De klok uit België = La cloche de Belgique

1739 0
close

Pourquoi voulez-vous rapporter cet article?

Remarques

Envoyer
s.n. 1917, 28 Octobre. De klok uit België = La cloche de Belgique. Accès à 28 mars 2024, à https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/fr/pid/z89280641z/
Afficher le texte

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Redactie Kapoenstraat 14 Administratie Kapoenstraat 16 MAASTRICHT — Teleph. 614. M!JN NAAM 1S ROELAND ALS IK KLEP, 1S T STORM ALS IK LUID, IS T ZEGE PRIJS PER NUMMER : 5 Cent, ** 1 ABONNEMENT : Voor Holland . . . . Fl. 1.00 per Kwartaal Voor Buitenland ... Fl. 1.25 „ „ ALLERHEILIGEN - ALLERZIELEN. JLm. „Heimwee" ! Wiens hârt wordt er door dit gevoel niet bestormd ? Waaraan denkt de eenzame schild-wacht, die moe van 't peilen in den donkeren nacht, de oogen siuit, en leunend op zijn geweer, voor een oogenblik, zijn helsch bestaan tracht te vergeten ? Waaraan denkt het oude moederken dat den glimmenden paternoster in den schoot iaat resten, den versleten bril afneemt, en 't verrimpelde aan-gezichf met de verdorde handen bedekt? Waaraan denkt de soldait, die met de gebalde vuisten, het diep door-groefde voorhoofd schraagt ? Aan het Vaderland : de piek waar vader leeft, en moeder bidt, waar kin-deren spelen, en vrouwen lijden, waar de vaderen rusten, 'i nakroost wonen ; zal en waar onze plaais aan de eigen haardsteê openstaat ; de grond waarop menschen ieven, die deoken, jpreken en doen, gelooven, hopen en btminnen, I zooais wij ; de streek met zijn gele korenvelden, zijn eiken- en dennen-bosschen, zijn mystische sîeden, zijn hemelrustige dorpen, zijn marhtlge en prachtige stroomen, zijn immer wilde Noordzee ; de streek naar dewelke ons gemoed gemodeieerd werd. Voor een ieder van ons komt het Vaderland, in zijn zuiverste lijnen, soms voor de oogen te staan, en een niet te beschrij-ven kracht grijpt de uitente veztis van heei ons wezen aan, we voelen ons werkelijkheid naar al dat be-mintie, naar al dat heeriijke, getrokken. — Helaas, de ruwe werkelijkheid komt tusschen beide te sîaan; dat vruchtélooze smachten naar zijn land, is heimwee. Wie zal het ons kwalijk nemen dat wij, vluchtelingen, aan heimwee lijden ? — Hoe edeler ziei, hoe grie-vender heï lijden zeifs zijn moet. Maar la!en wij ook logisch zijn. — Hebben wij een aardsch Vaderland, ook een hemeisch staat voor ons opcn. Daar ook is onze Vader, daar ook woont onze Moeder, daar leven zij, die ons voorgegaan zijn, daar verbiij-ven zij die de oorspronkelijke zuivere taal onzer ziei spreken, daar komt het edelste deel van den niensch eerst tôt zijne rust. Hoort gij de zware tonen der feest-kiokken met weerkîiiikcn ? 't Is Alîer-lieiligen, en de bronzen stemme wil het visioen van den hemel voor uwe oogen doen lijzen, en in aw hart het heimwee naar dat eeuwig land wskker sJiuddeti. Ze biden altijd maat door, zonder ophouderjjwantze weten dat in de lijden van ûrutaaî geweid. en vervlotkte ver-I niel ng, de gedachte aan het hsrnebche Jeruzaiem, het visioen van goddelijken [ viede uit de herienen gejaagd is ; ze weten u£t de menschen te vertroawe-I lijk met den dood omgaan, om nog isar het Leven op te blikken ; ze weten dat de geesien zoo in de war geraakt zijn, ciat nu nog het tijdelijke op het I cuiwige den voorrang blijft behouden. Sîaan wij dan stil op onzen l«vens-weg; trekken wij onze oogen van den fookenden bioedplas weg, laten wij ze 4 rijzen langs de pijlers onzer kerken, iangs de lijnen onzer torens, hooger, steeds hooger, tôt boven de sterren ; trachfen wij de plaats te bereiken die van in de eeuwigheid voor on® bereid ! was, en vragen wij ons dan af, in 't licht der onvergankelijke wsarheid, of wij nog waardig zijn ze eensdaags in te nemen. En als de schalmeiende stemmen eindeiijk zwijgen, als de feestliederen van Allerheiligen uitgejubeld zijn, dan begint het zielenkiokje te kleppen in 't deerm-teren van den avond. De slagen zijn als de kreîen van een ziele in nood. — 'k Heb nooit zoo diep den indruk van verscheiden en dood-gaan ondervonden als op die Aiier-heiligenavonden, als de priesters de week achten aanheffen, de geloovi-gen diep ingetogen, onder de vale lichten den paternoster prevelen, terwiji daarbuiten zware regendruppels neervallen, wiide windrukken de ruiten doen kietteren, en hoog in de lucht de klok haar rouwzang uitjammert. Luistert ook naar die stemme : ze spreekt u in de onzekerheid der tijden, van 't eind van aile menscheiijk bestaan : het graf. — Allen snakken wij naar den vrede, allen maken plannen voor de toekomst, en niemand denkt er aan, dat hij misschten wel onder 't geîal van hen, die niet meer zullen terugkeeren opgeschreven staat. Luistert naar de AHerzielenklok : ze bedelt om een gebed voor degenen die hun levensloop volbrachî hebben. En wij hebben er zooveel te gedenken. Ik spreek niet van degenen die door de natuurbanden van het bloed met ons verbonden zijn; aan dien plu-ht zullen wij niet gauw te kort schieten, doch ik trek uwe aandacht op al dezen, die tijdens den oorlog gevallen zijn voor het Vaderland. De jongens die vochten en vielen te Luik, Haelen, Namen, Antwerpen fn Diksmuiden, die leden en stierven in de hospitalen van Frankrijk en Engeland ; de onschuldige burgers, die om genade smeekten en omvergekogeld werden, de krijgsgevangenen en geïn-terneerden die zwegen en verbrijzeld werden, de vluchtelingen die weenden en onder den last bezweken. Dat we EEN zijn, wordt op aile tonen uitgebazuind ; doch woorden vohtaan niet, en wij, die gelooven in de gemeenschap der Heiligen, weten dat de «fgestorvenen meer gebaat zijn met één gebed, dan met de fijnute lijkrede, de mooiste bloemen, de bit-terste iranen. Zij zijn voor ons in 't graf gedaaid; aan ons blijft de piicht hun intrede in de glorie te bespoedigen. * * * Een en twee November wezen bij den aanvang van dezen nieuwen win-ter, dagen van gebed. Allerheiligen met zijn vooruitzicht op denhemel, leere om te lijden met blijheid Alierzielen met zijn gedachte aan graf en kruis leere ons de smart tôt zielerust onzer redders te verdragen. s De Klok. Sfaafskwesfies. Volkerenvraagstukken. Het antwoord der Entente op het voorste! van den Paus. Wat in het Engelsche Parlement gezegd werd aangaande het Pauselijk vredesvoorstel heeft menigeen onzer verwonderd. Een woordje uitleg daar-over zal te pas komen. Een kamerlid stelde de vraag : „Of in het belang van den gods-„dienst in het algemeen de regeering „de noodige stappen wil doen, in „overeenstemming met de bondgenoo-„ten, om de onderhandelingen over de „vredesvoorwaarden, die door, of door „tusschenkomst van het Vaticaan wor-„den voorgesteld, te weigeren ?". Lord Robert Cecil antwoordde, dat geen onderhandelingen hebben plaats gehad. Verder werd nog gezegd dat het antwoord van Amerika niet door Engeland als haar eigen antwoord was aanvaard, en nog later werd gezegd dat waarschijnlijk geen antwoord zou gegeven worden anders dan kennis-geving van ontvangst. Wat heeft nu de godsdienst daarbij te maken ? In Engeland zijn de meeste menschen godsdienstig aangelegd. Maar slechts weinigen zijn katholiek. De niet katho-lieken noemt men Anglicanen. Deze hebben zoogenaamde bisschoppen en clergymen (zoogenaamde priesters), maar erkennen den Paus niet. Het zijn ook, wat de leering betreft, protes-tanten.Er zijn ook vele Protestanten in Engeland die niet tôt deze Anglikaan-sche Staatskerk willen behooren. Dezen noemt men non-conformisten. De An-glicaansche kerk nu, heeft in den tijd de Katholieken erg vervolgd en ook de non-conformisten. Deze laatsten zijn echter zoo moge-lijk nog meer tegen den Paus als de Anglicaansche kerk. Zoo komt het dat als het er op aankomt in iets den Paus te erkennen, Anglicanen en non-conformisten tegen de Katholieken samen gaan. Zij denken dan dat hunnen godsdienst zou in gevaar komen als naar den Paus geluisterd werd, en daarom • zeggen zij : in 't belang van den Godsdienst in 't algemeen, mag men niet met den Paus onderhandelen. Dit is toch verkeerd. Niemand in heel de wereld bekleedt eene plaats als deze van Zijne Heiligheid de Paus. ; Niet alleen katholieken, ook anderen i erkennen dat hij eene groote zedelijke : macht bezit. Wanneer Hij die gebruikt i om vrede te stichten kan het niemand kwaad doen die groote weldaad uit , zijne hand te ontvangen. Duitschland heeft wel geantwoord, ( maar thans zien wij dat het niet ge- i meend was. De strijd tusschen het ] Parlement en de partij der all-Duit- ] schers gaat voort, en de regeering fier ; met haar succès tegen de Russen, geeft i meer en meer toe aan deze laatsten. ] Er wordt gevraagd om het Parlement < naar huis te zenden en eene dictatuur te maken, dit wi! zeggen éénen mensch al de macht in handen geven. Zouden wij dus nog ver van den vrede zijn, en^ dit omdat Duitschland denkt weer nieuwe macht te hebben ? Van week tôt week 18 October. — In het Engelsche lagerhuis wordt verklmrd dat Wilson alleen in zijn eigen naam tôt den Paus gesproken heeft; op de vraag of England aan den Paus zou ant-woorden werd niet geantwoord. — Op ver-zoek der Russische regeering zullen de geai-lieerden een conferentie houden ten einde het oorlogsdoel vast te stellen. — Het eiland Moon werd door de Duitschers bezet. — Een Engelsch convooi, 10 schepen met 2 tor-pedojagers, werd door de Duitschers ver-nield.19 October.— Lloyd George zal binnenkori Englands houding tegenover de Pauselijke nota bespreken. — De Russische regeering zal waarschijnlijk naar Moscou over gaan. 20 October. — 5 zeppelins werden bij hunnen terugtocht van England boven Frankrijk neergeschoten; een werd ongeschonden buit-gemaakt. Sedert 't begin van den oorlog werden 43 zepps. vernield. 21 October. — Het Russisch voor-parle-ment werd geopend; het oude parlement, de Doema, is nu opgeheven. — De eilanden Dago en Schildau werden door de Duitschers bezet. — Kardinaal Merry del Val zou het antwoord der Centralen aan England over-handigd hebben. 22 October. — Het Frùnsch ministerie Painlevé dient zijn ontslag in. — Landing der Duitschers op 't sehiereiland Werder. 23 October. — Onze Bondgenooten rukken vooruit in de streek van Houthulst en Sois-sons. Hier veroveren ze verschillende dorpen en nemen 7500 gevangenen. — Ribot, minister, van buitenlandsche zaken in Frankrijk, wordt vervangen door Barthou. — Urugay ver-klaart den oorlog aan Duitschland. 24 Octoiber. — De Duitschers bereiden een offensief voor op 't Italiaansch front. ffefeelijbcl Oterzicht Westerfront. Op het front in Vlaanderen is de gevechtsactie niet zoo hevig geweest als de vorige weken. Slechts één aan-val tusschen Draaibank en Poelkapelle is er aan te stippen. Op zichzelf ge-nomen schijnt hij niet heel belangrijk te zijn, doch hij is de inzet van belang-rijke operaties. Het onmiddellijk doel werd trouwens bereikt: onze bondgenooten naderden het Houthulster-bosch en Passchendaele, de twee sterkste p un ten van de Duitsche ver-digingslijn.De Franschen hebben iets grootsch ondernomen op de Aisne en de eerste resultaten zijn «chitterend. Eerst na: een vreeselijk achtdaagsch bombardement, dat volgens een zeggen van Ludendorf het terrein in „kraterveld" herschiep, gingen de Franschen tusschen de Ail'lette en Bray in Laonnois tôt den aanval over. De troepen van Pétain overmeesterden in hunnen sprong de dorpen Allemant, Vandes- WEEKBLAD VAN „LE COURRIER DE LA MEUSE" Zondaq, 28 OctobT 1917. le BLAD. l»te Jaargang No. 31

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.
Cet article est une édition du titre De klok uit België = La cloche de Belgique appartenant à la catégorie Katholieke pers, parue à Maastricht du 1917 au 1918.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Ajouter à la collection

Emplacement

Périodes