De onafhankelyke der provincie Limburg: nieuws- en aenkondigingsblad

1337 0
close

Waarom wilt u dit item rapporteren?

Opmerkingen

Verzenden
s.n. 1914, 28 Juni. De onafhankelyke der provincie Limburg: nieuws- en aenkondigingsblad. Geraadpleegd op 25 april 2024, op https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/nl/pid/x639z91d9x/
Toon tekst

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Zondag, 28 Juni 1914. Nr 26 Vijf-en-Zestigste Jaar. TELEFOON HS. 80 DE ONAFHANKELIJKE TELEFOON HS. 80 INSCHRIJVINGSPRIJS : VOORAF TE BETALEN. Voor Hasselt. 2 fr.OO's jaars. Per post 2 fr. 50 's jaars. Voor het buitenland de verzendingskostenerboven, Men schrijft in op aile postbureelen en bij den Uitgever J. CEYSENS, Demerstraat, Hasselt. Verscliijnende 's Zondags. DER PROVINCIE LIMBURG EEKENDMAKINGEN: 20 centiemen den drukregel; voor Limburg, 15 c.; vô6r do aankondigingen, 50 centiemen. Verschillige tijdingen, rechterlijke veroordeelin-gen, vooraan of in het midden van het blad, 1 fr. den drukregel. Herhaalde aankondigingen,volgens overeenkomst. Boeken, waar men ons één afdruksel van zendt, worden vermeld ; die, waar men er ons twee van stuurt, zulien besproken worden. JSTieuws- en J\.ankondiçfingsblad Orgaan der katholieke Partij van Hasselt en omstreken GODSDIENST MOEDERTAAL VADERLAND Dit nummer bestaat uit -6 blad- < zijden en mag slechts aan 5 centiemen ] verkocht worden. ; Leest de A ankondigingen van < De ] Onafhankelijke > op onze 3e, 4e en 6e bladzijde. Korte Catechismus. De fransche schrijver Louis Veuillot heeft ons den ganschen Catechismus gegeven in de volgende regelen. Het is een gesprek van Bisschop Bertaud met een boerenjongsken : Wij kwamen een boerenjongsken tegen, een weesje. — Van waar zijt gy ? vroeg de kerkvoogd. — Van overal, antwoordde het kind. want het doolde van 't eene dorp naar het andere waar werk en brood te vinden was. — Hebt gij dan geenen vader ? — Ja wel, mijn Vader die in de hemelen is. — Kent gij God ? — God is Schepper van hemel en aarde, van de menschen, van ailes wat wij zien en wat wij niet zien. — Waar is God ? — Hy is in den hemel, op de aarde en op aile plaatsen. — Is hij hier ? en ziet hij ons nu ? — Hij is hier en ziet ons ; Hij hoort wat ik zeg, Hij weet zelfs wat ik denk. — Weet gij ook, vriendje, waarom God u geschapen heeft ? — Hij heeft mij geschapen om hem te kennen, te bcminnen, te dienen, en daardoor het eeuwig geluk te verdienen. — Waar zulien wij het eeuwig geluk hebben ? — In het paradijs, in Gods aanscbijn, als wij in dit leven zijne geboden zulien onder-houden hebben. — Hoeveel geboden zijn er en hoe kunt gij die samenvatten ? — Daar zijn tien geboden Gods en vijf geboden der H. Kerk, en al die geboden kun-nen samengevat worden in deze twee : God bo vénal beminnen en onzen naaste gelijk ons zelven om God. — Maar hoe kunnen wij, zwakke menschen, die geboden onderhouden ? — Door de gratie Gods. — Wat is dat : de gratie ? — Dat is een sterkte die God ons schenkt om het kwaad te vermijden en het goed te doen. — Hoe kunnen wij die gratie hekomen ? — Door het gebed. — Bidt gij ook ! — Ja zeker, 's morgens en 's avonds en meermalen in den dag. — Hoe bidt gij dan ? — Ik zeg : « Onze Vader, die in de hemelen zijt ». — Wie heeft u zoo leeren bidden ? — Dat is Mijnheer Pastoor geweest. — En wie heeft dat aan Mijnheer Pastoor geleerd ? — Dat is de goede God zelf geweest. Allerbest ! Het volgende bericht, uitgaande van Z. Hw. Mgr don bisschop van Brugge, zal uit-geplakt worden in al de kerken van het bisdom : "Daar de kerk het huis Gods is,moeten de damen en jonge meisjes, voor welke plech-tigheid het ook weze, slechts in zeer behoor-lijk toilet komen. De Sacramenten, eene boven ailes heilige zaak wezend, eischen zij van hen, dia ze benaderen, een nog dieperen eerbied. Bijgevolg kunnen de daman en jonge meisjes ze niet ontvangen in de even onfat-soenlijke als onvolledige toiletten, die de huidige mode haar tracht op te dringen. Zij kunnen zich enkel aanbieden in hoogsluiten-de en strenge kleeren ». 't Is toch ongehoord wat men moet doen om zoo vele deftige vrouwen de ongelukkige zucht af te brengen van zich te kleeden als zekere lichtekooien waarmede zy zeker niet willen vergeleken worden. Hoe komt het toch in het hoofd van deftige vrouwen zich te kleeden als trottoir-wijven ! De bisschoppen hebben huune stem ver-heven tegen dat misbruik en voorzeker zijn er vrouwen die er naar geluisterd hebben. Doch het kwaad is nog groot, zecr groot. Gij vooral, deftige moeders, moet er tegen in gaan ; 't is uw plicht uwe dochters niet toe te laten zich zoo te kleedon dat men denke dat zij wat anders zijn dan deftige jufirouwen. Een deftige jonge heer zegde my deze dagen nog dat hij eene dame met hare dochter ontmoette ; hij was beleefdheidshalve verplicht een praatje te houden ; en hij wist niet welke houding aannemen als hetmeisje hem aansprak, « zoo onzedig waarlijk was haar kleed uitgesneden ». Hij voegde er bij : « Ik ben geen kwezelaar, mijnheer, en zie liever eene juffrouw die zich netjes opzet ; maar een meisje dat zich zoo affîcheert (gij begrijpt mij ?) boezcmt mij walg in ; en ik zou ze niet willen uit vrees van later ». Deftige moîders, deftige vrouwen, weest deftig toch en zedig, en prent uwe dochters deftigheid en zedigheid in : 't is in 't belang uwer dochters. Een huisvader. Zij bekennen de waarheid. Voor de kiezing van den 24 Mei wilden de liberalen maar niet bekennen dat onze katholieke regeering DOOR DE MOGENDHEDEN JEDWONGEN was geweest de militaire ivet voor te dragen ; zij verzwegen ook îorgvuldig dat DE LIBERALE VOLKSVER-rEGENWOORDIGERS DE WET GESTEMD 3ADDEN MET DE KATHOLIEKEN. Zij zwegen dit om het volk te kunnen jedriegen met te zeggen : Ziet eens wat de iatholieke regeering gedaan heeft ! Nu is de kiezing voorbij; en nu dat katho-'iehe kiezers zich hebben laten misleiden ; au dat katholieke kiezers witte brûfjes instaken ; nu dat katholieke kiezers hier in Limburg het oor geleend hebben aan de ieugens der liberalen ; nu dat katholieke kiezers, samenspannend mît de -vijanden ran het katholiek ministerie, een blijk van rertrouwen geweigerd hebben aan het k atho-iiek ministerie ; nu durven de liberalen en de socialisten de waarheid bekennen. Zôô sprak Vander Velde, het hoofd der socialisten te Parijs : « Na de kiezingen van 1912 begonnen de katholieken van houding te verarderen ten opzichte van de militaire kwestie. Jlet Gouvernement liet zijn oud anti-militari'stisch program varen. ZONDER TWIJFEL WAS HET VERPLICHT ALDUS TE HANDELEN ONDER DE DRUKKING DER VREEMDE MOGENDHEDEN. M. Edward Grey in den naam van Eage-land ; M. Poincaré in den naam van Frank-rijk ; de koning van Rumenië als diplomaat en als bloedverwant van koning Albert, en als bondgenoot van Duitschland, hebben het belgisch gouvernement verwittigd en gezegd op zijne hoede te zijn. De Eagelschen verklaarden zelfs dat in geval van botsing tussc'ien Frankrijk en Duits.chland, zij onmiddellijk naar België zouden afkomen, om België, dat zeker het oorlogsterrein zou wezen, te verdedigen. HET BELGISCH GOUVERNEMENT WAS DUS VERPLICHT DE WET OVER DEN SOLDATENPLICHT DIE NU GESTEMD IS VOOR TE STELLEN ». Is dat klaar en duidelijk ? Is dus aan het katho'iek Gouvernement het verwijt toe te sturen dat het zijn pro-gram zou verlooehend hebbeù en zijn wcord niet hield ? MOEST het katholiek Gouvernement niet? En hebben de liberalen in de Kamer dat niet begrepen en de wet gestemd ? Ea MOESTEN dan de kosten van de nieuwe militaire niet gestemd worden ? Maar... Wat denken van de poliiieke eerlijkheid der liberalen die : 1° eerst eene wet stemmen en dan weige-ren de middelen te stemmen om ze uit to voeren ; 2° tegen het ministerie de wet hatelijk maken, DE WET DIE ZIJ ZELVEN GESTEMD HEBBEN ? Lezers, leest dit artikelken aandachtig. Ea gij, katholieken die u liet misleiden, overweegt het : het hoofd der sccialisten geeft u den sleutel der zaak en ook het waarom gij het katholiek ministerie Diet mocht tegenwerken door uwe stem : omdat het katholiek ministerie, zoo min als welk ministerie ook, anders hadde kunnen of mogen handelen. Waarom een liberaal blad niet gelezen mag worden. Dit is de vraag, welke een liberaal blad zich stelt en waarop het maar geen antwoord kan vinden. « Hebben wij ooit den godsdienst aange-rand » zoo roept het uit. « Dat ware in stryd met het libéralisme ». Wij zulien, liberale confrater, u het beant-woorden van die vraag vergemakkelyken en stellen op onze beurt de volgende vraag, welke voorop dient beantwoord te worden. Luister aandachtig ! Wat verstaat gij eigen-lijk onder de benaming godsdienst ? Men kan aan dat zelf le woord verschei-dene en veruiteenloopende beteekenissen vast hçchten. Waarschijnlijk hebt gij daar gansch persoonlijke begrippen over. Laat eens hooren ! Wellicht bedoelt gij, wanneer gij het woord godsdienst gebruikt, een samenstel van natuurlijke waarheden, zede-lijke grondbeginselen, plus eenige vage denk-beelden over een Opper wezen ? Zoo verstaan, zal de godsdienst wel niet veel, ten minste geen vinnige vijanden hebben- Robespierre Danton, Voltaire en Rousseau waren beoefe-naars en geestdriftige verdedigers van den godsdienst in den hier bedoelden zia. Het is ook zoo'n tam, goedhartig en vredig ding, dit type van godsdienst ! Dit model is ook de godsdienst van een groot deel der liberale partij, voornamelijk van de hoof Imannen, voor zoover deze laat-sten nog niet afgezakt zijn naar volslagen-ongeloof en brutale godloochening. De hier beschrevene is een dôôr en dôôr libérale, een çcht vrijzinnige opvatting van godsdienst. Het was toch steeds een der geliefkoosde denkbselden van het libéralisme, ook van het gematigde, den godsdienst voor te stellen als iets bloot subjectit i's, iets privaat per-soonlijks, een vrije meeningszaak, een kwestie van gevoel. Misschien is dit uwe persoonlijkeopvattiag niet, libîrale confrater. Maar gij zyt toch op uwen leeftyd zoo naïef niet meer, u in te beelden, dat uw libéralisme het libéralisme is, dat uwe goedhartige politieke vrienden de gansche liberale partij zijn. Ik hoop zelfs, dat uwe en hunne godsdienstige begrippen zoo ver nog niet ontwikkeld zijn in vrijzin-nigen geest. Wat er van zij, als uw eerbied voor den godsdieest en die van hutne ratio-nalistisch geiinte kleinzoontjrs, van hunne liberale, radicale enz. geestverwanten in binnen en buitenland deze is, zwyg dan zoo gauw mogelijk over eerbied voor godsdieEst. Keurt gij hun gedrag, hun politiek af, zeg ons dan gauw, welke positie gij denkt in te nemen op dit terrein. * 4c 4c Men kan. onder godsdienst ook verstaan een geopenbaarden godsdienst, den christe-lijken bijv. Ook hier moet nog een onder-scheid gemaakt worden. Daar bestaan onder-scheidene vormen van den ééa geopenbaarden godsdienst : den Roomsch-katholieken en den honderdvoudigen vorm der afgescheidene kerkgenootschappen. Uwe badoe'ing is te spreken van den katholieken godsdienst. Want ik lees in uw blad : « Het libéralisme is een politieke partij, die niet het Katholi-cisme bevecht » enz. Luister eens goed, liberale confrater. Wat gij porsoonlijk en wat de Liberalen eener kleine stad als Hasselt maken van het Libc-ralisme, doet hier niets ter zake. Gij beweert, dat gij het Katholicismo niet bevecht. Ocb, uwe inzichten beoordeelen wij niet. Uwe naieveteit en onwetendhcii in zake libéralisme kan zoo groot zijn, dat gij werkelijk ' niet inziet, dat het Libéralisme op aile gebied met het Katholicisme in botsiig komt. Onnoodig, langer het kltrikaal bestuur sommige gewaande of bestaande tekort-komingen, politieke fouten enz, te verwijten. Gij zijt il onze oogen geen liberaal, omdat gij den viDger legt op de gebreken eener katholieke regeering. Als dat uw eenige reden van bestaan is, roi uw liberale vlag dan maar op en vorm een nieuwe partij onder een nieuwen naam. Maar gij wilt kost wat kost liberaal zijn, gij maakt front tegen de katholieke beginselcn op politiek ter-rein.De vraag, waar het om gaat, is — als men er de gansche rommel van persoonlijk-heden af laat — deze : hoa staat het libéralisme tegenover het katholicisme ? Ea dan is het antwoord : vijandig. Zij staan in begin-sel tegenover een. Zij sluiten elkander uit. Wij zulien dit later brecdvoeriger bewijzen. Een kleia bewijs op den man af, liberale cOufrater : Gij b3weert, dat men tegelijk katholiek kan zijn, d. w. z. naar de kerk gaan, en Liberaal. Als kalholiek-zijn bestaat in van tijd lot tijd naar de kerk to gaan, dan sluiten die twee zaken elkander niet uit. Maar als het woord katholiek-zijn nog een redelijke beteekenis heeft, dan is het deze : men is katholiek, omdat men lid is van de katholieke kerk en een hoogste geestelijk gezag erkent, aan welks uit-spraken men zich onderwerpt. Welnu dat hoogste kerkelijk gezag heeft •aile nuancen van Libéralisme en nog wel op aile gebied ook op poli'iek terreia veroor-deeld. Dus... De gevolgtrekiiag ligt voor de hand. Bij gelegeDheid zulien wij u dit nog duide-lyker maken. M. De vier plichten van een echten katholiek ten opzichte der goede drukpers zijn : Zich abonneeren I Ze verspreiden ! Ze ondersteuien ! Er aan m?êwerken ? Wat er van komt. Atseele zei vroeger dat de officieele scho-len « broeikasten van socialisten » zijn. Er zijn hier en daar nog wel officieele scholen die met den echten offlcieelen geest niet be-zield zijn ; maar de meeste toch, en bijzonder die der groote steden zijn scholen waarin onkruid opwast, menschelijk oakruii voor la'er. Ziet eens te Antwerpen. Daar bestaat een bond van de oudleerlingen der cfFuieele scholen-, die bond geeft een blad je uit ; on daarin s!ond over eenigen tijd dit te lezen : « Albert heeft de schoolwet gcteekend. Of wel hij deed het uit overtuigiog, en dan moet België de zuchten hooren over zoo'n per-soontje dat 's lands belangen moet b3her-tigen, (eu 't zal misschien niet lang duren dat hij er aan blijft) ; of wel deed hij het om aan de klerikalen te behagen, en dan is het iedereen toegelaten te zeggen wat hij denkt van de koninklijke d( f igbeid. Wij, wij denken dat wat hij deed niet van aard is om do kleine dosis van gehechtheid aan het konink-lijk huis te veimeerderen ». Hoort gij die révolutionnaire, die sccialisten taal ? Ha, de liberalen zeggen soms dat do katholieken slechte vaderlanders zijn : dat zij eens nagaan wat zij van de belgische jeugd maken in de officieele scholen. Drie vraagjes, In plaats van de door ons gestelde zeven doodeenvoudige vragen te beantwoorden, neemt zeker geuzenblad een offensievo houding aan. Het verwachte antwoord bleef achter, eerst wegens plaatsgebrek en daarna wegens gebrek aan iets anders. Aihoewel; het onhoflelijk blad dus geen rccbt heeft op een antwoord, willen we niettemin de tôt ons gerichte vragen op een deftige manier beantwoorden en nog wel zonder onze toevlucht te nemen tôt door niels gerechtvaardigde scheldwoorden als « waar-heidverneukers » (pracht van een woorJ !) « volksbedriegers » enz. Let eens op, liberale confrater, hos wij alleen zulke titels gebrui-ken, welke gij u zelf geeft. De vraagjes, waarmede gij ons in de klem meent te zetten, 7Ôo vast, dat wij er niet uit kunnen, komen hier op neer : de katholieken miss9n eerlijkheid en deftigheid, omdat zy in 1912 beloften gedaan hebben aan de kiezers, die zij r iet gehouden hebben en den liberalen misdrijven ten laste gelegd, die zij zelf bedre-ven hebben (algememe dienstplicht, nieuwe belasliager.). Een driedubbel antwoord,liberale confrater : 1° Veronderstel, dat al uwe beschuldigin-gen loutere waarheid zijn, dan zou het nog geraadzamer zijn daarovertezwygen. Want hetgeen gij de katholieken verwijt, moet onderdoen, voor hetgeen in 1914 in de Lim-burgsche Kempen gedaan, gezegd en gedrukt is. om een liberaal candidaat van Tongeren er door te halen. Uittreksels en specimens van dergelijke cerlijke kiespropaganda bestaan nog in overvloed. (N. B. Wij maken er de liberale partij geen verwijt van, dat één harer leden tôt zulke propaganda z'ijn toevlucht neemt, omdat wij overtuigd zijn, dat er liberalen genoeg zij a, die dit gedrag af-kcuren).2° Sommige katholieken hebben op sommige plaatsen b?loften gedaan, welke zij niet gehouden hebben. Dat is een feit en wat meer is, dat is een politieke fout geweest. Daaruit echter tesluiten, dat zy geen eerlijkheid in d? zicl hebben, gaat niet op. Gy zoudt eerst moeten bewij zen, dat zij hunne kiezers met opzet hebben willen bedriegen. Dit veronder-stelt gij als bewezen. Het antimilitarisme van de meeste katholieken is een klaar bewijs, dat zij tegen wil en dank het contingent ver-hoogd en zieh in de roodzakelijkbeid gesteld hebben nieuwe belastingen te htffjn. Verge-lijk daar eens mee, wat men van zekere zijde de Kempische boerkers heeft wijs gemaakt en gij zult inzien, dat gij uwe lieve woordjes beter kunt gebruiken om andere politiekers af te sebilderen. 3° Wie heeft ons gewoon gemaakt aan dat soort van politiek, waarin het stoffelijk belang ailes is, en de eigenbaat der kiezers gcëxp'oiteerd wordt ? De liberalen. Wat is naar hun meening de politiek anders dan de kunst oni, gedragen door de volksgunst, de regeeiiig in handen te kry'gen ? Bewijzen ? Ik lees er in uw blad.Gij meendet een aardigheid te vertellen, toen gij schreeft (20 Juni) « Onze Lieve Heer bemoeit zich niet met politiek ». Dat wil zeggen, niet waar, als het ten minste iets wil zeggen, dat de politiek onafhankelijk staat tegenover God, godsdierst en zedenwet. Dat is de hoofdstelling van het Libéralisme. Do politiek in liberalen zia heeft geen rekening te houden met de tien geboden Gods. Prcc'.es ! Ea daarom zeggen wij, dat volgens uwe opvatting, het burgerlijk gezag niet meer is een ambt, dat men in geweten volbrengt, maar de inzet, om dewelke in de politieke renbaan hoogmoed en heerschîucht elkander buiten ademloopen. Dat en niets anders is politiek !!! Aile persoonlijke tekortkomingen en fouten zinken in het niet voor dit beginsel-verschil.Tracht dat eens goed te begrijpen. Tôt later. Katholiek. Zij zijn er toch eindelijk door geraakt. Door wat? Door hunne rekeningen, te minste een der grootste en liberaalste der liberale bladen, L'Etoile. Van den 24 M i tôt nu toe hadden zij gerekend, gerekend, gecijford, gccijferd om te.bewijzen dat de 12 stemmen meerderheid der katholieken geene meerderheid zijn ; en nu schrijft L'Etoile : « De katholieke meerderheid is eene wet-tige meerderheid : dat is zoo waar a's twee maal twee vier is ». Inderdaad, de Grondwet zegt : ééa volks-vertegenwoordiger per 40,000 inwoners ; wij hebben item zooveel inwoners ; verdeeld door 40,000 maakt item zooveel volksver-tegcnwoordigers ; de katholieken hebben er twelf meer dan de liberalen en socialisten te zamen ; dus hebben de katholieken 12 stemmen meerderheid, en die meerderheid is eene wettige meerderheid, daar is niets tegen te zeggen. 't Heeft draad gekost eer de rekenaars en cijferaars van al de liberale en social i 3 tische b'.aden dat vonden ; maar zij zijn er toch ééas gekomen. Proficiat joageis voor uwe vorderingen in 't reUfenen ! Stof tôt nadenken : Van den f 'anschen wijsgeer : Victor Cousin. « Vermeerd-ering van onderwijs zal geens-zins de zedelijkhcid bevorderen. Dat is het werk van het onderwijs niet, maar van de godsdienstige opvoeding. De christelijke lee-ring moet de grondsteen zijn van het volks-onderwys.» Het onlerwijs moet christelijk zijn. » De volksschool is een heitigdom waar de godsdienst niet mag uit verbannen worden. » De godsdienstleer is duizendmaal nood-zakelijker voor de volkeren dan burgerlijke wetboeken en staatkundige onderrichtin-gen ». NOŒ ALTfJD de zaak van Herck-de-Stad. Ons antwoord aan een geuzenblad. Een gansche kolom om eenige regelljes to niet te doeD, een gansche kolom om te bewij- zen, dat zeker blad toch gelijk had, met de geestelijkheid van Herck-de-Stad aan te klagen. 1° Volgens loffelijke gewoonte een hoop aardigheden, die met de zaak niets uit te staan hebbsn en die wy daarom onaange-roerd laten. Daartoe behoort de Evangelische tekst, het afgehouwen oor van Malchus, en ailes, wat er gedebiteerd wordt op rekening van Jan Lawijt en ridder de Menten,. zonder te spreken van de onmisbare scheldwoorden. 2° Doet men ons dingen zeggen, die wij niet gezegd hebbsn. Of verstaat gij niet, wat het zeggen wil : geen persoonlijke vriend zijn van deze Heeren en geen persoonlijke vijand zijn van gene Heeren ! Men kan vôôr of tegen een partij zijn zorder voor of tegen iemand in het bijzonder te zijn. Dat zal wel het geval van velen zijn. Verstaat gij dat niet î ■ 3° Gij laat onze geestelykheid zaken zeggen, welke zij niet gezegd heeft. Zij zou volgens u gezegd hebben, dat het een dood-zonde is zonder hoop van vergiffenis te stemmen voor Peten. Dat is een stommig-heid, die alleen kan opkomen in het hoofd van iemand, die niets meer van zijn Catechismus weet, of die de geestelijkheid hatelijk en belachelijk wil maken door haar woorden toe te dichten, die zij niet gezegd heeft. Gij moogt kiezen. 4° Gij vraagt, wie met den godsdienst heeft gespot. Antwoord : gij zelf, en dat herlnaldelijk. Wy hebben gezinspeeld op het incident Mercier, on hoe gij de getrouwe echo waart van den ailes behalve deftigen spot, die er dezen winter door andere liberale bladen gedreven is met een woord uit een omzendbrief van den Kardinaal. En daar was zelfs geen politiek mee gemoeid ! ! ! Uit Herck de-Stad. Aan onze lezers. Wij vestigen de aardacht onzer vrienden op het onderschrijvings-briefje dat staat op onze derde b'ad-zijde. Nieuwe abonnementen van 1 Juli tôt 31 December 1914, kosten PER POST 1.25 fr. VOOR DE STAD 1.00 fr. en men krij ajt « De Onafhankelijke » gratis vanafden dag der insch'ijving tôt 1 Juli. e. k. YERSCHILLEND NIEUWS. Rubenscantate ! Gent. — Gansch Vlaan-deren door is de propaganda aan den gang. 2500 plakkaten werden tôt nu verzonden. Het is van nu af zeker, dat juist zooals ver leden jaar voor de Schelde, het Feest-paleis op 19 Juli stampvol zal zijn I Uit Kortrijk en Aalst zulien wederom bij de 500 man afkomen. Ook Eekloo, Brugge, Ninove, Sint-Nicolaas, Temsche zulien flink vertegenwoordig zijn. Te Lokeren werden reeds 104 kaarten verkocht, te Buggenhout< 100, te Oost-Roosbeke 87, te Eernegem 34, te Thourout 26,te Harelbeke 24,te Landegem 21 enz. enz. Er kan niet geno ~g op aangedrongen worden opdat men zoo gauw mogelijk de kaarten zou bespreken ; want duizenden stoelen dienen gehuurd te worden. De inrichters huren slechts stoelen voor plaatsen, die op voorhand genomen zijn. Zoo werden verleden jaar voor de Schelde honderden plaatsen geweigerd omdat er geen sfoelen meer waren. Te Gsnt werden 18 verhuurbureelen ge-opend.Kaarten : Ie rang 2 fr., 2e rang 1 fr., 3e rang 0.50 fr. kunnen ook schriftelyk met bijvosgiag van het bedrag,besteld worden bij H. MEERT, 20, Spiegelstraat, Gent. A. SEVENS, 7, Steurstaaat, Gent. Onderwijzerspensioenen. — Do Moniteur bevatte Woensdag het koninklijk b.sluit tôt b paling van de gtldende regelen voor het in aanmerking komen van den tijd der be-sehikbaarheid wcg jns ziekte by het bereke-nen van de pensioenen der leden van het leerpersoneel der aanneembare lagere scholen, alsmede van de bestuurders, leeraars en studiemeesters der aangenomen normaal-scholen en van de onderwijzers der daaraan toegevoegde oefenscholen. Kiezing te Dandermonde. — Zondag lai te Dendermonde de kiezing plaats vcor de benoeming van twee provincieraadsleden, in vervanging van MM. Omer Van Damme, overleden en Vermeersch, volksvertegen-woordiger benoemd. Uitgebrachte geldige stemmen : 14,010 ; nietige en witte brijfjes 715 ; volstrekte meerderheid 7300 Zijn gekozen : MM. De Bruyo, 8610 en Van Mossevelde 8969 stemmen, katholieken. De liboralen behaalden : MM. De Vuyst 4820 en Van der Gucht, 4778 stemmen ; de twee socialisten 537 en 510 stemmen. Bij de vorige provinciale kiezingbehaaMen do Katholieken 9310 stemmeD, de liberalen 4250. Ailes bijeengenomen is het aantal anticléricale stemmen met 1000 toegenomen, dat der katholieken met 400 afgenomen. Ministerraad. — Diosdag morgend werd or in het ministerie van oorlog een ministerraad

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Dit item is een uitgave in de reeks De onafhankelyke der provincie Limburg: nieuws- en aenkondigingsblad behorende tot de categorie Katholieke pers. Uitgegeven in Hasselt van 1850 tot 1914.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Toevoegen aan collectie

Locatie

Periodes