De stem uit België

1686 0
close

Waarom wilt u dit item rapporteren?

Opmerkingen

Verzenden
s.n. 1917, 27 Juli. De stem uit België. Geraadpleegd op 28 maart 2024, op https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/nl/pid/3j39020h2x/
Toon tekst

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Bureel : 21, RUSSELL SQUARE LONDON, W.C. Téléphoné: Muséum 267. De Stem uit Belgie AJbonnement : 2sh. voor 3 maanden. Subscription : 2sh. for 3 months. Voor de Vereenigde Staten : 50 cts. Voor Holland : 1 fl. Voor Frankrijk : 2.5C fr. Voor de soldaten : lsh. ► of 1.50 fr. VOOR GOD EN VADERLAND. 3de Jaargang, Nr. 45. (Blz. 1555-1562.) Qplage: 11,100. VRIJDAG, JULI 27, 1917. Registered at G.P.O. as a Newspaper. 8 blz. i%d. De Ultra-Pacifisten en de Natuwwet. Onder Pac'ficisten—of "Pacifisten," zooals mea ze flhans. met een barbarisme herdoopt heeft—verstaan we niet de vredélievende menschen : dat moeten we alleu zijn ; zelfs de vurigst vaderlqnder, de moedigste soldaat, die wél besloten is d'e wapens niet neer te leggen voordat de zege bevochten is, mag den oorlog .11;et voor zidhzelf will'en, dûch alleen a'Is een md'del om [tôt het herstel der gerech-tgheid te komen. De Pacifisten, die we hier bedoelen, wenschen niet alleen den vrede, verfoeien niet alleen dien oorlog—zoo zijn er meer !—zij beschouwan den oorlog als iets, dat op zichzelf en uiteraard een kwaad is, en willen dèrhalve niets ermee te doen heb-ben. Zulke menschen zijn in Rusland de T.oltoyisten en men vindt er, hier in Enge-land, onder de Quakers, in de "Society of Friends," in sommige protestantsche secten, en het schdjint dat er ook wel eenige katiholie-ken geweest zijn, die aamvanke ujk al'thans zulke meen:.ng aankleefdan, Bij velen was het opperen dezer dwaling eene loutere uit-vlucht, die zij verkeerdelijk als gewetens-bezwaar tegen den oorlog (conscientious, ob-jectors ! " deden geldén vôôr de daartoe inge-stelde gerechtshoven, om aldus te ontsijappen aan den gevreesden krijgsdienst. Het En-gel'sch gouvernement, dat mit protestantsahe ini'svatting het privaat gevoelen verwisselt met gewetensvrjhe d, heeft uit eene loffelijke bezorgdheid om deze laatste te eerbiedigen en om .geert moeilijkheden te hebben, het be-zwaar in vele gevallen alis sterkhoudend' aan-genomen en de "opwerpers " van den wer-kelijken krijgsdienst verschoond. Het was een verlies voor den Staat, doch zijdelings een winst voor den godsdienst. Want alhtoe-we'l de Staat hier een private dwal -ng als gewetensbezwaar aanntemt, tioch toont hij daardoor, dat Ihij het geweten als een faoo-geren meester àanziet dan hijzelf is, en met-eens veroordeelt hij de praktijk van vroegere eeuwen toen, in dit land, zij die om ware gewetensbezwiaren zich met mochten onder-werpen aan isommige staatswetten, tot den strop werden veroordeeld. De eerbied voor de vrijheid heeft vorderingen gemaakt met den loop der eeuwen... helaas ! minder in Frankrijk en... Mexico. Wij stellen ons hier tegenover de dwaling ; en om die des te beter te bestrijden en mutïti-ger werk te leveren. zulîen we het onderwerp wat breeder opvatten. De oorlog ois een onzegïijik groot fcwaad. Opstijgend van de m'.nder erge rarnp toit d'e ergste, richtén wij tôt God het smeekgebed : "Van pest, hongersnood en oorlog, verlos ons, Ileer ! " De Pacifisten beslluiten daaruit, dait het nooit geoorloofd is ten oorlog te gaan. En om dit te bewijzen beroepen zij zich én op de moraal én op de leeriua van den Bijbél. » * * "Men mag n'ooit het kwade doen, opdat ^r goed uit voortrloe-e," 200 redeneeren de Pacifisten ; en die stelregel der zedenleer is oaaanvechtb'aar ; doch hij is dubbelzinnig en daarom misïeidend. Men dïent namelijk een onderscheid te maken tusschen een "phy-sisah " en een "zedelijk" kwaad. Bovenge-noemde grondregel is geldend u'tsluitend voor een "zedelijk kwaad"; nooit mag men' een zonde doen, een wet overtreden die men in geweten verpliicht is te onderhouden ; en-geen goed uitwerksel, hoe groo4 het ook zijn moge, kan die zondepleging rechtvaard'igen. Maar dit kan men niet zeggen van het "phy-sisch kwaad.," van het lijden. Indien het nooit geoorloofd was kwaad te doen, om daaruit voordeel te trekken, zo-u men niet eens eene vlieg mogen dooden, een rund mogen slach'ten, het zieke deel van 's, menschen lichaam met een heelmes wegsnijden ! Hier komt dan in toepassing het omgekeerd begin-seil, dat zulk een kwaad toebrengen wé'l geoorloofd is, doch enkel in zooverre het een rtood-zakelijk m'ddel is om een overeenstemmend grooter goed te bekomen. De voortreffelijk-heid van het -uitwerksel wordt de maatstaf van de geoorloofdheid der daad ; de onver-dorven rede zegt ons, dat we daarbij acht moeten geven, of het beoogde goed een. ver-goeding is voor het toegebrachte lijdeni. De Pacifisten- stellen 's menschen leven hoog op prijis. Zij hebben ongetwijfeld1 groot gelijk. Het leven is immers een kostbare sc'hat, de wortel van vele andere goederen ; en het ;.s daarenboven een gave, waarover wij niât eigenmaehtig mogen beschikken. God, die er de Schepper van is, b'ïjft er steeds Heer en Meester van. Zijn recht erop is onverv.reemdhaar, en het is ons niet geoorloofd ons eigen leven naiar goedvinden prijs te geven, gelijk het ons ook verboden is naar willekeur dat van anderen te vernietigemi zerfmoord is zoo wel een. a.anslag op Gods heerschappij als manslag; beide vallen onder een en hetzelfde verbod: "'Non occ-ides,' gij zult niet dooden. 'Non homicidium faciès.' gij zu'lt uw evennaaste niet vermoorden." De H. Thomas kon derhalve zeggen : "Het leven ;s eene aan den mensch geschonken goddelijke g'ave, onderv^orpen aan Dengene die doodt en ilevend maakt./Vita est quod-dam donum djjvinitus attributum et ejrns po-testati subjectum qui occidit et vivere facit.'* (lia Ilae, g, 44, art. 5.) Doch die gave is niet het opperste goed dat wîj bezitten; iemand het leven te ont- nemen blijflt een phyisisich kwaad. En er zijn omstandigheden, waarin men, omkleed met Gods recht, handelend vol'gens zijne Wet, dit physisch kwaad kan veroorzaken om een hoo-ger goed te .vrijwaren. God spreekt tot o.ns dooï de natuurwet, in ons binnenste ineerge-schreven ; hij gebied dat wij ons zelven, ons eigen leven, zouden beminnen ; en'waar dit door een onrechtvaardigen aanrander wiordt bedreigd, zijn wij gewettigd zijn bloed te doen vtoeien uit zelfbehomd. Zoozeer moeten wij den levensschat en het natuurlijk recht daarop in ons zelven eerbiedigen, zoo drin-gend is de rechtmatige liefde, die wij ons zelven moeten toedlragen, dat wij eigemlijk het behoud van anderen niet mogeu verkiezen boven het onze ; want beide hebben dezelfde waarde, en ons. wordt wel opge'iegd onzen v evennaaste te beminnen "gelijk ons zelven," doch niet "boven ons zelven " : "'Si pro illius temporaU vita suam ipsam temporalem perdit, non est jam diligere regmlam excedit." (S. August. De Mendacio, c. vi.) En toch zijn er gevallen, waarin wij de heldhaftige liefde goedikeuran van hem>, die zijn bloed ten beste geeft voor het leven van zijn broeder. Immefs, wij juichen hem toe : den soldaat, die zijn leven veill heeft voor zijn generaal of zijn Koning; wij roemen de zuster van liefde, een Pater Damiaan, die bij de bed- om hun- eigen leven en dat van anderen ten offer te brengen voor het bekomen van een grooter goed. De georganiseerde maatschap-pijen namelijk, welike wij Stiaten noemen, en waarvan het oppergezag regeert in den naam van Godf, hebben daardoor het vermogen, en onder sommige voorwaarden ook den plidht, om hunne rechten door de macht der wapenen te verdedigen. Zoo het reeds aan den enkeling door Godis Wet geoorloofd is met de matiging, door zijn >toestand en bestem-ming omschreven, zijn r-echt met geweld te doen eerbiedigen—nalhoewel het soms christe-lijker kan- zijn. dit prijs te geven—dan heeft een Staat daartoe nog meer bevoegdheid. Dewijll deze enkel voor tijdelijke oogmerken besitaat en de opperste is in zijne eigen efeer, zoo is de uitgestrektheid zijner rechten breeder en ruimer de vrjheid om te wreken. Er is bovendien nog een versihiH tusschen den Staat en het individu : aan <3ezen is het "niet toegestaan, al ware het in zelfverdedi-ging, meer te doen dian de nood van het oogenblik vereischt ; geweld uitoefenen in het opvorderen zijner rechten wordt ongerechtigd zoodra het onnoodig wordt;, en het wordt on-noodig waar hij, deeluitmakende van eene maatschappij, beroep heeft op den sterken arm der Wet. Maar jiuist dat kan niet een Staat ; er is in de huid'ige wereld geen hooger Photo by !.. V. Ward, 249, Uxford Kd., Manchester. DE BELGISCIIE SCHOOL VAN SALFORD. Op den derden rang van links naar rechts : Mr. Ollieuz, Mevr. Wouters, Mr. Daelemanj Mr. Thirion, Mr. Wouters, Pater Callewaert, volksverteegnwoordiger Vandewalle, Mr. Bouckenooghe, Mr. Wald, Pater d'Hooghe, Mr. Verbeke, juffr. Van Opstal, Mr. Lycke, allen bestuursleden of onderwijzers der school. ' sponde van een pesitâijder- of in de hut van een melaatsche, zich folootstellen aan een zekeren dood ; wij istaan in verrukking opge» togen bij het schouw&pel van een martelaar. die het bevel' van den Romeinschen keizer trotseert, weigert den wierookkorrel te werpen in het smeulend offervuur, al dreigt hem het zwaard, d'e brandistapel of de leeuwenmmil op de arena van het Colosseum : ja wel; maar zij verruilen enkel een physischen schat, het tijdelijk leven, «oor een schat van hoogere waarde; de soldaat offert zijn persoonlijk bého.ud voor het behoud van een andere, in wiens handen het heil berust van gansch een leger of een land ; de helden van het Chris-tendom geven aan de wereld het schouwspel vân die hoogere liefde, welke Cbristus is komen opweMken in hunne harten ; zij offe-ren hun leven voor de geestelijke opbouwing hunner broeders; zij be'teiden den waren godsdienst ; zij bekeeren ; zij redden zielen, en het eeuw:g heil van hun eigen zelven en van den evennaaste weegt zwaarder in de weegschaal dan het brooze bezit van het tijdeilijke leven» Indien de Pacifisten gelijk hadden en men altijd gebonden was het leven te eerbiedigen, dan mocht men zich nooit vetweren tegen een onrechtvaardigen aanrander, dan mochten er geene martelaren van de liefde, geene martelaren van de geWetens-vrijheid zijn ! « En nu de oorloig ! O, die maait niet enkel het leven van één mensch, doch van duizen-den en millioenen weg, en sileept daarenboven nog een heele reeks van andere ellenden na zich. Wij moeten er zelfs bijvoegen, dat hij ook: vergezeld gaat van vele-zed'elijke euvelen. De omstandigheden, waarin het vechten ge-schiedt ontbreidelen de driften en schenken aan de zwakken een ruim veld voor de uitoe-fening hunner verdorvenheid. Deze onzede-'i'ijke uitwas is echter slechts een bijkomende gelegenheid door den oorlog geschapen ; hij behoort niet tôt het wezen zelf van den oorlog ; wij kunnen eene zaak niet afkeuren enkel omdat er misbruik van kan gemaakt worden ; dan zouden we zelfs den ban moeten u:tspreken tegen onze natuur, onze zintuigen, onze hartstochten, ja zelfs t'eg'en onzen vrijen wil. Het feit is, dait de oorlog in aî zijne gruwaaamheid op zich zelf slechts een physisch kwaad is, en er zijn omstandigheden, waarip God het recht verleent aa,u menschen aardsch gezag, waarop hij beroep kan doen. Waar een tfwist ontstaat tusschen onafhan-kelijke gemeenschappen, en d'e eene partij hare eisohen doorzet ten trots van de Wet, daar blijft voor de andere niets anders over dan aan de uitdaging met geweld van wapenen te weerstaan. Het stoffelijk bloed dat dan vergoten wordit moet onderdoen. voor de beveiliging van het recht, die eer, de vrijheid Rn de beschaving, die op het spel staan. Dat heeft plaatsi in een rechtvaardigen oorlog1. Deze is niet uitsiluitend "iets wat stof geeft tot medelijden en afgrijzen," zegt Kardinaal Mercier; "de oor'.bg is iets grootsch " ; hij is "het middel om de eër te doen eerbiedigen, het recht te doen zegevieren en de waarheid en den eeredienst van God, die waarheid is, te doen hooghotiden..." "En daarom... recht-vaard'gt hij zooveel opofferingen." Daarom "schijnen de trane*, d'e klacbten, de fortuin, het Moed" van Jen volk "niet te veel voor den triomf van het recht en foet heilig bezit zijner onafihankelijkheid.-" Het Ultra-Pacifisme is striidend met de natuurwet. (Wordt vervolgd.) Léon Maury. Meisjes van Vlaandere^ De Btond van Belgische Juffrouwen-vlnchtelingen van Merstham zond den twaafden Juli 1917 270 fr. steun aan de hooigstudentenwerking tot. zedelijk heil van. onze jongens. Het is de derde maal dat de meisjes-bonden uit Enge'Jand aan de hioog-studenten der voorlinie milden steun doen geworden voor on'e jongens van de IJzerlijn. S.K.V.H.-Coilege, Veurne. Het is maar een 'klein feit maar ontzagge-lijk in zijn bateekenis en 't heeft eene van de schoonste uren van mijn leven uit mijn herinnering naar voren gehaald frische vreugde gêvend. Ik heb ze namelijk weerom voor mij gezien die bleekgewordene aangezichten van juffrou-wen te Oostaofeer en 'it gehuiver dat haar schouders schudde, als ik haar deed voelen wat een volfasmoord de Vllaamsche vrouwen onbewust aan 't bedTjjven waren. 'k Had haar namelijk gezei'd : "Ja, wij zijn op het punt geweesit te moeten schrijven op de zwar ste bladcsijde van on,ge geschiedenis : c Vlaamsche Moedertaa'J werd door de Via a ri sche moeders te gronde gebracht." Opf d; oogenblik ging er een geril', als eene huiverir voor den dood:, door al de Soo meisjes e jonge vrouwen in de zaal. Te Deum laud» mus ! deze was de .rilling die aankondïgt hc de zwijmslaap gedaan i.s, en de ontwa'kin bediedt van. 't sterke leven ! De oogen laa den *t .oogenblik daarxia, de armen beefdei velen stonden recht... nooit heb ik meer de indruk van zekerheid gevoeld in ailes wat i in heel mijn ,'Jeven ooit gehoopt heb. E Vlaamsche Beweging der Vrouwen was bi gonnen, was gewonnen; ze moest enkel de tijd hebben om zich te veïspreiden, en di tijd zou kort zijn, vrouwenbeweging is gi voelsbeweging, 't gevoel ibeweegt als 't vuur het bliksemit ! En waarlij'k wiaren de 800 va Oostacker ';t jaar nadien reeds duizenden, e 't jaar nadien zouden... maar 't jaar nadie was 't 1915 de voile oorllog. de ailes doodendi moord'ende, stilakende. Doch weerom "Te Deum .laudamus ! " d oorlog is maar tegen de lichamen machitij En tracht hij door de lichaamisweeën de zif te bereiken, houd'en de jongens op 't ve'id de ouden moed, hornden de vrouwen te huis ht oud gevoel waar is er dan uw zege, nederlaa en verdrukking en ballingschap? Onze vrouwen hielden den ouden moec Eere zij hen. Onze vrouwen houd'en 't oud gevoel. Eei zij haar ! Dit jaar, 1917, is 't gebfeken. En hie vertel ik 't' eenvoud'ig-groote dat gebeurd il In Engeliand zijn onder Belgische Vlaan sche vluchtelingen Meisjesbonden tot stan gekomen, onder den naam van "Belgisch Freulen." 't Oude zaad schoot wedero-p me de eeuwige kradht des levens. Doch eere di vrouwen, die het hielpen om op te schiatei zij hebben prachtig werk gedaan : ik ken e ongelukkigf/ijlk maar twee, doch die noem 1 hier in 't dieper gevoel van plichtvervullin en inet de grootste dankbaarheid : JufÎTOuwe De Vos, uit Thielt, en Maria Van de Vei uit Leuven, verblijvend en zoo heerlijk werl zaam te Londen. Die Belgische Freulen hebben reeds drii vmaal.geld opgestuurd : eenmaal^i3, eenma; ^15, en nu de Bond van Merstham (Surrej ^10, t.t.z. al te zamen meer dan duizen frank, voor onze soldaten, "opdat het dien tôt verbetering van de zedelijkheid en te verstandelijke veiheffing van onze piotten, a.lzoo hebben het hare vrouwenhanden gt schreven. En zij hebben er nog bij gevoegd, ik schri hare woorden. over, en daag de Censuur u ze te durven schrappen en alzoo- onze Vlaan sche piotten te berooven van eenen groote troost, waarop ze tooh in hun versohrikkelij leven het heiligstfe recht hebben; die wooi den zijn : " en gebruikt dit geld bij voorkeu voor de Vlaamsche piotten omdat ze d meeste dutsen zijn." Daar faebt gij het me, en moet ik zegge: wat het al beteekent? 1) Wij Vlaamsch Jufïrouwen zijn niet varanderd, maar we be minnen vmiriger dan ooit ons volk ; 2) van on vluchtelingengeld geven we u duizend fran tot een bewijs van onze liefde, uit zucht or ook iets te offeren neven u die zooveel offert. 3) het vrouwelijk harte klopt altijd van kom mer of van vrees of van vreugde voor iemand Nu k'iopt het onze voor u van komimer voo 't beste in u : voor uw hart opdat het goe< blij've, voor uw lichaam opdat het onbevlek gezond iblijve, voor uwen geest opdat hi openga in kennis; 4) gij denkt dat g:'j verlatei zijt, dat er iemand uit uw volk met u bezi] is, maar hier ligt ons schamel vluchtelings veld als een pand voor u van onze bewonde ring onzen dank onze liefde voor u, die altij* stijgen; 5) g'j gevoelt u nu zoo dikwijls kleii door uw Vlaamsch, achteruitgestoken om uv V laamsch, en uw droomen durven niet hooj vliegen omdat gij Vilaamsch zijt, weet du dat er benden meisjes . en juffrouwen zijn hooggeplaatste reeds ook, door wie gij, omda ge Vlaamsch zijt, met tienvomdigen voorkeu bemind wordt; 6) weet tot uwen tropst da dezmlke als. wij bij honderd) en duizendtaWei zullen vermen'gvuldigen, zij droomen van 1 als schoo-n van lijve, moedig van hart, klaa van geest, gij moogt droomen van haar al u in trouwe en onscihuld afwaichtend ; 7) wi reikhalzen -aAîten naar d'en vrede en naar di toekomst daaraohter. Er is maar eene toe komst: de liefde. Mannen en vrouwen vai onis hervonden en vernieuwd' volk, dan zullei we te zamen werken, de vrouwen evei Vlaamsch als de mannen, voor Vlaandterei het scheppende werk van onze gezamenlijki liefde. Vlaamsiche piotten, de toekernst zal. schooi zijn ; liefde en waardeering krijgt g'j in di warmste mate van diegenen van wie liefdi en waardeering het natuurlijfcst moeten ko men en 'bij wie ze 't warmst en 't mees't wel doende zijn—God heeft het zoo- geschikt—vai en bij de Vlaamsche meisjes en vrouwen, vai en bij vel'en, de meeisten, alleszins de bestei van heel uwen stam. Bereidt er u voor me uwen moed op het slagveld, met uwen moei tegen Fransche verleidsters om vioor d Vlaamsche meisjes, die alleen u gelukkig fcun nen maken, te versichijnen. Zij zijn bereid Kan er een betere troost u gegeven worde] en voor allen die van Vilaanderen droomen een vaster pand en een blijer zekerheid? Cyriel Verschaeve.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Dit item is een uitgave in de reeks De stem uit België behorende tot de categorie Oorlogspers. Uitgegeven in Londen van 1914 tot 1916.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Toevoegen aan collectie

Locatie

Onderwerpen

Periodes