Vooruit: socialistisch dagblad

950 0
01 September 1915
close

Why do you want to report this item?

Remarks

Send
s.n. 1915, 01 September. Vooruit: socialistisch dagblad. Seen on 28 March 2024, on https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/en/pid/2804x55h4f/
Show text

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Dnikster-Uitgeeïstet fem: Maatschsppij H ET LICHT bestuurder» P. DE VISCH. Ledeberg-Oent . . REDACTIE . . ADMINISTRATÎE HOOGPOORT. 29. GENT VOORUIT ABONNEMENTSPRUS BELG1E Drie maanden. . . , , fr. 3.25 Zes maanden fr. 6 50 Een jaar. ...... fr. 12.30 Men abonneert zich op aile postburceles DEN VREEMDE Drie maanden Idageîijks vcrzonsien). ..... fc. 6.75 Orgaan des9 Be/gssche W&rkliedmpar*tg\ — Verschjjtwndê- affe dagen. Gewettigde Varontwaardigiiig Het schrijven van H et Voîk, in zijn nummer van 26 Oogst, waarm dat blad aan de katholieke ouders den raad gaf van -met te klagen of niet te treuren over hunne zonen die gevallen zijn, maar van integendeel te juichen in vreugde en in fierheid, heeft bij de be-volking den pijnlijken indruk verwekt dien wij verwacht hadden. Van verschillende zijden ontvangen wij protestation, waarvan sommige ge-tuigen van wezenlijke verbittering, om niets meer te zeggen. Een brief, jammer genoeg ongetee-kend, tenzij met de woorden : Een chris-telijke huisvader, sluit als volgt : Ik daag den schrijver dier smeer-lapperij uit, zich te doen kennen. Beter nog, dat hij zijne beestige stelling in eene openbare meeting uiteenzet en verdedigt. Ik zweer het dat hij 00k zijn paspoort zal krijgen, om van de strijdende kerk, over te gaan naar het heir der ze-gepralende, met veel plezier op zijne reis. Men maakt ons 00k eene katholieke moeder bekend, die bij het vernemen dier wreede woorden, het lidboekje van haren zoon in stukken heeft getrokken en het in de stoof heeft gestoken, hem streng verbiedend nog een voet in een anti-socialistisch lokaal te zetten. Onder onze eigene vrienden is de vcr-ontwaardiging niet minder groot. Sommige partiigenooten vonden die uitnoodiging tôt juichen en vreugde ma-ken, zoo erg, dat zij er geen geloof kon-den aan hechten, zoolang wij hen geen formeele bevestigmg gaven, van de waarheid van onze aanhaling uit Het Volka * * * Dat ailes verwondert ons geen beetje. Die juichpartij was zoo wreed, zoo on-menschelijk en volop barbaarsch, dat men zich moeilijk kan voorstellen dat zooiets geschreven was door iemand die in 't bezit is zijner vijf zinnen. Inderdaad, als wij geheel onpartijdig waarnemingen doen, wat zien wij voor wat de dooden en de overlevenden be-trcft?Wij zien burgerlijke en godsdienstige begravingen. Beide hebben ten minste iets ge-meens, dat is het verdriet van de fami-lieleden aan het graf, waar hun afge-storven kind, broeder, zuster of ver-wantc in nederdaalt. En hemel of hel stelpen in niets die smart, die wij zoo dikwîjls hebben moe-ten vaststellen. Waarom zou men dan moeten juichen over een zoon gevallen op het slagveld? Integendeel, aile menschen vinden het doorgaans nog een . troost als iemand gerust op zijn bed, den laatsten adem kan uitblazen, omringd door zijne bloed-verwantcn.En als het nu eene buitengewone eer zou zijn te sneuvelen in een oorlog, wat zou het dan zijn voor hen die vallen op het veld van den arbeid? Wat is het dan voor hen, die vallen als slachtoffers bunner zelfopoffering, dikwijls om een of meer menschen, om hunnen evenaaste te redden? Dàt zijn in den vollen zin van 't woord groote dooden. En toch krijgt het niemand in zijn hoofd het « juichen in vreugde en in fierheid » daarover aan te prijzen. Mot Vofk alleen heeft die hatelijke vinding gedaan. Niemand zal ze hem benijden en voor zooveel wij het weten is nooit een priester zoover gegaan op den preekstoel. Dacht hij niet minder, hij beging toch de voorzichtigheid en hij was zoo voor-komend het niet te zeggen, zoodat Het Volk geheel alleen in zijn hemd staat, met zijne propere theorie. Gaat er dan niemand in de katholieke partij gevonden worden, die dat bladje openbaarlijk tôt de eerbaarheid gaat te-rug roepen? Vrij aan U, mijne heeren, maar dat geeft ons dan het recht U allen als me-deplichtig te aanzien in die beleediging aan duizende ouders aangedaan. En 't zal van pas komen, gelooft ons vrij. F. H. Wij-Zangen van Rabindranath Tagore, de zoeker naar de "Waarheid Voordracht gehouden in * Ons Huis » door den lieer MAURITS VUYLSTEEK, op Dinsdag 2Jf Oogst. Geachte toehoorders ! Bijna twee duizend jaren geleden, wanneer de Romeinsche legerscharen zegevie-rend de toen bekende wereld onderwierpen, wanneer diezelfde Romeinen hun heidendom wilden opdringen aan de overwonnelingen, wanneer dit eens zoo machtig volk onbewust aan het, begin stond van zijn val, door het ïedeloozc zijner gebruiken, zijner feesten en omdat minachtend vertreden werden de heilige wetten der menschelijkheid, toen werd geboren in 't Morgenland Jezus de îfa-zare-ner, door de Christenon genoemd <God de Zoon », één zijnde met God den Vader en God den Heiligen Geest. — Maar is Jezus een God? Neen, zegt Renan, een oud priester en een der diepste denkers onzer eeuvr. Wat 15 hij dan? Jezus was en is niets meer dan een verheven wijsgeer. — Kan Jezus een God zijn? Er is geen God! zegt Multatuli. — « Hebt elkander lief als broeders », predikte Jezus, maar de Heilige Kerk doet en ban-delt nooit in den zin dier heerlijke woorden, y-'J doet Jezus doorgaan als een huichelaar, die in zijn leven vrede smeekte en na zijn dood een kefk verwekt-e, waar ailes recht blijft door verdrukking en ophitsing der volkeren. En een huichelaar was Jezus niet. Hij was de verspreider der Waarheid, van net ware woord. en het evangelie van Johan-nes begint alzoo: « In het begin was het woord, het Woord was God, bet wa-s in den beginne met God. Aile dingen zijn door het *>oord geschapen. In het Woord was het leven, en het leven was het licht der men-Bchen. > En nu dat lange reeds het Woord is mis-kend geworden, werd in het Oosten, in het-zelfdo Morgenland bijna, waar Jezus werd geboren, in 1861 te Calcutta (Engelsch-indie), een nieuwe zoeker en verspreider der Waarheid geboren: Rabindranath Ta- 907 e. ''' ,J€St gerust, nu worden er geone Goden meer geboren, die goei tijden zijn voorbij, anders zou Tagore wellicht 00k een Jezus ristu.s z'ln geworden... en verwondert u maar niet: in zijn land wordt Tagore geëerd tri bewonderd als een God. tagore is jjesjjroten uit een aanzienliikj Bengaalsch geslacht . Zijn vader was een denker en tevens een groot bewonderaar der heerlijke natuur. Soms liet zijn vader zich de Ganges oproei^n en dan kon bij uren droomend kijken naar de bloemen en de boomen, en dan moesten de roeiers de rie-men lat«n rusten. Een broeder van Tagore is 00k een wijsgeer en Rabindranath zelf is een dichter, een wijsgeer, een zanger, een uitmuntend muzikant, een goed toondichter en een begaafd redenaar. Zoo componeert hij zelf de melodieën op sommige zijner lie-deren en doze zingt hij dan kosteloos voor aan het Indische volk. En het is een feest-dag in Indié wanneer Tagore zingen en sproken gaat, dan laat de landman zijn rijstvelden en zijn buffels rusten, dan komen de fakirs van lieinde en ver toegestroomd, on iedereen verlangt te uooren 't woord der Waarheid uit den mond van Rabindranath. — En in het jaar 1910 werd de groote Indische dichter bekroond met den Nobelprijs, het is te zeggen: het Westen erkende de meesterschap van het Oosten. Niemand had het voorzien. alleen Frederik va,n Eeden. Hij heeft de volgende werken geschreven: «Naivédja», «Khejà» en «Gitanjali». Daar-uit heeft de dichter zelf een bloemlezing getrokken en het is dit bekomen boek dat wij bespreken gaan : Wij-Zangen. Ik heb in het begin dat wondere boek ge-lezen en herlezen, maar begrijpen deed ik het niet, toen ik eens de gedachte kreeg overal het woordje God te vervangen door Waarheid. Ik vatte dan ieder gedieht sa-men en toen ik dat allés overlas, kwam ik tôt een wonderbaar, goed-aaneensluitend geheel en was ik alzoo in staat het boekje behoorlijk in te deelen. Ja, de Waarheid is de grondtoon der Wij-Zangen van Tagore. De Waarheid fluis-tert in elk woord, de Waarheid spreekt in iederen zin, de YVaarheid zingt in îederen zang, de Waarheid jubelt door het gansche boek. Op do Waarheid is het streven van Tagore gesteund, op de Waarheid waarop de maatschappij zou rnoeteri ^ebouwd zijn om onwankelbaar te blijven in den loop der eeuwen; de Waarheid wil Tagore, omdat hij gezien heeft en gehoord dat Leugen Waarheid is in den mond der Heilige Kerk en door het goud van het kapitalisme. Ten ' bewijze daarvan geeft spreker lezing van i zang 4, na op voorhand de inhoud ervan te hebben uitgelegd' : Nooit zal ik met opzet 011 waarheid spreken, want de Waarheid is de Rede en deze is immei's datgene wat den rnensch hooger stelt dan het dier. Mijn streven, verkondigt Tagore, is Waarheid brengen in al mijn dadèn, want de Waarheid alleen geeft den mensch de kracht te handelen en onbewust de wereld en de ge-beurtenissen te trotsesren. In Wij-Zangen zi.jn drie deelen te onder-sclieiden. i>eel i bevat de elf cerste zan-gen. Die elf zangeD zijn de synthesis, de daarstelling an Tagore's voelen, denkan en willen. Daarin ligt zijn Lief de besloten voor de Waarheid en voor de menschen, want is Tagore een dichter- wijsgeer, hij is in de eerste plaats eeii menseli. In dit deel is Tagore dronken van zanggenot en vreugde : bet geluk is slechts te vinden bij de Waarheid en bij de werkers, de wroeters hier beneden. Alie opschik keert den mensch af van het ware leven en rukt hem onvermijdelijk uit den band van het groote feest van menschelijk gemeenschapsleven. Hij wil dus samenleving en niet het afzon-deren van den mensch. Ierier individu moet werken voor het welzijn van alîen, en één voor ailen. En alhoewel Tagore weet dat bij de geringsten de Waarheid te vinden is, toch heeft hij den moed niet af te dalen tôt de nederigen, omdat hij, Tagore, nog te trotseh is op zijn kiassenstand en daarom is hij treurig, om het iage zeifzuchtig'8, het dierlijke egeïsme der menschen. In vt»r-twijfeling schreeuwt hij. tôt de dienaajs van den valschen God : «iloudt op met bidden in die donkere tempels, dâar is het leven niet, dâar is het geluk niet, maar buiten is het leven, bij den ploeger, bij den denker. Niet in bidden ligt de verlossing, maar in den Arbeid ! » Zoo zijn we gekomen aan het tweedo deel. Daarin verhaalt Tagore ons zijn zoeken naar de Waarheid, zijn reis door het leven, alvorens t-e komen tôt de rust. Dit deel gaat tôt zang 80.-— Du dichter heeft lange gezwerfd eu gezocht, en dikwijls gemeend : « hier komt het einde mijner reis », maar iedere maal bedroog bij zich en was de Waarheid nog altijd ver af van zijn ideeën. In de liefde eerst meende de dichter de Waarheid te vinden, maar de ongooeheling was groot, want door te beminnen en t-e wachten op de Liefdet, ging de tiid mee-doogenioos vooïbij en uind'dijk voelde Tagore woder dat het ware geluk en de eenige ware liefde in de Waarheid te vinden is, eu dan zette hij gesterkt zijn toch door bet leven voort. En nohtans, noeh in den dag, noch in den nacht vond hij uitkomst en Tagore verviel in wanhoop en sloot zich in zijn kamer op. en zocht de duisternis,... maar eeuwig straalde hem als van verre en onbegrijpelijk het iicht der waarheid tegen. En dan eerst bemerkte Tagore dat om de waarheid te vinden hij zich maar moest ont-maken van zijn trots en van zijn egoïsme. Schatten voeren nooit tôt Waarheid, zij kluisteren slechts den bezitter aan het mod-derige der wereld. Toen zoeh Tagore ziin heil bij enkele menschen en wilde de Waarheid eeren met bidden, maar weer wa3 ailes vruchteloos, want die oude gewoonte is te verwerpen en de Waarheid is slechts te vinden waar rede en vrijheid heerschen. — Eindelijk jubelt de hoop in het hart van Rabindranath : in zijn droom heeft hij de Waarheid gezien en nu hoort hij reeds haar schreden. Zijn medegezellen sehrijden lachend in het leven verder, maar als Tagore ontwaakt staat aan zijn zijde de glim-lachende Waarheid. Hij vraagt haar een aalmoes, maar zij zelf steekt smeekend de hand uit. Maar Tagore was egoïstiseh en gaf slechts éen eraankorrel en deze korrel veranderde in goud En 's nachts met storm en geweld is de Waarheid terugge-komsn, en zij schonk aan Tagore een vlam-mend diamanten zwaard, hetgeen beteeke-nen wou : de Waarheid is schoon maar vreeselijk om ts aanschouwen. Nu heeft Tagore de Waarheid en nu ziet hij eerst dat de waarheid 00k bij de kin-deren te vinden is, dat het de Waaijieid is die den slaap der kmderen zoo vroolijk en hun leven zoo aangenaam maakt en onbe-zorgd de jaren der kindervreugde doet voorbijruischen. En toch is hij nog niet te-vreden, in zijn bette strijdt de onzekgrheid of hij krachtig genoeg zal zijn de Waarheid behouden. Maar die vrecze is ijde!, want Tagore ziet dat de Waarheid overal is : in de vreugde, in het leed, in de halmen van 't ruischende riet en in de geurende bloemen, in de kalmte en den storm der oee-anen, in de geboorte. m het leven en in den dood: daar ovefal is Waarheid, want ■ et is werkelijkheid. De dichter overdenkt, en reeds voelt hij, vaag nog. bet onbekende komen van een nieuw leven, het intreden in den dood! Gegroet, eij Waarheid. mijn verlossing hecri niet gelegen in verlooche-ning maar in het grootmoedig omvatten en aanpassen der duizenden banden, die de vrijheid de menschen voorhoudt. (Vcrvolg en slot niorsen.) f W W- V * ^ ^ :f ¥ ? W-: ^ ^ * vp * * LEEST EN «eSFIEiOI " ¥©©CTIT De jacht op het blad "Voomi!,. in Exae^d!© ®si Slaelssiaen «Vooruit» ! wat helsch, duivelsch tuig moet ge toch zijn in de oogen van het paapsch gebroed dat ge zoo overal bezoe-deid en vervolgd wordt. Ditmaal is het u te Exaerde en te Dack-nam dat een hevige striid tegen u wordt ge-leverd. Inderdaad, onze vrienden van Lo-keren haddeu het gedacht opgevat ons ge-hefkoosd biad op die twee plaatsen onder het volk te brengen, om zoodoende eenig li'.:lit te doen opgaan in die nog twee donkere hoeken, en de menschen eenig besef te doen krijgen van hun toestand. Pas was de verkooper daar eene week aan 't leuren, of daar komt de eerwaarde pas-toor van Exaerde verleden zondag op zijn predikstoel te verklaren, dat eene slechte gazet in zijn dorpje gekomen is, en dat hij dit niet wil gedoogen. Dit mocht niet voort-gaan en die slechte gazet moest terug ver-dwijnen "zooaLs ze gekomen was. Doch, ziende dat zijne predikatie niet veel geholpen heeft, is die eerwaarde man nu begonnen met bespieder te spelen, waarvooi bij 00k nog helpers gevonden heeft, die onzen verkooper gade slaan om te zien waar hij een blad verkoopt. Is het doel van mijnheer de pastoor, vs.n de menschen, welke eene gazet koopen, op de eene of andere manier te kunnen treffen 1 Men zou het toch zeggen aan zijne manier van handelen ; maar we verklaren er hem bij dat we een 00g zullen in 't zeil hou-den en ailes zullen doen wat in onze macht gelegen is, om die loensche handelwijze van den heer pastoor te keer te gaan, die mis-achien vergeten heeft dat de vrijheid van denken en" handelen in Belgiô moet geëer-biedigd worden. In dezen aard gebeurt er 00k zoo iets te Da/ckruan. Daar verklaarde de heer pastoor dat het door de schuld was der slechte gazetten dat de oorlog is uitgebroken en dat nu zoo menige slachtoffers om wille de-zer moeten vallen. Ha ! mijnheer de pastoor, we booren u komen. Gezien ge «Vooruit» als eene der slechte gazetten aanziet is het dan 00k wel de grootste schuld aan «Vooruit» dat de oorlog uitgebroken is, niet waar? Nochtans kent de eerwaarde pastoor wel de edelhar-tige Jaurès, die een socialist was en dus een aanhanger van «Vooruit». Die man die de laatste dagen vo6r het uitbreken van den oorlog dag en nacht gewarkt heeft om den vrede te behouden, en trachtte een vrede-iievende stemming te kunnen verkrijgen, deze werd tôt loon van al aijn pogen op den vooravond van den oorlog door een katho-liek haantje vooruit Iafhartig vermoord, omdat zijne aanhangers benauwd waren, opdat hij te veel invloed zou gekregen hebben, en zoodoende die wreede ramp mis-schien toch zou kunnen verijdelen hebben. Bij zijne aanhouding verklaarde de laffe moordenaar dan dat bij de wijze J aurès vermoord had omdat bij een landverrader was. Valscher beschuldiging kon de moordenaar dan 00k niet uitspreken, want de jaren dat hij deel maakte van het Fransche Parlement heeft hij niet opgehouden zijn land met raad en daad te dienen en de regeering aile goede wenken te geven, welke hij gedaan heeft tôt het uur zijner dood, wat niemand kan tegenspreken en een bewijs is dat bij wel zijn vaderland lief had. Maar er is een spreekwoord dat zegt. «Het kind moet een naarn hebben». Tôt slot voegen wij er bij dat geene partij zooals de Werkliedenpartij gewerkt heeft voor den vrede, en ,Iat re dit in de toekomst zal blijven doen en niet zal rusten zoolang de algexne'ene Wereldvrcde niet zal verwe-zenlijkt zijn. Maar er zijn nog andere redens waarom onze pastoors en in het algemeen de kerk zoo tegen het blad «Vooruit» gekant zijn, welke wij in een volgend artikei zullen be-sprekea.' i MELK Wij roepen al de aandacht onzer huis-vrouwen op het volgend «desiderata» dat door de leidende geneesheeren opgemaakt is voor de nieik die moet geleverd worden aan de kinderki-ibbec en de andere inrien-tingeu die tôt stand gekomen r.'jn voor het bezorgen van melk aan kinders of zieken : 1. — De melk die bestemd is voor de op-gegeven inrichtingen moet de opbrengst uit-maken van ééne enkele en volledigi. mel-king van ééne en dezelfde koe die volledig gezond is, go&d gevoed er, goed gcstald is. Bedorven of al te waterachtig voeder, dat schadelijk kan werken op de hoedani^ .eid, deu smaak o£ den geur van de melk, mag in geen geval toegediend worden van koeien wior melk bestemd is voor de voe-ding van zuigehngen of zieken. Men zal hoegenaamd geene melk aan-vaarden van ziekefijke koeien, van bron-stige of drachtige koeien of van koeien die niet ten minste sedert vijftien dagen ge-kalfd hebben. 2. — Onmiddellijk na den « trok » moet de melk uit den stal ^ebracht worden naar ©en frissche, gezonde plaats en er aseptisch ge-filterd, zuiver gelucht, op tien centigraden afgekoeld en aldus bewaard worden tôt op den oogenblik c!er verzending. 3. — De melk moet getrokken, overge-bracht, gefilterd, afgekoeld, in kannen ge-goten worden door bevoegde, gezonde per-sonen, die de grootste zuiverheid steeds in acht nemen. 4. — De aangestelde veearts, verrezeld van een bestuurlid der instelling zal min-stens eens per rnaand ren be'oek brcngent aan den stal van den boer die haar melk levert en samen zullen ;.ij ->en omst^-ndig verslag opmaken over C.i zuiverheid ia de inrichting, over de voedingswijze van de koeien, over den gezondheidstoestand der koeien, over de werkwijze die er in voe^e is over het algemeen. 5. — De melk moet Jadelijk aan de inrichting afgeleverd worden, in zuivere ver-zegelde kannen, die zoo mogelijk de-n eigen-doni der iurienting zijn tn alleen voor haren dienst gebruikt worden. 6. — Het vervoer der melk moet gedaan worden op rijtuigen met veeren en in kannen die in esn koeien oestand kunnen gehouden worden. 7. — Melk van verschillende trokken mag nooit in de kannen gemengeld of bijeen ge-goten worden — en nog minder mag dat gedaan worden met de melk van verschillende koeien. 8. — De in de inrichting aangekomen melk moet steeds bewaard worden in de koelte van minstens tien centigraden. 9. — V66r het gebruik zal de melk steeds onderworpen worden a^m ten onderzoeki met den «acidimeter-Dornic». In geen enkeli geval en op geen enkelen oogenblik mag 1 zicli een bloedklonter vertoonen als .aen ze oplengt met eeiie gelijke hoeveelheid alcool van zeventig graden. Bij midd-el van het toestel-Gerber zal men zich 00k reitening geven van haar botergehalte. 10. — In het lokaal der inrichting zelf zullen aile emmers, treexiters, kannen, enz., 11a gedurende een kwartuurs gedrerkt te zijn geweest, in een heetwaterbad met vijf per honderd koolstofzuurzout, zorgvuldig afgespoeld worden in het kokend water en vervolgens ontsmet worden bij middel eener stoomspuit 11. — Alvorens met melk gevuld te wpr-den zullen de zuigfiesschen gedurende vijftien aiinuten ontsmet worden in den oven, die op honderd en tien centigraden ver-warmd staat, nadàt zij eerst zorgvuldig uit-gewasschen zijn geweest in het ".outaschbad en uitgespoeld in de voile waterkuip. 12. — De melk moet steeds in de zuigfiesschen gegoten zijn eer er een uur na de aflevering verloopen is. 13. — Als men de in de zuigfiesschen gegoten melk dan nog wil ontdoen van alla kiemen, zal men ze gedurende twintig mi-nuten opsluiten in d'en ontsmettingsoven, die verwarmd staat op honderd en vijf cen-tiggraden. De aldus van aile kiemen beroof-de melk zal verder bewaard worden in eene frissche plaats met een wa-rmtegraad van tien centigraden. 14- — De plaats waarin de melk aldus be-werkt wordt zal goed verlucht en onder aile opzichten zuiver gehouden worden. — De bewerking vau dé melk en bet vergicten in de zuigfiesschen zal in aile inrichtingen toevertrouwd worden aan gezonde personen die al het belang van de zuiverheid begrijpen. 16. De afgesloten ketels en machienen zullen aile dagen binnen en buiten gerei-nigd worden bij middel der stoomspuit. 13. — Den zuigelingen zal men nooit melk toedienen die sedert meer dan vier-en-twin-tig uren gereed gemaakt is. Soissons De « Echo de Pans * bevat eene beschrij-ving van een 'oezoek aan het door bombar-dement geteisterde Soissons. 'i Wij ontleenen daaraan het volgende: Als men de groote verwoestingen van hetl bombardement wil zien, moet men naar de wijk van de kathedraal gaan en de kerk binnengaan. Wanneer wij de bouwvallen ' van de markt voorbij gaan, die in deze, v/ijk ligt en die door eene straat van de kathedraal gescheiden is, dan flu-iteu de gra-naten over onze hoofden heen, en waar ze neerslaan jagen ze wolken stof en rook op op de puinhoopen van leeds ingestorte hui- 1 ^ zen. Deze wijk is geheel verlaten en door de stillc straten, straten van eene doode stad, z;-jt men slechts enkele soldaten onder het fluiton der granaten lanars de muren schui-ven, die nog overeind staan. !t Er is geen twijfel. er kan geen twijfel be-staan voor ons, die het indrukwekkende schtmwspel aanzien : de kathedraal is steeds het do-îl der Duitsche kanonnen. Soissons ligt in een ketel en op twee pas-sen afstands bevinden zich de door de I'Yanscheii bezette heuvels, de steengroe- * ven, ten zuiden van de staid, waar aile noo- * dige waarnèm^nesposten gevestigd kunnen worden, die uitzicht eeven op de heuvels aan de overzijde, waar de vijandelijke stel-lingen zijn. Rond de kathedraal ligt het puin op hoo- k pen, dat op verschillende plaatsen den e doorgang belet. Wij klimmen er overheen, H het gefluit der granaten vervolgt ons, en \' vinden eene deur. die tnecane eeeft OD ^ Jl" tîïaï® »» ïi» 243 Prijs pei nnœmer : tooi Balgi'é 3 csntiemen, vooi den Vreomde 5 centiemen Yéâatooa t lïeîSactie » âsSîîiiissssîpatîe 284Ô ^oenscSa?» 1 SE. TERÏSER îïàttï

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
This item is a publication of the title Vooruit: socialistisch dagblad belonging to the category Socialistische pers, published in Gent from 1884 to 1978.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Add to collection

Location

Periods