De stem uit België

1998 0
close

Pourquoi voulez-vous rapporter cet article?

Remarques

Envoyer
s.n. 1917, 18 Mai. De stem uit België. Accès à 29 mars 2024, à https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/fr/pid/hq3rv0f55p/
Afficher le texte

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Bureel > 21, RUSSELL SQUAR lONDON, W.C. Téléphonai Muséum 2S7. De Stem uit Belgie Abonnement : 2sh. vnt 3 maanden. Subscrlption : 2sh. for 3 months. Voor de Vereenigde Staten : 50 cts. Voor Holland : 1 fl. Voor Frankrijk : 2.50 fr. Voor de soldaten : lsh of 1.50 fr. jde Jaargang, Nr. 35. (Blz- I459-H70-) Opiage: 10,800. VRIJDAG, MEI 18, 1917. Registered at G,P.O. as a Newspaper. 12 blz. Ij^d. Moraal en Oorlog. Naar aanleiding van het vliegersbedrijf tegen Freiburg. Hoe groot de verontwaardiging 00k was telkens ons bericht werd dat Engelsche hos-pitaalschepen door de Duitschers getor-pedeerd waren, toch vernamen de vrienden der moraal met leed, dat als vergeldings-maatregel voor Duitsche gruweldaden, ge-allieerde vliegers, den 14 April, een bom-menaanval hadden ondernomen op Freiburg-in-Breisgau en daardoor onschuldige burgers hadden gewond en gedood. Doch eene zaak verheugt ons. Zoo die aanslag op eene on-versterkte atad door menigeen in Engeland -werd goedgekeurd en geprezen, toch werd hij met veel meer klem en gezag in het Bntsche Hoogerhuis en i:n sommige organen der Engelsche pers gelaakt en gedoemd als een eerlooze en onzedelijke handeling. En dit is waarlijk een opbeurend schouwspel, dat, voor zooverre wij weten, niet wordt aangetroffen in Duitschland. Talloosi zijn de zedelooze aanslagen door dit land in dezen oorlog gepleegd, en daartegen werd niet in den Rijksdag noch in de gezaghebbende pers geprotesteerdu De barbaarste gruwelstukken worden daar beschouwd als "militaire maat-regelen," waartegen het ongeoorloofd is de stem der eer en der menschelijkheid te ver-heffen : waar het militair bestuur beeft ge-sproken, moet de moraal het stilzwijgen be-houden of zich deemoedig neerleggen bij de onfeilbare uitspraak van het legerbestuur ! Zoo is het, Goddank, niet in Engeland : daar is de christen vrij en mag hij in 't openbaar pleiten voor het recht der menschelijkheid en der christelijke zedenleer. Dit is het groote onderscheid tusschen Engeland en Duitschland : aan de boorden van den Rijn viert de barbaarschheid hoogtij ; in Londen heeft de moraal nog stem in het kapittel. Het toepassen van vergeldingsmaatregelen. Toch zaL het nuttig zijn den bommen- • aanval op Freiburg wat nader te beschouwen en de meeningen daaromtrent te toetsen aan de regelen, die wij vroeger in "De Stem" 1 hebben opgesteld aangaande het recht van toepassing van vergeldingsmaatregelen. Daaruit zal blijken, dat bij sommigen daar- J over verwarde, onjuiste of verkeerde ge- '. dachten heerschen. 1 In de "Timesi" van 10 Mei, verklaart T. E. Holland, dat het "niet zijn voornemen is den vliegersaanval te beschouwen van het standpunt der politieke doelmatigheid of der hoogere zedelijkheid " ; hij wenscht enkel1 te doen opmerken dat het vraagstuk kan beschouwd worden "uit het oogpunt i° der internationale wet, 2° der praktische doelmatigheid en 30 der zedelijkheid en der eer," en hij verlangt, dat in het bespreken van het onderwerp die drie panten zouden uiteengehouden worden. Wat hem aangaat, hij wil den bommenaanval " niet beoordeelen uit zedelijk oogpunt," doch hij ziet daarini "geene overtreding der internationale wet." Het is natuurlijk altijd goed verschillende vraagstukken uit elkaar te houden. Maar aangezien de professor prijs stelt op "duide-tijk denken," zullen de moralisten hem doen opmerken dat het hier niet eene academische beschouwing geldt over weerwraakmiddelen in 't algemeen, doch het beoordeelen van een concreet feit, en dat daarbij de voorgeslagen splitsing van moraal en internationale wet niet te pas komt. Het feit, zooals het door den schrijver zelf in zijn vorigen brief aan de "Times" van 7 Mei wordt herinnerd, is namelijk dit : " De operatie (de vliegersaanval op Freiburg) was met opzet er op aangelegd om letsel te veroorzaken aan den eigendom en de burgerlijke bevolking, niet bij wijze van wraakneming, maar bij wijze van vergelding," met het gevolg dat mendge onschuldige menschen gedood werden.—De waag is nu, of dit mag. De "internationale wet" làat vergeldingsmaatregelen toe, ant-woordt men. Doch dit "toelaten" is onvermijdelijk afhankelijk van de zedenleer. Waar het internationale overeenkomsten geldt b.v. aangaande het gebruik van wapenen tusschen strijders of " hand'elingen die in het licht der natuurwet noch goed noch slecht zijn op zichi zelf," dan bestaat er wel eene zede-li]ke verplichting die overeenkomsten te onderhouden, dewijl men "zijn woord ver- * pand heeft " ; doch die verplichting is enkel "îoorwaardelijk," namelijk zoo lang de vijand zelf getrouw blijft aan zijn verbintenis. De bommenaanval op Freiburg echter was geene militaire onderneming ; het was een aanval op non-combattanten (zooals de Duitsche fôppelinaanvallen op Engelsche steden) en deze valt niet zoozeer onder het beheer der 'internationale wet," in de moderne be-'eekenis van het woord, doch onder de ver-plichtingen der "internationale zedelijkheid," welke "absolnut" is en steeds bindend blijft, zelfs wanneer de vijand ze niet onder-houdt. Wanneer Prof. Holland den aanval goedkeurt als niet strijdende met de Internationale wet en tevens toegeeft dat men "lien kan beschouwen "als tegenstrijdig met Ms gevoel van menschelijkheid en eer," dan jnkt hij twee dingen uit elkaar, die haar feitelijk onafscheidelijk met elkaar verbonden 2\':> '■ de handeling met de zedelijke waarde die er natuurlijkerwijze aan vastkleeft. Terwijl ik mijn pen even neerleg om het jj'euws van den dag te lezen, vind ik in de "Km»" van heden, 12 Mei, volgend txriefje Arnold F. Hills aan het adres van Prof. Holland : "Het is ' in het belamg van het duidelijk denken ' uiterst intéressant te ver-nemen vftn zulk een gezaghebbend man als l'rof. Holland, dat de 'Internationale wet' heelemaal niet in verband staat noch met ' praktisch voordeel ' noch met ' zedelijkheid,' noch met ' eer.' Solvantur tabul'ae risu ! "—Inderdaad, de bewering vani den professor ka'n enkel lachlust verwekken bij nadenkende lieden. Doch de dwaling, die bij de behandeling der Internationale wet de zedelijkheid uitschakelt, is zeer verspreid : het is juisit het euvel onzer moderne tijden. We zullen daar, later, nog een staaltje van aantreffen. In het Lagerhuis had Mr. Bonar Law ten aanzien van hetzelfde vliegers-bedrijf een ander ongelukkig woord. Toen Mr. France hem vroeg, of het beste vergeldingsmiddel niet was de Hunnen te bevechten en te verslaan volgens de Britsche overleveringén te land en ter zee, antwoordde de kanselier, aanhalingen wat breed uitmeten. "Een. groot gedeelte der christelijke opinie van dit land," zei de Anglikaansche aartsbisschop van Kantelburg, "keurt ten zeerste de toepassing van represaille-inaatregelen at. Die ziens-wijze wordt allerwege gedeeld. Het edel-dienkende volk, overal in dit land, is besloten den oorlog te steunen met al zijn kracht en daarvoor ailes ten offer te brengen, maar het begeert uit dezen oorlog te komen met ongerepte eer en reine handen. Men moge niet kunnen zeggen dat, dewijl de Duitschers tôt den laagsten trap van eerloosheid zijn gedaald, wij de begeerte hadden hen na te volgen ; moge men licver kunnen zeggen, dat wij hun het onbenijdbare monopolie wilden overlaten van hun smadelijke minachting van ailes wat eerbaar en welvoegelijk is in het oorlogvoeren. Het christelijk oordeel van Engeland is, dat we uit dezen oorlog zouden komen met reine handen en nooit behoeven beschaamd te zijn, wat ge- Burgerlijke gevangenen in Sennelager De Engelsche avondles. Februari 1917. dat hij het .daarmee volkomen eens was, doch hij voegde erbij : "Wij denken ook, dat onder sommige omstandigheden weerwraakmaat-regelen ' onvermijdelijk ' zijn." Betreurens-waardig ! Niemand loochent, dat er gevallen zijn waarin vergeldingsmaatregelen, die binnen den kring van het geoorloofde blijven, terecht mogen toegepast worden ; maar praktijken, zooals de bommenaanval op Freiburg, die indruischen tegen de Internationale zedelijkheid, zijn altijd "vermijde-lijk." Men is nooit in de noodzakelijkheid kwaad te doen : Nulla est nécessitas de-linquendi, zei Tertullianus. Bonar Law spreekt hier nagenoeg de Duitschers na, die tôt verschooning van al hunne euveldaden vanaf de eerste schending van België's grondgebied tôt het in den grond boren van het laatste neutrale schip door hunne zeeroovers, steeds den geest van het kwaad, de ',tal00dzaklelijkheid, "—dit tyranniewoord— hebben ingeroepen. "Wanneer, zoo vraagt terecht ' The Nation " (5 Mei) zullen de wet-gevers eens leeren, dat geen euveldaad ooit onvermijdelijk is, en dat het beter is te kunnen verschijnen voor de vierschaar van der» ' Tijd ' met zuivere handen, dan eenig stofïel'ijk voordeei te winnen—zooals Duitschland in België—of zijn wraaklust te koelen door het ombrengen van onschuldigen." Men zal dan ook begrijpen met welk een leed het nieuws van den luchtaanval op Freiburg door het christelijk denkende Engeland ontvangen werd ; een leed even groot als het genoegen van het Duitsche volk bij het vernemen hunner euveldaden. Ik spreek hier niet enkel van de Engelsche katholieken ; dezen hadden reeds geprotesteerd tegen den vliegers-aanval op Karlsmhe ; ik bedoel hier vooral de afkeurende woorden uitgespiroken in het Hoogerhuis en in de Engelsche Pers. " Het geldt hier niet, zegt Edward Clarke in de "Times," een kwestie van wet, maar van Christelijke zedenleer... Professor Holland kan in de waarheid zijn met te zeggen dat onze aanval op Freiburg niet onwettelijk is, in den zin van o-vertreding der Internationale wet "—we hebben aangeduid hoe dit moet verstaan worden.—"Ik protesteerde ertegen als zijnde eene oneer voor onze wapenen en eene krenking van wietten, van hooger in gezag en sanctie dan degene die kunnen uit-gevaardigd worden door eene Haagsche Conventie." En in een vroegeren brief van den 1 Mei had hij reeds gezegd : "Gedurende twee jaar hebben onze persmannen en re-denaars terecht de Duitschers aangeklaagd als moordenaars en ' baby killers,' en nu zijn wij ons aan 't verlagen tôt hun peil met hunne euveldaden na te volgen." Maar wenden wij ons naar het Hoogeir-huis ; daar zullen we stemmen hooren, waar-over het Engelsche volk en de christenen van aile landen terecht fier kunnen zijn. Men vergeve het ons derhalve, zoo wij de beurtenis ook aan het licht zal komen." In denzelfden zin sprak Lord Beresford, die aile " luchtaanvallen op open steden" afkeurde, dewijl dit tôt uitwerksel heeft "het dooden van vrouwen en kinderen." Te ver-geefs voerde Lord Curzon van Kedelston verzachtende omstandigheden aan ; Lord Buckmaster antwoordde hem : " Indien we eens beginnen met af te dalen tôt het peil onzer vijanden, dan zullen we de zegepraal missen, al winnen we den oorlog ; al wonneu we gansch de wereld, we zouden onze eigen zielen verspelen." Ail die woorden, alsook die van den bis-schop van Winchester werden luide toege-juicht. Het protest tegen zulke luchtaanvallen werd eveneens ondersteund door Lord Parmoor, door Graaf Loreburn en met nog meer klem door Graaf van Selborne, die deze merkwaardige woorden sprak, waar-mee wij de, aanhalingen zullen sluiten : "Het grootste gevaar dat we in dezen oorlog te vreezen hebben is, dat we zouden neer-dalen tôt het peil der Duitschers. Ik hoop dat mijn geliefd vaderland nooit in den minsten graad bezoedeld zal worden met de afgrijselijke eerloosheid der Duitschers. Zij hebben opzettelijk verklaard, dat dé wetten van Christus niet de handelingen der naties behooren te regeeren. Dat looehen ik. De wetten van Christus ziin bestemd om zooweli de daden der naties als die der enkellingen te beheerschen. Het gouvernement moge verzekerd zijn, dat zulks de overwegende meening is in dit land, die bezorgd is om de eer van Engeland." Verzachtende omstandigheden. Ik wilde wel voor schatten dat zulke ta^l gesproken was in het Parlement van mijn vaderland. Zij strekt Engeland tôt eer en toont dat de christelijke gedachte er nog diep is ingeworteld. Voorzeker men heeft ook stemmen vernomen van mannen, die den bommenaanval op Freiburg verschoonden ; maar zelfs de meening van dezen, hoezeer wij ze ook afkeuren, is toch eenigszins be-grijpelijk, wanneer men denkt aan de krank-heid der menschelijke natuur en aan de bar-baarsche boosheid der Hunnen. En daarom is het wellicht eene overdrijving de vrees uit te spreken dat Engeland door dezen enkelen aanval zoo in eens dreigt neer te zinken tôt het peil der Duitsche zedeloosheid. Be-denken we toch dat het tôt zinken brengen van hospitaal schepen, dan wanneer men het recht en de mogelijkheid heeft om zich te vergewissen dat het werkelijk uitsluitend hospitaal schepen zijn, eene afgrijselijke euveldaad is, aandruischend tegen de heiligste oorlogswetten ; bedenken we, dat de aanval op Freiburg, zooals Graaf Curzon getuigde, niet dan met aarzeling ondernomen werd, omdat het toepassen van vergeldingsmaatregelen ingaat tegen de En gelsche wijze van oorlogvoeren, en hij ver-klaarde dat het Gouvernement zeer "ver-heugd " zou zijn, indien "het mogelijk ware overeenkomsten te treffen met het Duitsch gouvernement, waar bij wij van onzen kant borg zouden staan dat we ons zouden ont-houdjen van zulke représaille-maatregelen, indien zij beloofden voortaan de hospitaal-schepen ongehinderd te laten." Dat getuigt zeker van goeden wil ; en ter versçhooning van de onderneming tegen Freiburg brengt dan de edele Graaf in, dat "hetgeen wij ge-daan hebben niet een daad van bestraffing of wraakneming was op den vijand ; het was een maatregel van voorbehouding en be-veiliging voor ons eigen volk in de toekomst. Het was er op aangelegd om den vijand af te schrikken en te verhinderen dat hij zijne euveldaden tegen de menschelijkheid zou herhalen." Wellicht is die beschouwing be-kwaam om in het 00g van sommigen het euveldadige van den aanslag weg te nemen. Wanneer nochtans de edele Graaf er aan toevoegt : " daarom mag men zeggen., dat deze handeling niet enkel praktisch doch ook ' zedelijk 1 gerechtvaardigd1 is," dan kunnen wij daarin zijne meening niet bij-treden, en bevinden dat zij in tegenspraak komt met zijne eigen vroegere bekentenis, dat hij " wat de zedelijke zijde van het vraagstuk aangaat, niets heeft af te dingen op de zienswijze van den aartsbisschop van Kantelburg." Immers het geldt hier een vergrijp tegen onschuldige non-combattanten; die zoo te dooden is een kwaad1, en de zedenwet laat niet toe het kwade te doen, zelfs met de bedoeling om daaruit het goede te doen voortspruiten. Indien het een werke-lijke 'afweer' van een onrechtvaardigen aanrander gold, dan zou de moraal op dit dooden niets af te wijzen hebben; men mag immers zijn leven of dat van anderen, zelfs met bloedvergieten, verdedigen; doch dan moet het werkelijk—actu—in gevaar zijn ge-bracht, en de afweer moet geschieden enkel tegen degenen die het op ons leven gemunt hebben. Dat was hier niet het geval ; het zijn niet de inwoners van Freiburg die op dit oogenblik de hospitaalschepen met hunne gekwetsten kelderden, en daarom mocht men dezer ondergang niet vergelden met den dood van onschuldige vrouwen en kinderen. Zoodoende blijven wij getrouw aan de be-ginselen, die wij reeds vroeger hebben toegepast op den Duitschpn inval in België. LÉON Maury. O Voor de Brankardiers ! Een woo-rdeke voor hen die wellicht te veel vergeten zijn ! Zij maken eon hoogst bel/ang-rijk bestanddeel uit van het leger. Ik ben zeker dat zij zich zelf de belangrijksten denken, en of zij missen daarin, zou ik niet kunnen zeggen. Ieder regimenlt in het leger denkt zich het onnuisbaarste, en het belang-rijkste. Iedeo: afdeeling ziet zichzëlf in het licht der ono'ntibeelriijkiheid. Zoo' de Leger-staf, zoo' de officierem, zoo de aalmoezeniers, zoo de pioitten, zoo de lanciers, zioo de grenadiers, zoo de génie, zoo de werkersploeg, zoo de klerken achter 't front. En waarlijk er wordt reeds genoeg gevochtetn in Europa, om ook nu, al is het maar met de pen, uit te vecbten wellk legerbestajnddeel het belangrijk-ste is. En een Legerstof die al die verschil-lende besltanddeeden tot een harmonisch wer-kend geheel moet omsaheppem, zonder ze te pletten of tle krenken in een machien, heeft voorwaan geen gemiakkelijke taak. Waar is de helderziende en kranige man die in dteze driftige en omvolmaakite werôld aan elks recht zijn plajats geven kan., zoo diat er geen reden meer wezen kan woor geklaag, gemor en ontevredenbeid? Hij kan dat, die de mensche-lijbe drifiten uitzuiveren kan en, regelen niaar het goede. De naam vain wie dat kan, iis geen menschennaam, en leeft niet meer op deze weteld, en als Hij er leefde, Hij wias een siteen des, aanstoots voor de meesten. Menscheni zij'n geen engelen, laat ons dat nooit vergeiten. En een menschenleger is geen enigelenilager. Wie weet er dat niet?_ Maar toch het dichtst bij de en gel en se h ar en, bij de engeilenbewaaardeirs komen de brankardiers, zoo niet altijd als.personein, toch door huimne beddenimg. Zij zijn enigelera van barmhartigheid. Als zwantkijkende menschen komen weeklagen over de slechtheid van de wereld spijts deze oorlogsramp, dan, zeg ik hun dat zij eenzijdig kijken en eiïkel' de schaduw zien en niet het licht. Iim dezen tijd van 'hoogste ellende, werkt niet de zoete, vreedzame engel van liefde, van liefdadigheid, van edelmoedigheid, van barmfaiartigheid? Geestelijke en licha-melijibe barmhartighieid, maar ze druipen al3 zegenitoigen uit de boorden van de kleederen van duizenden. Ein wat anders deed Ons Heer binst zijn aktief leven? En is een glas water aiam een der zdjnen gegeven niet aan Hem zelf gegeven? En wat zal Onis Heer zeggen op den laatisrten dag, wat anders als : Komt, gebenedijden, wiant ik had honger en gij hebt, mij gespijsd, ik had dorst en gij hebt mij gelaafd, enz. ! En dis. barmhartigheid niet het dagelijkseh werk van. den brankardier? En dat werir wordt in mefnsohenoogen dik-wijls verkleind en vergetesn omdat de merosch zoo ondankbaar is. Damkbaarheid is zulk een schoorve deiugd, dat zoo wednigen ze waarlijk bezittten>. Barmhartigheid is stil, eenvou-dig, en, ootmoedig. Zij maak.t geen lawijd en daarom wordt ze dikwijls Jiiet erkend door

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.
Cet article est une édition du titre De stem uit België appartenant à la catégorie Oorlogspers, parue à Londen du 1914 au 1916.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Ajouter à la collection

Emplacement

Sujets

Périodes