De stem uit België

2300 0
close

Waarom wilt u dit item rapporteren?

Opmerkingen

Verzenden
s.n. 1917, 29 Juni. De stem uit België. Geraadpleegd op 28 maart 2024, op https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/nl/pid/mg7fq9rd7c/
Toon tekst

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Bureel : 21, RUSSELL SQUARE, LONDON, W.C. Téléphone: Muséum 267. De Stem uit Belgie. Abonnement : 2sh. voof 3 maanden. Subscriptton : 2sh. for 3 months. Voor de Vereenigde Staten : 50 cts. Voor Holland : 1 fl. Voor Frankrîjk : 2.50 fr. Voor de soldaten : Ish, of 1.50 £r. 3 de Jaargang,- Nr. 41. (Blz. 1519-1526.) Opliage : 11,100. VRIJDAG, JUNI 29, 1917 Registered at G.P.O. as a Newspaper. 8 blz. GOED NIEUWS.—Volgende week komen we weer uit op 12 blz., en verschijnen onze rubrieken Onze Scholen, Soldat enpennen, Documenta (Brief Kardinaa! Mercier, 11 Mei), Engelsche Studiën, e.a. Opdat we zoo zouden kunnen bîijven voortgaan, doen we voort-; durend beroep op de propaganda van aile onze i vrienden. O Jongens, gedenkt Moeder's kruiske. Ife heb onlangs iets heerlijks beleefd. "A thing of beauty is a joy for ever." Er liggen zooveel parels ite blinken op dan mestboop van. dezen oorlog. Een Vlaamsche soldaat , was op verlof gekoman—een sitruische blonde kerel, van 't oude ras uit één situk (de En-; gelschmans ctaaaiden zich om bewomderend te kijken maar dat beeld van menschelijke schoonheid), een jongen die zijn idealisime, hem aangeboren, had verjeugdi'gd in 't lijden ! en strijden op de Vlaamsche blûeddijn. Ik 1 vergezelde bern op zijn afreis maar den Lcxn-■ dentrein, die volgeprest zat van khaki, zwij-gende khakii, lammeren van den dood. De trein gaat langzaam in beweging, an mdjn f jongen vraagt me een kruiske : ik duw het op zijn hoofd, op dien schoonan Vlaamschen I kop, lijk op een Calvarieberg. Een soldait die nevens hem staat, ziet het, en zegt : "Father, I ami a Roman catJholic, an Iirisih-man. Give me your blessing." Met een breed gebaar heb ik een kruis geslagem over dien telg viain 't g.roen Erirn, want 'k voelda dat ik Vlaanderen' en Iterland zegendie als tweelungzuisiters, in martelaarschap en verrij-; zenis terwijl de Engelsche soldaten rondom [■ eerbiedig toekeken naar die ongêkunstglde I uitmg der k&tholieke kinderldjkheid. 'k Ben naar huis gegaan, met dankgejubel voor die heerlijke stomde, en 't bewustzdjn vain jnijm geastalijk vadarschap : en''k heb i minder den weamoed gevûeld om 't afreizen van dien jongen, naar dien oorlog, waaraan • geen einde kornit, omidat er gieen ednde is aan 1 de menschelijk-ofïicieele kwaadwilligheid, naar dien oorlog, waar nog zooveel Vlaamsch bloed zal viloeien, bloied, jomg bloed, dat we zoo noodig hebben eerlang om Vlaanderen in Vlaanderen en Vlaanderen in. Christ us te ver-| nieuwen. Maar dat kruisfe, 't was ieen stnkje vain ! 't eigen Vaderlajid. En nu herinneide ik mij al het bedied van dat kruiske. 'k Wist zoo- menig refugeehudis hier, van brave en eenvoudige lieden, die sef-fens 't kruisbeeld op de eereplaats vain hun nieuwe woning hadden gehangen en waar de kindierbende prooessiegewijs 's avonds van ' vader ein mo-eder een kruiske vroeg. Dait wa-ren menschen die Vlaanderen i!n zich hadden medegebrachit en het maair seffens hadden uit-gestald. 'k Weet echter zooveel mensehiem die 't kruisbeeld iniet hebben, noch durven uithangien, maar met katjes en hondjes de muren varsieren, of tein hoogste een sentimen-teel hailigenbeeldje op hun silaapkamer ver-bergen. Dat zijna menschen die ofschoon van Vlaanderen, Vlaa-nderon Ihebben verloochiend of opgeofferd aan de eischen van den moder-ten tijd. Zij hebben Chrieitus verbannm en K. verbannen hem een tweede maai, in dezie dagen van hum eigen biaminelimgschap. En 'k kerimnerde mij, hoe ik bij 't uitbreken vae den oorlog, was gaan zien naar de spoorhalle van Oostende, w&m de soldaten van het dierde fcieregiment vertrokken naar dat zondierlimg mysterie : dien oorlog. 'le Zie nog al dat ru-moer, dait ge^veld, dat gezweitis, om hun aan-dftening te verbargen, 'en, 'k voel inog ailes sit.il vallen, als bij de consecratie van de heilige Mis, wanmeer de treinis laïigzaam wegscho ven, en wanneer het uur der moeders sloeg om op de hoofden hunner kinders het kruiske te prenten, terwijl de massa, zwijgend een koor wig vaa tranen. En 't schijnt me of d'aar in 't bezette land <te moisders gereed staam, met de hand opge-heven, om op de hoofden (hunner jongens, bij lie terugkomst, de letters van het kruisteeken leherbeiltielen en te herschdlderein, en te ddep-groevein, wamt bij zoo'velein zullen die letfiers Smtgetredein zij.n als op eein zerk, of verdon'ke-iremaand, of beslijkt em bemodd'erd ! Het kruiske van moeder. Het is het ohrisma, het doopwater van toude Vlaanderen, van 't oude Vlaanderen, altijd jong en nieuw, en toch eeuwig/ en om-sterfelijk ; het teeken der oude stamdeugden, fe raspereooffllijkheid, overgoten, volgoten met de oJdj,folie der christeilijkheid. Het is de overtevering van 't moederhuis, ket kumstjuweel, de fanulieleus, het familie-j'a-pen, den adelbrief, overgpzet, on'afgebro-ien, de staf van Joseph, im vol'len bloei waar-«ari vader en' moeder de kindeieti herinneren, s morgems en 's avomdls, bij afreis of terug-ïomst, bij 't Oindernemen van een belangrijk w®rk, bij 't kiezem van een levensstaat. Aan ta kruiàe, herkent gij het patriarkale Vlaan-deiem, wanneer nog massas kinderen den owterlijken tafel als olijfranken omkransden, "i wanneer nog woorden van gezag en liefde, lit Aarons baard, vlloeiden als lekkere wijneai. Het is de besohermende hand van moeder, de waarengel, voor de grooitle reis., ik zou hajast ^gen het sakrament der moede'rs, en er is zooveel moedtarangsit sameingeronnen in de letters van dat bruiske, want moeders voelen J»at de wereld ds, en weten wat jongielings-"Wen zijin : en kijken veel dieper en verder <lan de lichaamsiviormen, zij blikken in de Zlf-1; het evenbeeld van God, en zijn zoo bain g dat dit evenbeeld worde verduisterd. Het kruiske van moedeir is de sterkte wanneer het kind begiint het kruis van de wereld en van het leven te schouderen, want enkel wie zich zelf kruisigt kan 't kruise lijk een kruis dragen. Moeders kruisike is de hulp welke Simon van Cyrenen gaf aan Jésus langs den kruisweg met dit verschil dat zij er niet toe gedwoingan moet worden, maar er door gedwongem is door de oviermaat van haire liiefde. De jongen imoge vallen tôt driemaal toe onder den last, de moeder is daar 00k tôt driemaal toe, in den naam des Vaders, d'es Zoons en des heildgen Geestes. "Jomgene, die uw moeder zoo geern ziet, wat h'ebt gij meit moeders kruiske gedaain? " Hebt gij het viergeten? Neen, een Vlaamscbe jongen vergeet zijn moeder niet. En voor een Vlaming, die van natuurswegie genedgd is tôt het tastbare, is de naam van moeder geen abstractie, maar iets concreats, satnengeweven met al die ge-beunbeni'ssen, al de woorden, al de daden van moeder, en derhalve meest met die groote het kruis op 't legimentsvaandel plaatste, ds jongens in massa zoudlen het toejuichen en dan zoudt ge 't schoonste leger van de wereld zien : een leger, volgend het kruis, een leger gedragen door de hoogste ziSebaren ; de zee-baren des geloofs : volledigistie ontwikkeling en verbeerldjking der raspersoonlàjkheid. Maar heLaas, het katiholiek Bielgië is officieel-neuitraal tegenover den God der natiën, welke de natiën aanroepen om recbtvaardigbeid, an zij zelf, de eerstian, zijn oinrechtvaardig tegen-over God, de Rechtvaardigheid zelf. O droagen zij dat kruis maar openbaar op hun borst, lijk Constantiinus zijn Labarum, lijk de Kruisivaarders', lijk de Ieren hun kruis-klaverblad of hun paternostier ! O durfden zij dat, duitfden eenigen dat, Vlaanderen wiare gered, voor altijd, en in ailes, want 't Vlaamsc'he volk lijdt overal en in ailles aan durfloosheid. Wat hebt gij met moeders kruiske gedaan? Gij hebt het weggestotan, ddep in uw broek-zak, saman met moeders raad en woord em deugd. Is het niet zoo? De Vormelingen van Coventry met hunne ouders, Eerweerden Heer Van Heyst omringend, met de Eerw. Zuster Marguerite, hoofdonderwijzeres, Eerw. Zuster Pauline en Juffr. Marthe Pauli, onderwiizeresson. gifte van moeder aan haar kind: de christe-lijke opvoeding en het kruisteeken. Een volk dat zijn moeders eert kan vallan, maar de onzichtbare moedarhand helpt hem wederom op. Spreekt vertrouwelijk met onzen soldaat, hij toont u wellitht het portret van zijn moeder. Eeest zijn brievan, die meesterstukken van zielestroomiing in zijn, îievansalleenheid geschreven : hij vereart cTaar zijn moedier ails een heilige. Volgt hem op 't hospitaal of stervend op 't slagveld : hij roept naar moeder. Geliikkig hij die, in name van moeder, met den dudm het kruisteeken merkt op dieu stervenden kop. Hebt gij het waggesimeten,? Neein. Eian Vlaamsche jongen smijt zijn geloof niet wieg. Hij is geen godlooohenaar. Echt ongeloof dat kwiam ik nog niet tegan onder Vlaamsche jongens, wel onverschillig-heid, wel baat tegen, een man, of een partdj, maar loooheni'ng van Christius, en verwerping van 't kruis, Goddiank, dat is nog niet Vlaamsch. 't Zal zoo niet bldjven, helaas ! 't Blijft niet zoo bij ontvlaamschte en ver-fransche Vlamingen. 't Moet eohter zoo bldjven zoo mien weldra erkiennen wii dat die katholiciteit van Vlaanderen kan bewaard blijven eh veratevigd word'an door zijn Vlaamschheid'. Neem, d'ie Vlaamsche jongens,' hoe ruw en ongodsdienstdg in hun praktijk somrtijds, hebben 't kruis niet weggesmetan. Op hun bloote borst onder hun faemd, rond hun halS daar hangt het, waar niemand het ziet, maar waar zij het steeds voelen, waar zij het seffene kunnem vastgrijpen als de dood komt, en als zij begeeran wel' te stervan lijk hun moeder begeert dat zij wiel zoudan ster-ven.Hebt gij het beleedigd en gehoond en be-spot?Neen. Een Vlaamsche jongien bespot geen kruis. 't Ware alisof hij den moedermelk terug in 't aangezicht van zijn moeder spuw-de. Zijn karaktier werd te zeer verzoet en verteerderd door 't ge'loofsileven om te kunnen het hoogheilige1 haten. Hij draagt immers im zich, onbewust, maar daadwerkelijk, de historié van zijin vaderen, en die historié was er eene van strijd voor het kruis. Hebt ge nog noodt onze ruischiebuische boarenjongens verrast wanmeen zij tie lande voorbijgingen een van d'ie CalvaTiebergen, blijvende kruis-gebeden der geloovige volksziel? Ziet hoe hij zijn pet afineemt, an ophondt van. fluiten, en sohuchter lijk een Publicaan voorbijwan-delt, omdat hdj denkt op zijn zonden en om-dat hij zich nu zoo ddcht voelt nevens dien Atmachtigen. God ! Wat hebt gij met moeders kruiske gedaan? Hebt gij het geplaatst (hoog op 't regimeints-vaandel? Tôt lêuze en herkenningsteeken van 't Vlaamsch regimemt, 't zou ex moeten op prij'kem. En stee'k de Leeuwenvaan bij 't kruis dan zijn wij weer in Vlaanderen te huis, dat is 't lied der toekomst. Indien iiemand — ■ Gij hebt het krudsbe weggesitoken, be-schaamd 1er voor in uw uitwendig en openbaar leven, beschaamd voor niets nochtans, temzij voor 't kruis en wat des kruises is. Ge hebt het weggestokem, om ihet te voelen, te beitas-ten, te betroetelen, persoonlijk, in uw inwen-dig, ongezien ien doorgaains onbe'kend leven. Ge zijt er mede gaan vkichten in de cata-combe van uw i'nwendig leven. Daar aan-bidt gij en bewierookt gij het nog. Gij hebt het weggestoken, beschaamd1 er voor, neen ik ben mis, niet beschaamd voor 't kruiske eigen. lijk zelf, ge zomdlt er voor vechten, met geweld, als 't moet, maat beschaamd voor u zelf, hulploos, weêrloos, gemakzucbtig en laf, als een kind dat niet durft wel doen tus-schen groote mensichen en zich ongemakkieldjk voelt voor zijin verraad. Hulploos, weêrloos voor 't kruis: en wie u kent gietuigt dat gij Laeuwen zijt om 't zware en langdurige kruis van dan oorlog te dragen, sorois wel met een reviolutionair gie-schudding van uw maman, maar m^et ten slott8 een glimlach. Gij zijt bamg voor den spot der andenen. Maar de oorlog heeft van u de fijnsitie en leukste spotters gemiaakt. 't Spotwoord wiipt op uw tong. Maar 't spotwoord blijft plak-kern op uw tong, al9 er zaike ia door spot de spotters met uw moedeTskruilske eeê.r te vellen als boomen zonder wortëls. Gij zijt bang voor de spotters, en gij kunt ze omverblaizen, want 't zijn maar (hooge populieren, waam-zinndg en djdel, windmakers, 't zijn geen rots-blokken.Gij zijt bang voor de massa an de massa is een noch mossel noch vischwezen, een wisselende gedaant^, mat veel grootsprakerig-heid, altijd bareid om hjem te volgen die succès hepft, en die durft tegen klippen en rotsan dn. Gij zdjt bang voor de zohderlingheid, en och Heere ! de wereld juioht maar ééne zom-derlingheid toe : de zonderldngheid in het kwade bedrijf. Gij zijt bang voor de onverc draagzaamhedd rondom u en die onviardiraag-zaamiheid is eien van d.e leelijkste gebreken van het Belgisch karakter, de zaaister van tweedracht en wanorde, het bastaardkind van. de kleingeastigîieid, de hoogste belacheldjk-heid, zoodfett de beschaafde W!exeld op zulke Belgen nederziet misprijz»nd als op onbe-schaafden.Gij zijt bang voon uw vrienden, maar de eersitie wet van de vriendlschap is toch eerbied voor de vnjhedd, an. voor de vrijheid van het essentieelste : de gewetensovertuiging. Of is vriendschap nu een slavernij, en een opder-worpenheid aan de giPillen van den vriend, en aan zijn zelfzucht? Gij zijt bang viooir malkander, wantTouwig en wederzijds: en gij verbergt u zelf voor elkander : en wederzijds ds de geheime wensch diat die heimelijkheid worde afgewor-pen, en .dat elkg, overtuiging worde geopen- baard, en dian zoudt ge malkander om den hais vliegem uit vreugde, omdat ge vrienden zijt, met éénzelfde overltuiging, en ge zoiudt geklsen omdat igij beidem zoolang den geheirn-zinnige en bange hebt gespeeld ! Gij zijt bang etn gegenaerd voor gewijde personen iem. gawijdle zaiken, en omdat gij niet natuurlijk durft zijn tegenover deze, wordt gij onnatuurlijk, ik zou moeten zieggen tegen-naltuurldjk, an ge doet dingem .en gij zegt woorden die rechtstreeks ingaan tegen uiw meening en uw hart, en van u een heel andere en kunstmatige voorstielling geven als de weïkelijke. Gij zijt bang voor uw onmacht, uw weer-loosheid, uw onwetendheid ! Gij kunt u miet verdedigen door het wioiord. Gij zoudt uw geloof kunnen vardeddgein door uw daad, uw consequenitiie, uw voorbaeld, maar daarvoor zoudt ge moeten logisch durvein, en 't ware beter diail woorden : en 't ware 't beste en 't meest afdoende antwoord op woorden. Want het woord hebt g® niet, 00k niât 't Vlaamsdh woord voor geloofszakeni,want daarbij gij leeft niet van, door en voor uiw gieloof, van, door en voor het kruis. 't Geloof is niet één met uw petsoonlijlkheid. Het is er niet die woirtel van, het ils er niet de opblceseming van. Wie u niet kemit, kan uw katholiciteit miet zian, zij druipt niet uit uw kleed, zij straaltt niet uit uw oogm, zdj vltoeit miet uit uw mond, zij is niet het leven viain uw leviem, de ziel van uwe ziel'. Gij zijt geen spiegiels van hiet kruis, gij zijt grafzenkem van het kruis. 'tt Kruis hebt gij begravan, in zdjn schijinisilaap. Ge hebt het met .apothefoarsisilaapdrankem stilgelegd onder d'en zerk van uw bange anverschillàgheid. Maiar gij weet d'at het dalar is, dat het niet dood is, duis nog leeft, dat het maar enkel slaaipt, en ge maakt het wakker als ge alleen zijt, in de oogenblikkien van gevaar en do^od. Gij hebt het kruis weggelcofferd als een ka-pitaal. Gij laeft van de interesten, zoind'er dat iemamd het weet, lijk vallsche ar.mem die bedelen gaan. Soms brandt dat kruiske van moeder op uw voorboofd, 't brandt en 't bloost an 't verraadt u : want het is hard dein strijd vo-1 te houdan tegein het gekarkerde kruis, dat vrij wil zijn, en u zelf wil vrij mai etn. Attollite portas ! Werpt de de ut en o'pen van dien kerker, dier bangheid, werpt den steen af vain het graf van dien schijndoode, snijdt de touwen los van dat ingebumseld leven ! Lichte het kruis op uw voorhoofd, konie neêr de tongie van vuur, d'e heilige Geest zelf midden den oorlogswind, en stappe in 't g'elîid als een lithtzuil, het kruisike vain moeder: want op u, jongens, hopem wij, om door 't Idcht van moedle'r's kruis. op uw voorhoofd, herzalfd met martelaarsbloed, het aan-g'ezicht vatn1 Vlaanderen te vernieuwen! Pater L. J. Callewaert, O.P. o- ' ...i. " Verwarde begrippen " over oorlogvoering. In zijn meesterlijke toespraak tôt de dekans en p»astoors van het aartsbisdom Mechelen gewaagt Zijne Eminentie aKrdinaal Mercier vas. "verwarde begrippen," die de ronde doen en allentwege in de lucht zweven: "des notions confuses flottent dans l'air." Zij hebben betrekking tôt de houding, welke de Belgen dienen aan te meman tegenover den vijand aangaande "de gerechtigheid en d« liefde." En dan wijst ihaj erop, dat België, als_ Staiat, het recht en den plicbt heeft een vergeldende wraak uit te oefenen om dd gerechtigheid te doen zegevieren. Diezëlfde boginselen, waarop hij slteunt oau den oorlog tegen Duitschland in 't algemeea en onze gemoedsgesteltenis tegenover d« Duitsche katlholieljen te rechtvaardigen, kua-nen 00k toegepast worden op de "wijze vaa oorlogvoeren " en bepaaldelijk op het treffen van vergeldingsHiaatregelen. En dit is noodig, dewijl 00k hieromtrent in Engeland "verwarde begfippen" heersdhen, of—zooal» de bisschop van Londen zegde bij de groeva der 16 door Duitsdhland vermoorde school-kinderen—"there is much looseness of thought and phrase about reprisais." Wij wenschen dan 00k, ten overstaan van ombe-suisde kiritieken, die "lafheid in de denkwijze ea hare uitdrukking " te keer te gaan mat nogmaals terug te komen op het onderwerp der gerechtige krijgvoering. Bij het behandelen dezer vraagstukkeu beroept zich Zijne Eminentie op de "leer van den. voortreffelij'ken Meester der katlio-lieke philosophie en itiheologie, den H. Thomas van Aqyine." Bij niemand kan men beter te rade gaan; en het zou een ongeluk zijn voor onze lezers, indien zij zich in hua oordeel over oorlogspnaktijken Hetan beïn-vloedem door de denkwijze van sommige franoo-belgische schrijviars of van niet weinig# Engelsche publicisten. Dezen hebben eigen-lijk geene beginselan; zij verkondigen enkel hunne "feelings," die nu eens overeenkomen met de beredeneerde waarheid, maar 00k dik-wijls diaarmee in strijd zijn. Behalve eenigs loffelij'ke uitzonderingen, zooals nog pas m "The Tablet'^ werd aangetoond, hebben de moderne sohrijvers de groote sdholastischa denkers aan de vergetelheid prijs gegevem; en vandaar bij hen die "verwarde begrippen," die "looseness of thought," welke men in al hunne gesehrifteii over moreele quaesities

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Dit item is een uitgave in de reeks De stem uit België behorende tot de categorie Oorlogspers. Uitgegeven in Londen van 1914 tot 1916.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Toevoegen aan collectie

Locatie

Onderwerpen

Periodes