Het Nederlandsch tooneel: kunst en letteren

1342 0
28 mars 1914
close

Pourquoi voulez-vous rapporter cet article?

Remarques

Envoyer
s.n. 1914, 28 Mars. Het Nederlandsch tooneel: kunst en letteren. Accès à 28 mars 2024, à https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/fr/pid/ht2g738597/
Afficher le texte

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Het NEDERLANDSCH TOONEEL 20s,t laargang flr. 28 10 Gentlemen l>et nnmmer van i bladzijden * Abonnement : ïr. S.- 28 lïïaart 1914 Uitgever Cl. THIBAUT, Meirplaats 18, ANTWERPEN. — Hoofdopsteller : Aug. MONET. "TffyQ.TTTPi " 3DIE BBUKBLABB - PR.OEFT HLEIsTS - — "Parsifal " in de Vlaamsche Opéra \ «Parsifal » van Ernest van Dyck en «Amfortas» van Cari Butter h'oto K. Van Boghout. De heer Laurent SWOLFS De eerste Vlaamsche « Parsifal ». w-r- •-v-TiiiMi'i iM i in'fi'M r-miMaanMBMaM-nBMflaMa i 1 T . • 1 ( gezongen pariij heel wat méér terecht. Wat bij on zen Vlaam- i schen teior, met zijn vol en i warm geluidenzijn zookuns- I tige methode, werkelijk he-melsch zoete za:ig is in het laatste bedrijf, is bij Van j Dyck nog slechts lyrische de- , klamatie. En dan mag Svvolfs, na Van Dyck, ook nog zeer < goed gezién worden in Par- | sifal. i Den «Amfortas» van den j heer Daman stellen wij boven ; dien van den heer Butter, al j ii het zeker dat deze laatste, , met zijn veel grootere stem, de partij gemakkelijker baaF kan. Maar de Graalkoning van den heer Butter is, in heel zijn manier van doen, niet zoo zacht-lijdend, niet zoo mystiek gelaten als die van den heer Daman. De heer Butter heeft vooral de kracht van zijn stem willen doengel-den, en dat is niet altijd gelukkig geweest,wantdaarbij is veel van den schoonen zang verloren gegaan. Hij zone: in het Duitsch, zooals hij de roi voor Covent Garden geleerd had. Het succès voor beiden was overgroot. Zooals altijd bereikte de bijval zijn hoog tepunt aan 't slot van den tweeden akt, waar de groote sympathie en bewondering van het publiek steeds blijk-baar naar de magnifieke «Kundry» van Mejuffer Meiss-ner gaan. j _ i. i ± ui: _i. „ i„ u^4. De vierde van Parsifal, Dinsdag, werd gegeven met den heer Van Dyck in de titelrol en met den heer Butter als «Amfortas ». Onnoodig te zeggen, dat het weer een glansrijke «gala» was. Het was een herhaling van de onvergetelijke «première». Wat we noemen onze «hooge wereld» komt druk op voor Parsifal. En dat er, in deze belangstelling niet zooveel snobism is als we vvel gevreesd hebben, bewijzen twee in 't oog springende feiten : Ten eerste dat er letterlijk niemand weggaat vôôr de laatste noot gespeeld is, en ten tweede dat er een massa menschen op de duurste pluatsen zijn, die méér dan ééns terugkomen. Voor de hoogere rangen is een kolossale toeloop. Kon Parsifal aan de gewone prijzen gegeven worden, dan ging het zeker 25 maal. Aan een vergelijking tusschen de twee Parsifals en de twee Amfortas' kunnen we niet ontsnappen. Als spel en diktie geeft Van Dyck wel de peifektie, al leent zijn figuur zich ook volstrekt niet meer tôt de roi, vooral in de twee eerste bedrijven niet. Hij is letterlijk met de partituur vergroeid. Er is geen bedoeling, zôô klein ook in het orkest, of Van Dyck duidt haar aan met een weer-galooze welsprekendheid in blikken en ge-baren. Zijn spel met de bloemenmeisjes is iets éénigs. En dan zingt hij, zelfs demeest lyrische deelen met een gemakkelijkheid, die men bij hem zeker niet meer zou ver-wachten. Maar bij Swolfs komt er van de net IS zeKel f Udi net puunt iv, txio "ci zoo uitt undig den heer Van Dyck toejuichte na het eerste en het laatste bedrijf, ook zijn toi van hulde aan den leider van deze onvergetelijke feestspelen heeft willen be-talen.De opvoering had, reeds na de algemeene repetitie, niet veel meer bij te winnen ; maar het weinige dat er nog aan geschaafd moest worden, is ook gedaan. Zooals Parsifal thans 1 te Antwerpen wordt vertoond, zal het alleen 1 maar in de grootste schouwburgen van Duitschland te zien zijn. Het staat vast dat , we Brussel verre overtroffén hebben. Alleen in het mannenkoor Neemt van het brood... in het eerste bedrijf wordt af en toe nog gebroddeld. Dat is nog niet beter gedaan geworden dan den eersten avond. Het kwaad ligt hem hiéraan, dat niet al de mannen met dezelfde kracht zingen. Er zijn er onder, die wagenwijd hun keel open-zetten, en dat zijn dat juist die welke de , leelijkste stemmen hebben. Dit koor — ( niet het nobelste in Parsifal tusschen streep- , jes gezegd — moet breed,plechtig, mannelijk, maar daarom niet uit voile keel gezongen worden. Iets wat er ook niet op verbeterd is, is de maneuver met het panoramadoek in het eerste bedrijf. Zaterdag en Dinsdag is dat veel te snel gegaan, zoodat de tempel veel te vroeg openkwam. Deze dient eerst te verschijnen, wanneer op het tooneel de bazuinen schallen. In het laatste bedrijf komt dat veel beter uit. < Voor het overige blijft let met de tooneelverande "ingen en de belichting met ;en voorbeeldige nauwgezet îeid gaan. De heer Derickx ■;an er niet genoeg om >eprezen worden. En het 3rkest blijft een voorbeeld /an volgzaamheid en klank-ijkdom. Het is maar één nensch met één ziel in de landen van Schrey. Aan den heer Collignon jlijven we een (, Gurne-nanz » houden dien men Dns overal benijden kan. Hij zingt de enorme roi ;teeds met denzelfden hoo-*en adel en speelt haar met îen zachtheid en een goed-îeid, vol van de schoonste lutoriteit. En merkwaardia; n den hoogsten graad blijft )ok de heer Steurbaut als « Klingsor ». August MONET ▼ Mej. Lisbeth MEISSNER De eerste Vlaamsche « Kundry > VOOR HET KOOR Met bijaonderen nadruk bevelen wij den feestavond van het koorpersoneel der Vlaamsche Opéra aan, die gegeven wordt Zaterdag 4 April en die bestaan zal uit Hoffmann 's Vertellirgen, met. voor de ierste maal, den heer Louis MORISSON als «Hoffmann-'. Aan deze vertooning hebben al de irtisten gansch belangloos hun medewer-kinverleend.Het koorpersoneel van ons Lyrisch Tooneel, dat onder aile omstandigheden, ?en weergaloose toewijding aan den dag }egt, en tôt ver buiten onze stad beroemd is om zijn verbazende werkkracht en zijn vonderlijken kunstsin, verdient dat het 'janwege ons publiek het meest glansrijk huldebetoon ontvange. En wij zijn er dan 10k zeker van. dat de zaal driemaal te klein zal wezen. Zaterdag In de Vlaamsche Opéra Het Tooneeljaar 1913-1914 Als, op Zondag, 5 April met de mid-iagvertooning van Parsifal, het seizoen zal MWMirnmM1»lWBni MIHIIII l 1 -I. ■ n^iwir— gesloten worden, dan zullen er juist 99 ver-tooningen gegeven zijn. Opgevoerd werden : (De datum achter elken naam is die van de eerste vertooning dezen Winter) : De Vliegende Hollander (4 Oktober) 6 maal Heibieke(5 Oktober) 5 Quinien Massijs (5 Oktober) 3 « Hoffmann s Vertellingen (11 Oktobc-) 9 • De Heilige (12 Oktober) 2 « De Bedelstudent (12 Oktober) 9 « Het Minebrugje (19 Oktober) 6 Martha (23 Oktober) 6 Thannhauser (25 Oktober) 3 « De Vrijschulter (3o Oktober) 9 Onegin (8 November) 4 « Shylock (22 November) 5 " Graaf Chabert (29 November) 8 « De Lustige Boer (2 December) 6 « De Tooverfluit (6 December) 3 « Veterken en Meterken (7 December) 5 De Juweelen der M adonna (i3 December) 10 « De Barbier van Sevilla (20 December) 2 « De Walkûre (5 Januari) 5 « Oberon.(17 Januari) 3 « Christl (18 Januarij 3 « GROOTE MA G A ZIj]\ EN VAN NIEL WIGHEDEN J| | | g g| g g| I I f M i 1g 1 MEIRPLAATS, 33 ANTWERPEN, A I fliUWiU Ui Tentoonstelling in onze Kleedersalon Ib verdiep. Laatste PÉHI ® ® ® ® ™ ~ H ra scheppingen in Moden, Kleederen, Mantels, Kostumen, Zijden, enz.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.
Cet article est une édition du titre Het Nederlandsch tooneel: kunst en letteren appartenant à la catégorie Culturele bladen, parue à Antwerpen du 1895 au 1914.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Ajouter à la collection

Emplacement

Périodes