Onthoudersblad van West-Vlaanderen: tolk van den west-vlaamschen onthoudersbond

1259 0
01 avril 1914
close

Pourquoi voulez-vous rapporter cet article?

Remarques

Envoyer
s.n. 1914, 01 Avril. Onthoudersblad van West-Vlaanderen: tolk van den west-vlaamschen onthoudersbond. Accès à 29 mars 2024, à https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/fr/pid/js9h41kb9p/
Afficher le texte

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

van West-Vlaanderen TOLK VAN DEN WEST-VLAAMSCHEN ONTHOUDERSBOND verschijnt îiiaasidelijks rond den vijftiesidcxi. 31e jaar. - Nr î>. April 1914. Ailes wat opstel en beheer van 't blad betreft, sturen naar den West-Vlaamschen Onthoudersbond, Secretariaat der maatschappelijke werken, Oudenburgstraat, 19, te Brugge. ABONNEMENTSPRIJS : 1.00 frank per jaar (Vrachtvrij) Goedkooper voor de Genootschappen. Brugsche Onthoudersbond. Vergadering van 5 M a a rl 1914. EEN MERKWAÂRDIGE V00R0RACHT door den « Eerw. Heer ACH. LOGGHE. Verslag der vergadering kunnen wij, bij plaa'sgebrek, niet geven ; maar de voordracht. om zijn merkwaardigen inhoud, drukken wij hier op zijn geheel over. Wij moeten echter,' om der waarheid wille, er bij voegen dat verscheidene geachte toe» hoorders, zooals de. voorzitter adv. De Groeve, de Heer Seoator Baron Ruzette, de meening van den spreker niet konden bijtreden, waar het gold de roi der rechtstreeksche drankbe-strijders. ^ Hoe de drankplaag bestreden? Gij zijt wellicht aanwezig geweest in de voordracht van Dr Frans Van Cauwelaert en gij zult u de beeldspraak herinneren waar-door hij ons de gevolgen deed schatten van het Alcoholisme : een sterke burcht die onder- i mijnd wierd en wel zoodanig tôt zij ten slotte gansch instortte. < Zoo is de drankplaag inderdaad en elk kan die ondermijning beschouwsn van op zijn standpunt. Bij eenen geneesheer is zij bijzonderlijk de oorzaak van ziekte, dood, en krankzinnigheid ; bij den priester gaat zij nooit te zamen met kuischheid, eendracht en plichtbesef; bij den socialen leider onder-mijnt zij het maatschappelijk leven. Doch allen zijn het eens om te bestatigen dat het alcoholisme of de drankplaag ailes ondermijnt bij den mensch wat goed is. Wat verstaan wij door de drankplaag? Niet alleen is zij, het misbruik van alcohol en bier, of zelfs het veelvuldig drinken ervan, maar ook het herberg zitten zelf en 't plezier dat men er zoekt, de gewoonte van te drinken bij aile omstandigheden. Zoo opgevat is het waarlijk eene algemeene plaag die de gansche maatschappij ondermijnt. Hoe ondermijnt de drankplaag nu het econo-misch en sociaal leven ? Het nutteloos verteer doet vrouw en kin-deren te kort ; tijd- en hertbederving verwij-deren aile huiselijke vreugd. En wanneer het een werkman geldt dan kan soms door zijn gedrag gansch de werkmansstand er onder lijden. Bij den drinker worden de beroeps- belangen niet ingezien noch de noodzakelijk-heid van werken van vooruitzicht ; bij hem is hoogere ontwikkeling en standsorganisatie onmogelijk, en in gansch zijn leven is er dus gémis aan eigenweerde. Hoe nu die plaag bestreden ? 1) Als eersle middel ;mag wel aangewezen worden het gebcd en de versterving. Want voor zulk eene plaag als de drankplaag moet men beroep doen op Godes hulp en zich zelven verstervingen opleggen opdat de strijd gelukke. 2) Een tweede middel dat tôt nu toe te eenzijdig en te alleen gebruikt wierd, zijn de redcvoeringe7i, de sctinften, de gazetten en aile andere soortgelijke propagandamiddelen waarbij bijna alleen dit betracht wordt : de menschen te overtuigen dat zij niet mogen drinken. Dat is niet deugdelijk tegenover de drank-plaag.Die drankplaag immers zit vergroeid met de zeden van ons volk die verbonden zijn met honderde feiten en omstandigheden lijk de boom met zijne wortels aan den grond vast houdt; zij maakt deel uit van het leven, is iets dat bij den mensch zoo inzit dat gij hem maar met tegenovergestelde gewoonten en daden ervan kunt verlossen. —- Bij zulk eene gewoonte zult gij varen zooals Joannes de Dooper die prak in de woestijn. Met redeneeren is het bijna onmogelijk iets te veranderen. De menschenmassa is hier een kind. Zegt j maar aan een kind : ge moogt met de stoelen i niet rondloopen omdat stoelen dienen om te zitten, die redeneering zal tôt niets helpen. — Willen wij dus iets veranderen dan moeten wij tegen gewoonten, gewoonten stellen, tegen feiten, andere feiten, tegen toestanden, nieuwe toestanden verwekken. En dat wordt bekrachtigd door de onder-vinding. Neemt bij voorbeeld den karnaval. Predikt daartegen zooveel ge wilt, schrijft artikels, hangt plakkaten uit. 't Is al nutteloos; er zal voort gemaskerd worden. Maar vindt | iets om in de plaats te stellen ; neemt maat- j regelen om het maskeren bijna onmogelijk te maken, schaft het af, waar gij kunt. Alzoo komt men tôt eenen uitslag, anders niet. — Neemt het sport, de mode! Hoe komt dit in de gebruiken? Met redeneeren? Op verre na niet, maar met de zaken om zoo te zeggen tusschen 't volk te smijten, en dat pakt! Dat wilt daarom niet zeggen dat redeneeren tôt niets helpt. Want daardoor kan men valsche gedachten door juiste begrippen vervangen ; men kan eene zekere suggestie doen ontstaan waardoor stilaan allen in den zelfden zin denken en vooral onderricht men de strijders, sterkt men hunne overtuiging waardoor ze te beter zullen mededoen in die werking die gelukken zal. * * * Ik stelde dus als beginsei : tegen feiten, gewoonten en toestanden stellen wij andere feiten, gewoonten en toèstanden. Zoeken wij bijgevolg wat wij langs dien weg kunnen doen. Als ie middel wordt opgegeven ernstige sociale werking. De drankplaag maakt dat de werklieden-stand niet medegaat met de maatschappelijke werken. Trachten wij dus de menschen langs dien kant mede te trekken om de andere strooming te doen o'phouden. Men zal opwerpen dat het juist de drankplaag is die de stronkelsteen is en dat men dus zou moeten beginnen met de drankplaag weg te nemen of eerst te bestrijden. Dit is eene misselijke opvatting van de drankplaag zelf. Immers het geldt hier niet eenige beperkte, verstokte drinkers, maar wel de gansche menschenmassa. De drankplaag zooals wij ze opvatten stelt zulke gedachten-gang en zeden vast die maken dat de werklieden gekant staan tegen het geordend economisch en maatschappelijk leven. Kunnen wij hen nu juist daarin belang doen stellen en nieuwe gedachten doen aannemen, dan zal ook dit nieuwe leven gekant staan tegen de drankplaag. Maar kan dat? spijts de drankplaag moeilijk, 't is waar, maar 't kan. Aile gevoel, en gedac'nt, en fierheid is immers niet dood en aan wat nog leeft geven wij stof tôt uitbreiding. Wij kunnen namelijk den werkman nog aanspreken over zijn am-bacht : daarnaar luistert hij en hij zal zich keeren naar zijn beroeps- en vakbekwaamheid en zijne gedachten gevormd voelen door school, vakblad, vaklessen en besprekingen zoodanig dat zij van hun beroep eene zaak van belang zullen maken. Wij kunnen de werklieden spreken over het loon en betere werkvoorwaarden. En eens dat wij bekomen hebben, dat zij verstaan dat aile verbetering door hen zelf moet betracht worden dan hebben wij nog eens een nieuwe vorming en menschen die daarin belang zullen stellen. Spreken wij over hunnen nood in ziekte,

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.
Cet article est une édition du titre Onthoudersblad van West-Vlaanderen: tolk van den west-vlaamschen onthoudersbond appartenant à la catégorie Katholieke pers, parue à Brugge du 1892 au 1914.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Ajouter à la collection

Emplacement

Périodes