De klok uit België = La cloche de Belgique

2119 0
close

Pourquoi voulez-vous rapporter cet article?

Remarques

Envoyer
s.n. 1918, 24 Fevrier. De klok uit België = La cloche de Belgique. Accès à 28 mars 2024, à https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/fr/pid/x639z91g10/
Afficher le texte

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

De Klok uit Belgiè REDACTIE EN ADMINISTRATIEt WILLEM ll-STRAAT 56 - TILBURG TELEPH. 744 • POSTBUS 28 MIJN NAAM IS ROELAND ALS IK KLEP, IS 'T STORM ALS IK LUID IS T ZEGE ABONNEMENT! Voor HOLLANO ...... FI. 1.00 per Kwartaal Vocr BUITENLAND FI. 1.2S „ „ PRIJS PER NUMMER: 5 CENT De ..Germania" en de Katholieke Zedeleer. Het Wolffbureau heeft op 15 Febru-luri een uittreksel van_ het Katholieke blad „ Germania" over de wereld heen gezcuiden waardoor eens te meer moest bewezen worden dat de in val in België gewettigd was. I \Ve kunnen die bewering vanwege ^Germania" niet onbesprokan laten voor-oijgaan ; de katholieke zedenleer dwingt :dtis tôt protesteeren. Het gewraakte bericht kottit feitelijk 'pp deze stelling neer ,,'t was noodig, %i9*rech(vaardig". Wij zeggen andersom : H Was onrechi-vuard'tg, dus niet noodig" nooit is men verplicht kwaad te doen, nooit kan men gedwongen zijn een onrechtvaardige daad te stellen, de moralisten zeggen: „non datur nécessitas ad malum". Moeten wij nog bewijzen dat de inval 'fax België een onrechtvaardigheid was ? Ik laat het woord aan mannen van het hoogste gezag, en aan mannen die ver-trouwd met de ware toedracht der za-ken. den moed hadden geen blad voor ûunnen mond te houden. Laten de heeren opstellers der „Ger-/lania" die dan toch katholiek zijn naar 4eze woorden van Kardinaal Gasparri, ïtaatssecretaris van Z. H. luisteren. „De Schending van de Belgische neutralitelt is zeker eene der onrechtvaardigheden firclke de H. Vader in zijne consistoriale jTede van 22 Januari 1915 streng ver-oordeeld heeft." I Och ja wij weten evengoed als wie 00k dat de Paus hier niet ex cathedra ppreekt ; doch bekleed met de hoogste iedelijke macht, en strevend naar ware impartijdigheid heeft hij den inval in Bel-Jfië volgens de theologische beginselen fccoordeeld en nu denk ik niet dat de Germania-verklaring tegen 's Pausen uit-*praak opwegen kan. De opstellers der Germania zijn 00k Duitschers; dan mochten zij het oordeel van den Kanselier Bethman Hollweg (4 iiug. 1914) niet zoo gauw uit het ge-keuger. verliezen: „Onze troepen zijn in België, dat is tegen het volkenrecht. Het is onrecht." I De „Germania" is het orgaan van *t Centrum, de partij van de orde, moeten de Gentrumsmannen dan de les ge-lezen worden door de socialisten die b;j monde van Scheideman verklaarden .,hct herstel van België's onafhankelijk-heid is voor ons eereplicht". ! Trouwens dat ze naar de stem luisteren die opgaat in aile landen, in aile talen, zejfs in Duitschland, (naar 'de stem der geheele menschheid die .den inval in België als een misdaad 'brandmerkt. Doch komen wij tôt het princiep dat ter .rechtvaardiging bijgesleurd wordt. ; Nood kent geen wetten. Hier moet ondersch'edd gemaakt worden. Zeker zijn cr wetten die wegvallen ingeval van oood; zoo bijvoorbeeld de wetten dodr de menschen, (door den Staat of door de Kerk) vervaardigd, daar deze wetten rekenschap houden met de verschillen-de toestanden en omstandigheden waar-«1 hij, die er toe verplicht is, kan ver-kceren. In 't latijn zegt men dat het onder-houden dezer wetten „moraliter possibles" moet zijn. Zoo is het gesteld met de vlceschderving op Vrijdag; niemand zal die wet doen gelden tegenover een zie-ke die versterkend voedsel noodig heeft. ïk ga zelfs verder en zeg dat soins een goddelijke wet of natuurlijke wet oplegt iets te doen, rekening houdt ®®t de buitengewone moeilijkheden waann iemand zich kan bevinden, zoo v- dief is altijd gehouden het ge-stolene terug te geven; maar toch mag 'J de restitutie uitstellen als het hem nu zedelijk genomen onmogelijk is, b v a s hij bij de oogenblikkelijke terugga-Ve een allergrootst nadeel zou onder-laan. Al die wetten zijn dus in zekeren zin voorwaardelijk, zij verplichten in zoo-verre die verplichting zedelijker wijze mo-gelijk is. Doch er zijn andere wetten die verplichten zelfs in den grootsten nood, het zijn de natuurwet en de goddelijke wet die iets verbiedfcïi wat zonder ^onde niet kan geschieden, de wetten die verbieden datgene wat uit zich zelf, van natuur uit, kwaad is. God is Heer en Meester, Hij gebiedt over leven en dood, Hij draagt de wereld op zijne lianden en stelt de? wet aan volkeren en staten. Indien Hij iets ab-soluut gebiedt of verbiedt blijft ieder-een daardoor gebonden wat er 00k voor-valleOf eischt er soms een Katholiek voor den martelaar het r echt op om zijn ge-loof te verzaken om zoo aan den dood te ontsnappen ? i jWelke volgfeling van Christus leer durft de stelling te verdedigen dat men vloeken mag om zijn leven te redden ? In welk boek van Katholieke moraal wordt er geleerd dat men eene onrechtvaardigheid mag begaan om zijn land te dienen ? 11 Iets anders echter wordt er in deze bladzijden gevonden, namelijk : „dat men nooit kwaad mag begaan, om 't goede te bevverken: non Sunt facienda mala ut eveniant bona". We zien dus dat nood soms Wet wetten kent. Passen wij dit nu toe op den Duitschen inval in België. i Duitschland verkeerde in noodtoestand. Wij ontkennen dit ten stelligste en zullen bewijzen leveren als er iemand om vraagt. Doch wezen wij een oogen-blik toegevend, en nemen wij aan dat er voor Duitschland noodtoestand was, dan bleef Duitschland nog gebonden door de natuur en de goddelijke wefdie niet toelaten dat men eene onrechtvaardigheid bega om eenig voordeel te be-komen. \ Duitschlands belang eischte dat men het van den ondergang redden zou door eene onrechtvaardigheid. God verbood het. t Zullen de Katholieken van de „Ger-mania" den nood van het land tegen Gods gebod doen opwegen? Ja? .Wie zou Trier niet terugdenken aan het oordeel van Caïphas ,,'t Is noodig voor het Joodsche volk dat Christus ster-ve: dus zullen wij Hem ter dood ver-oordeelen".Misschien zal men wel een uitweg zoe-ken met de hulp van het princiep over de daad met het dubbele gcvolg het-welk luidt als volgt : — Men mag eene goede of onverschil-Hge oorzaak stellen waaruit een dubbel gcvolg, een goed, en een kwaad voort-vloeit, al» het kwade tegelijkertijd als het goede zich voordoet er een vol-doende rede om de oorzaak te stellen aanwezig is, en hij die de oorzaak stelt een goede bedoeling heeft. Men mag dus een kwaad gevolg toelaten onder de aangegevett voorwaarden doch nooit mag men kwaad doen Opdai er goed uit voortkome. Geven wij hier ter verduidelijking 't klassieke voorbeeld : een mensch moet door de vlucht zijn leven redden, in zijne vlucht doodt hij toevallig een on-schuldige: die dood zal hem niet aan-gerekend worden hij kon die dood niet vermijden. De vluchteling maakt gebruik van zijn recht op het leven, en laat den dood van den anderen eenvoudig toe. Die vergelijking is heel dikwijls op het geval Duitschland-België toegepast, doch die vergelijking gaat niet op. Ziehier de toedracht der zaken: Duitschland loopt gevaar vanwege Frankrijk, het wil den s'ag voorkomen, België staat in den weg — België zou moeten wijken. Zoo het niet wil zal Duitschland het plat loopen. Eerst en vooral doen wij opmerken dat België niet vrij was te wijken het kon niet handelen naar beliefte ; het moest in geweten de traktaten naleven zooniet verloor het zijn recht op het bestaan. I Was het hooger aangehaald priciep hier van toepassing dan moest Duitschland Frankrijk onmlddellijk treffen; kwam door dit treffen als bij een natuur -lijk gevolg België in 't gedrang dan had Duitschland zich om dit ongeluk niet te bekomeren. Edoch wij zien van meet af dat de inval geen gevolg, maar een oorzaak is. Niet een slecht gevolg wordt toegelaten, maar -een slechte daad werd gesteld om een goed gevolg (in 't geval de aanval op Frankrijk) te bekomen. In klare woorden. Men valt België aan om Frankrijk te kunnen verslaan, dus geen spraak van Frankrijk aan te vallen en toe te laten dat België er onder IÇde: Men zal eerst België plat loopen, het vernietigen. En het goed ? ? Het komt voort uit het kwaad. 1 Om het vatbaar te maken geven wij nogmaals een klassiek voorbeeld: Veronderstelt dat iemand, ten onrechte u te lijf wil gaan en gij u verdedigen moet. Doch om door u niet getroffen te worden houdt hij een onschuldig kind tusschen u en hem. Kunt gij aan het dredgende gevaar niet ontsnappen dan door de gelijktijdige dood van aanvaller en kind, dan wordt die dood ir niet aan-gerekend. Doch 't is wel te verstaan' dat men niet eerst een manslag op het kind mag begaan om idacrna zooveel te gemak-lijker zijn vijand onschadelijk te maken. Zulke daad kan niet toegelaten worden. 't Is nochtans datgene wat Duitschland met België gedaan heeft: eerst ons land vernietigen om daama Frankrijk, gemak-kelijker te vernietigen. De heeren van de Germania zeggen nog : Eerst wanneer onze noodtoestand geaindigd is kan er sprake van zijn, dat wij de daaruit voortvloeiende rechten zullen opgeven". Die handelwijze druischt tegen de voorschriften der Katholieke zedeleer in. \ ! Wij hebben hooger geaen dat de natuurwet soms een uitzondering dulden kan, — men kan de restitutie uitstellen als zij zedelijk genomen gansch onmogelijk zou blijken. Doch in 't geval van België is er niet alleen spraak van teruggeven, er is meerl liet gaat er om een positief onrecht dat met den dag grooter en schreeuwender wordt,, te d,oen ophouden. j * * # Helaas waartoe verdwalen de geesten ? Zijn zij geen zonen meer van het licht ? Is de Mefde tôt 't vadcrland dan bij mach-te het onrecht in recht te doen verkeeren ? Mocht het zwaard, dat de mannen der „Germania" ten behoeve der Staatsmacht smeden, nooit tegen hen gekeerd worden. Ze denken aan Vondels woord : Staatzucht, eens door triompheeren als gewettigd, zal verwoed God en aile macht braveeren. Staatzucht kent noch God, noch bloed. Ij. CALBRECHT. Kerkelijk Mieuws. De E. H. Van den Maagdenbergh uit Saventhem is aldaar Pastoor-De-ken genoemd. 1 — De E. H. Wouters, onderpas-toor te Turnhout, is pastoor be-noemd te Desschel. — Wij vernemen het afsterven van den E. H. Rom. Segers, pastoor te Achter-Oolen ; van den E. H. Van Grunderbeek, oud-onderpastoor te Turnhout en van den W. E. Heer A. F. J. Floren, kanunnik regulier der abdij van Postel, pastoor te Postel. Non in Commotions Dominas. Gevat in b'ocht'ge lijst van hielgroen gras Mgt stil in 't licht het vijvervlak tel blinken. De hemel schouwt zich klaar in d'efferi plas : . in trage vaart de witte wolken zinkea in zijnen zuiveren blauwen schoot. Rand-; om ( op d'oever staat in zon 't geboomt t0 droomen en ziiet zijn droomend beeld weerspiegeld om. Beducht den watervrede te verschro men, houd ik den adem in, roer hand noclx voet, en voel in eigen ziel den vrêe bedijgen, de Godhaid zelf met lieven englenstoet zich spieglend tôt mijn zielsdiep nij- ... Maar ach, de wind vaart op, met nijdi- gen ruk, en breekt den brozen vijverspiegel stuk: in 't wisselglansend dwerrelen allen- thenen is boom- en luchtbeeld uitgeveegd, verdweneni — Zoo is 't dat God en Godstoet me verlaat, | wanlneer de diift mijn ziel beroereix gaat. JOSAPHAT. In en uit de Kampen. Een onzer vrienden uit het Kamp van Zeist doet ons opmerken dat de 50 ®/o afhouding van soldij van de textielbewerkers die nog 13 gulden moesten betalen voor nunne werk-kleederen (zie ons artikel van verleden week) niet gebeurt door béslissing def Kampoverheid, maar op bevel van hoogerhand. We nemen er skte van, maar de overwegingen die we er bij maakten, blijven van kracht. * * * Het sekretariaat der christen sociale werken blijft voort zijn beste doen om werkgelegenheid op te zoeken voor onze geïnterneerden. Wij hebben eene aanvraag gekregen voor 100 steen-bakkerswerklieden.Wij sporen dus onze jongens en vooral onze leden die dit vak uitoefe-nen, aan, zich zoo gauw mogelijkaan te geven, opdat de patroon op zijne officieele aanvraag rap het noodige getal werklieden zou kunnen bekomen. * * • Sedert een heelen tijd 00k houden verscheidene personen zich met toe-wijding bezig met het lot onzer geïnterneerden. Wij zullen in staat zijn binnenkort belangrijke mededeelingen te doen betreffende de tewerkstelling, die in de Kampen veel vreugde zullen verwekken. Men leze regelmatig «De Klok uit België." * * ♦ Zooals wij reeds mededeelden is de verhooging van soldij een besloten feit. Wij begrijpen niet waarom ze nog niet toegepast is. Wat steekt er er daar onder? Wij gaan nogma.als op inlichtingen uit. In aile geval gaan wij van ons siandpunt niet af dat deze duurtetoeslag moet toegepast worden met terugwerkende kracht van af den dag der béslissing. * * * De volgende week, een artikel over de terugname der slaapdekens, die ter beschikking gesteld waren van onze getrouwde geïnterneerden, tewerkge-steld buiten de Kampen. E. van Quaquebeke. , îe blad gondag 24 Februarl 1918 / lé Jaàrgànà No, 48.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.
Cet article est une édition du titre De klok uit België = La cloche de Belgique appartenant à la catégorie Katholieke pers, parue à Maastricht du 1917 au 1918.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Ajouter à la collection

Emplacement

Périodes