De stem uit België

2489 0
close

Pourquoi voulez-vous rapporter cet article?

Remarques

Envoyer
s.n. 1915, 10 Decembre. De stem uit België. Accès à 29 mars 2024, à https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/fr/pid/2r3nv99x5v/
Afficher le texte

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Registered at the General Pest Office as a Newspaper Telephooti: Central 12 86. De Stem uIt Belgie God va</ IT 12 Bladz. L'Ecbo de Belgique Bureel: 55, Russell Square, W.C. Abonnements ls, fad, voor drie maanden. Subscription : ls, 6d, for three months. 2de Jaargang.- Nr. 12. Oplage 211,000. VRIJDAG, DECEMBER 10, 1915. Abonnement voor Holland : 1 fl. "I A voor Frankrijk. a fr. AllvC AU» DE PAUS VRAAGT VREDE D00R WEERZIJDSCHE OPOFFERINGEN. "Echo de Belgique." ÉDITION SPÉCIALE FRANÇAISE. Pour satisfaire de nombreux amis wallons, nous comptons publier dès février prochain un Echo de Belgique, exclusivement français, de 8 pages, format et papier comme notre édition actuelle, illustré, paraissant le jeudi soir, d'inspiration catholique et populaire mais écartant toute politique interne belge. Pourque notre entreprise réussisse, il nous faut 2,000 souscriptions à 1/6. Avec le dévouement de ceux qui se dévouent à nos réfugiés ainsi que de nos amis anglais, nous ne désespérons pas d'y arriver. Touiefois, il faut un minimum de souscriptions promises avant le 1er février pourque nous commencions la publication. Qu'on nous aide donc de partout, par des abonnements, ainsi que par des dons à affecter spécialement à la nouvelle publication. Nous faisons appel en même temps à nos amis wallons qui pourraient nous procurer de belles lettres françaises de soldats ou qui voudraient bien collaborer. Godsdienst en Vaderland. Boven al bemin een God ! God alleen beheerscht door zijne Heiligheid en door de Oppermacht van zijn gezag aile belangen en aile gemoederen. Er is, in der daad, niets volstrekt en onvoorwaardelijk tenzij God. Wij dienen te bevestigen dat ailes volstrekt moet onderworpen blijven aan het Recht, aan de Rechtvaardig-heid, aan de Orde en aan de Waar-heid.Onze vaderlandsliefde berust bij ons, katholieken, op onzen godsdienst zelve. Om 's Vaderlands heil moeten wij willen, en bewerken waar wij kunnen, dat de zedelijke begrippen,—in de betrekkingen tusschen de volkeren,— in de plaats treden der heidensche machtsleer. Om 's Vaderlands heil werken wij, katholieken, voor meer invloed der christene gedachten in de wereld. Als katholieke natie zou ons volk en zouden zijne organen, waartusschen aleerst de pers, eene belangrijke hulp moeten bijbrengen tôt den Heiligen Stoel, waar deze over Volkeren en Staten de christelijke zedeleer tracht tôt haar recht te brengen. Meer nog, zoo ge wilt. We zijn een klein land tusschen groote. Meer dan anderen zouden we, uit welbegrepen vaderlandsch be-lang, moeten betrachten,—door eigen voorbeeld en door leering,—dat aile landen de zedelijke begrippen huldi-gen wier nakoming de rechten en de vrijheden van de volkeren waarborgt. * * * Het is dan geenszins de belangen des Vaderlands dienen, den godsdienst nu ter zijde te zetten als zijnde nu niet van beteekenis, en den Staat des Vaderlands te huldigen "boven al." " Deutschland uber ailes " is eene ket-terij, die tegenwoordig hare vertaling en aanpassing vindt bij zoowat aile oorlogvoerende volkeren, en ook som-mige Belgen vervallen daarin : dat is verkeerde vaderlandsliefde. Onder invloed van gedachten van onpartijdigheid en Godsvrede gaat zekere pers zoôverre kwestiën van godsdienst en internationale zedeleer ofwel heel en al ter zij te stellen, ofwel te behandelen als een "romeinsche" kwestie die den Paus aanbelangt als ge wilt maar waar het Belgische Vaderland praktisch niets zou mee te stellen hebben. In plaats van de zedelijke begrippen te huldigen en hun Recht te bç-pleiten, schijnt men er zich eerder aan te ergeren, en van hunne trouwe voorstaanders den knieval te eischen voor den nieuwen afgod. En dan brengt men zijne hulde aan een autocratisch militarisme — aan de heidensche, zedeleer - voorbijgaande, Macht,—naar het Pruisische voorbeeld.Dat heet ik verduitschen al denkt men nog zoo patriotisch te werk te gaan. Dat is een dualisme in 't leven roe-pen,—van Vaderland en van Godsdienst,—waarin gallikaansche kiemen liggen. Principiis obsta! Neen, neen, neen, nu meer dan ooit moeten we op onze banier houden " Omnia instauràre in Christo," uit rechtbegrepen Vaderlandsliefde, op christene wereldbeschouwing gegrond-vest.* * * Dat in elk geval de katholieken der onzijdige landen ons om die enkelen niet verloochenen, maar weten dat het Katholieke Vlaamsche-volk-in-den-' vreemde,—in wiens naam we stout spreken durven zonder vreeze te wor-den gelogenstraft,—zijn godsdienst ten voile uit getrouw blijft, zijne vin-nige vaderlandsliefde stelt in de logi-sche orde der dingen, naar de leering der Kerk,—en steeds aanklagen zal de verdwalenden die op dit oogenblik christene vredesleer en 's Pausen Va-derrol willen van kant stellen om, in de plaats daarvan, aan machtsver-goding te doen en aan militarisme. F. P. De Opvoeding der Kinderen in 't Vluchtelingenland. De opvoeding der kinderen is noodzake-lijkerwijze onze grootste bekommernis met het oog op de toekomst van ons volk, want, vroeg of laat, komt er toch een dag dat deze oorlogstoestand over iis, en dat ons volk teruggaat in het eigen land, met zijne eigene opvatting der dingen en zijn eigen levensvor-men.Hoe meer echter ons volk vervreemdt van het eigen land, hoe noodlottiger voor de toekomst van onzen landaard. Eigenaardigheid luidt gelijk met eigenmachtigheid, en met zelfstandigheid die wel het goede van vreem-den overneemt maar ook het slechte afwijst. Hoe dieper ik het vraagstuk der kinderop-voeding in 't vluchtelingenland beschouw, hoe meer ik beangstigd word, en vrees dat de leemten gelaten door onze gesneuvelden en dat de geestelijke en stoffelijke verarmoe-ding van ons land niet zullen opgevuld en vergoed worden door een nieuw ras opgevoed voor de nieuwe toestanden. En daarom een ernstig woord tôt de verstandige en christelijke ouders. Zou het waar zijn dat vele ouders de ver-hevenheid niet meer willen of durven verstaan van het woord van den Zaligmaker? De moe-der lijdt, als haar uur gekomen is, maar wel-dra verheugt zij zich omdat een mensch ter wereld is gekomen. 't Is waar de stoffelijke toestand nijpt soms, en leidt menschen tôt misbruiken die in vredestijd nooit in hun gedacht zouden zijn opgekomen. Maar het is een zaak van bovennatuurlijk geloof in de Voorzienigheid, die ailes wel bewaart. Helaas, wij moeten het wel bekennen : ons geloof werd te veel een plechtigheid midden welvaren, een traditioneele business midden de gewone omgeving ; het kruis- en lijdens-mysterie dat ligt op den bodem van ons geloof, bleef onopgemerkt voor onzen stoffe-lijken, zelfzuchtigen blik. Maar, er is meer : de natuur neemt weerwraak op wie de wet-ten der natuur verkracht. Het kwaad straft zichzelf, zoo in het leven der enkelingen, als in dat der huisgezinnen en der volkeren. En overweegt wel dit woord : is in dezen oorlogs-tijd de last eener groote familie zwaar, na den vrede, in België ligt de toekomst in de fami-liën met vele kinderen. Maar tôt de christelijke ouders zeg ik : herwekt in u het geloof, en de plicht zal natuurlijk volgen. Doch de opvoeding dier kinderen is van het hoogste belang. Zij zijn immers door het Heilig Doopsel, kinderen Gods en erfgena-men des hemels en 't is de plicht der ouders die kinderen op te kweeken in Christus, ik wil zeggen hun, van hun teederste jeugd af, den geest, den zin, den geur van Christus in te planten, ze te koesteren midden een door en door christelijke omgeving, midden een door en door christelijk huisgezin. Zoo werd het gedaan in België, ep lang-zamerhand leerde de christelijke moeder 's kinds oog opengaan voor 't kruisbeeld, zijn mond voor een "dank u, zoeten Heertje," en zijn handjes samenvouwen. Omdat ze nu in een vreemd land zijn, waar men zich om die bovennatuurlijke opvoeding weinig bekom-mert, laten veel Belgen ook hun kinders op-groeien als kleine natuurlievelingskens. Wij die weten hoe de eerste godsdienstige indruk-ken de diepste zijn en de bijblijvendste, hoe het geloof en de gratie die in de kinderzielen door God zijn ingestort, moeten worden tôt bewustheid en overtuiging uitgewerkt eerst en meest door christelijke moeders, wij be-treuren het dat zooveel kinderzielen onbe-werkt blijven en voor hun godsdienstig leven tôt achterlijkheid zullen gedoemd zijn. En daarom, christelijke ouders, aapt de Engel-sche kinderopvoeding niet na, maar past uwe goede oude opvoeding toe. Gij doet toch wat gij wilt, in uw eigen huisje nu. De kinderen worden grooter. Ik zeg het u even vlak af : geen Engelsche straatopvoe-ding ! Houdt uw kinderen in en rond uw huis, zooveel gij maar kunt. Honderden moeders hebben hun beklag gemaakt tôt mij, dat hunne kinderen zoo stout, zoo ongewillig, zoo koppig, zoo ongehoorzaam, zoo vrij werden : en ik verstond hun angst daar diep in de ziele : " Och, wie weet wat al last ik met mijn kinderen niet heb latex." 't Is maar al te waar. De Engelsche kinderenopvoeding is er eene onbepaald vrije ; familiebanden, en liefde tôt den familiekring, eerbied voor het ouderenhuis, afhankelijkheid van het ouder-lijk gezag, daarmede bekommert zich de En-gelschman maar weinig. Rechtzinnig gezegd, ik houd al evenmin van Engelsche overvrij-heid als van Duitsch overgezag. De echte opvoeding ligt juist in het evenwichtig veree-nigen van gezag en vrijheid en in dit opzicht hebben wij, Belgen, van anderen niets te leeren. Laat ons dus vasthouden aan het oude, en dat de ouders eens goed in hun geest prenten, dat zoo zij hier onbepaalde vrijheid aan hun kinders laten, zij in België voor hun gémis aan strengheid zullen moeten uitboe-ten. Ik v/eet wel dat enkele kwakzalvers groote woorden spreken van lof over de Engelsche vrijzinnigheid en vrijdoenigheid : in aile geval, onze Belgische opvoeding heeft ons voor Engelsche opvoeding niet voorbe-reid.Er zijn andere gevaren, die des te grooter worden naarmate de kinderen meer ontwaken tôt het driftenleven. Er is een gevaar voor de zedelijkheid, voor de engelachtige deugd der zuiverheid, kracht, glans en hoop van het leven. Wederom voor de opvatting der zedelijkheid op zijn Engelsch, en voor de vrije, onbevangen mededeeling van 's levens en der wereld geheimen, is onze Belgische jeugd niet voorbereid, en dat binnenkomen in die nieuwe wereld, is van zelf reeds nood-lottig genoeg, late varen wat er moet gewor-den zoo de ouders den handel en den wandel hunner kinderen niet gade slaan. Verbazend is het hoe veel nuttelooze kennis over gevaar-lijke dingen onze kinderen in Engeland reeds hebben opgedaan, en hoeveel besmetting langzaam in de zielen is binnengezijpeld. En ik kan het niet verstaan hoe verstandige, christelijke ouders hunne kinders durven medenemen naar de Engelsche cinémas, thea-ters, hippodroms, concerten en andere ver-makelijkhedeni meer. Ik beweer dat de meeste dier vertooningen getuigen van een lichtzinnige levensopvatting, en ingeven aller-lei gedachten, begeerten, verlangens die wij, katholieken, evenzeer als onzuiverheid be-schouwen, als onzuivere daden. In de Engelsche cinémas kunt ge best zien het verschil in moreele levensopvatting tusschen het protestantisme en het katholicisme. Houdt uw jongens af van het avondstraatleven : want ge weet genoeg dat daar heerscht de theorie van de liefde voor de lente, en het snobisme van de liefde. En zoo gij mij antwoordt : " Maar hoe dan vreugde gezocht in ons vluch-telingenleven? " dan zeg ik : spreidt binnen uw huis de schatten van uw hart en uw ziel over uwe kinderen ; er bestaan duizende spe-len voor de lange avonden, en is er wat min-der vreugde : 't is de oorlogstijd en 't is gt-en tijd om te lachen. Een laatste woord. Anderen hebben bewe-zen de dringende noodzakelijkheid voor Belgische scholen, uit opvoedkundig, onderwxjs-kundig, vaderlandsch en godsdienstig opzicht. Maar er zijn toch ouders die liefst hun kinders naar Engelsche scholen zenden. Laat ons de redenen wikken en wegen voor hun beslissing. Vooreerst moeten wij met droef-heid bestatigen, dat er, spijts België's groot, zelfstandig werk in dezen oorlog, nog lamme en makke Belgen zijn die denken dat ailes best is in een vreemd land, en die maar ailes naapen. Het weze nogmaals herhaald : wij zijn dankbaar voor Engelands liefdadigheid te onzen opzichte, die wonderbaar is ge-weest. Dat was Engelsche plicht van recht-vaardigheid omdat ons land Engeland had beschermd en we moeten daarvoor niemand vleien. Onze vrijheid van land hebben we zelf verdiend. Laat ons dus ook vrij zijn van ziel. Ik zeg niet dat wij van Engeland niets hebben te leeren, integendeel : leerden wij hier liefdadigheid, verdraagzaamheid en beleefdheid 't zou ons karakter van stade komen. Maar we moeten door ons eigen oogen zien. Uit dit ailes volgt dat we onze kinderen niet moeten zenden naar een Engelsche school om een komiteit te behagen. Elk verstandige Engelschman zal ons standpunt goedkeuren. Dit immers is het princiep van aile goede comiteitinrichtingen : den Belgen hier zooveel mogelijk geven wat zij hadden in België. En onder ons gezegd en elders gezwegen, ik vind het Engelsch onderwijs onvoldoende voor ons Belgen. Maar de groote reden voor Engelsche scholen is deze : Voor Kleederen voor Heeren en Jongelingen naar aile keus en voor den — OORLOG,— opgemaakt of op bestelling wende men zich tôt de groote : : en vermaarde magazijnen : : THE DON, 27/30, Holborn Viaduct, E.C* Tr

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.
Cet article est une édition du titre De stem uit België appartenant à la catégorie Oorlogspers, parue à Londen du 1914 au 1916.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Ajouter à la collection

Emplacement

Sujets

Périodes