De Belgische standaard

1197 0
close

Waarom wilt u dit item rapporteren?

Opmerkingen

Verzenden
s.n. 1917, 20 Maart. De Belgische standaard. Geraadpleegd op 24 april 2024, op https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/nl/pid/ww76t0j007/
Toon tekst

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

ItSIiîSiiîSFilil W*cr S*l&ste*t XSWthU k\-'iA'i iSMI&i 3.J0 | astAbd^s ifji NM«<ai M*t i ta 1I»«s t rnnasd fT> £*75 S Ma S aftafté « s *S Sniitn 't l*nâ : l OMund ir. % S« a bumuIéb ï.ùo | mat&iUtij j.50 OPSTEL B ti BBHEEK viïxa « S5"a Coquille » ZE3CI)* DB PAKN» Kleine tirJwa-digic^ta : 0.25 f. de regel RECLAMES : voigscs cr«r«ea- kOfflit. Vaste Medewerkers : M. E. Belpaire, L. Duykers, P. Bertrand Van der Schelden, Dr Van de Perre, Dr. J. Van de Woestyne, Juul Fiîliaert, Dr L. De Wolf, J. Simons, 0. \Vattez, Adv. H. Baels, Hilarion Thans. De Omwenteling in Rusland Wat we sedert dagen mochteii voorzicn is gebeurd: het volk heeft de regeering om-geworpen, heeft door zja vertegen woordi-gers van de Douma, een nationaal ministerie aangesteld en den Tsar verplicht afstaïui te doen ven den troon, ten voordeele van zijn zoon. onder de voogdij van zijn broeder Michel Alexandrovitch. Sedert meer dan een jaar smeulde de om-wenteling, maar was nog niet losgeborsten, omdattot over 'n maand het volk nog regel-matig zich kon bevoorraden. Echter wan-neer nu acht dagen ge!eden,geen levensmid-delen te Petrograd meer toekAvamen en hon-gersnood begon te heerschen, vond het volk de gepaste gelegenheid om zijn inzichten te verAvezenlijken. Van een economische krisis kwam het tôt een politieke krisis en deze omwenteliug bevvijst nog eens te meer dat aile macht uit het volk komt. De tsar was alleenheerscher over aile Rus-sen. Hij was omringd van eenbende edelen, doel alleenlijk was de onderwerping van het volk, de alleenheerschappij van 't geld en de willekeurige macht, het aanzien van een hooge plaats te bekleeden in een rotte administratie. Reeds van voor den oorlog was het volk hiertegen in opstand gekomen en de Tsar schonk aJsdan het russische volk zijn vertegenwoordiging of Douma. Het hield zich daarmede tevreden maar in den oorlog bleek het alras dat de Douma niets te zeggen had. De regeeringsgezinde partij schafte de Douma af wanneer er netelachtige vraagstukken te berde wer-den gebracht en liet haar toe te zetelen wanneer een behaalde overwitining op het front het volk in den roes moest laten dat ailes wel ging. Doch met den dag kwam het licht. De partij der edelen, verraadde het vaderland (geval van den minister van oorlog) spande mee om een afzonderlijke vrede te sluiten (geval Sturmer). De Tsar met loffelijke inzichten bezield steldc ministene na mini-sterie aan maar veronachtzaamde hierin de volksfractie. Hij was zoodanig door de auto-kratische parti j der edelen overweldigd dat hij er heelemaal in verging. Deze edelen kwamen misschien wel in lijd van vrede regeeren, maar gaven in tijd van oorlog de doorslaandste bewijzen van onmachl, van onbekvvaamheid en van slecht doorzicht. De Tsar zou de Polen de zelfstandigheid schenken. De russische minister IazonofF, rniek deze belofte openbaar, hij viel onder de kuipen der edelen die van geen zelfstandigheid iets willen afvveten. De leider der volkcgezinden gaf in de Douma den eersten minister uit als verrader ! en bewees het. Sturmer viel maar zijne tra-wanten bleven aan het bewind. Het volk begon te rnorren. De Tsarbevool den bree-den samenwerking tusschen Douma en «ajçeering, de regeering sloot de Douma. Van toen af(vier maanden geleden) ging het spel voor goed op den vvagen. De volks-gezinden zetten een ong<*hoorde penveld-tocht op touw die aile kwalen vau het be-stuur blood legde : geon voldoende muoitie-aaumaak van 't léger, geen bevoorrading ' voor de bevolking. De verouderde bureaucratie van de edel-domsche alleenheerschende partij bezweek onder den volkshaat. De raden der steden met deze van Petrogtad en Moscouw aan 't hoofi bloemden zich af van de regeering en wilden het volk zelfstandig regeeren en « bevoorraden ». De regeering werkte hiertegen in, deed te Pefroqrad en te Moscouw het le.,er tegen het volk handelen, maar in de manifesta!ies «lie piaals gîepen verbroe- derde het leger met het volk. Van toen af was de zaak geklonken. De voorzitter der Douma, riep de Douma , bijeen, de Douma kegelde de regeering af en om in de misslagen van het verleden niet meer te vallen stelde het zelf een nationaal ministerie aan zonder het advies van den Tsar in te wachlen. Deze kan niets anders dan aftreden, vermiis hij geen macht meer rondom zich had om den opstand te onder-drukken. Het volk is meester gebleven. Zal die gebeurtenis nadeelen ingrijpen op 'tverloop van den oqrlog? We gelooven het allerminst : de omwenteling is een inwendig uitzuiveringsstrijd geweest en gevoerd tegen de partij die zich onbekwaam toonde den oorlog tôt een goed einde te brengen. En de oorlog moet tôt een goed einde gebracht worden wil het volk de bekroning beleven van zijn beginnen werlc. Het feit dat de generalen Brousiloff en AleriefF (overste van den generalen staf) telegrammen van gelukwenschen naar den voorzitter der kamer zonden g°tuigt genoeg van de instemming van 't leger met de volksbeweging. VAN EN VOOR ONZE SOLDATEN De inname van Bagdad Men kan zich niet inbeelden welke moeit het de Engelschen gekost heeft om hui ' veldtocht in Mesopaïamie met de innam< | van Bagdad te bekronen. In de !aaist< maand moeslen vijf millioen vleeschrant \ soenen, vier millioen beschuiten, een mil lioen vier honderd duizend doozen gestolti melk en twee millioen pond leuzeri van aai de Perzische golf tôt tegen Bagdad vervoen worden, met schuitjes of met kernels. Ui Indië moest het voeder voor de peerden ge haald worden. In deze laatste maand moes er van uit Engeland, in 't vooruitzicht vai het ofîensief tegen Bagdad, zeAentien dui zend ton muni lies vervoerd Avorden en aan komen in de dertig dagen voor de poortei van Bagdad. Een kunsttoer ! Van een anderen kant moest men in d< wildernis allerlei werkhuizen oprichiei naar speciaîisten werktuigkundigen overeei drie duizend inlandsche werkkrachten beve velen. In de zandwoestijnen moesten kam pen en pleinen voor a liegtoestellen opgerich worden en onmiddelijk achter de linie waai gevochten werd, moesten smidsen en... munietiefabriekenin'tklein gesticht worden, Men kan denken van welk belang de inname van Bagdad is,voor de verdere ontwikkeling van den strijd, als men bedenkt dat de turksche munietiefabrieken ongeschonder zijn gebleven. De onderzeëers-oorlog Van 4 tôt 11 Maart zijn de Engelsche havens binnengevaren 1984 schepen, tegen 2.528 en 2.280 voor de week eindigend den 4 Maart en den 25 Februari- Er vaarden r95g schepen uit tegen 2477 en 2261. Er werden i3 schepen van meer dan 1600 ton getorpedeerd tegen i4en i5, en 4 schepen van min dan 1600 ton tegen 9 en 6. Voor Frankrijk kwamen er 707 schepen in. Men ziet dat het duikboottngevaar blijft bestaan in zijn geheel. De getroffen maatre-gelen zijn nog niet bij machte gebleken om den duikbooten-oorlog stop te zetten. LEEST EN VERSPREIDT m BELQISCHE STANDAARD De School on 'tFront a. f Ten huidigen dage is iedereen ten voile t overtuigd over de noodzakelijkheid van de tI opvoedingen het onderwijs totverheffing en n verbeteriug der samenieving. Het ware bij-s gevolg overbodig, hier te spreken over de r groote voordeelen die wij van de « School ■- op 't Front » mogen verwachten. Wij zullen dus maar beginnen met ons de p vraagte stellen : Voor wien is de school op t het front ? y Het is een feit dat vele soldaten gansch 1 ongeletterd zijn ; anderen hebben een korten 1 tijd de school bijgewoond maar hebben 1 bijna ailes vergeten wat zij geleerd hebben ; t anderen nog hebben eene zekere geleerd-1 heid bekomen, en zouden zeer gaarne hun kennis uitbreiden. 1 Tôt al deze soldaten richten wij ons : ) Komt mannen, en brengt uwen rusttijd 1 nuttig over; wij zullen u een degelijk on-ï der wij s verschaffen en u alzoo tôt den 3 lateren Ievensstrijd voorbereiden. Wat dient er nu aangeleerd te worden in de « School op het front ? » I. Aan de ongeletterden moeten wij leeren Iezen, schrijvenen rekenen in hun moeder-taal. Vele soldaten zijn ongeletterd omdat zij de gelegenheid niet hadden de school bij te wonen. Die mannen hebben over 't alge-meen eene zekere verstandelijke ontwikke-ling, en ze zijn vatbaar genoeg, on» in kor- : ten tijd een weinig te leeren lezen, schrijven l en rekenen. î De letters worden hier best op het bord : aangeleerd en men kieze een rationneele op- ■ volging van klanken en verbindingen. De handboekjes die ter plaatse voor han-' den zijn kunnen als leidraad dienen in 1 afwachting dat de bestelde boekjes zullen l aankomen. In den beginne zal men zich met heel ■ weinig Ieerstof vergenoegen. Men schikke de verbinding op zulke manier dat men 1 gemakkelijk kan geraken tôt het lezen van ■ gemakkelijke woordjes. " Men zorge 00k ■ voor afwisseling, dat verjaagl de verveling ; 1 de lessen moeten aantrekkelijk gemaakt worden. Omderwille dier afwisseling late ! men op een leeslesje een lesje van rekenen of een.schrijflesje volgen. II. Het grootste getal onzer soldaten hebben een zeker onderwijs genoten ; doch van hetgeen zij geleerd hebben, hebben zij veel vergeten. Deze groep zal men heel dik-wi 1s in twee of drie klassen moeten ver-deelen volgens hunne bekwaamheid ; want wij mogen niel uit het 00g verliezen dat het onderwijs moet GEPAST zijn. Is het te gemakkelijk, dan treden de geestvermogens niet genoegzaam in wer-king en de leerling verveelt zich ; is het te moeilijk dan verveelt de leerling zich even-eens. Die verdeeling in verscheidene klassen moet maar gebeuren als een merkelijk ver-schil bestaat in den graad aran geleerdheid. In de school op het front moet de onder-wijzer trachten lesjes te geven, waaruit allen min of meer voordeel kunnen trekken. Wat zal er hier nu best aangeleerd worden ? Ons antwoord is îcort : hetgeen onze soldaten later meest zullen noodig hebben als landbouwer, werkman, handelaar enz... Hier geldt de spreuk : « De School voor het Leven ». Daar deze catégorie van leerlin-gen over het algemeen reeds een weinig i gevorderd zijn in de moedertaal, de tweede j taal, het rekenen enz. kieze men gepaste lesjes om de reeds verworven kennis te her-halen en uit te breiden. Op welke punten dient er nu meest ge-steund ? a) een briefje opstellen, is hetgeen iedereen moet kennen. Ter gelegenheid van die opstelocfeningen zal men gelegenheid vinden >lle j eenige nuttige werken te geven over de de ; bijzonderste regels van spraakkuost enspel-en j ling. | b) Het rekenen is insgelijks een zeef nuttig leervak. Hier weze men vooral prac- tisch. Men steune bijzonderlijk op de vier hoofdbewerkingen der geheele en tiendeelige getallen en men geve eenige practische vraâgstukken als toepassing uit het dage- lijksch leven. B. v. vraagstukken over de berekening van den landbouwer, den win- , kelier, den timmerman, den smid, den han->en , , delaar, enz. n ; ' P(j_ c) De tweede taal zal de soldaat 00k un s?eerne aanleeren. Dat ons vlaamsche sol-| daten geerne wat fransch leeren weet ieder-t | een ; de walen 00k beginnen de noodzake-.. j \ lijkheid in te zien vlaamsch te leeren. ^ j In een tweetalig land staat de moeder-: taal oatuurlijk op de eerste plaats, maar het aanleeren der 2e nationale taal mag niet ver-waarloosd zijn. in Het spreekt vanzelf dat men zich in den en beginne met de gebruikelijke spraak zal ar vergenoegen. Eenige lesjes als leiddraad, j" zullen verschijnen in De Belgische Stan- ,.. daard. bij re_ d) Naar aanleiding der leer - en andere Le_ lessen zal men nuttige en aangename ken- )r_ nissen meedeelen over landbouw, dieren- en kweek, ruit - en groenselteelt, over gezond- i heidsleer, aardrijkskunde en geschiedenis. rd "l e) Zooalswijin een vorignummer schreven ,p- kunnen, op aanvraag bijzondere cursussen | ingericht worden, zooals ; vakteekenen, n- boekhouden, landbouw, enz. in Ziedaar eenige wenken over het eerste en en noodzakelijkste onderricht van de « School op 't front/®. *el Zal de « School op 't front » 00k kunnen ke medewerken tôt de zedelijke opvoeding? en Ja, want de soldaat, somswat ruAvengrof, an zal hier in een deftig « atmosfeer » verkee-ok ren,den weldoenden invloed ondergaan van ? 5 den lesgever. Een goed woordje, en het ■kt goede voorbeeld zullen hen tôt navolging lte aanzetten. - en G. Hellebuyck Opziener, lager onderwijs. en ch . Papier en schrijfgerief werd reeds ver-^ zonden aan dezen wier aanvraag volledig was. ir- De lessen, die we eerst zinnens waren te et geven in 't blad, worden afzonderlijk aan de lesgevers opgestuurd. Dit voor de ge-makkelijkheid van leerlingen en lesgevers. r- — te De Lucht«oorlog ;n Bij de Franschen : Gisteren werden 9 r_ duitsche tuigen neergeschoten. d. Bij de Engelschen : In een strijd tus-r_ schen twee luchtescadrillen, werden twee ;n duitsche vliegtuigen neergehaald. Een zeppelin heeft bommen geworpen op r- de Engelsche kust. j. Een onzer vliegers bombardeerde Franck-js fort-sur-Mein als wederwraak tegen de Duitschers, die Bapaume hebben in brand gestoken. >r Guynemer schoot zijn 35e vliegtuig neer 1- en Kapitein Doumer zijn 6en. — Twee an-ig j dere duitsche vliegers werden neerge-iP ; schoten. te r- Een Zeppelin neergeschoten De zeppelin 439 die Parijs overvloog werd te Gompiègne neergeschoten. De be-manning kwam om. !"* Ooplogs tljdlrigori le AMBTELUKE BERICHTEN 1- ' Fransch front. — 18 Maart i5 uur. — sf ' Onze troepen rukten vooruit te N. de Avre c- en tusschen de Avre en de Oise. Op een ;r front van 20 Klm.breedte kwamen zij 4 Klm. je vooruit. Geheel het terrein tusschen de Avre 1e en de Oise van af onze oude lijn tôt de e- steenweg van Lamery tôt aan de hoogte van le Sayny is in ons bezit. 1- We namen honderd krijgsgevangenen. 1_ Te N.-W. van Berry-au Bac hebben de Duitschers aangevallen. Ze werden terug-ik geworpen. 1- In de streek « Maison de Champagne » r- mieken we belarigrijke vorderingen. B" 23 uur. — Onder de drukking onzer r troepen _ heeft de vijand zonder slag te f leveren zijne versterkte lijnen ontruimd ? tusschen Andécly en de Oise. Onze voor-posten trokken Roye binnen. Ongeveer 800 inwoners, die de Duitschers niet hadden n kunnen wegvoeren, werden bevrijd. j Te N. en N.-O. vanLassigny overschreden ' we de steenweg van Roye naar Noyon. 1 Krijgsgevangenen werden gemaakt. *6 ;; Bapasiie gevaliea Engelsch Legerbericht - 18-3-17, ^ uur. — De stad Bapaume viel in onze handen na n een hevigen strijd met de duitsche achter-n hoede. De vijand plunderde de stad. Aile 1, huizen en openbare gebouwen werden ver- nietigd. Onze vooruitgang duurt aan. n Te Z. de iSommeop een front van 25 Km. >1 drongen onze troepen in de duitsche stellin-gen. Verscheidene dorpen werden veroverd. n Te N. namen wij Bapaume en omliggende 7 dorpen in. : Het cslëî SrisBd treedl ai 1 Na een vergadering in het Elyseum, heeft ? de voorzitter vasu den ministerraad ontslag ingediend bij den Président der Republiek. 1. Iiaatste Uup De Toestand op 19 Maart 8 uur PARUS 18 Maart, 23 uur. — Van Avre 6 • tôt Aisne op een frontbreedte van 60 klm. heeft de voortuitgang aangeduurd. De Fran-sche ruiterij drong Nesle binnen.Te N-Ovan Lassigny hebben wij een vooruitgang ge-daan van 20 klm. in de diepte. Zuidwaarts de Oise heeft onze ruiterij Noyon bezet als-00k Carlepont, Morsain, Nouvron, Vingle ) en Crouy. LONDEN, 19 Maart, 8 uur. — Wij be-e zetten Nesle, Chauhies en Péronne. De achtervolging duurt aan.Op een frontbreedte van 45 mijlen loopende van Chaulnes tôt 5 Arras, gingen wij 10 mijlen vooruit. Wij namen meer dan 5o dorpen. We leverden verscheidene luchtgevechten. ; Zeven vijandelijke vliegtuigen werden neer-I gehaald. 9 verplicht te dalen. We verloren 8 vliegtuigen. r De Engelsche kust gebombardeerd Om 12.45 u. dezen nacht hebben eenige oorlogschepen eenige steden beschoten op de kust van Kent. Weinig schade. De weerbots r ) In de Beurs van Zurich is de koers van de mark gevallen tôt 78.50. Jaar — 59 ,016 Dinsdag 20 Maart 1917

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Dit item is een uitgave in de reeks De Belgische standaard behorende tot de categorie Katholieke pers. Uitgegeven in De Panne van 1915 tot 1919.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Toevoegen aan collectie

Locatie

Periodes