De kleine gazet: geïllustreerd blad

1524 0
close

Waarom wilt u dit item rapporteren?

Opmerkingen

Verzenden
s.n. 1914, 25 Juni. De kleine gazet: geïllustreerd blad. Geraadpleegd op 29 maart 2024, op https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/nl/pid/st7dr2q94t/
Toon tekst

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

I Donderdag 25 Juni 1914 Nr 26 Tiende Jaargang DE KLEINE GAZET GJ-ellluLstreerd. ~W~eelcbla-cL Abonnementen worden aangenomen in onze cureelen Korte Nieuwstraat 28, en in aile Postkantoren. Afzonderlijke nummers bij Van Tassel, Melkmarkt, Roelants, St-Pietersstraat, Boekhandel Flandria, Kathelijnevest en bij al de voornaamsle dagbladverkoopers. ABONNEMENTEN Per jaar rr. 2.50 Fer numiuer . . fr. Û.0."> Redaktie en Administratie 28. KORTE NIEUWSTRAAT, 28 A. T "W IE3 R F" 353 IV Telefoon 853 \.\ N K< )NDI(.îIM(ilîN 4e bladzijd»'. m»r kleine reyel volut»»* fU• >nist Gronte aaiikondiiHiippii Jubiiarissen in het Weldadigheidsbureel De heer A. GOIRIS De heer .). TORFS .De heer A. JOOSTENS De heer E. NAGELS De heer P. VERVOORT Het personeel van hei Weldadigheidsbureel heeft Zaïerdag avond sehitterend vijf jubiiarissen gevierd, die sinds 25 jaar deel maken van het korps der bedienden: de heeren A. Goiris, sekretaris, J. Torfs, ontvanger, A. Joostens, belieerder van het Gesticht L.Oster-'rieth, E. Nagels, onder-overste en F. Ver ■'«voort, inspekteur. Een zestigtal hunner kollegas waren dan Zaterdag avond vergaderde in de bovenzaal van het «Hôtel Métropole», waar een prach-tig feestmaal aan de genoodigden werd opge-, di.end. Is liei noodig te zeggen, dat de beste en de meest opgewekte stemming daar heersehte eu daf deze welverdiende hulde, een hulde was van vriendeii die jaren zijde aan zijde werkten, met het oog steeds op het hooge doel: Het goede doen om het goede? Aan de eeretafel, voorgezeten door den sympathieken heer De Keyser, hoofdkontro-leûr, bemerkten we, naasl de belden van het feest, die we hooger noemen, de heeren Der-mond, de Gotta! en Godenir, beheerders, De Groof, voorzitter van de «Vereeniging der Gemeentebeambten», Van der ivuylen, bureel-overste, Novent, voor zitter van de «Belgi-. gehe Federatie der Gemeentebeaanbte» Léo Vugusteyns, bureeloverste, Van Praag, Thijs, eu anderen. Het was de heer De Keyzer. die, op t uur dat de schuimwijn perelt in de glazen,recbt-stond om de aanwezige overheden te danken, en oni den nadruk te leggen op wat het 1 banket. beteekende: de vernauwing der vriend-i- sehapsbanden, die àl de bedienden vereeni-n gen. Zijn welsprekende rede werd geestdrif-tig toegejuicht. De heer de Gottal wensehte dan, in naam van den beheerraad, de vijf jubiiarissen, har-telijk geluk om de praehtige loopbaan die ze aflegden, en drukte den wensch uit, dat zij, ii nà een tweede periode van 25 jaar vlijt en 1 werkzaamheid een nieuw jubileum zouden mo-gen vieren. De heer Torfs antwoordde in naam der jubiiarissen, en dankte om de hulde hun ge-i braeht; de heer Dermond stelde geestig en e gevat de bijzondere verdiensten der gevierden e in 't licht, en de heer Augusteyns vond har-e telijke woorden en de kunslenaars te bedan-e ken, die met hun talent het feest opluislerden Zij verdienden bel ook ruimschoots: Mej. n S. Rallier, die met teeder gevoel de «Elegie» van Massenet i>n « Mijn Moederspraan.»zong, de bekende viool-virtuoûs ,). Gamby, die blij-keti gaf van zijn buitengewoon talent, de e hoer G. De Bist, ténor, de heer Everaerts, r eello- vertuoos, en de heer F. Herrebrant, bas. Zij bekwamen een ontzaglijken bijval. De heeren xSovent en De Groof voerden a nog het woord over de verzuentingen der ge-, meentebeambten waarop de heer Goiris een merkwaardige bedankingsrede uitsprak. Het r onvergetelijk feest duurde nog lang, in vriend schap en vroolijkheid, en het was reeds lang , nà middernacht toen de genoodigden afscheid t namen van elkaar. Prins Victor-Napoleon, die inkognito deze week onze stad bezocht. Een Meesterwerk der futuristische kunst entoongesteld in het « Salon des Indépendants » te Parijs Achter da Schermen eener Autokoers Wanneer op 4 Juli aanstaande, op den Omloop van Lyon bij de dertig rijtuigen in rang zullen staan om de juiste second van hun vertrek af te wachten, zullen bui-ten de inrichters, weinige personen, sport -mannen, of nieuwsgierigen, zich reken-schap geven welk een vertoon van wils-kracht, onderneming en verstand het ver-vaardigen van zulk een sportgebeurtenis vergt. Voor velen, belet men de nieuwsgierigen den weg over te steken, den dag of de twee dagen der koers, en, de rijtuigen gelost op goed valt het uit, is de zending der inrichters geëindigd. Het is noodig dat men weet dat hun roi niet begint den dag der koers en dat hij niet eindigt wanneer het laatste rij-tuis is aangekomen, in 't verward door-eenloopen der chauffeurs-liefhebbers die hun autos hernemen om, in voile vaart, huiswarts te keeren. Want het is niet genoeg een net min of meer behoorlijke wegen te hebben : de schoonste piste ter wereld kan slechts geven wat zij heeft. Er zijn dorpen, barree-len, onmogelijke viragen, stronken, wegen in slechten staat, en tal van andere on-aangenaamheden die men moet bestrijden opdat den grooten dag, ieder zou tevre-den zijn- Het sportbestuur verlaat de laatste twee weken de gekozen streek niet meer. De lokale automobilisten helpen de be-stuurders, ieder brengt het zijne bij; de eerste renners die de wegen beproeven vragen verbeteringen en veranderingen. Men moet ieder aanhooren en trachten niemand te misnoegen. De weg zal zorgvuldig herkasseid worden; de stoomcylinders zullen gedurende eenige weken de ronde doen,ploegen weg-onderhouders gaan^ de bundels gras uit-rukken, de waterafloopen aanvullen, de bulten doen verdwijnen. Aan 30 kilome-ters in het uur heeft een hinderpaal geen belang ; aan 150 in het uur kan het klein-ste bultje ongevallen veroorzaken. De inrichters hebben geen minuut te verliezen ; ; hier doen zij een virage ver-hoogen omdat de voerders hem gemak-kelijk zouden kunnen nemen zonder hun vaart te verminderen ; ginds, zullen zij door de velden een planken vloer leggen, die zal toelaten te vermijden dat men door een kleine stad moet of om de moei-lijkheden van verscheiden bochten te voorkomen. Ziehier een barreel : de trei-nen zullen niet voorbijgaan den dag der koers ; soms werpt men er bruggen over. Voor de tribunen meestendeels een brug-je dat zal toelaten zonder gevaar van de eene kant van den weg naar den andere te gaan ; men bouwt groote tenten om de rijtuigen te bergen die van aile zijden ko-men; men zet een zorgvuldig gesloten garage voor de koersautos, opdat zij ter be-schutting zouden zijn van het ruwe weder en de min of meer bedriegende mededin-gers, die des nachts aan hun rijtuigen eenige haastige herstellingen zouden wil-len doen. Kilometers latwerk zullen den toegang van den weg aan de onvoorzichtigen be-letten.Maar men moet zich niet slechts met den weg en de toeschouwers bezighouden, men moet denken aan de inwoners der naburige dorpen, die gedurende eenige weken niet meer aan hun deurdorpel zullen mogen staan gapen zonder het gevaar te loopen omver te worden gewor-pen door een rijtuig in voile vaart. De kudden schapen en de zwervende koeien zullen den weg niet meer alleen hebben. En de boeren overtuigen een weinig eer-bied te hebben voor de wilden die hem met stof overladen, zijn gewoonten sto-ren en zijn kiekens en honden vermoor-den, is geen kleine zaak. De lokale automobilisten, geven voordrachten met kine-matografische projecties, toonen rijtuigen in voile vaart. Door hun nieuwsgierigheid te prikkelen,door hun te bewijzen dat zij De Qrondinstortingen te Parijs Hoe de ondergrond der wereldstad doorboord is, met de geleidingen van gaz en elektrici-teit, riolen en tunnels voor trams. Is het te verwonderen dat instortingen gtbeuren? niets te verliezen en veel te winnen hebben bij het komen der vlugge autos, laten de boeren zich langzamerhand overtuigen.Terwijl de inrichters zich zoo veel moei-te geven om ailes in regel te brengen, zijn er andere die niet minder koortsig het werk doen waarop den voornaamsten bijval der koers berust. Het zijn de konstrukteurs en de lood-sen.In iedere werkplaats is er een kleine bijzondere hrngar waar de koers-châssis zorgvuldig zijn ingesloten. Hoeveel tijd heeft de motor op de proefbank gedraaid van welk staal is die snelheidsverande-ring gesmeed, welke wonders van geduld en vindingrijkheid heeft men niet moe-ten verwezentlijken om niet buiten de toegelaten voorwaarden te gaan. Verleden jaar verzwakte dit stuk, dees jaar versterkt men het; het aansteken was moeilijk te regelen; men heeft een vol-maakt aansteken uitgevonden ; te diep en niet breed genoeg, worden de cylinders veranderd; de ruwbewerker klaagt over deze of geene onvolmaaktheid en oogen-blikkelijk weet de konstrukteur niet meer wat te beginnen, de ingenieur verliest het hoofd, de teekenaar herbegint zijn bere-keningen, men verbetert, men herneemt : het is noodig dat het rijtuig een wonder van stevigheid en snelheid weze en dat niets den meester van het vliegwiel in zijn vlucht hindert- De drijver heeft er bezit van genomen en de werktuigkundige neven zijn zijde, zijn zij op den weg. Ze zoo te zien voor-bijrijden aan 100 km. in het uur, brengt u op het gedacht dat zij zot zijn en het to-taal onnoodig is is zoo snel te gaan. Oor-deel ze niet zoo licht. Zij werken : met oplettend oor luisteren zij naar den motor waarvan het gansch organisme klopt. Met de fijnheid van een geneesheer die met de hoorbuis onderzoekt, raden zij den lichten reutel van een cylinder; iets ha-pert ; men stopt, men neemt uiteen, men zoekt, men geneest. En het rijtuig herneemt zijn dolle koers met zijn twee hartstochtelijke meesters. Het rijtuig is bijna niets; men heeft wonderen verwezenlijkt in de mekaniek dat een oponthoud zonder hevige oor-zaak bijna onwaarschijnlijk is. Maar er zijn de te vreezen luchtbanden; weken en weken zal men banden beproeven, de beste berekening zoekende, de wederstand-vermcgenste gom en de minst aankleven-de beschermer. De fabrikanten leggen er zich op toe de zuiverste para's te ver-binden met de lichtste nagels ; de beschermer heeft zijn onvolmaaktheden, het bloote omkleedsel heeft er andere, en de renner en zijn mekanicien zijn door het règlement verplicht zelf hun banden te verwisselen ! Het is te zeggen wat belang er aan verbonden is zoo weinig mogelijk herstellingen te doen. Tôt den laatsten dag zal de renner zoe-ken zijn rijtuig een soort totale volmaakt- heid te geven die hem zal toelaten zonder vrees de geheimen van den weg te trot-seeren.De weg van den omloop, kent hij hem genoeg? Honderd maal heeft hij de baan doorloopen, tienmaal dezelfe bocht her-nemende, tienmaal dezelfde helling be-klimmende. De bocht die hem zoo moeilijk scheen is hij nu heden gewoon, hij weet zijn wielen te richten op een inge-beelde lijn, maar die hij ziet om een uit-muntende bocht te beschrijven ; er is geen gevaar, hèt rijtuig lijkt de gewoonte te hebben, alleen te draaien. Daarentegen scheelde het weinig of een flauwe virage in S koste hem een verschrikkelijke val : men kan hem zonder vreep aan 120 kilometers in het uur nemen en verscheiden malen had hij hem genomen ; een dag, zal hij wat sneller afgekomen zijn want hij voelde het rijtuig plotseling den weg ver-laten, zonder dat hij er zich meester kon van maken: geheim der middenpuntvlie-gende kracht ; in het vervolg weet hij hoe die kronkeling te nemen die er zoo een-voudig uitziet. Zekere dingen nog hebben belang, komen in rekening. Een zonder gevaar te snel genomen bocht kan nochtans ver-schrikkelijk den band verslijten, de renner moet weten of hij voordeel heeft 4 of 5 honderd meters te vertragen om langzaam te draaien, spaarzaam omgaan, met zijn wielen ofwel in voile snelheid gaan, met den schoonen- «coup de frein» die het achterste van het rijtuig doet uit-schuiven, bocht voor de toeschouwers die de brio toont van den drijver ten koste van den band die zonder genade breekt. Moet men veel smeren of weinig sme-ren ? Heeft het rijtuig een neiging tôt warmloopen? Is de wateromloop uitmun-tend? Is een lek in den houder te vreezen? Zullen de ressorts aan 't harde werk van 600 kilometers weerstaan? Zullen de cylinders vijf uren aan een stuk voile gaz houden? De drijver en zijn mekanicien denken aan ailes, onderzoeken en rekenen en indien, bij toeval, den dag der koers zich een ongenoegen zou voordoen, zal men zich niet moeten verwonderen dat zij het op de arglistigheid van het lot steken. Trouwens de renner heeft den hartstocht van zijn rijtuig; sommige malen is 't een der goede werklieden van de fabriek, die den châssis stuk voor stuk heeft in elkaar gezet. Gaat niet met hem redetwisten en beweren dat dit of geen commando erbij zOu winnen door anders te worden begrepen. Hij heeft betrouwen want hij kent grondig zijn rijtuig en is er zeker van. Soms is de renner een soort jockey van de automobiel waarvan het verblindend rijden schromelijk duur betaald wordt. Diegene daar loopt meer dan welke andere loopt om te winnen. Hij heeft een dub-bele interest: de roem en de groote som. Goed mécanicien en meester-leider heeft hij zijn rijtuig in de fabriek genomen en, bij elke waargenomen onvolmaaktheid, er

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Toevoegen aan collectie

Locatie

Periodes