De stem uit België

2092 0
close

Pourquoi voulez-vous rapporter cet article?

Remarques

Envoyer
s.n. 1915, 29 Octobre. De stem uit België. Accès à 25 avril 2024, à https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/fr/pid/df6k06z51z/
Afficher le texte

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

I Registered at thc General Post Office as a Newspaper. Telephoon: Central 12 86. Wf 12 Bladz. De Stem uit Belgie L'Echo de Belgique Bureel: 55, Russell Square, W.C. Abonnement î Is. 6d, voor drie maanden. Subscription : is, 6d, for three months. 2de Jaargang.- -Nr. 6. Oplage 20,200. VRIJDAG, OCTOBER 29, 1915. Abonnement voor Holland : 1 fl. "1 J voor Frankrijk. 2 fr. JtllCC J.CK NIEUWE BRIEF VAN Z. EM. KARDINAAL MERCIER. Allerheiligen-Allerzielen. Twee dagen waarop duizenden en duizenden Belgen ter Heilige Tafel naderen om in vermeerdering van Gods liefde hunne afgestorvenen te herdenken. Voor duizenden afgestorvenen meer valt er dit jaar te bidden ! En zoovelen zullen er hier in Enge-land van de HH. Sakramenten verstoken blijven, omdat er geene katholieke kerk in hun streek is. O, dat ze des te inniger den geest mogen weten te vatten dezer Kerke- lijke gedenkdagen. * * * Op Allerheiligen herdenken we de talloozen die in de liefde Gods zijn overleden en nu genieten de volheid van het doel waarvoor ze eens werden geschapen en tôt hetwelk de Heer Jezus hen met zijn bloed en zijne goddelijke Genade heeft machtig ge-maakt : het bovennatuurlijke genieten Gods. De glorierijke Godheid geniet hen, en zij genieten God in onuitspre-kelijke liefde, genot dat noch oor noch 00g kan vatten noch zelfs engelenstera aan menschen vertolken kan. Wij kennen Gods oordeelen niet, maar wij hopen en zijn overtuigd dat velen dergenen die we hebben gekend, die onze duurbaren waren, nu met God zijn vereenigd, in de eeuwige rust die we voor hen hebben afgesmeekt. Hen herdenken we in vereering. Zij noodigen ons van uit den hemel uit naar de eeuwige bestemming op te zien, die de volheid van ons leven is. Eens, bij de genade Gods, hopen wij hen te vervoegen, en elk oogenblik dat de Voorzienigheid ons te leven geeft, elke levensomstandigheid waar-mede de Voorzienigheid ons zegent, moeten wij te dien Èinde en Uiterste, benuttigen. Herinnere het ons deze dag. * * * Zonder deugden is ons de Hemel onmogelijk. Wij zouden er niet op onze plaats zijn, noch de Goddelijke Tegenwoordigheid en Liefde verdra-gen kunnen. Ons zuiveren en heiligen hebben wij in het leven niet volmaken kunnen ; de wereld heeft om ons gespookt, het vleesch heeft ons gesart... Toch bleven wij ten slotte Gode getrouw. Waar zullen we Godes aanschijn bekwaam worden? Ter remedie onzer onvolmaaktheid is daar het vagevuur, geschapen bij de eeuwige Goddelijke Liefde en Recht-vaardigheid.En de oneindige goedheid Gods heeft gewild dat ook de gebeden en uitboetingen der levenden ten bate komen der zielen die in 't begrijpen Gods en het besef hunner schulden het louteringsvuur doorstaan. Miseremini... Uit meelij met hunne schuld en hun lijden, bidden we voor hen op dezen droeven Allerzielendag, leeren wij onze kinderen bidden voor onze ouders, opdat zij ten minste ook een-maal voor ons bidden. Bidden we rouwmoedig in het besef onzer eigene zwakheden ! Bloemen zullen er wellicht worden gelegd, gedichten gelezen en lofwoor-den gesproken op de graven onzer gevallenen. Heilig is hun aandenken en die eerste menschelijke betooging kan niet dan welgevallig zijn. Maar laat ons katholieken, die daar kennan het eeuwige leven, opzien ook ter eeuwigheid en bidden, ootmoedig, ter vergiffenis der schuld, ter heiliging hunner en onzer zielen, ter meerdere glorie Gods. * * * Wezen Allerheiligen en Allerzielen in aile Belgian Homes dagen van bij-zonder gebed. Gods zegen zal er om dauwen op ons en op ons volk. o Oorlogsmeditatie. De oorlog kan velden verwoesten, huizen sloopen en uitbranden, levens bij honderdduizenden ten grave of ter bloote verrotting doemen,—de menschheid kan op haar kop gaan staan,—eeuwig staan vast en onwrik-baar de princiepen der Waarheid, als de roerlooze sterren die schijnen over de nachtelijke gevechten. Zoo midden de lusten des vredes als bij de wreedheden des oorlogs noodigen die waarheden ons, naar hen op te staren. Want zij zijn de leid-sterren die ons voeren naar den Ver-losser en naar duurzamen kerstenen Vrede. Nooit of nooit is het woord aan het geweld alleen. Want de Schepper geeft geen vacantie aan zijn schepsel, ooit in het leven, om maar alleen meer te rekenen op zijn macht en zijn harts-tochten. . Volledig zijn plicht doen jegens het vaderland boudt in volledig zijn plicht doen als kind der goddelijke Waarheid.* * * De stem der Rede dient hooger te klinken dan de kanonnen. De Waarheid moet worden gediend en nagestreefd, opdat we ons oordeel en onze gevoelens steeds in hare baan mogen houden. Heeft de kanonnier slechts het punt te bombardeeren dat zijne overheid hem aanduidt, het verantwoordelijke gezag en al wat invloed heeft op de publieke meening moet uitzien naar kalmte, om in kalmte te luisteren naar de taal der Rede. De naastenliefde is een eeuwig gebod. De hartstochten kunnen in eerlijke maar onberedeneerde gevoelens tegen haar opbonzen, de wet der naastenliefde is zoo onwrikbaar voor het schepsel als die der goddelijke liefde. En wie haar in princiep ver-smaadt, is Gods vrede onwaardig. God is de jaloersche Rechter, Wien de gerechte wraak gemeten naar de schuld, is voorbehouden. Wij zijn zijne werktuigen die naar Zijn recht en wet te handelen hebben. * * * Datum van geboorte en datum van dood, dag van oorlog en dag van vrede, opkomst en ondergang, neer-laag of zege, 't is al in de handen der Voorzienigheid. 't Is van tweeden rang wat er voor-valt buiten onze plicht om. Van eersten rang is dat in de omstandigheden die ons voorvallen, wij onze plicht doen en God dienen. Door Wie en om Wie we zijn, gelijk het ons blijken zal, in zijn volheid, op den minuut van ons verscheiden. Dco servire regnare est. God dienen is zegepralen en geen wereldsche keizer die ons onttronen kan. * * * Daarin ligt ons geluk en onze blij-heid. Dat is de zielezegepraal over de omstandigheden die wij te verwerken kregen. Geve God onzen Vorst, en onze wapenen er ook de aardsche zegepraal bij. Wij smeeken er om, bereid om uit de liefdévoilé Hand der Goddelijke Voorzienigheid te ontvangen en tôt hemelsche glorie te verwerken ailes wat zij ons bieden zal. * * * De eeuwige waarheidsprinciepen houden in wat wij moeten weten en doen, willen wij onszelve stellen in de werkelijke werkelijkheid des Levens, en er ons naar richten. Daarbuiten is duisternis en doem-nis onnoozele manslag of schuldige moorderij, volkerenverblinding en— verslaving,—ook al dekke men een en ander met de hoogedelste,—des te hollere—woorden. Aile die princiepen staan schrijlings over de dobbele loopgrachtenrij,—zijn dezelfde voor vriend of vijand,—als de sterren die daar lonken over de slag-velden. P. ■ o Een nieuwe Poging. Een nieuwe poging om Zijne Heiligheid den Paus ter neer te halen is dezer dagen ge-pleegd. De Paus zou een brief gezonden hebben naar Koning Albert trachtende hem te winnen voor den Vrede, met de verzeke-ring dat België terug zal vrij komen. Eén ding weten we stellig, en dat is dat Zijne Heiligheid al doen zal wat haar moge-lijk is voor de vrijheid van België, omdat zulks de gerechtigheid is. Maar de kwestie van den brief is wat anders. De "Osservatore Romano " meldt dat het een louter uitvindsel is. Die logenstraffing belet niet dat de Haver-sche briefwisselaar van zeker Belgisch blad de gelegenheid voort uitwerkt tegen den Paus om de twee volgende redenen : r) "Cette fois1, cependant, l'on dépasse les bornes. En s'adressant directement au roi Albert, en le priant d'intervenir, le Vatican commet un acte regrettable vis-à-vis de toute la nation belge. Le roi Albert est un roi constitutionnel. Si haut que l'ait placé l'aventure héroïque de !a Belgique, il est et (restera un roi strictement constitutionnel, notre peuple ayant droit plus que jamais à son ' self-contrôle,' à son ' self-gouvernement.' " De tweede reden is minder dtiidelijk uitge-drukt doch vervat in het volgende : 2) "Ah! évidemment, le Kaiser serait heureux d'en être quitte à si bon compte, de n'avoir pas d'indemnité à payer et de conserver peut-être la Pologne ; de sortir en France victorieux de cette guerre et libre d'en préparer une autre. - Pour nous, on nous laisserait peut-être une vague indépendance... "Eh bien ! ces tentations, ce sont des tentations diaboliques, tout simplement. Elles heurtent violemment notre conscience belge. Elles nous torturent. Elles nous révoltent. Elles constituent un raffinement de cruauté à l'égard de notre malheureux pays." Twee punten staan er vast: 1) Die brief is valsch. 2) Dit nieuws en zijne benuttiging hebben hun doel. En dat doel is iets heelemaal anders dan het rechtmatige belang van het Belgische Vaderland: het is klaar en dui-delijk de uitmg eener internationale politiek. Ge ziet dat van hier : 's Pausen positie zou versterkt zijn, het Katholiek Belgiè behou-den, het Katholiek Polen hersteld, het Katholiek Oostenrijk gered van de ontbinding, vermeerdering van Katholieken invloed in Frankrijk... Gezegde internationale politiek kan zulke oplossing niet dulden en bijgevolg... Wie nu nog niet begrijpt is ziende blind. Maar of we nu zoo goedsmoedig moeten blijven voortzwijgen en stommeling de dupe van de historié zijn? Eenieder overwege en wake. En vooral dat iedereen zijn plicht doe, zoo in Le Havre, als in De Panne, als te Londen, als in den Haag. o Uit de Geschiedenis der Yzerstreek. Over de zeegolve die strekte tôt Dixmuide heeft er veel geschreven en gepennetwist ge-weest. Tôt hoeverre ze kwam is mqeihjk om zeggen, en de oude kaarten, welke er teeke-ningen van geven en komen niet overeen in de ligging. Maar dat die golve verre land-waarts inliep is zeker. Ze staat alzoo geprent op de kaarten van Mercator, Pourbus, in San-derus, in de Cronycke van Zeeland door Smalleganck, in den "nieu kaertebouck " van XVII Nederlands Provincie, Amsterdam, bij Fred. de Wit, mitsgaders in vele andere wer-ken over onze kuststreken. De Dixmuidsche golve kwam omtrent tegen de aboie van Evers-ham, die tijdens de Fransche Omwenteling van 1790 stond tusschen Elzendamme en Westvleteren, daar waar nu ncg de hofstede is, Eversham geheeten. Ten tijde der abdie lag er eene lange brugge over den Yser, welke de meuniken gebouwd hadden, om toegang te verleenen van hun klooster naar eene strate, die uitkwam aan hunnen koornmeulen (tegen-woordige Lindemolen), en verder liep naar Hoogstade-plaatse, waar de kerke door hun bediend wierd. 't Zij hier in 't voorbijgaair gezeid, dat deze kerke nu nog eenen zilveren kelk bezigt, een waar kunstwerk in den trant der " Herboortetijd " en uit Eversham abdie afkomstig. Voor Kleederen voor Heeren en Jongelingen naar aile keus en voor den = OORLOG, — opgemaakt of op bsstelling wende men zich tôt de groote : : en vermaarde magazijnen : : THE DON, 27/30, Holborn Viaduct, E.C. Tr

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.
Cet article est une édition du titre De stem uit België appartenant à la catégorie Oorlogspers, parue à Londen du 1914 au 1916.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Ajouter à la collection

Emplacement

Sujets

Périodes