Amerikaanse winkels

Amerikaanse winkels

Photo de profil de Redactie
Redactie 03 septembre 2015 736

Tijdens de Eerste Wereldoorlog was de Belgische bevolking afhankelijk van buitenlandse voedselhulp. Het Nationaal Hulp- en Voedingscomité speelde een cruciale rol in de distributie van de ingevoerde levensmiddelen. Het comité opende hiervoor eigen verkooppunten, waar de bevolking terecht kon voor de aankoop van suiker, maïs, vlees in blik, rijst en andere basisproducten. Omdat de Verenigde Staten het voortouw namen in de hulpverlening en omdat veel producten daarvandaan kwamen, werden de verkooppunten in de volksmond algauw Amerikaanse winkels genoemd. 
 
Aankopen in de Amerikaanse winkels konden enkel gebeuren met een rantsoenkaart. Zo probeerde men de beschikbare producten zo eerlijk mogelijk te verdelen onder de bevolking. Toch waren er heel wat mensen die zich geen aankopen in de Amerikaanse winkels konden veroorloven. Zij waren aangewezen op de gratis initiatieven voor hulpbehoevenden, zoals soepkeukens en brooduitdelingen. Het Nationaal Hulp- en Voedingscomité coördineerde zowel de winkelverkoop als de hulpverlening. Met de winst van de Amerikaanse winkels, kon het comité haar gratis initiatieven financieren.