Over deze tekst
Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.
^
J" Jaar--� 212 *
Donderdag 20 September �ii
�wciaiinnuK
m*Aad fr. t .�*$
� amande t a Jo
|muftd�a |-7i
jtot SoM-j�ten
to 't laad ;
l maasd fr. 1-75
�maacdca JNgp
| m&�K�rvS 5-23
Btittea 'tl*nd :
t m**nd fr. 3.50
S ast* ndeo 5�s� ?
l's�ls Mcttih�rkUv
OP8TBL
M
BEHEKS
voaa
Zaaaijz
Kleine aankoa-
dlgwgw I
0.*6i.�er�f*l
RECLAMES
volgen� overeen-
komst.
Odm�jbs bij fliHMii
'/ Z)��/ ons genoegen onderstaande te
kunnen me�deelen, en 't zal onze jongens
nog meer genoegen doen dit te vernemen,.,
tot spijt van die 't benijdt en van hen die
steeds den splinter in andermans oog zien.
Wfc werpt er den eersten steen ? Men be-
schuldigt zoo gaarne een ander van zijn
eigen gebreken
Minister HELLEPUTTE en
Volksvertegenwoordiger VANDE-
j PERRE bij onze Vluchtelingen
j Op 2 September had te Lisieux, een alge-
. meene vergadering plaats van de Belgische
� Vluchtelingen van Calvados (Frankrijk).
i 't Volk was bij duizenden uit alle hoeken
en kanten toegestroomd. De vergadering op
touw gezet door E. H. Mostaert, den wak-
I keren pastoor der vluchtelingen, werd door
f minister Hellaputte en volksvertegenwoor-
� , , 1.1. � >l. 1 diger Vande Perre bijgewoond.
Van waar het geruchte gekomen is, k 1
weet het niet : maar 't was seffens overal \
Beiden hielden elk eene redevoering
waaruit wij de bijzonderste gedeelten knip-
pen.
Minister Helleput te zegde om.:
� De Voorzienigheid heeft de Vlamingen
begaafd met drie groote hoedanigheden :
verontschuldiging uitriep: �Daarbij wat ' den geest van vrijheid, den geest vaa arbeid
geeft het erom ?! wat wij hier doen, doet eu den geest van standvastigheid
rond ; en als 's avonds in nietsdoen de sol-
daten over weer en onweer lagen te praten,
en volgens droevige gewoonte hunne onze-
digheid niet konden verzwijgen, dan mocht
men er zeker van zijn dat er een als hooge
de Duitscher met ous vrouwvolk ook I �
't Kloek als een godslastering in al zijn
rnwheid ! Ons vrouwvolk zou met den
DuiUoh meeheulen, en zij die ons trouw
beloofde en weenend zag heaengaan, ie
heeft ons vergeten, en verkoopt zich aan
onze vijanden 1 Dan hadde ik het u kunnen
in 't gezicht schreeuwen : a Soldaat, gij die
zulke veronderstelling vooropzet, ge liegt 1 �
Maar 'k doe het zelf niet, en 'k late 't woord
aan iemand die pas drie maand uit 't land
is gekomen, en wien ik uwe beleedigende
woorden herbaalde. Zijn antwoord schrijf
ik letterlijk over � 't is 't woord van een
gezonden volksjongen, die nog denkt aan
de lieve wezens die hij moest achterlaten, en
diep voelt de hatelijkheid uwer laffe be-
schuldiging.
Overweegt het daarom ! � Wanneer men
� sommige soldaten hoort spreken dan zou
� men waarlijk denken dat vele onzer meis-
� jes met den vijand meeloopen. Leugens 1
� Laffe leugens die uitgestrooid worden door
� mannen die zelf hun geweten niet zuiver
� hebben. Wanneer het te pas komt, mijn
� bette stadsgenoot, spring dan in den bres
� om die leugens te bevechten. Er was
� slecht vrouwvolk,T�or den oorlog,ia onze
< steden,en die zijn niet veranderd.Ea zoo-
� als het is iedere buitengewone gebeurtenis
� het geval is komen er steeds nieuwe per-
� socnages op 't tooneel. Maar dat is van
� geen tel, de houding onzer meisjes dwingt
� eerbied en bewondering af. 't Jonge
� vrouwvolk veracht de Duitschers en zou
� ze in 't gezicht spuwen. Niets moet wreeder
� zijn voor onze jongens dan in 't gedacht
� te verkceren dat deze waarvoor men strijdt
� en zijn leven opoffert, lailijk met den
� vijand meeheulen. Ook voor de eer van
onze meisjes, roep het luide : 't zijn laffe
� leugens �
Daar hebt ge eens te meer de stem uit het
De geest van vrijheid Toen de Duitschers
door hun ultimatum hua eersten aanval
pleegden op onze vrijheid,weergalmde door
gansch het land de machtige kreet van het
volk : Duitschers, gij gaat niet door. Onze
bloeiende jonkheid trok op om zijn bloed
te vergieten voor het recht en de vrijheid.
De geest van standvastigheid. D uitenden
vluchtelingen hebben have en goed verlo-
ren en zuchten in ballingschap, millipenen
Belgen lijden onder 't zware juk. van de
Duitschers, onze soldaten vechten op het
front, maar allen blijven even standvastig
in lijden en strijden, met geduld de zege
afwachtende. De strijd duurt al lang, en
we weten niet wanneer hij zal eindigen,
maar wat we weten, 't is dal elke dag ons
een stap nader brecgt van de zegepraal,
want de standvastigheid moet de zege ver-
imkeren.
De geest van arbeid
Plicht 1 Ea kwam e:l een oogenblik van
vertwijfeling, ?rienc?*a, gedenkt dat zes
m Ui toen Belgen buigen onder 't vreemde
juk. Gedenkt onze jongens die strijden en
' vallen voor ons, voor u moeders, voor uwe
kindeis, voor God en Vaderland 1 Bereidt
u, om bij uwen terugkeer die tempels her-
op te bouwen met dezelfde liefde als onze
voorouders voor God en Maria. Onder u
zijn er die zonen beweenen gesneuveld op
het slagveld. Droevig is het, zeker, maar
gedenkt wat het leven is, een overgang
t naar een beter leven, het eeuwig geluk.
! Gedenkt dat ze heerlijk gesneuveld zijn voor
� een heerlijke zaak : Voor G�d en Vader-
j land 1 Wij mogen fier wezen op ons leger.
[ Ojs klein leger heeft een eersten en grooten
f zegepraal behaald, een zedelijken zegepraal
van recht en geweten boren al de volkeren
der wereld. Uit het lijden^wordt de groot-
heid geboren. Veel onzer mannen zijn ge-
! vallea en hebben hun bloed vergoten, voor
God en Vorst en Vaderland, en daarom
ligt de stoffelijke zegepraal zeker aan het
einde van den strijd, �
Oc*��
Over deze tekst
Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.
Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.