De stem uit België

1902 0
close

Waarom wilt u dit item rapporteren?

Opmerkingen

Verzenden
s.n. 1918, 21 Juni. De stem uit België. Geraadpleegd op 24 april 2024, op https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/nl/pid/c53dz03t6q/
Toon tekst

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

�De Stem Bureel: 21, RUSSELL SQUARE, LONDON, W.C. abonnement t -l/f TOM I maasden. Subscription: t/8 for -4 monttu. Voer de Yer�enlg"de Staten: H Sta� Yoor Holland : 1.11 0. � Voor Frankrijk. I fir. Voor de loldaten: UI �rtfr. VOOR GOD BN VADERLAND. T�l�phonai Museum 267. 4de. Jaargang, Nr. �0. (Bb. 1987-1994.) Oplage: 10,600. VRIJDAG, JUNI 21,1918. Registered at G.F.O. as a Newspaper. 8 biz. 2d. Onze Meisjes in Heidenisse. (Slot. Zie De Stem, Nr. 38, biz. 1.) Betere opvoeding. Zoo weet en zoo zie ik onze meisjes in heidenisse. Bergtoppen, in licht, effene vlakte, meestal, lichte glooiing somwijlen, donkere krachten te dik- wijls. Het gaat echter niet aan te zit- ten weeklagen over wat zou moeten zijn, en over- wat niet is. In 't licht der hedendaagsche ondervinding (voor velen een openbaring) kan er niemand over twijfelen, dat de redding ligt in een meer praktische, een meer men- sphelijke, een meer moderne, een die- par-overtuigde zedelijke en katholieke opvoeding onzer meisjes. Het ware onrechtvaardig den steen te werpen naar de vroegere opvoeders. " Zij han- delden met de beste inzichten, zij wa- ren kinderen van hunnen tijd en van hun midden, en ook zij zaten vast in den slentervorm van ons vreedzaam luilekkerland, nu plots door den oor- log onder te boven gekeerd, vol nieuwe verlangens en nooden. �nze opvoe- ding, en dit is haar grootste vergrijp,- maakte van onze meisjes geen Vlamin- gen, hoe zou zij ze dan wel voor een cosmopolitisme nebben voorbereid ? In- ternationalisme kan .maar rijp en vruchtbaar groeien op een gezond na- tionalisme. Maar droevig is de erva- ring dat zoo veel krachtinspanningen' zoo weinig hebben voortgebracht. Het is een zegening dat dit eindelijk werd ingezien en die kritiek is opbouwend die dea vinger op de wonde legt om de wonde te reinigen en te verbinden en te genezen. Door verzuimenis werd veel goeds^ belemmerd, en te veel ont- snapte onze handen reeds, veel is ons in de toekomst en in het vernieuwings- tijdperk weggelegd, maar we moeten goed onze oogen openen en durven. De fouten dier opvoeding. a) Opvoeding, bij onderwijs. Het schijnt �ie dat onze meisjesop- voeding zwak was of onvolledig in vijf " opzichten en daarom deze verklaringen 'als slot : Ten eerste, het onderwijs onzer meis- jes (bijzonder na de lagere school) is niet diep genoeg, niet levensernstig, � niet levensnuttig genoeg*. Het is te oppervlakkig, te vaag, te eenvormig- algemeen, te overladen, onverduw- baar. Men_ hecht t� yeel belang aan het onderwijs, en de wetenschap, en geen belang genoeg aan de opvoeding, . en de karaktervorming, de levenswijs- heid ; en derhalve wofden de onderwe- zen vakken niet gekozen, noch gerang- schikt, noch uitgebaat volgens hunne opvoedkundige waarde. In dat op- zicht is de praktische onderwijsinrich- ting der Duitschers en Anglo-Sax�n ons veel voor. Het geheugen ontwik- kelen is goed maar het verstand ver- waarloozen is slecht, het karakter ver- onachtzamen is nog slechter, en door eenvormige regelen misvormt men het karakter, want alle deugden zijn de beredeneerde hebbelijkheden der drif- ten en elks driften dragen het karakter van elks psychologie, en elks psycholo- gie staat in nauw verband met elks physiologie. De vrouw is even ver- � standig als de man, maar zij is het op een andere wijze. Een bekende op- voedkundige schreef terecht : "La ten- dance inn�e, naturelle de la femme � r�soudre instantan�ment ses pens�es en action est providentielle. Elle tient � sa destin�e, sW est" vrai Que la femme a surtout �t� cr��e pour aimer et agir, en sa double qualit� d'�pouse et de m�re." De opvoeding moet dus in het verstand der vrouw edele en breede gedachten nederleggen in plaats, van enge en lichtzinnige gedachten, en zoo haar verstand en hart veredelen want de levenswaarde wordt afgemeten vol- gens de diepte en de verhevenheid der gedachten die het leven leiden en be- vrachten. Omdat zulks te veel werd verwaarloosd, zijn er zoo weinig meis- jes die over wefeldgebeurtenissen, volksbewegingen en levenszaken kun- nen medepraten, en derhalve later als vrouw mot hunne echt genoot en mede- voelen, of als moeders hun kinders opvoeden. Daaruit komt het dat in zake" boeken en kunst, de meisjes meest bij 't lichtzinnige verwijlen. Daaruit kpmt bijzonderlijk yoort wat een Franschman noemde "la peur de l'ef- fort intellectuel." b) De ledigheid. Ten tweede, waar wij eenerzijds niet kunnen toelaten dat de vrouw en de moeder, als koningin van het huisge- zin, worde_ onttroond om buitenshuis te gaan arbeiden, waar wij evenmin'ge-, doogen kunnen dat ongehuwde meisjes slafelijken arbeid verrichten, boven hun krachten en schadelijk voor hun bestemming in de maatschappij, waar wij, van een economisch en zedelijk standpunt den huisarbeid willen hand- haven tegenover het fabriekwerk, waar wij terecht fier zijn dat onze meisjes kunnen naaien, breien, wasschen ' en keuken doen, en allerlei fijn werk doen tot opluistering van het huis, toch durf ik anderzijds de vraag stellen of het de beste opvoeding is dat zooveel onzer burgerij- of aristocratiemeisjes hun schoonste jaren, na hun pensionnaat, verspillen in- niets doen, in wandelen, Set is een feit dat de meeste meisjes in den godsdienst' werden onderwezen, en dat er veel rrjd aan dat onderwijs werd besteed. Welnu, we staan voor het bevreemdend feit qat ook bij onze meisjes en vrouwen, lijk bij Heel ons volk, niet het minst bij de hoogere standen, de godsdienstige onwetend- heid groot is. Wij staan, binst dezen oorlog, bijzonderlijk voor het �eit dat het godsdienstig leven van veel onzer meisjes veel meer steunde op een voor-. bijgaande sentimentaliteit dan een oot- moedige godsvrucht. Waaruit komt dat voort ? ofwel omdat de godsdienst- les ook oppervlakkig en te veelomvat- tend was, dus een onverduwbare kost, ofwel omdat tie godsdienstles gerang- schikt stond als een afzonderlijk vak,, in plaats van de andere vakken en heel de dagorde, principieel, en feitelijk bij elke gelegenheid, maar zonder pedan- tisme, te onderschragen ; ofwel omdat het onderwijzend personeel, onkundig in zielkennis,een verkeerde methode ge- bruikte; ofwel omdat de" godsdienst JAMES WEAUE. (Zie blz. 3). in'te huis zitten, in vriendschapsbezoe- ken doen, in 't kijken door den ven- s ter spiegel, in 't zitten wachten op een echtgenoot, dien vader en moeder, vol- gens en in 't belang van hun familie- gewoonten, zelf,voor hen zullen kiezen. Dat is geen leven. Weerom in veel Anglo-Saxische middens werken de .burgersmeisjes op bureelen, enz. En wie zegt er dat er niet oneindig meer werk en bedieningen zullen zijn in Vlaanderen worden eenmaal al de mo- gelijkheden van ons nijverheidsvermo- gen verwezenlijkt. Anderzijds daar is 't dringend werk van de volksontwik- keling op allerlei gebied, dat een_ruim afzetgebied is voor vrouwelijke liefda- digheid en opoffering. Men zegt dik- wijls dat de patroon heel ver afstaat van zijn werkvolk, maar staan de vrouw en de meisjes van den patroon niet oneindig verder af van het dienst- meisje of het fabrickmeisje ? En toch ze vormen alle eene volksgemeenschap, en als katholieken hebben de hoogere klassen zware verantwoordelijkheid, al werd hun dit niet genoeg aang�pre- dikt. c) Het onderwijs van den godsdienst. Ten derde, het godsdienstig, onder- wijs moet meer substantieel en prak- tisch zijn, zelfstandig en overtuigend. enkel als verstandsleer en niet als levensleer werd ingeprent; ofweLom- dat het verband van kerkelijke wet en liturgie'met het dogma niet klaar werd uiteengezet ; ofwel omdat de gods- dienstles geen rekening hield, dus geen antwoord gaf op de moderne atmosfeer van ongeloof, twijfel en natuurleven; ofwel omdat men de verhevenheid, de schoonheid, de opvoedkundige waarde van onze geloofsleer niet in het helste daglicht heeft geplaatst, en zoo in ons geval niet klaarduidelijk heeft toege- past op de roeping van het meisje als vrouw en moeder; omdat men in \ godvruchtsleven meer belang is gaan hechten 'aan bijkomende devoties en uitwendige formulen dan aan de sakra- menten en de grondwetten van het ascetisch leven. Veel is er in al die opzichten aan ons godsdienstig onder- wijs te verbeteren. d) De zuiverheid. T�n vierde : Men is te onvoorzichtig geweest, te zwijgzaam, -aver het heilig onderwerp van de zuiverheid, deels uit een overgeleverde preutschheid of on- beredeneerde schaamte, deels uit on- wetendheid van de moderne ' wereld waar de openbare onzedelijkheid zege- praalt. De opleiding van de zuiver- heid vergt ten eerste een warm geloofs- leven en een innige overtuiging van de sakramenteele kracht. In die ver- onderstelling zelf is het een kiesche en zielkundige taak. Tijd, plaats, me- thode, alles moet met omzichtigheid gebruikt worden. Maar dit blijft on- loochenbaar : dewijl de wereld, zoo vroeg mogelijk^ en op een slechte wijze, de geheimen der onzedelijkheid toch zal openbaren, daarom behoort het, dat de katholieke opvoeder die wereld voor zij, om de geheimen van de zuiverheid op een goede vrijze aan te leeren zoo de deugd der zuiverheid verplaatsende van het standpunt der onwetende onschuld op het standpunt der bewuste onschuld. Derhalve moet. men de jeugd, nogmaals op tijd en stond, een gezonden kijk geven op Godes natuurschoon in het heelal eu in de menschelijke verrichtingen er bij aantoonende hoe alles verbovennatuur- lijkt werd voor onze zaligheid en Gods glorie. Zoo dunkt het mij dat de ka- tholieke opvoeding v�n het geslachts- verkeer in Engeland en Ierland, lijk men het zien kan. in sociale en dans- feestjes heel gezond is en heilzaam aan het zedelijk-godsdienstig leven der gemeenschap. e) Opvoeding tot het huwelijk. Eindelijk, er zijn voor het meisje doorgaans maar twee levensstaten :het kloosterleven en het huwelijk. Er is een tusschenstaat, edoch een uitzon- dering namelijk de ongehuwde staat in de wereld, ingegeven of* genoodzaakt door lofwaardige verantwoordelijk- heid. Beide levensstaten zijn heilig en heiligend. Schoon is het de we- reldvreugden te verzaken om alleen- lijk Gods kind te zijn, maar schoon is het ook te huwen om kinderen voor Gods eer en glorie op te brengen. Het" kloosterleven is een uitverkorenheid der genade. Maar het huwelijk is de gewone en natuurlijke staat der mees- ten, �n 't is Gods- wet en Gods wil onder de menschen. Het huwelijk is . derhalve in zich zelf, en als werktuig van Gods plannen verheven, 't Is nog verhevener als een sakrament, een werktuig van genade en zaligheid en de liefde tusschen man en vrouw is het evenbeeld van de liefde tusschen Christus en zijn Kerk. Van dit stand- punt uit, en 't is het eenig echte, moe- ten wij katholieken, het huwelijk be- schouwen en voorstellen. Om zijn groote beteekenis als natuurwet en. sa- krament, om zijn natuurnoodzakelijke onverbreekbaarheid, moet er dus een voorbereiding'zijn tot dien staat, een opvoeding derhalve, met kennis en daad, natuurlijk op tijd en stond, en volgens de doelmatigste en zegenrijk; ste methode. In die voorbereiding speelt de opvoeding der zuiverheid een aanzienlijken rol, alsook de opvoeding tot de huwelijke eerbaarheid en zedig- heid. Het is heel goed dat onze meis- jes stevig onderlegd zijn in de inrich- ting van de stoffelijke huishouding, maar het is nog noodiger dat zij klaar- duidelijke kennis hebben van de toe- passing der godsdienstig-zedelijke be- ginselen en wetten op het huwelijk en zijn gevolgen; en dewijl het huwelijk als eerste voorwerp heeft.de opvoeding van het kind, is het even noodig dat de vrouw praktisch onderweien worde in de eischen van het moederschap, en in de zielkunde van het kind, opdat haar aangeboren moederlijkheid, ook door kennis voorgelicht, en door ka- rakter en plichtbesef gesteund, zich zegenrijkst ontplooie. En dit is hoogst noodig in dezen tijd, nu-dat vrij staan ook onder ons Vlaamsche .volk voor twee nieuwe euvelen : namelijk de haat voor het kind en de vermoderniseering_. dat is de onttrooning en de schandvlek- king van het moederschap, fl) Pater L. J. CALLEWAERT, O.P. (1) Om niet door zekere' personen als vermetel te worden afgekeurd verwijl ik naar de breedvoerige katholieke lit- teratuur, over de opvoeding der �ui- verheid, met kerkelijke goedkeuring m Frankrijk vetschenen, onder meer naar de gezaghebbende en bij uitstek samen- vattende boeken van den Dommik�ner Pater Gillet, als daar zijn : L'tduca- tion du,c�ur. Innocence et Ignorance. Religion jet P�dago gie-r-ia valeur �dil- catrtce de la morale catholiquef en last � not least : L'Eglise et la F�mtlle. Po- pulation, D�population, Repopulation. Te verkrijgen : Librairie Descl�e, rue St. Sulpice, 30, Paris.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Toevoegen aan collectie

Periodes