Het Vlaamsch heelal: katholiek - zondagsblad

754 0
close

Pourquoi voulez-vous rapporter cet article?

Remarques

Envoyer
s.n. 1916, 11 Mars. Het Vlaamsch heelal: katholiek - zondagsblad. Accès à 19 avril 2024, à https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/fr/pid/348gf0ns09/
Afficher le texte

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

11 Maart 1916 Nr 11 39e Jaargang HET VLAAMSCH HEELAL Vrii pn flnafhankp.liik kathnliak vniUssnn?!nri wp.fikhlad vnor Vlaamsche en Alnemeene Belannen HVDCHRIJVHVGDPRIJ8 Voor een jaar fr. 5.— Voor 6 maanden » 2.75 Voor 3 maanden » 1-50 "Voor Nederlarid » 5.50 Yoor 't Groot Hertogdom Luxemburg. . » 5.50 Voor andere landen » 7.00 Dit blad versehijnt den Zaturdag morgend.— M en teekent in bij dtn Uitgever en in aile postbureelen, alsooh bij de briefdragers. Hoofdopsteller : JOHAN LEEMANS Deo Juvante Vincam ! Aile artihelen en mededeelingen moeten v66r Dnnderdag avond ten bureele besteld zijn, uitgenomen de aankondigingen, die worden ingewacht tôt Vrijdag avond. Afzonderlijke nummers Tan dit blad zijn te bekomen ten onzen bureele, Carnotplaats 65. — 1 O cenuemen het nummer. AANUONDIGINGG1V Den regel fr. 0.Î0 Kleine aankondiging » 0.50 Begrafemsbericht » 5.00 Groote aankondigingen bij overeenkomit. Voor aankondigingen buiten de provincie, wende men tich tôt de Agencle HA.VAS, Martelarenplaats 8, Brassel, en Beur«-plaats 8, te Parijs. Voor aile andere aankondiiringen ten bureele CnrnotplnaU (Laar) 6S, Boi'Kerhiiut-Antwerpen Toestanden en Gedachten Beleven wij thans toestanden die niemand over eenige jaren heett kunnen voorzien, althans niet in werkelijkheid, van den anderen kant zijn ook vele onzer gedachten gewijzigd over de toe-passing van deze of gene leerstelsels. Wij voeren thans uit in de praktijk en wij leven werkelijk na, een aantai zaken die vroeger slechts dichterlijke bespiegelingen waren. .. ★ .. "Wij hebben vroeger reeds gehandeld over het Eenvoudig Leven van den Brusselschen ad vokaat Picard, senateur en miljonair, die in en door de eenvou-digheid de oplossing vond van veie mistoestanden in de Samenleving. Dit gedacht was geene nieuwigheid, het was zoo oud als 't Evangelie en als de H. Schrift, maar 't was voldoende dat Picard dit gedacht ietwat inkieedde op zijne manier, om er, in de oogen van velen, eene nieuwigheid van te maken. „ * „ ^ "T" Dit gebeurt in veel andere zaken eveneens. Naar het G-odswoord wordt weinig of niet geluisterd, maar naar dit van eenen schoonspreker des te meer ; velen gelooven niet aan mirake-len, maar zij gelooven aan de « kwade hand », aan waarzegsters en meer andere bijgeloovigheden, die maar een slechten of geringen dunk geven van hun menschelijk brein. * * Het eenvoudig leven is nauw verbon-den met de behoeften van den mensch. Onder dit opzicht ook zijn veler gedachten veranderd en tôt een beler besef van de bestaande toestanden gekomen. Er wierd immers onderscheid gemaakt tusschen de behoeften van rijken en min rijken, van burgers en werklieden, zoodanig dat die behoeften gemeten wierden naar het loon, waarop velen meenden recht te hebben. Een gewoon loon was voldoende voor de arbeiders ; vier en vijfmaal zooveel was nog te weinig voor lieden, die meenden dat zij volgens hunnen stand moesten leven en uitgeven. * # Nopens dit punt zullen nu veler gedachten ook wel veranderd zijn. Men komt nu tôt de overtuiging dat de behoeften van eenieder, bijzonder in zake van levensmiddelen, de gelijkheid nabij komen. De toestanden zijn thans zelfs zoo, dat de mindere volksklas in zijn bestaan weinig of geene verande-ring vindt ; integendeel, velen hebben meer inkomen dan vroeger, en in zake van volksvoeding, wordt ook eerst voor ben gezorgd, hetgeen slechts billijk is. * * * Zij die over voldoende geldmiddelen beschikken om te leven zoogezegd volgens hunnen stand, vinden niet altijd de gelegenheid daartoe. Ondanks hun geld, kunnen zij niet ten gepasten tijde de noodige eetwaren aantreffen, en zijn zij in de gelegenheid die te koopen, dan hebben zij maar al te dikwijls af te rekenen met den woeker, die, ondanks wettelijke bepalingen van maximum- prijzen, toch immer « voortwoekert ». * * * Dit legt bij velen het eenvoudig leven op en zij bevinden er zich niet slecht bij. Zij ondervinden dat het eenvoudig leven, zelfs in zake van levensmiddelen, zijn goeden kant heeft, want zij leeren en ondervinden dat de mensch vele bijzaken kan missen, zonder te kort te doen aan zijne kracht, zijne gemoeds- gesteltenis en zijne gezondheid. * * * Die gemoedsgesteltenis is zelfs een verkwikkend verschijnsel. In plaats van j te grollen en te preutelen, nemen j velen hun lot inschikkelijk op, zoodat zij meermaals moeten lachen met hunne eigene ellende of miserie. Eetwaren die zij vroeger misprezen en beneden hunnen stand achten, vinden zij thans echt smakelijk, blijde genoeg indien zij deze in voldoende hoeveelheid kunnen bekomen. 't Is eene leerschool voor het eenvoudig leven, die geene afbreuk doet aan een krachtig en mensch waar-dier bestaan. * * * Toestanden en gedachten komen goed overeen, om uit aile gelegenheden moed en sterkte te putten, zoowel lichamelijk als geestelijk. Er zijn nu meer gezonde lichamen en gezonde geesten dan vroeger, zoodat de spreuk bewaarheid wordt, dat een gezonde geest in een gezond lichaam schuilt. En een gezonde geest is met alleen verstandig en tôt gelatenheid geneigd, maar hij is ook blijmoedig en opgeruimd, vermits er met te kniezen en te treuren toch niets te winnen is. » * * G^lukkige menschen die zulks goed begrijpen en hunne gedachten volgens de toestanden regelen. Zij toonen de noodige wilskracht te bezitten, om boven geld en goed de eenvoudigheid aan te prijzen en te eeren. En zijn zij allen geene wijsgeeren gelijk Picard, althans niet in woord en geleerdheid, zij zijn het denkelijk meer door gezond verstand en inschikkelijkheid, die hen aile moeielijkheden doet overwinnen. Het eenvoudig leven is thans de rijkste bron voor zielsgrootheid, wilskracht en menschelijke waardigheid. J. L. DE TOESTAND HIER EN ELDEBS NEDERLAND. — Bij het voorstellen van nieuwe belastingen, zijn ook de mogelyke besparingen ter sprake gekomen. Eenige Jeden deden in 't bijzonder opmerken dat het leger niet voltallig op oorlogsvoet dieride behouden te blijven in werkelijken dienst. De onderhoud ▼an 't leger kost dagelijks vijf honderd duizend gulden, 't zij ruim 1 miljoen vijf-en vijftig duizend frank, waarbij moet gerekend worden de schade in handel en nijverheid, want vele soldaten, gezinshoofden en anderen, zullen hunne broodwinning en hun bedrijf geheel zien verloren gaan. Over het onderbreken der studiën in middelbaar en hooger onderwijs, wierd ook bitter geklaagd. Vele jongelingen zullen hunne studiën niet meer kunnen voort-zetten en hunne toekomst getieel gebroken zien. j M. de Meester Minisier van GeLlwezen tijiJens het Ministerie Heemskerk, heette eenige nieuwe voorgestelde belastmgen onzin nig, terwijl bij er andere goedkeurde. Uit geheel deze tegenstribbeling valt te besiuiten, dat het stemmen der nieuwe belastingen nog al last zal lijden. — De watersnood was deze laatste dagen trapsgewijze aan 't verdwijnen. Het uiipompen der polders vordert snel. Het ware te wen-schen dat er du eenigen tijd droog weder kon zijn. FRANKRIJK. — Terwijl Clemenceau met zijne vinnige bekriibbelingen tegen het leger-besiuur voorigaat, zijn er hier en daar ook ; nog maires of burgemeesters die den Godsvrede i niet aannemen en voort gaan met hunne plage- \ rijen tegen pastoora en kerkeD. AMus heeft het Hooger gerecbtshof een dezer dagen nog uitspraak moeten doen over eene klacht van den pastoor van Cussany (Aube) tegen M. Dompnier, burgemeester der gemeente, die, in j strijd met d* wei, de kerkklokken had doen luiden voor eene burgerlijke begrafenis. Het ' heeft gevonnisd dat de daad van den burgemeester geene bestuurlijke akte is en zijne plagerij dus valt onder de toepassing van het boetstraâelijk gerecht. Om die reden is hij naar eene andere rechtbank verzonden. —o— SPANJE. — Te Vahncia zijn onlusten uitge-broken tengevolge van de hooge prijzen voor levensmiddelen. Ouk te Murcia De papiernood is er eveneens groot en vele dagbladen kunnen niet meer verschijnen. Spanje had tôt heden niet veel te lijden van den oorlog, en 't zou wel kunnen zijn dat de onlusten eene heel andere oorzaak hebben. Politieke berekeningen zijn er denkelijk niet vreemd aan. Spai je aoet ook meê in 't leenen. Het schrijft eene nieuwe leening uit voor 100 miljoen pesetas, aan 3 °/o, in schatkisiwissels, welke aile drie maanden verlengd kunnen worden. AMERIKA. — De kiesstrijd voor het voor-zitterschap der Republiek wordt voortdurend gesteund op de oorlogs-aangelegenheden in Europa. De veiligiieid der Amerikanen op zee, blijft het hoofdvoorwerp der bespreking, met betrekking tôt den duikbootenoorlog. —o — DUITSCHLAND. — Even als in België, zijn er in Duitschland lieden die, ondanks de vastge-stelde prijzen door de overheid, hunne klanten overvragen en aldu3 een onvaderlandsch werk verrichten. Het Rood Kruis haalt Let vol-gende feit aan, dat ook toepasselijk is op de boeren en handelaars in eetwareD in België, onder den titel : Wat is oorlogswoeker ? « In een vonnis van de stratkamer te Mun-cben-Gladbach omtrent de overireding van de hoogste prijzen, staan volgende gezonde, krachtige zinnen, die ook in België gehoord en gelezen mogen worden : « De O'irlogs-woeker is een gemeene. van lagen geestes-toestcmd getuigende misdaad van bijzonder ergen aard. Wie er zich sctiuldig aan maakt, begaat verraad tegenover zijn eigen volk en vaderland. Door ongeoorloofde opjaging van de voorwerpen die tôt het leveusonderhoud noo-dig zijn. wordt de licha'uelijke en vooral ook de get-stelijke kractit van het volk verzwakt. De eetwarenwoeker ondermijnt de groridslaeen van den Staat, hij kan de binnenlandsciie orde aan 't wankelen brengen. De eetwarenwoeker brengt de gezondheid van de opgroeiende jeugd in gevaar, waarop de toekomst rust. Wie zich schuldig maakt aan levensmiddelen-woeker is een soort landverrader, die als binnenlandsche vijand uit lage zuctit naar gewin zijn volk in den rug valt De beklaagde heeft maar eenmaal aardappelen tegen over-dreven hoogen prijs verkoctit. Docli uù zulke afzonderlijke gevallen is de gansche eetwarenwoeker saamgesteld. En het welzijn van Volk en Staat eischt dringend daar met de scherpste strafïen tegen op te treden. » Uit de Gazettenwereld L'Homme Enchaîné, het blad van M. Clemenceau, is voor actit dagen opgeschorst. Het is dus niet waar dat hij mag schrijven wat hij wil. * * ♦ Uit aile landen korat hetzelfde nieuws betrekkelijk het moeielijk bestaan der dagbladen, bij gebrek aan het noo lige papier. Maar gelijk wij reeds vroeger scbreven. hebben de dagbladen bovendien veel minder inkomsten bij gebrek aan aankondigingen en reklamen. Het reklaam maken bij middel van plak-kaarten en aankondigingen bestond reeos in overoude tjj.jen. Het gebeurde toen wel op eene andere wijze, maar toch even spitsvondig en waarscbijnlijk ook even winstgevend. Wij geven verder een geschiedkundig artikel dien-aangaande, onder titel lets ovei Plakkaarten en Aankondigingen, gaande van de oudheid tôt op onzen ujj. Hildebrand DOOR HET LEVEN Losse Opstellen over Opvoeding en Onderwijs in den breedsten zin X Tetjuizeri yoop Scbool-gjaaticle I<inclet»efi D® straat breekt niet zelden af, wat de school opgebouwd heeft. Haar werk is dus ook eenigszins « albrekende opvoedkunde », maar deze wordt zoowat in aile landen bekampt, hoewel in onvoldoende maat, door hen die weten wat al kwaad de straatopvoeding teweeg brengen kan. Het is in de Noorderlanden, en wel namelijk in Zweden, dat men zich eerst beijverd heeft om die arme schoolgaande kinderen na de klasuren een verblijt, een tehuis te verschaffim, tôt de ouders van hun dagelijksch werk terug-gekeerd zijn Dit gedacht werd eerst opgevat door Mevr. anna Retzius, dochter van den grooten Zweedsctien pnilantroop Hierta. Reeds in 1P87 begon zij in de voornaamste steden van 't land tehuizen te siichten om er de arme schoolkinderen te ontvangen, en ten huidigen dage telt men er in Zweden meer dan zeventig, die elk 60 tôt 200 kinderen aan de straat r onttrekken. Het voorbeeld van Mevr. Retzius | vond weldra navolgers in Noorwegen, Finland en Denemarken, en jaarlijks vergaderden de afaevaardigden dezer landen in een Congres. Te Londen komt de eer, een tehuis gegeven te hebben aan hen, die anders de straat zouden bevolken, toe aan Mrs Ward, de gekende romanschrijfster, die daarmede in 1897 aanving. Na de Noorderlanden en Engeland kwam Holland aan de beurt dank aan de toewijding van Preule Elisabeth Boddaert, van Amsterdam. Over het werk van Preule Boddaert sctireef de Provinciale Overijsselsche en Zwolsche Courant, in zijn nr van 22 Novem-ber 1913 : « Den 11 Maart 1903 rictitte Freule Boddaert het eerste Tehuis voor schoolgaande kinderen op. Veertien maanden had zij zelf ailes in handen, tôt in Mei 1904 de vereeniging gevormd werd, onder den naam van Tehuizen voor schoolgaande Kinderen. Bij de oprichting heeft Freule Boddaert hare oorspronkelijke gedachte, een Tenuis op te richten voor ten kwade neigende en slecht-geaarde kinderen, geheel gevolgd. Zij had het plan opgevat de kinderen, die overal verstooten worden, die op school het onderwijs storen, die op straat zich tôt benden vormen en de buurt onveilig maken, die de schrik rijn van ouders eu buren, een zôô doôrdrij vende behandeling te doen ondergaan, dat ze tôt bruikbare leden in de Maatsctiappij zouden opgroeien. Haar zinspreuk was : « Overwin het kwade door het goede ! » Daar dit een nieuwe weg was om de mis-dadigheid tegen te gaan en te keeren, heeft zij in het begin, zonder eenige hulp, zonder eemg geloof der builenstanders, net werk verricnt, dat zij zich tôt taak had gesteld. Op de volgende wijze is zij tôt haar denkbeeld gekomen : Reeds zeer vroeg verloor Freule Boddaert hare ouders en bekwaamde zich toen in L'iusanne als verpleegster, wàar zy haar diploma ontving. Daarna was zij werkzaam in de Royal Infirmerie, in Edinburgh, waar zij met Luis.ia.ng aangelegde meuscnen door de ziekenzorg in aanraking kwam. Ook verleende zij zedelijke hulp hier en daar in tôt ondergang ilreigende gezinnen. Veel en lang sprak zij met die ongelukkige wezens, en haar trof vooral de door bij allen geuue woorden, dat zij niet hadden willen slecht zijn, maar niet konden laten. Toen begreep Freule Boddaert, dat alleen door een stand vastigen wil en een vast karakter, de door erfelijkheid, verwaarloozing, enz., verkregen slechte boedanigheden, konden worden bedwongen en overwonneD. Zij begreep ook, dat er bij het kind begonnen moest worden. het jonge kind, welks natuur nog geheel kan worden vervormd, dat nog ontvankelijk is en welks slechte hoedanigheden nog in groei zijn. Zoo trok zy zich het lot aan van de misdeelden onder de kinderen.de slecnt-geaarden, de slecht-beï ivloeitden, de kinderen van œisJadigers en alcoholisten, die, met aile macht, als naar het kwade worden gedreven. Vier-en-twintig van deze kinderen, allen min of meer slecht geaard, bracut zij onder in haar eerste Tehuis. In October 1906 werd het tweede Tehuis iugericht, en onlangs is het derde opgericht. Sedert 17 November 1911, dragen ne Tehuizen den naam van Boddaert-Tehuizen, naar de oprichtster. De Boddaert-Tehuizen zijn een nieuwa weg, om de misdadigheid te voorkomen en te keeren. Zij nemen het kind niet weg van de ouders of uit de wereld, ze laten net in de gewone Samenleving en verbreken den band tusschen ouders en kinderen niet. Jaar-in, jaar-uit wordt het kind in het Tehuis voor het goede beïnvloed. De doordrij vende werking der Tehuizen gaat door, ook als de kinderen scbijn- Ibaar losgelaten worden. Door de kinderen werkt de invloed der Tehuizen op de ouders. De kinderen staan tôt hun 21® jaar onder toezicht der vereeniging. Dit overzicht is welsprekend genoeg om er nog verder hoeven op voort te gaan. Laat me nog even vermelden dat in Duitschland en in Frankrijk ook pogingen in dien zin aangewend zijn, doch zonder beteekenende uitslagen tôt heden toe. België blijft onder dit opzicht verre ten achter ! Yours Vervolgt lets over Plakkaarten en Aankondigingen De plakkaarten zijn van zeer ouden oor-sprong ; te Athene gebruikte men ze tôt bekend-making der wetten en men schreef ze op rollen die rond een spil gedraaid wierden. Te Rome dienden ze tôt meer verschillende doeleinden ; zij maakten aan de burgers wetten en besiuiten bekend ; ook vermeldde men er de boeken op, die te koop wierden gesteld en de • verkoopingen die plaats zouden hebben.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.
Cet article est une édition du titre Het Vlaamsch heelal: katholiek - zondagsblad appartenant à la catégorie Katholieke pers, parue à Borgerhout du 1878 au 1930.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Ajouter à la collection

Emplacement

Périodes