De stem uit België

2087 0
close

Waarom wilt u dit item rapporteren?

Opmerkingen

Verzenden
s.n. 1916, 20 April. De stem uit België. Geraadpleegd op 28 maart 2024, op https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/nl/pid/kk94747p7n/
Toon tekst

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

RerUtered at tbe General Post Office as a Newipap< Telephoon: Muséum 267. De Stem uit Belgie Bureel: 21, Russell Square, W.C. Abonnement : xs, 6d, voor drie œaanden. Subscription : is4 6d. for three months. 2de Jaargang.—Nr. 31. DONDERDAG, APRIL 20, 191( Abonnement TO»t de Vereenijde State», 40 î !>•.!/»/* 3 . reor Holland, 1 L; vaar Frankrijk, « fr. i 1IC6 11 DE STRIJD OM VERDUN GELUWD. De laatste dagen der Goede Week wordt er op d< Londensche drukkerijen niet gewerkt. Wij komer daarom vroeger uit en enkel op 8 bladzijden. Wi moeten obs verontschuldigen om het niet-verschijnen deze week, van tal van meedeelingen die ons eers op Woensdag toekwomen. A * Zaltg flbaseben AAN ALLE ONZE LEZERS! * « De Duitsche Kulturkampf. ANTWOORD AAN DR. KREBS EN DI ' ' KOLNISCHE VOLKSZEITUNG. ' ' In ons niimmei van 10 Maart wezen wi erop, dat de "Kôlnische Volkszeitung," i: hare heftige aanvallen tegen Zijne Eminenti Kardinaal Mercier, het zooverre gebrach had, de veroordeelde dwalingçn van he libéralisme aan te kleven, en er met vo: Bissing op aan te sturen om in België ee Kulturkampf te vervvekken. Hare afwijkin van de katholieke leer was zeer opvallend en het verwondert ons dan ook niet, da "L'Italia," in een opstel getiteld "Godsdien; en politiek," haar hetzelfde verwijt heei toegestuurd. Ook dit Italiaansche blad do< opmerken,*dat de Keulsche publicist "aan d bisschoppen en den clerus het recht dur. ontzeggen om zich te bemoeien met de zake van het openbare leven" en zou verlanger "dat de geestelijken zich opsloten in d sacristij en zich tevreden stelden met schie gebedekens en litanieën op te zeggen." Die vrijmoedige protesten tegen het b< treurenswaardig schrijven van de "Kôli Volksz. " zijn in Duitschland niet onopg< merkt gebleven. Van de hand der redacti van het Keulsche blad verschenen eenige oj merkingen aan het adres van "L'Italia, maar om ons artikel van antvvoord te dienei heeft zij geen vertrouwen meer gesteld i hare leeke wetenschap. Dr. Engelbert Kreb: van Freiburg i. B., is haar met zijne pre fessorale wijsheid ter hulp gekomen. De* richt zich rechtstreeks tôt "De Tijd," di volgens hare loffelijke gewoonte om beurti lings aan de tegenover gestelde partijen h( woord te geven, na een opstel uit de "Kôli Volksz. " ook onze beschouwingen had ove gedrukt. Wij laten het over aan de redacti van "De Tijd" om, indien zij zulks noodi acht, een antwoord te geven op de beschu digingen jegens haar ingebracht : wij verdi digen enkel ons vorig artikel en verzoeke den lezer ons niet de pretentie aan te leunei alsof wij spraken in den naam van den ï Stoel of van Kardinaal Mercier. Doen we opmerken, dat Dr. Krebs hi niet beproefd heeft de "Koln. Volksz." w te wassen van hare liberale strekking, a zou het aan de kerkelijke overheid verbode zijn tusschenbeide te komen" in politiel godsdienstige en sociaal-godsdienstige vraa| stukken." Hij beschuldigt ons enkel, in c verdediging van Mgr. Mercier, naargelar de omstandigheden, twee verschillende stani punten in te nemen; maar hij vergist zicl doordat hij ons eerst een Duitschen pinheli opzet en daarna een katholieke baret; e dat dievmet elkaar niet overeen te brenge zijn, nemen we gereedelijk aan. Men meet met dubbele maat, zoo oordee Dr. Krebs : eensdeels wordt aangenomei dat het "optreden van Kardinaal Merci* tegen Duitschland 'buiten het kerkelijk e godsdienstig gebied ' ligt ; en anderdee beschouwt men de actie van von Bissing a een ' Kulturkampf ' en beschuldigt men hei in te grijpen in de 'kerkelijke werkzaan heid ' van den Kardinaal." Die voorstelling is niet in den haak. Wai neer de Belgische correspondent van "E Tijd" (23 Feb.) aan zijn blad, als antwooi van Rome op de klachten van von Bissinj meedeelt, dat "de H. Stoel tôt tweemaal te heeft geweigerd, den Belgischen Primaat c maatregelen voor te schrijven, welke va Duitsche zijde werden gewenscht," en eraa toevoegt : "het verzoek stuitte af op hi antwoord, dat buiten kerkelijke en go< i dienstige zaken een bisschop vrij blijft, ( ' zijn vaderland te dienen op elke waardi ; wijze, niet met zijn ambt in strijd," d 1 wordt niet bepaald hoedanig het gedrag v den Belgischen Primaat eigenlijk geweest Uit dit antwoord kan niet afgeleid wordf ( zooals Dr. Krebs beweert, dat wij en de Stoel " uitdrukkelijk toegeven, dat Kardin; Mercier's optreden 'buiten het kerkelijk godsdienstig gebied ' ligt." De H. St< doelt in zijn antwoord alleen op de "ai klacht" van Von Bissing. Welke deze eigi lijk was, weten we niet ; doch te oordeel naar den brief, dien de Generaal Gouvernf aan Mgr. Mercier deed geworden en de i 4 latingen van de "Koln. Volksz.," werd Mechelsche kerkvorst " beschuldigd " e politieke roi te spelen en zoodoende " grenzen van zijn bisschoppelijk ambt," h aangewezen door het " canonieke recht " ; buiten te gaan. Zonder nu te onderzoel of de aanklacht met de werkelijkh overeenstende, spreekt de H. Stoel een al • meene waarheid uit, die tevens eene vero deeling insluit' van de liberalistische i Is- weringen der "Koln. Volksz.," dat name >m lijk "een bisschop vrij blijft, om ziji ge vaderland te dienen op elke waardigi an wijze." Gesteld, dat de Kardinaal zich me an de politiek hebbe gemoeid, dan zou hi is. deswege geen berisping hebben verdiend :ri, De H. Stoel schenkt die vrijheid niet alleei H. aan den aartsbisschop van Mechelen, doc] tal aan elken bisschop ; en Kardinaal von Hart en mann heeft er dan ook tijdens den oorlo] )el ruimschoots gebruik van gemaakt. Gelijl m- de Keulsche kerkvorst zich heeft laten op ;n- nemen in het Pruisische Heerenhuis, zou zoi en de Belgische kardinaal ook een mandaa :ur kunnen aanvaarden in den Belgischen senaal lit- -Wat nu het feit zelf betreft, dat namelij' de de Mechelsche Primaat tegenover de Duitsch en Oostenrijksche bisschoppen en in Belgi de tegenover zijne diocesanen op eene ongeooi zm loofde wijze tôt een louter politieke actie zoi te overgegaan zijn, dat "geven wij niet toe" :en het is de beschuldiging van Von Bissing e: îid de Duitsche Pers ! Wij beweren, dat hij i: »e- een zaak, waarin de belangen van ons vadej or- land en de zedenleer noodzakelijk hand aa: be- hand gaan, zijn kerkelijk, godsdienstig, bis 1_ ! De galmgaten van den toren van Lampernisse, na den brand der kerk. In deze nu Ieêge holte hin de oude romaansche klok, Maria, een der oudste van België door Gezelle bezongen in zijn Gezanger Gebeden en Religua. Ze was in appelvorm en zwartbruin. Het volk noemde ze de ijzeren klok. Zij i gesmolten in den brand. Enkele gesmolten stukken zijn als relikwiën door de boeren van Lamperniss bewaard en weggestoken. Hier de bedoelde verzen van Gezelle ; ze zijn gedicht ter gelegenheid der innallng van een nleuwe herder: LAMPERNESSE. Kon Herman Coene, kon hij uit zijn grafsteê rijzen, En mocht ik hem den weg weer naar dtees parochie wijzen., Hij die de klokkî goot, hij zou verwonderd staan Van al dat volk te zien recht naar de kerke gaan. "Luidt! luidt!" zoo riep hij pront, zijn oud metaal aansprekend, "Luidt, luidt, Maria, luidt, en geen getal gerekend Vaa 't bonzend bronsmuzijk, dat uwen mond ontsluit : Luidt, luidt, Maria, lang en blijdzaam doorgeluid ! Gij immers zijt de stem, gewijd vijf honderd jaren En meer voorheên, als hier ons kloeke vaadren waren ; Gij zijt die kerkestem, die, roepend boven al, Aan elk zegt wat hij is of morgen wezen zal. Geboren hoort het kind 't Ephpheta van uw klanken ; Gestorven groet gij 't weêr, gebunseld in vier planken, Verbindt men 't in den echt, gij spreekt: Ach, zijt getrouw, Voor altijd, een en een, geen twee meer, m an en vrouw ! En, als "t. communiekleed, op teêre kinderhanden Voor d'eersten keer verspreid, den hoogsten aller panden, Door zijne witheid, leert ontvangen onbevlekt, 't Is gij weerom, 't is gij, die heel de streke wekt. Hosannah ! roept gij dan, zoo een s de kinders riepen, Hosannah ! klinlct het weer, en, of zij, steendoof, sliepen, Hosannah ! roepen ze al, van in huns herten grond, Die bevend, uwe stem haar zalig ziddren zond. Nu klimt gij schoonst van al ten hemel, en de wolken Weerkaatsen uwe taal, ze spreidende op de volken, Wanneer hij komt, die u, als meester voorgesteld Gebiedt, en wekt of rust uw daa vrend klankgeweld. schoppelijk ambt heeft uitgeoefend ; e» dat hij te dien opzichte door den H. Stoel *er-dedigd werd «f zal worden tegenover ket Duitsche bestuur, lijdt voor ons geen twijfel, al kan dit langs diplomatischen weg ge-schieden.Kardinaal von Hartmaan en Kardinal Mercier hebben op vrij gelijke wijze hun her-derliji ambt begrepen, en aangezien—zelfs volgens de internationale wetten—de gods-dienstuitoefening en de vaderlandsliefde evenmin in een bezet als in een vrijgebleven land mogen onderdrukt worden, zoo mag men bij den eenen kerkvorst niet laken uvat men bij den anderen goedkeurt. De herder-lijke brieven van beide kardinalen ademen eenzelfden geest van vaderlandsliefde e* godsdienstzin. Vroeger heeft de Keulsche kerkvorst het verhaal van de Duitsche gruwelen als een laster aangeklaagd ; nu moedigt hij de geloovigen aan tôt offervaar-digheid, dewijl—zoo beweert hij—het im dezen eorlog "gaat, om de Duitsche Kultur, zooals deze in de zonne des Christendoms is opgebloeid, te beveiligen tegen de aanslagen van den vijand." Hij noemt dan ook den Duitschen aanvalsoorlog "een gerechtige zaak" en troost zijn lijdende kudde met het vooruitzicht van een Duitsche zegepraal. En dit vertrouwen boezemt hij in met te wijzen op Gods bijstand : " Wij zullen niet verslage» worden, doch zegevieren—mit Gott!" Ja met God, die als het ware de bondgenoot 15 geworden der Duitsche legers : " Gott is hisher vunderhalr mit uns gewezen," en elders voegde hij erbij : "ter zee, op het land en in de lucht." Mag nu tegenover die woorden, die aood-zakelijk op ons een pijnlijken indruk maken, Kardinaal Mercier ook niet zijne be-schouwingen laten hooren, waartoe hij, naar onze diepe overtuiging, veel meer recht heeft, dewijl hij meer kan steunea op de feiïen en de gegevens der moraal? Hij pleit voor de onschendbaarheid van plechtig beëedigde tractaten ; hij predikt de rader-landsliefde—eene vertakking der hoofddeugd van het Christendom—de liefde ; met den H, Paulus gebiedt hij de gehechtheid aan de wettige overheid, die niet is Willem II., doch Albertus-de-Eer ; hij verdedigt den goeden naam zijner kudde tégen de lastertaal ; hij kastijdt de wreedheid van teugellooze soï-datén ; hij spoort zijne lijdende medeburgers aan tôt verduldigheid onder de drukkende oorlogsweeën ; hij prijst ze om de offers die zij brengen, om hun heldenmoed en hunne gestandheid aan hun eerewoord, waardoor zij de bewondering genieten van de be-schaafde wereld ; hij wekt hen op tôt be-trouwen in God, en moedigt hen aan met het vooruitzicht eener overwinning, die de belooning zal zijn hunner deugden ; hij spoort hen aan tôt "een volstrekt geloof in de Goddelijk Voorzienigheid, die door nietige middelen—als eene ziekte—gansch een machtig leger ten onder kan brengen ; zie-daar in 't kort de woorden Zijner Eminentie Met die te laten hooren oefent hij zijn kerkelijk en godsdienstig ambt uit; ailes wat hij zegt, ïs overeenkomstig met de waarheid, de moraal of de geloofsleer; en bij het ver-kondigen dier lessen is het niet de schuld van den prediker, zoo anderen zich daarbij, op de borst moeten kloppen. Of zou meni de zonde niet meer mogen aanklagen en de deugd prijzen, omdat er ongerechtigen zijn? "Verbum Dei non est alligatum." Om de uitoefening nu van dit bisschoppelijk predikambt wordt de kardinaal aan-gerand door den Generaal-Goeverneur van het bezette België, door de liberalistische en de liberale Pers van Duitschland: zijn balse-mende en moed gevende woorden worden uitgekreten als de taal van een opruier ; en in naam van een gezag, dat onze landswetten moest onderhouden en onze godsdienstvrij-heid moest eerbiedigen, wordt het verspreiden en het lezen der bisschoppelijke brieven yer-boden, de drukkers daarvan in hechtenis ge-nomen en Zijne Eminentie zelf bedriegd met de fnuiking zijner vrijheid. Ziedaar wat wij noemden en nogmaals noemen het "begin van een Kulturkampf," die herinnert aan de vervolgingen door de Duitsche bisschoppen geleden ih de jaren zeventig. De "Koln. Volksz.," die de uitingen van Mgr. Mercier zoozeer verdraaid heeft, durft "L'Italia" beschuldigen hare lezers niet genoegzaam in te lichten, hun niet te laten « i. J- 1 IV. 1

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Dit item is een uitgave in de reeks De stem uit België behorende tot de categorie Oorlogspers. Uitgegeven in Londen van 1914 tot 1916.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Toevoegen aan collectie

Locatie

Onderwerpen

Periodes