangaande bestaat ; vervolgens omdat de voorgebrach-te " akt van de Maatschappij der Stoom-molens, aan deze laatste slechts het recht toekent van de ijzerenwegen gebruik te maken tegen bepaalde voorwaarden ». Zijne goed beredeneerde beoordeeUng strookt dus wel met hetgene wij hebben voorgestaan en de Heer Burgemeester hier uitdrukkelijk heeft verklaard, dat de ijzerenweg de eigendom der Gemeente is, en dat de Heeren Nijveraars en een Collega die verklaarden dat de ijzerenweg hun eigendom is, in dwaling verkeerden. Rest het tweede op te lossen punt : Het recht van de Gemeente taksen te heffen op haren ijzerenweg. Hier 00k is Meester Woeste t'akkoord met ons in grondbegin. Dit is reeds zeer belangrijk. M. Woeste spreekt aldus : « IN GRONDBEGIN, en daar gelaten de redenen van bestuurlijken aard die het staats-bestuur zouden kunnen beletten taksen van dien aard goed te keuren, schijnt de gemeente wel het recht te bezitten die wagons te belasten ,zoowel omdat zij zekeren rijkdom daarstellen, als omdat zij (nijveraars) gebruik maken van eene zaak die haar (gemeente) toebehoort ». Hij maakt echter voorbehoudingen wegens het optreden der Gemeente in plaats van df vroeger bestaande « Maatschappij der Nijverheids- en Handelsinstellingeri », wier verplichtingen de Gemeente gehouden is na te leven. Doch onmiddellijk volgt, met de voorzichtig heid die Mr Woeste kenmerkt,eene terughouding « Het ware nochtans goed de gemeenti te ondervragen over de redenen die, in har< oogen hare bewering steunen, EN SLECHTS NA DIE ONDERZOCHT TE HEBBEN, za eene besliste oplossing kunnen gegevei worden ». De mogelijkheid taksen te heffen op onzei ijzerenweg wordt dus in 't geheel niet uitge sloten. En 's Meesters uitspraak zou misschiei gansch ten onzen voordee'e klinken, kond> Mr Woeste den Heer Burgemeester hooren di de vroegere onderhandelingen met de « Maat schappij van Nijverheids- en Handelsinstellingei gevoerd heeft, beter dan iemand weet wat e toen gezegd en gebeurd is, alsook nadien, en di beter dan iemand den toestand kent van ieder nijverheid ten opzichte van onzen ijzerenweg. Doch bij gebreke van dit verhoor, zal ik zel elementen voorbrengen, die ik hoop hem zulle: voorgelegd worden om het ophanden zijnd onderzoek te bevorderen, en 00k om licht t brengen in deze zaak, welke terecht de belang stelhng van onze bevolking heeft opgewekt, omdat zij in zake stelt den Burgemeester de l'Arbre met heel zijn Schepencollege en eenige Raadsheeren, voor een der bijzonderste daad-zaken van hun vroeger bestuur. Ik zal eerst en vooral de lijst geven der nijveraars die gebruik maken van onzen ijzerenweg, met het getal wagons.Ik zeg met opzet onzen, j omdat er 00k nijverheden bestaan die gelegen j zijn langs het gedeelte ijzerenweg toehoorende i aan de Buurtspoorwegen en wij hen niet kunnen belasten, al 7.00min als wij op hen kunnen toe-passen de andere Gemeentetaksen ge'ijk de Dokgelden, de Liggelden, en de Kaairechten. Ziehier dus de lijst ; men gelieve niet te letten op de rangschikking, noch 00k de stipte juist-heid der cijfers. Bijvoorbeeld voor 2 tôt 3 wagons ' daags neem ik per jaar 150 dagen aan 2 en ' i 150 aan 3 wagons ; de Zondagen worden dus afgetrokken. Zoo hebben wij : MM. Gottfried Hagen,75o wagons 's jaars ; Huileries Anversoises, 3000 w. 's jaars ; Cardon, 2000 wag. 's jaars ; S. A. A. M., 3000 wagons 's jaars ; Lehardy en Van Elst, 1350 wagons 's jaars ; Moulins Herkens, 1350 wagons 's jaars ; Hebbelynck-Galler ; 600 wag. 's jaars ; Tubes sans soudures, 1000 wag. 's jaars ; Slc Belge Griffin, 2000 wag. 's jaars ; Moulins Métropole, 1500 wagons s' jaars ; Van Hoofstadt, 750 wagons 's jaars ; Bal, 2000 wagons 's jaars ; Cordemans, 10 wagons 's jaars ; Dandelooy, 150 wagons 's jaars ; | Schohn, 200 wagons 's jaars ; j Eug. Dierckxsens, ;;o wagons 's jaars ; Sté Pégase, 200 wagons 's "jaars ; Verbaeren, 300 wagons 's jaars ; | Verreries anversoises, 300 wagons 's jaars ; | Papeteries Franco-Belges, 300 wag. 's jaars; Maatschap der Antwerp. Tramwegen,200 w.» * Sté Electr. Esc. 100 wagons 's jaars ; | Eugène Kieken, 200 wagons 's jaars ; Wood, 200 wagons 's jaars ; MM.Roosens, Stockmans en anderen voor een j minder getal. ; In 't voorbijgaan roep ik Uw aandacht hierop, Mijnheeren, hoe de Raadsheer die hier beweerde dat de wagon-taks slechts door twee, drie nijveraars zou betaald worden, gefaald heeft. Het is integendeel de algemeenheid der Nijveraars die gebruik maakt van onzen ijzerenweg, voor een totaal dat voor 1914 tôt bij de 20.000 wagons zal klimmen Laat ons nu zien in hoeverre een voorbehoud zou kunnen bestaan op het recht der Gemeente de wagon-taks te heffen. Om mijne bewijsvoering klaarduidelijk te maken, verdeel ik de Nijveraars in twee groote reeksen : I. dezen die gekocht hebben aan de Maatschappij der Nijverheidsinstellingen van vroeger, en in hunnen akt eene clause hebben betrekkelijk , den ijzerenweg. II. dezen die later tôt stand gekomen zijn, en zulke bepaling niet hebben. De eigendom titels van ieder moeten onderzocht worden. j Het is ons niet mogelijk geweest ze allen te vinden, maar wij hebben er toch eenigen en i naar den inhoud van dezen kan men de andere ; schatten. Voor aile zekerheid vragen wij echter niet beter dan dat men ze allen opzoeke. 1. Uittreksel van den akt van 12 Mei 1897 met Notaris De Keersmaecker en de SOCIÉTÉ DES GRANDS MOULINS : j « le chemin de fer de raccordement est le terrain de la commune... il résulte de l'ensemble qu'une des deux voies doit être libre pour le service de la traction. ! Les 2/3 des frais d'entretien sont pour la Sté des Grands Moulins, 1 /3 seulement pour la Commune ». 2. GALLER FRÈRES, 9 mars 1899, par De Keersmaecker, notaire : ...les acquéreurs • n'obtiennent aucun droit de propriété sur les 1 quais, bassins, et chemin de fer. Les acqué- • ; reurs auront à se conformer en tout temps, sans - aucune indemnité, non seulement aux mesures - prises et à prendre par les administrations > publiques, mais encore aux règlements que 1 la société venderesse ou ses ayant droit 1 pourraient édicter, quant à l'usage des Quais des Bassins, et du Chemin de fer. 1 3. Léon Hebbelynck, 10 Déc. 1895, pai De Keersmaecker, Notaire : « zelfden akt als voor Galler ». 1 Deze uittreksels toonen, Mijnheeren, d»i î van de hieraangehaalden die gronden gekochi 2 hebben ten tijde van 't bestaan der « Maatschappij van Nijverheids- en Handelsinstellin 1 gen » geen enkele op den ijzerenweg een rech' r verkregen heeft waarbij hij van aile lateri s lasten zoude ontslagen worden. Het rech' s gebruik te maken van onzen ijzerenweg is onder worpen aan aile nieuwe reglementen welke di f openbare besturen zouden uitvaardigen. 3 Het recht gebruik te maken van onzen ijzeren e weg voor de Sté An. Anv. des Moulins,recht da e wij nooit betwist hebben, is eventwel aangetas door deze bepaling : dat zij eene van de twei lijnen (de hoofdlijn of de verbindirg) moet vrii laten voor de tractie en het verkeer, en niettegen staande de S. A. A. M. bezitster is van hare kade zij nogtans niet in eigendom heeft de strook grond waarop de ijzerenweg ligt. Wat meer is, de Sté An.Anv. des Moulins moet de 2/3 der kosten van onderhoud dragen, en, de Gemeente die volgens conventie, maar 1 /3 der kosten zou moeten dragen draagt alleen al den last van onderhoud en her-stellingen.Nu gaan wij over tôt het onderzoek van den toestand der tweede reeks nijverheden, die meest tôt stand gekomen zijn rond het tijd-perk der overgaaf van den ijzerenweg door de Maatschappij van Nijverheids- en Handels Instellingen aan de Gemeente, en nadien. Op 13 en 27 Juni 1905 had de openbare verkooping plaats der overschietende gronden van de « Maatschappij enz. » Hierbij getuigschrift van Notaris De Wit, waarbij deze verklaart dat het lastkohier van deze verkooping niet de minste melding noch voorbehoud bevat nopens onzen ijzerenweg. « Ik heb de eer, Mijnheer, U te laten weten dat het lastkohier van de openbare verkooping gehouden door den Notaris Cols te Antwerpen den 13-27 Juni 1905 door mijne tusschenkomst, en op verzoek van de Naamlooze Maatschappij, gevestigd te Antwerpen, onder de benaming «SociétéAnonyme des Etablissements Industriels et Commerciaux de Merxem » in likwidatie,va* verschillige perceelen nijverheidsgrond, bouw-grond en huizen, gestaan en gelegen te Merxem, aan het Groot Dok, aan de Kempische vaart en in verscheidene bijliggende straten, met een globale oppervlakte van 6 Ha. 68 a. 75 ca. en 40 mila. geen enkele melding bevat, noch voorbehoudt, aangaande de ijzerenwegen die langs genoemde nijverheids gronden liggen. iget.) Ferdinand De VWt. Hebben van deze gronden gekocht : M. Victor Roosens, schepen, eene lengte vau meer dan 100 meters ; MM. de l'Arbre, burgemeester, en De Wit, notaris, eene lengte van 75 meters. Deze nieuwe eigenaars hebben in dezelfde voorwaarden, hunne gronden terug verkocht aan nijveraars, en deze gronden zijn reeds in uitfyating. Onder deze nijveraars komen voor M. Cardon die een raccordement heeft in zijn fabriek, hem toegestaan docr de Gemeente ; M. Vercaeren, nevens Cardon, makende 00k gebruik van dit raccordement en van onzen ijzerenweg. Er werden 00k gronden verkocht aan M. Falk van Antwerpen, en aan den Belgischen Boeren-bond van Leuven. Hier hebben wij te doen met nijveraars die, ofschoon zij niet de minste clause in hunnen akt hebben betreffende onzen ijzerenweg, er nogtans gebruik van maken. enkelijk door toclating van de Gemeente. ■ Er zijn er 00k nog anderen die buiten het I nijverheidskwartier gevestigd zijn, en toch j wagons op onzen ijzerenweg ontvangen, en ze | lossen waar ze willen. i De gevolgtrekking is gemakkelijk te maken : het is zonneklaar dat al dezen zelfs niet het minste recht hebben op het gebruik van onzen ijzerenweg, en de Gemeente bij machte is hun zulks van morgen te verbie -den wat wel veel erger zou zijn dan hun eene taks op te leggen. Het is derhalve 00k onverklaarbaar dat sommigen van hen voorkomen onder 't getal van dezen die protest hebben aangeteekend ! tegen de wagon-taks. Buiten deze twee reeksen van nijveraars is er eene derde : deze die eene taks op onzen ijze-; renweg betalen ! j Zij zijn de Tolgende : ! Bal en Co te Merxem, akkoord aan 500 fr. ! 's jaars, Moulins Métropole 1 fr. per wagon of 1 1500 fr. 's jaars.; S. E. E. te Merxem, 1 fr. per wagon of 100 fr. 's jaars. Anderen te Merxem, bijv.Clo» de destruction, 50 fr. 's jaars. Wat dezen betreft, zij nemen dus de taks aan, en het Gemeentebestuur dat de begrooting goedkeurt waarin deze taksen voorzien zijn, ! keurt hier het princiep goed, en insgelijks de Deputatie wanneer ze de begrooting met deze inkomsten goedkeurt. Voor wat de firma Bal betreft, die misschien de oudste van Merxem is, uit hare briefwisseling met de Gemeente, wegens de op te brengen taks, blijkt dat de Gemeente aan den Bal betwist heeft dat deze eenigen titel zou bezitten die hem, van de vroegere « Maatsch. enz. » het recht zou toestaan een voortdurend en dagelijks gebruik te maken van onzen ijzerenweg. j Ziehier dit stuk : Merxem, 23 Meert 1911. ■ ; Aan de Heeren Bal en Co, alhier. t i Mijnheeren, t ' Wij hebben de eer UEd ontvangst te meli«a i i van uw schrijven van 7 dezer maand.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
This item is a publication of the title Polder en Kempen: wekelijksch nieuws- en aankondigingsblad belonging to the category Katholieke pers, published in Brasschaat from 1905 to 1942.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Add to collection

Location

Subjects

Periods