De stem uit België

2370 0
close

Waarom wilt u dit item rapporteren?

Opmerkingen

Verzenden
s.n. 1917, 21 Juni. De stem uit België. Geraadpleegd op 19 april 2024, op https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/nl/pid/qz22b8wq6f/
Toon tekst

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

De Stem Bureel: 21, RUSSELL SQUARE, LONDON, W.C. . VOOR GOD EN VADERLAND. uit Belgie. Téléphoné i Muséum 267. Abonnement : 2/6 yo#f S maaaden. Subscfiptlcn: 2/8 for 3 month». Yoo* da Yereenigde Staten : 80 Ct:s. Ycor Rolland : 1.25 fl. Yoor Franlirijlt. 3 tr. Yoor de coîdaten: 1/6 of 2 fr. ■ {de. Jaargang Nr. 40. (Blz. 1987-1994.) Oplage : 10,600. VRIJDAG, JUNI 21, 1918. / Registered at G.P.O. as a Newspaper. 8 blz. 2d. Onze Meisjes in Heidenisse. j (Slot. Zie De Stenij Nr. 38, blz. 1.) f Betere opvoeding. Zoo weet en zoo zie ik onze meisjes jn heidenisse. Bergtoppen, in-licht, 1 cîene vlakte, meestal, lichte glooiing i somwijlen, don^ere krachten te dik- 2 ivijls. Hetjgaat echter niet aan te zit- j ten weeklagen over wat zou moeten c jijn, en, over wat niet is. In 't licht s der hedendaagsche ondervinding (voor 1 velen een openbariag) kan er niemand ' over twijfelen, dat de reddiug ligt in i een meer praktische, een meer men- s schelijke, een meer modecne, een die- 1 per-overtuigde zedelijke en katholieke 1 opvoeding onzer meisjes. Het ware ' onrechtv"aardig den steen te werpen 1 naar de vroegere opvoeders. Zij han- ! delden met de beste inzichten, zij wa- 3 ren kinderen van hunnen tijd en van i Iran midden, en ook zij zaten vast in l den slentervorm van ons vreedzaam ; luilekkerland, nu plots door den oor- 1 logonder te boven gekeerd, vol nieuwe terlangens en nooden. Onze opvoe- " ding, en dit is haar grootste vergrijp, maakte van onze meisjes geen Vlamin-gen, hoe zou zij ze dan. wel voor een cosmopolitisme hebben voorbereid ? Internationalisme kan maar rijp en truchtbaar groeien op een gezond nationalisme. Maar droevig is de erva-' ring dat zoo veel krachtinspanningen zoo weinig hebben voortgebracht. Het is een zegening dat dit eindelijk werd ingezien en die kritiek is opbouwend die den vinger op de wonde legt om de wonde te reinigen en te verbinden tn tê genezen. Door verzuimenis werd veel goeds belemmerd, en te veel ont-snapte onze handen reeds, veel is ons in de toekomst en in het vernieuwings-tijdperk weggelegd, maar we moeten goed onze oogen openen en durven. De fouten dier opvoeding. a) Opvoeding bij onderwijs. Het schijnt me dat onze meisjesop-ïoeding zwak was of onvolledig in vijf opzichten en daarom dèze verklaringen ils slot : Ten eerste, het onderwijs onzer meisjes (bijzonder na de lagere school) is niet diep genoeg, niet levensernstig, niet levensnuttig genoeg. Het is te ippervlakkig, te vaag, te eenvormig-ilgemcen, te overladen, onverduw-baar. Men hecht te veel belang aan het onderwijs, en dç wetenschap, en geen belang genoeg aan de opvoeding, en de karaktervorming, de levenswijs-keid; en derhalve worden de onderwezen vakken niet gekozen, noch gerang-schikt, noch uitgebaat volgens hunne opvoedkundige waarde. In dat op-îiclit is de praktische onderwijsinrich-ling der Duitschers en Anglo-Saxen ons veel voor. Het geheugen ontwik-kelen is goed maar het verstand ver-waarloozen is slecht, het karakter ver-onachtzamen is nog slechter, en door 'envormige regelen misvormt men het karakter, want aile deugden zijn de oeredeneerde hebbelijkheden der drif-ten en elks driften dragen het karakter 'an elks psychologie, en elks psycholo-8'e staat in nauw verband met elks physiologie. De vrouw is even ver-standig als de man, maar zij is het op een andere wijze. Een bekende op-'oedkundige schreef terecht : "La tendance innée, naturelle de la femme à résoudre instantanément ses pensées en action est providentielle. Elle tient à Sî destinée, s'il esterai que la femme a surtout été créée pour aimer et agir, ™ sa double qualité d'épouse et de mere." De opvoeding moet dus in het verstand der vrouw edele en breede Sedachten nederleggen in plaats van en lichtzinnige gedachten, en zoo haar verstand en hart veredelen want levenswaarde wordt afgemeten vol-8ens de diepte en de verhevenheid der Machten die het leven leiden en be-vruchten. Omdat zulks te veel werd ..Wvaarloosd; zijn er zoo weinig meis-v n ?'e °.ver wereldgebeurtenissen, ; olk?bewegingen en levenszaken kun-en medepraten, en derhalve later als rouw met hunne echtgenooten mede-°elen, of als moeders hun kinders ?' Daaru't komt het dat in ,'j.eboeken en kunst, de meisjes meest I J t lichtzinnige verwijlen. Daaruit komt bijzonderlijk voort wat een Franschman noemde "la peur de l'efj, fort intellectuel." b) De ledigheid. Ten tweede, waar wij eenerzijds niet kunnen toelaten dat de vrouw en de moeder, als koningin van het huisge-zin, worde onttroqnd om buitenshuis te g^an arbeiden, waar wij evenmin ge-doogen kunnen dat ongehuwde meisjes slafelijken arbeid verrichten, boven hun krachten en schadelijk voor hun bestemming in de maatschappij, waar wij, van een economisch en zedelijvk standpunt den huisarbeid willen hand-haven tegenover het fabriekwerk, waar» wij terecht fier zijn dat onze meisjes kunnen naaien, breien, wasschen en keuken doen, en allerlei fijn werk doen tôt opluistering van het huis, toch durf ik anderzijds de vraag stellen of het de beste opvoeding is dat zoQveel onzer burgerij- of aristocratiemeisjes hun" schoonste jaren, na hun jpensionnaat, verspillen in niets doen, in wandelen, Het is een feit dat de meeste meisjes in den godsdienst werden onderwezen, en dat er veel tijd' aan dat onderwijs werd besteed. Welnu, we staan voor het bevreemdend feit dat ook bij onze meisjes en vrouwen, lijk bij heel ons volk, niet het minst bij de hoogere standen, de godsdienstige onwetend-heid groot is. Wij staan, binst dezen oorlog, bijzonderlijk voor het feit dat het godsdienstig leven Van veel onzer meisjes veel meer steunde op een voor-bijgaande sentimentaliteit dan een oot-moedige godsvrucht. Waaruit komt dat voort ?• ofwel omdat de godsdienst-les ook oppervlakkig en te veelomvat-tend was, dus eerL onverduwbare kost, ofwel omdat de godsdienstles gerang-'schikt stond als een afzonderlijk vak, in plaats van de andere vakken en heel de dag'Orde, principieel, en feitelijk bij elke gelegenheid, maar zonder pedan-tisme, te onderschragen ; ofwel omdat het onderwijzend personeel, onkundig in zielkennis,een verkeerde methode ge-bruikt-e ; ofwel omdat de godsdienst W. H. JAMES WEALE. (Zie blz. 3). in te huis zitten, in vriendschapsbezoe-ken doen, in 't kijken door den ven-sterspiegel, in 't zitten wachten op een echtgenoot, dien vader en moeder, vol-gens en in 't belang van hun familie-gewoonten, zelf voor hen zullen kiezen. Dat is geen leven. Weerom in veel Anglo-Saxische middens werken de burgersmeisjes op bureêlen, enz. En wier zegt er dat er niet oneindig meer werk en bedieningen zullen zijn in Vlaanderen worden-eenmaal al de mo-gelijkheden van ons nijverheidsvermo-gen verwezenlijkt. Anderzijds daar is 't dringend werk van de volksontwik-keling op allerlei gebied, dat een ruim afzetgebied is voor vrouwelijke liefda-digheid en opoffering. Men zegt dik-wijls dat de patroon heel ver afstaat van zijn werkvolk, maar staan de vrouw en de meisjes van den patroon niet oneindig verder af van het dienst-meisje of het fabriekmeisje ? En toch ze vormen aile eene volksgemeenschap, en als katholieken hebben de hoogere klassen zware verantwoordelijkheid, al werd hun dit niet genoeg aangepre-diktc) Het onderwijs van den godsdienst. Ten derde, het godsdienstig ônder-wijs moet meer substantieel en prak-tisch zijn, zelfstandig en overtuigend. •o <k enkel als verstandsleer en niet als levensleer werd ingeprent ; ofwel omdat het verband van kerkelijke wet en liturgie met'het dogma niet klaar werd uiteengezet ; ofwel omdat de godsdienstles geen rekening hiejd, dus geen antwoord gaf op de moderne atmosfeer van ongeloof, twijfel en natuurleven ; ofwel omdat men de verhevenheid, de schoonheid, de opvoedkundige waarde van onze geloofsleer niet in het helste daglicht heeft geplaatst, en zoo in ons geval niet klaarduidelijk heeft toege-past op de roeping van het meisje als vrouw en moeder; omdat men in godvruchtsleven meer- belang is gaan hechten aan bijkomende devoties en uitwendige formulen dan aan de sakra-menten en de grondwetten van het ascetisch leven. Veel is er in al die opzichten aan ons godsdienstig onderwijs te verbeteren. d) De zuiverhéid. Ten vierde : Menais te onvoorzichtig geweest, te zwijgzaam, over het heilig onderwerp van de zuiverheid, deels uit een ove'rgeleverde preutschheid of on-beredeneerde schaamte, deels uit on-wetendheid van de moderne wereld waar de openbare onzedelijkheid zege-praalt. De opleiding van de zuiverheid vergt ten eerste een warm geloofs-leven en een innige overtuiging van de sakramenteele kracht. In die ver-onderstelling zelf is het een kiesche en zielkundige taak. Tijd, plaats, methode, ailes moet met omzichtigheid georuikt worden. Maar dit blijft on-loochenbaar : dewijl de wereld, zoo vroeg mogelijk, en op een slechte wijze, de geheimen der onzedelijkheid toch zal openbaren, daarom behoort het, dat de katholieke opvoeder die wereld voor zij, om de geheimen van de zuiverheid op egn goede wijze aan te leeren zoo de deugd der zuiverheid verplaatsende van het standpunt der onwetende onschuld op het standpunt der bewuste onschuld. Derhalve moet men de jeugd, nogmaals op tijd en stond, een gezonden kijk geven op Godes natuurschoon in het heelal en in de menschelijke verrichtingen er bij aantoonende hoe ailes verbovennatuur-lijkt werd voor onze zaligheid en Gods glorie. Zoo dunkt het mij dat de katholieke opvoeding van het geslachts-verkeer in Engeland en Ierland, lijk men het zien kan in sociale en dans-feestjes heel gezond is en heilzaam aan het zedelijk-godsdienstig leven der gemeenschap. e) O-pyoeding tôt het huwelijk. Eindelijk, er zijn voor het meisje doorgaans maar twee levensstaten :het kloosterleven en het huwelijk. Er is een tusschenstaat, edoch een uitzon-dering namelijk de ongehuwde staat in de wereld, ingegeven of genoodzaakt door lofwaardige verantwoordelijkheid. Beide levensstaten zijn heilig en heiligend. Schoon is het de we-reldvreugden te verzaken om alleen-lijk Gods kind te zijn, maar schoon is het ook te huwen om kinderen voor Gods eer en glorie op te brengen. Het kloosterleven is een uitverkorenheid der genade. Maar het huwelijk is de gewone en natuurlijke staat der mees-ten, en 't is Gods wet en Gods wil onder de menschen. Het .huwelijk is derhalve in zich zelf, en als werktuig van Gods plannen verheven. 't Is nog verhevener als een sakrament,' een werktuig van genade en zaligheid en de liefde tusschen man en vrouw is het evenbeeld van de liefde tusschen Christus en zijn Kerk. Van dit standpunt uit, en 't is het eenig echte, moeten wij katholieken, het huwelijk be-schouwen en voorstellen. Om zijn groote beteekenis als natuurwet en sakrament, om zijn natuurnoodzakelijke onverbreekbaarheid, moet er dus een voorbereiding zijn tôt dien^staat, een opvoeding derhalve, met kennis en daad, natuurlijk op tijd en stond, en volgens de doelmatigste en zegenrijk-ste methode. In die voorbereiding speelt de opvoeding der zuiverheid een aanzienlijken roi, alsook de opvoeding tôt de huwelijke eerbaarheid en zedig-heid. Het is heel goed dat onze meisjes stevig onderlegd zijn in de inçich-ting van de stofïelijke huishouding, maar het is nog noodiger dat zij klaar-duidelijke kennis hebben van de toe-passing der godsdienstig-zedelijke be-ginselen en weften op het huwelijk en zijn gevolgen ; en dewijl het huwelijk als eerste voorwerp heeft de opvoedjng van het kind, is het even noodig. dat de vrouw praktisch onderwezen worde in de eischen van het moederschap, en in de zielkunde van het kind, opdat haar aangeboren moederlijkheid, ook door kennis voorgelicht, en door karakter en plichtbesef gesteund, zich zegenrijkst ontplooie. En dit is hoogst noodig in dezen tijd, nu dat wij staan ook onder ons Vlaamsche velk voor twee nieuwe euvelen : namelijk ,de haat voor het kind en de vermoderniseering dat is de onttrooning en de schandvlek-king van het moederschap. (1) Pater L. J. CALLEWAERT, O.P. (1) Om niet door zekere personen als vermetel te worden afgekeurd verwijs ik naar de breedvoerige katholieke lit-teratuur, over de opvoeding, der zuiverheid, met kerkelijke goedkeuring in Frankrijk verschenen, onder meer naar de gezaghebbende en bij uitstek samen-vattende boeken^van den IJominikaner Pater Gillet, als daar zijn : L'éducation du cœur. Innocence et Ignorance. Religion et Pédagogie—la valeur édu-catrice de la morale catholique, en last not least : VEglise et la Famille. Po--pulation, Dépopulation, Répopulation. Te verkrijgen : Librairie Desclée, rue St. Sulpice, 30, Paris.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Dit item is een uitgave in de reeks De stem uit België behorende tot de categorie Oorlogspers. Uitgegeven in Londen van 1914 tot 1916.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Toevoegen aan collectie

Locatie

Onderwerpen

Periodes