De stem uit België

1799 0
close

Waarom wilt u dit item rapporteren?

Opmerkingen

Verzenden
s.n. 1917, 20 Juli. De stem uit België. Geraadpleegd op 20 april 2024, op https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/nl/pid/7s7hq3sq06/
Toon tekst

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Bugcft: 31, RUS9SLL flQBiQW, LONDON, W.C. Téléphoné : Muséum 267. IDe Stem uit J5elg(e. Abonnement : 2sh. v#or 3 maandcn. Sub*.criptîon : 2sh. for 3 months. Vôor de Vereenigde Staten : 50 cts. Voor Holîand : 1 fl. Voor Frankrlik : 2.50 fr. Voor de soldaten : lsh. of 1.50 fr. 3de Jaargang, Nr. 44. (Blz. 1547-1554.) Oplage: 11,100. VRIJDAG, JULI 20, 1917. Registered at g.p.o. as a Newspaper. 8 blz. \l/2à. " "" . - ■ " . il il i.iiiii—■!■■■■ AAN DEN LEZER.—Nogmaals werd ons eene ver-hooging van 10 per honderd opgelegd. Wanneer zal het eindigen? Toch houden we vol; we zijn echter verplicht op 8 blz. te vallen tôt meerdere hulp ons toekomt. Zoo zijn we verplicht deze week, ons men-gelwerk te verschuiven bij gebrek àan plaats, daar wij op 12 blz. rekenden. Wij beloven onzen lezers echter dat zulks een allerraarste uitzondering zijn zal en ons Mengelwerk verder geregeld zal voortverschijnen. 21 JULI 1917. België's officiëele dag, gewijd door de gedachtenis van den vrijdom op d:en d'ag plechtig bekroond in 1831 ! Ons Staatslot is een sleutel^tusk te zijn in de sari ^nsobiakelijMr der W'àterschè Slater ai zijji we dan 00k slechts een erg-enge driehoek gronds aan de Eiuropeesche west-kust ; meer nog, het zwaarte-middenp'unt te zijn in de keizersche diplomatieën van Oôst en van West. En, naar binnen beschou-wd, zijn we het kruispnnt der Westersohe nationale beschavingen en lâlen, ja zelve als de "terre d'expérience " van het moderne Staarts-leven.Kritische standpunten als deze bekleedt men niet zonder zware moeilijkheden, zonder gevaar en angst. Ook dit jaar, dezan dag is het een bede voor de toekomsi die angstig uit ons hart opwelt na het dankende "Te Deum" : Houd ons vrij, Heer, vrij van waiar 't ook wereldsch zij ; steun onzen Vorst en lxht degenen voor die heden en morgen onze belangen in het internationa'.e pl'eit zullen te vertegenwoor-digen hebben. Vrij, onafhankelijk naar buiten zooatls 't was vôôr deze werelldranip, zullen we dan onder Gods hoede de verbeteringen en rechts-herstellingen wel weten door te zetten in 't binnenland ten bate der vrij'e personalifteit van elken burger en der vrije nationaliteit Vân Vlaanderen en van Wallon ië. — o De Oorlog en de Vlaamsche Volkskracht. SLEN TE R-KATHO Lil CI TE IT. Velen, onder de eriht-geiloovigen, houden er ternauwernood een slenterachtig gods-dienstleven op na. Een mededoen, en een medeloopen is het met de massa, de gebrui-ken, de gewcaîi'f-a. hc; nlddtn., de overleve-rmg, geeà d sje overtjjgn,fe, guen dageîijk-sche zielnood, geen godsdienstgenot, geen godsdienstige fierheid noch bezie'ing noch geestdrift. Voor hen is het godsdienstleven een juk dat zij zich gedoogen omdat het ge-makkelijkst is voor hun rust en voor hun positie in de samenleving en 't bepaalt zich vooral tôt enkele gebruiken in 't openbaar leven : naar de mis gaan 's Zondags, en zijn Paschen houden. Maar laat die menschen in de vrije wereld, laat de muren van het midden instorten, de overlevering ontsciha-kelen, d'en dwang der gewoonte wegvallen, en de praktijk van 't godsdienstig leven houdt op. Wie daar een voorbeeld van wil, werpe een vlucht gen oogs'iag op zooveel katholieke jongens van onze Vlaamsche dorpen thans in hert legjer, en àe gemakkelijkheid waarmede zij hun godsdienstplicht verwaarloozen. Hij werpe een oogslag op het godsdienstig leven, neen op 't materialistisch leven van zooveel gereformeerde soldaten hier in Engeland, die u verwonderd beikïj'ken als gij ze voor de ôondagmis aanspreekt en u zeggen dat zij eenmaal terug in hun dorp hun godsdienstplicht zïullen kwijten. Hatzeilfde geldt voor de vluchtelingen. Wie daarover twijfelt raadplege de aalmoezeniers, wier leven en werk, in 't vluchtelingenland, wel buiten gevaar is, maar veel m nder troostrijk als 't aalmoezenierschap op 't front. En wat me soms doet schreien is dat goede plichtkwij-tende families maar dit argument hebben om hun godsdienstig leven hier te wettigen : Wij hebben dat te huis altijd zoo gedaan, wij doen hier lijk te huis. Neen, mijn brave menschen dajt is niet voldoende: gij moet het doen omdat uw katholieke godsdienst de ware is, de eenige ware, verstaat gij dat ! En weerom hoe weinige onzer menschen hebben waarl'ijk een juiste opvatting van de alge-meenheid van ons katholicisme, met andere woorden van de eenzelvigiheid van het katholicisme, in leer en daad, de heele wereld door! Nogmaals dat slenter-katholicisme is geen overtuiging van de waarheid, geen leven van, voor en door de waarheid. VERPOLITIEKT KATHOLICISME. Er hoeft een ondersche'd gemaakt tussohen katholieke politiek en verpo'itiekt katholicisme. De katholieke leer, als positieve op-luistering, verklaring van natuurwet, volken-irecht, en nationale wet, moet de Staatkunde leiden. Helaas, zij woxdt veelal verbannen en de staatkunde ontaardt, en buitelt hais over kop in het wettelooze. Dat is de groote kwaal van dezen tijd en de oorzaak van de oorlogskwaa#. Anderzijds nu wordt het katholicisme verpolitiekt door de menschelijke driften. Eerst wordt het een formaliteit, dan een uitwend g vertoon, dan partijschap, dan kleinmenschelijkheid, dan onverdraagzaam-heid, dan misbruik van het heilige voor mensohelijke ambities. Wat gewordt er van de vrijheid van het Eviangelie? van de naas-tenliefde? van het bindend gezag der Kerfe? van de wet Gods voor welk eenieder buigen. môet? Principieel katholicisme wordt ver- waterd. En godsdienst en priesters moeten boeten voor de verwereldilijking van 't katholicisme door menschelijke partijschap be-werkt. Een Staatsbestuur, met kathoi'ieken naam, wordt voor de oogen der menschen het katholicisme en al de politieke fouten van dat Staatsbestuur, worden den godsdienst ten Laste gelegd. Een massa menschen, uit levensnood en behoud van positie, verandert van godsdienstig vsl, lijk de caméléon vol-gens 't kleuT van 't Staatsbestuur. Politieke benamingen als Merikaljsme, libéralisme, socialisme beteekenen enkei houdingen, tegen of voor den godsdienst, meer tegen of vcor de bedienaa'-s van den godsdienst. 't Is een heale yervarring, wajnt hun eigenlijke an is onbekend, er0 daar al de gedachten-'dooT politieke gevoelens verblind zijn, wil men niet erkennen en onderscheiden wat goed of slecht is in die verschillende stelsels, maar a priori wordt ailes goed of afgekeurd. Hoe pijnilijk voelt ons kathoicisme daarvan de noodlottige gevolgen ! Hoeveel menschen beschouwen den priester als een politiek man, en een politieke hu'lp, dit wil zeggen een helper voor 't verzekeren van stoffelijke welvaart, en niet ' als de bedienaar der sakramenten en de uit-deeler der barmhartigheid. Hoeveel schijn-heiligheid en godsdienstaanstellerighe-'d wordt er niet door veroorzaakt ! En hoe wordt het godsdienstig bewustzijn van zijn inhoud geledigd ! Bleef de po'itiek op haar geb'ed, lijk in de anglo-saksische landen, dan Vormelingen van Rugby en omstreken met Peter en Meter. Br. Vermast. Rev. F. Jarvis. D. Odilo Frelinx, o.s.b. Z. H. Mgr. De Wachter. ware de vrijheid van het Evangelie gehand-haafd, de fanatieke onverdraagzaamheid zou wegvallen, het katholiek liefdewerk zou kun-nen doorwerken, en de politiek zou in de eerste plaats het heil van het vaderland beoogen, op nationaal en internationaal geb'ed,' en het katholiisme zou geen politieke stelse^ls moeten tegenwerken, omdat zij niet zouden gekant zijn tegen de waarheid in leer en daad van het katholicisme : en 't katholiek geloofsleven zou vrijen toegang hebben bij zooveel personen, die het nu uitsluiten, om reden van hun politiefk stelsel en,de persoon-lijke veeten van den partijstrijd. Ailes wat goed, waar, schoon en herlzaam is, immers, vindt plaats en ruimte en vrijheid in het katholicisme. Dan zou niet gebeuren wat wij nu zoo dikwijls gebeurde, dat menschen die nochtans in God gelooven, mij de deux wijzen omdat zij socia'ist zijn. Ja het is een gewich-t'g vraagstuk en ik denik dat wij het moeten durven bij de hooraen grijpen, uit liefde voor de zaligheid der zielen, aile evenbeelden van God. COMMERCIEEL KATHOLICISME. Het commercieel of handelskatholicisme is het katholicisme uit geldzucht, uit geldnood, uit eigenbelang. Zoo verkatholiciseert men win'kels en herbergen en cinémas en theaters, koTtom heel het plezierleven.^ Bij ons is 't katholicisme een macht, derhaiive heeft het een zekeren geldelijken rijkdom. Deze baat men uit voor zijn eigen profijt. Men keert en draait zijn godsdienst volgens 't meeste profijt, lijk de keizer van Duitschland, zoo de bladen schdjven. Met zich katholiek aan te stellen kunnen ze aan een positie geraken, verhooging krijgen, enz. Ze zien heel 't katholicisme in 't liçht van het geld. Een priester is iemand wiens broodje geba'kken is voor zijn leven, die er dik in zit. Of die priester nu den rijkdom heeft door familie-erfenis, daar kijken zij niet naar. Of de priester nu, Ejk.de meesten onzer priesters, heel zijn fortuin weggeeft in goede werken, dat vermelden zij niet. En zij vérmoeden niet dat zoo onze priesters moesten ïleven met de schaalCentjes of 't karig vergoédingsgeld van den Staat, dat zij honger zouden moeten lijden. Dat de kloosters smoorrijk zijn, dat staat bij onzen handelaarskatholiek vast, hoe die zoogezegde rijkdom gebruikt wordt, dat vermeldt onze handelaarskatholiek niet. Daar-bij, een goede priester voor hem is enkel hij die hem geldelijk Ihelpt: want van 't merk-teeken van het heilig priesterschap daar O snapt hij niets van. Wat zouden die hande-laarskatholieken schreeuwen moesten onze priesters, lijk in de anglo-saksisohe landen het zesde gebod der heilige Kerk toepassen volgens welk het kathol ek volk verplicht is zijn priesters te onderhouden, en het doet met zooveel edelmoedigheid, omdat zij de bediening dei sakramenten beschouwen als de eerste noodzakelijkheid in hun katholiek leven ! Menige katholieiken zijn met d'en geldgeest bezield, of beter aangetast. Moet ik een typisch voorbeeld geven? Een Brus-selaar komt me voorspraak vragen voor een bediening. En, ofschoon ik er niet naar vraag—want we moeten .Vile menschen die in nood zijn he'lpen. O'ii '* -er. hun uodidiens-1 ge opinie, da. i, de eefotc wù, u.;; !.. t'ho iiel; liefde—ofschoon ik er niet naar vraag legjt hij mij al zijn katholieke titels voor, ten bewijze hij levert voedsel aan drie vier non-nenkloosters te Brussel. Dat is commercieele kathol iciteit. 'k Heb het hem ook gezegd, want ik wist heel wel dat die man naar geen niis ging. En 'k heb lang zitten denken op dit vraagstuk : hoevelen zouden niet hun katholieke kleur verschieten, richtten de kloosters een cooperatieve in, tôt eigen be-voorrad ng? 't Is 't oude woord : wiens brood men eet, diens taal men spreekt. Dan s'Iaat dat commercieel katholicisme samen met het verpolitiekt katholicisme : en daaruit komt het voort dat zoo weinig in ons land werd gedaan, op afdoende doelmatige wijze, voor algemeen nationale belangen, als het drank-misbruik en de openbare zedelijkheid. Hoeveel katholieke menschen hier in Engeland deden niet protestantsch omdat zij van een protestantsch komiteit afhingen, ja spra-ken tegen hun eigen katholieken godsd ienst, omdat zij dachten meer te krijgen van hunne gastheeren? Deze ervaringen zijn van de droevigste uit mijn leven : dat voelen, dat tasten van de onzelfstandigheid van ons volk, van zijn slaafschheid in ailes. Neen, het kathol'cisme is geen koopwaar, waarop men afdingen kan : "C'est à prendre ou à laisser." Het vergt dat men aile stoffelijke welvaart kunne opofferen aan zijn princiepen : ja, tôt daar waar de princiepen zich tegen ons kee-ren, tegen ons vleesch en bloed. Daar is zijn hoogste bloei: het lijden en het marte-laarschap.ONWETEND KATHOLICISME. Hooger teekende ik reeds aan het onloo-chenbaar feijt der verheidensching dus der ontchristelijking onzer moderne Wereld. Het matérialisme heeft a'is leer en daad, de gees-telijke levenswaarden als iets bijkomends en 1 vormelijks gebannen. De wetenschap, de positieve esn proefondervindelijke schijnt het nieuwe licht te zijn, maar de wereld verbetert er niet door omdat 't zedelijk karakter wordt verwaarloosd en de blijvende beginselen van wijsbegeerte en godsdienst vergeten. Maar ook ons katholicisme gaat achteruit omdat zijne volgalingen niet voldoende onderlegd zijn in de wetenschap van hun geloof. Ik wil echter die wetenschap niet te hoog aan-s'iaan. Wetenschap zal altijd het voorrecht zijn van enkele uitverkorenen. De massa volgt de leidende starren en in godsdienst-zaken vooral, wordt de massa veel meer bein-vloed door godsdienstige daden dan door godsdienstige beschouwingen, en is altijd con-servat'efgezind binnen de overlevering en de opvoeding. Maar we mogen de daad niet scheiden van de gedachte. Voor ons Vlaainsch volk vrees ik niet dat, te dezer tijde, de wetenschap een gevaar zou zijn voor den katholieken godsdienst. Ten andere echte wetenschap is voor den godsdienst nooit een gevaar. Het is er 'een sterkte en een bewijs-voering van. Want velen vergeten wellicht dat ons geloof een redelijk geloof is, en dat er een wetenschap bestaat van de geloofwaar-digheidsgronden van ons geloof, zonder nog te spreken van de godgeceerdheid. Een tijd echter komt, dat de wetenschap feitelijk een gevaar zou worden, zoo wij er niet op tijd op ——MM—» mi 11 , t - mi inwmnm bedacht zijn om de harmonie van geloof en wetenschap en de redelijkhe-d van ons geloof aan ons volk in te prenten. Te dezer tijde, echter, bewijst de nauwkeurige studie van de opwerpingen tegen het geloof, in onze Vîaam-sche middens, da.t die opwerpingen meestal voortkomen uit een keeraafsche voorstelling van onze geloofspunten. Daar ligt ' ^t feit van de onwetendheid van onze k«uhoiiel en in godsdienstzaken. Zij kennen vci hun gebe-den en hun p.Schten, maar zij z jrj hun t.athe-chisrrius vergeten Zij hebben hem. êe; tijd» wel van buiten gekeiid, maar riimir. - van binnen verstaan, en ta.1 van woord'en ': den citccti unus zij." vqoi hen Jïebreauv jca ge'-blevi?jfi. Hetzf. f.ie geldt .10» 7 •. ' ?' vr ci de u, ivg" â.i Itdrkëi > . j .ucj)'. gl > en <J..; volk geniet dat nijt, voelt er niet de schoon-heid van. Zij gaan naar de mis, maar stel hun eens de vraag wat de mis is? Is het niet bevreemdend dat onze vluchtelingen en soldaten zoo zelden de mis laten lezen voor hun levende of overedene bloedverwanten en vr enden? Hier moet ons Vlaamsdh katholicisme volstrekt onderdoen voor het Iersch katholicisme. Ik vraag mij waarlijk af, of wij ons volk niet moe hebben gepredikt. In elik geval, we hebben te veel gemoraliseerd, niet genoeg de rijkdom en beteekenis onzer dogmas ontplooid, n et genoeg onderwezen, in menschentaal, niet methodisch geloofspunt na geloofspunt uiteengezet. We hebben te veel gedaan aan groote sermoenen die nemand verstaat, ofschoon elk zegt dat hij het heeft verstaan. En we vergaten wellicht, dat zoo er duizenden nog onze kerken vu'len, duizen-den wegblijven die niets meer vernemen van godsdienst g onderwijs, tenzij den dag van hun huwelijk of op hun starfbed. Waarlijk we moeten ze gaan opzoeken in hun huis, op hun werk. Door onze sociale werking kunnen wij ze benaderen, maar is de tijd niet aangebroken om openbaar op de hoeken van de straten Christus gekruisigd te gaan predi-ken? Of zouden onze onverdraagzame menschen met steenen naar ons hoofd gooien? Maar aile verderf mag openbaar gepredikt worden, krachtens de vrijheid, is het dan niet hoog tijd dat ook wij de wet der vrijheid in onze handen nemen, tôt u'.tbreiding van het rijk Gods in de zielen? HALF KATHOLICISME. Geheele menschen zijn zeldzaam. H, vs menschen of een kwart of drie kyart .n" i. v et *i>'t wereld haat niets zoo zeer als een geheel mensch, "un homme intègre," zegt de Franschman, wiens levenswijze integraal is. Geheele kathol eken, onomkoopbaar, beoefe-nende het katho icisme, voluit en volledig, daaraan heeft ook Vlaanderen een schrome-lijk tekort. Het katholicisme is goed voor vrouwen en kinders. Dat is de spreuk van zooveel onzer opgegroeide mannen, die al-hoewel gedoopt, en gevormd en katholiek onderwezen en opgevoed zoo maar hun geloof op een cynische w jze verlooehenen, wat zeg ik, onteeren en ontheiligen, met het hoog-moedig en zelfgenoegzaam als minderwaar-dig op zij te zetten, om het weex te hernemen met den ouden dag omdat zij dan weer kindsch worden en vrouwelijk. En is dat niet de werkelijkhe'd? Is minachting van 't geloof niet de welbekende waarheid be-strijden en zondigen tegen den heiligen Geest? Het katholicisme is goed in vredes-tijd, maar niet in oorligstijd : Is deze-niet een mondgemeene so datenspreuk van veel onzer Vlaamsche katholieke jongens, alsof men het recht had het geloof buiten te cijferen voor een tijdeke uit ons menschelijk leven? Het geloof is goed als wij weer te huis zijn in ons dorp of onze stad, zeggen veel anderen, alsof het katholic'sme iets regionaals ware en niet algemeen geldend, en universeel. Verder, hoevelen die hun katholicisme in hun broek-zak steken, binst hunne bediening van zekere posities als de kruigsdienst, de kolon'a'e dienst, de politiek, enz., weerom alsof 't katholicisme maar een speelgoedje ware voor 't .privâat of 't familieleven, en niet in de eerste plaats de oplu stering ware, de vere-deling, van aile hoogere en buitengewoiie bedieningen. Waaiom zou een theaterspeler, , een sportman, een vlieger, enz., niet even goed katholiek kunnen zijn, als een vreed-zame burger zonder dat zijne profess'e er bij ver'iieze? Van waar komt dat gedacht vain tegenspraak tusschen een wereldsche bediening en katholicisme. Hetzelfde stukken en brokken katholicisme wordt toegepast in 't zedelijk leven. Ja ik weet wel die beschul-diging van half kathol'cisme is toepasselij'k op heel de katholieke wereld. 't Is niet9 anders als een bewijs van den afstand tusschen ideaal en zijn verwezenlijking, tusschen t' weten van de waarheid en 't doen van de waarheid, tusschen de helderheid van den geest en de wispeturigheid van den w'1, tusschen 't goede voornenjen en de krankheid van het vleesch. Maar het schijnt me dat er bij velen onzer katholieken iets meer is, name-lijk het cynisme van hun spreken over en hunne houding tegenover het gçloof. Een katholiek van de daad zal graag erkennen dat hij zondigt, en het betreuren, uit drang van zijn geloof, maar onze haîfbakken katholieken erkennen hun zondigheid niet, berou-wen ecr zich niet over, maar handelen juist alsof het hunne koude kleeren niet raakte. Zij maken zich een godsdienstje op hun.e'gen hand, zij beoefenen het vrij onderzoek in

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Dit item is een uitgave in de reeks De stem uit België behorende tot de categorie Oorlogspers. Uitgegeven in Londen van 1916 tot 1919.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Toevoegen aan collectie

Locatie

Onderwerpen

Periodes