De stem uit België

3258 0
10 augustus 1917
close

Waarom wilt u dit item rapporteren?

Opmerkingen

Verzenden
s.n. 1917, 10 Augustus. De stem uit België. Geraadpleegd op 25 april 2024, op https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/nl/pid/m32n58dg5g/
Toon tekst

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

De Stem uit JBelgie ■wmI: 31, RUSSELL SQUARE, LONDON. W.C Téléphoné : Muséum 267. f Abonnement : 2sh. voot 3 maanden. Subscriptton : 2sh. for 3 months Vo<»r de Vereenigde Staten : 50 cts. Voor Holîand : 1 fl. Voor Frankrijk : 2.50 fr. Voor de soldaten : lsh. P of 1.50 fr. I ! !îj •rrM-'l VOOR COD KM VADERLAND. | I i i H , de Jaargang, Nr. 47- iBlz. 1571-1582.) Oplage: II.IOO. VRIJDAG, AUGUSTUS IO, IQ17- Registered at G.P.O. as a Newspapcr. 12 blz. Herderlijke Brieven Zeer Dierbare Medebroeders, Hierbij zend ik u twee mededeelingen, waarvan de eene, over de christelijke zedig-heid, moet voorgelezen worden in al de kerken g en openbare kapellen van het bisdom, en de t andere gericht is tôt de parochiën die gast- ■< vrijheid schenken aan Belgische of Fransche i vluchtelingeu. (1) Mecheien> 6n Juli < VERMANING TOT ZEDIGHEID. 1 Onze H. \ ader de Paus Benedictus XV ( betreurt im zijn jongsten Wereldbrief de onge- 1 bondenheid der zeden van den dag, welke 1 aan de heidensche zirnelijkheid doen denken, ' en hij vtaagt aan de priesters van op den i predikstoel tegen die algemeene strekking ' krachtig op te treden. - l De apostelen verdeelden de oude wereld* ' onder zich ; zij hebben er het Evangelie, de 1 boetvaardigheid, de zelfverzaking, de kuisch- 1 heid, de zedigheid, de onderlinge stichting 4 gepredikt ; nadat zij eene stad of eene streek hadden veroverd, zette de uitgelezene schaar ' die zij daar lieten, de evangeliscïie prediking ] voort, door haar voorbeeldig leven, en zoo vermocht spijts bloedige vervoLgingen eu I sluwe ketterijen, het christendom, na drie eeuwen inspanning, het romeinsche keizerrijk te beteugelen. i Uit dezelfde oorzaken ontstaan dezelfde • uitwerksels. De gratie ontbreekt ons niet. De arm van den Almachtige is niet verkort. Wilden de christelijke huisgezinnen zich be-slist aan het Evangelie houden, de terugkeer tôt het iheidendom ware gestremd ; de Kerk zou haar verloren tèrrein heroveren. Jonge dochters, die de keur van onze christelijke huisgezinnen uitmaakt, gij weet niet wat kwaad gij sticht; en dat dient tôt uwe verontschuldiging ; maar gij hebt voor plichtt dit kwaad onder de oogen te zien. Gewetenlooze snijders trekken partij van de laagste dr ften, zoeken de zinnen te stree-len en de verleiding algemeen te maken. En gij, onbedachtzaara, toegevend aan het v.er-langen om te behagen en de oogen op u te vestigen, gij moedigt de oneerbaarheid aan, in stede van haar te bestrijden ; in stede van het peil der openbare zedelijkheid te doen klimmen, draagt gij er, ,onbewust, toe bij het-zelve te doen dalen. Immers al blijft gij zelf binnen de uiterste grenzen waar de onbe-schaamdheid der mode aan de onzedelijkheid paalt, toch zet uwe lichtzinnige toegevend->iîk' n eren, jrànder b ■'hei^en dan gij, aan, de laatste schuts van den eerbied voor zich zelf en voor de deu-gd van den naaste schaamteloos te overschrijden. Het is t:jd de helling weder op te gaan. Er moet beslist worden tegengewerkt. Toont u trotsch op het Evangelie en het Evangelie waardig, zoo-wel in 't openbaar en onder de oogen des volks als in de innigheid uwer zielen ; weest moedig; beeft niet voor den dwingeland die " mode " heet en die, ailes ingezien, toch _ maar een naamloos en gemeen snijder is. Christelijke moeders, gij kent bij onder-vinding de gevaren der wereld ; let op den opschik uwer kinderen. In deze smartvolle uren, nu uwe broeders, uwe echtgenooten, uwe zonen aan God en aan ons iin rouw gedompeld vaderland hunne vrijheid en hun leven opofferen, spot zekere onfatsoenlijke en wereldsche tooi met den ernst van de vaderlandsliefde zoowel als met de zuiverheid van 't Evangelie. In den naam der goddelijke rechtvaardig-heid, welke wij verplicht zijn te verzoenen ; in den naam der goddelijke barmhart'gheid, welke gij gelast zijt te verwerven; in den naam van Onzen Heer Jésus Christus die den smaad des Kruises heeft onderstaan en tôt den laatsten druppel van zijn bloed vergoten om onze zeden te veranderen en te heiligen ; in den naam van het geloof uws doopsels waardoor gij aan Satan, aan zijne ijdelheden en aan zijne werken hebt verzaakt; in den naam van de reine harten die gij om wille van de liefde niet moogt kwetsten, en van de bedorven harten die gij uit liefde moet trachten tôt den eerbied voor het Evangelie terug te winnen ; in den naam van het treu-rgnde en rouwklagende vaderland, dat u vraagt uwe lichtzinnigheid af te leggen ; in den naam van uwe ziel, eindelijk, die meer waard is dan eene wereld, naar het woord van den goddelijken Meester: "Wat zou het u baten de gansche wereld te winnen, moest het ten nadeele uwer ziel zjn?" Wij smeeken er u om, weest zedig in uwen opschik, bescheiden in uwe houding, kuisch in uwe bedoelingen. In het Verbond der christelijke Vrouwen in ons bisdom zijn twaalf duizend leden opgeno-men. Wij weten dat wij op haar apostel-schap mogen rekenen, en, werkelijk, wij reke-nen er op. Zij zullen het eene eer achten de anderen met een goed voorbeeld voor te gaan. Dat elk dezer twaalf duizend leden het tôt een plicht beschouwe geen andere dan wel-voeglijke, gesloten kleederen te dragen, zon-der kunstgrepen ter verleid'ng uitgedacht; dat allen aan het menschelijk opzicht het hoofd bieden en zich trotsch toonen er het hoofd aan te bieden om hef Evangelie van Onzen Heer Jésus Christus te vereeren,—en de christelijke zeden in ons dierbaar bisdom zullen een schitterende zege aanteekenen. Wij drukken dien wensch uit en wij bidden God zijne gratiën en den zegen des heimels uit te storten over de huisgezinnen die naar onze woorden zullen luisteren. t D. J. Kardinaal Mercier, (i) Deze tweede is nog niet toegekomen. Ultra-Militarisme, * Darwinisme en Pessimisme. In bewogen tijden merkt men dikwijls dat gemoederen en geesten het evenwicht verliezen en tôt uitersten overslaan. Een vorbeelv daar-van is het Ultra-Pacificisme, dat we in een vorig opstel ter sprake brachten. Lijnrechit daartegenover staat het Ultra-Militarisme. Daaronder versta men met de achting van den edelen krijgsmansdienst, het behartigen van militaire belangen, de meening dat het m de tegenwoordige omstandigheden noodzakelijk is een leger te hebben om te waken aan de grenzen tôt beveiliging en desnoods tôt ver-dediging van den vaderlandschen grond. Neen, dat is niet een uiterste hetwelk bestre-den moet worden ; wij bedoelen hier eene leer die wezenlijk verderfelijk is voor de menschelijke maatschappij. Ziehier daarvan eene definitie, welke door Sir H. Stephen wordt aangehaald iai het Aprilnummer der "Nineteenth Century " : "In den grond—zoo heet het daar—is het militarisme het vertrou-wen (belief) in physische macht, en niet in gerechtigheid, als de uiteindelijke scheids-rechter in menschelijke zaken, en het is dit vertrouwen, waarmee de Duitsche volken zijn ingenomen, welke wortel en oorzaak is van al de onheilen." In deze opmerking ligt on- dezelfde werking. Tusschen de verschillende naties, die het menschdom verdeelen, bestaat er "noodzakelijk " zulk een "strijd" voor het bestaan, een strijd die, tengevolge van het aangroeien dér bevolk ng, hand over hand toeneemt en daarom stpeds bitterder en wan-hopiger moet worden. De natie, die over-winnaresse wil blijven in de levensworsteling, moet derhalve zorgen dat zij sterker weze dan hare naburen. Een open of bedekte oorlog wordt zoo dé normale betrekking tusschen de volken, een oorlog gevoerd soms met het roer in de hand, doch altijd met diplomatische of commercieele wapenen. Het moet dan de hoofdzaak zijn vari den Staat bij zijne onder-danen zulke eiger.schappen aan te kweeken, die best geschikt zijn om tôt de gewenschte meerderheid te geraken en hunne uitdrukking vinden in de militaire deugden. Aan deze taak moeten aile andere werkzaamheden on-dergeschikt z'jn, of liever dienstbaar gemaakt. Men moet er naar streven dat de Staat een vechtmachine worde, zoo volmaakt mogelijk in krijgslust en uitrusting, en zoodoende zal men best zijne belangen behartigen en zijne toekomst waarborgen. Dit militarisme heeft zijne haagpredikers en zijne apostelen gevonden in schier aile landen van Europa. In boeken en tijdschrif-ten, in dagbladen en redevoeringen, wordt die - -■ — Belgische Middelbare School van Tulse Hill, London, S.E. getwijfeld veel waarheid, toch bevredigt ze mij niet als bepaling, evenmin als de verbe-tering, welke Sir Stephen in de plaats wil stellen : "het vertrouwen in physische kracht, gebruikt in tegenstelling met de gerechtigheid." Dit ailes is eerder een gevolg van het militarisme, waaronder wij eigenlijk ver-staan : "het verheerlijken van den oorlog als een wettig einde op zich zelf." Terwijl de Pacificisten den oorlog bestrijden zelfs als een geoorloofd middel, beschouwen hem de mili-taristen als een uiteraard begeerenswaardig doel en dulden den vredestijd enkel voor zoo-verre deze een voorbereiding is tôt den oorlog. Daaruit volgt dan natuurlijk, dat men, telkens er kans is, ook tegen aile Techt in, beroep zal doen op wapengeweld. Onder degenen, die zulke geestesrichting zijn toegedaan, kunnen er wel zijn, d e niet dadelijk kleur zullen bekennen, v^anneer men hun deze definitie voorstelt ; nlaar in het militarisme zijn ook vele trappen en schakee-ringen. Wij spreken hier voornamelijk van de ondeugd in hare voile uitdrukk'ng, om aan te toonen, waarheen de minder schuldige nei-gingen voeren, wanneer ze gevolglijk worden doorgedreven. Er zijn ten andere vele dwa-lingen, waarin het militarisme voedsel vindt, maar als beredeneerd stelsel, gelijk het in de internationale politiek wordt verdedigd, steunt het vooral op het Darwinisme en het Pessimisme. » » » Militaristisch - Darwinisme. Het materialistisch Darwinisme, zooals men weet, loochent den Schepper en de Voor-zienigheid, of ziet ze minstens voorbij, en beweert dat gansch het heelal, van oernevel tôt de heerlijke hemelstelsels, van oercel tôt den mensch, door gele-'delijke ontwikkeling is ontstaan onder den drang van mechanisch en blindelings onder elkaar werkende stoffelijke krachten, waaraan men, om de eenvormig-heid van hunnen arbeid, den naam van " wetten " heeft gegeven. En het procès of het werkmiddel, waardoor die ontplooiing tôt zulke bewonderenswaardige uitkomst h^pft gedijd, wordt samengevat in' deze korte uit-druklc'ngen : "de strijd om het bestaan; struggle for existence " en " het voortbestaan van den meest geschikte : the survival of the fittest." En hier komt nu de militaristische onderstelling aan de beurt. Dewijl, zoo zegt ze uitdrukkelijk of bederfelijk, in het verle-den zulk eene mechanische ontwikkel-'ng heeft plaats gehad, zoo zal ook in de toekomst de vooruitgang in de wereld afhankelijk zijn van verderfelijke leer verbreid. Zelfs in Enge-land waar men nochtans vôôr den oorlog een zoo klein leger op de been hield, zijn er menigen door de huidige rampen en door de schuld van Duitschland op een verkeerd spoor geraakt. Men heeft maar eens de verzameling ■ der "Saturday Rev:ew" op te slaan om daar dadelijk krasse uitingen van het verderfelijk militarisme te vinden. Daar wordt de rede-looze natuur voorgesteld als een " opluiste-rende leerles in oorlog en worsteling " voor de menschen. Die theorie, alhoewel niet uitdrukkelijk erkend, beheerscht eveneens het boek van Professor Cramb " England and Germany, en zij is na te wijzen in de ge-schriften van vele Engelsche publicisten der Ultra-Imperialistische school. Zelfs in redevoeringen wordt zulke taal gehoord. Professor Ridgeway beweerde onlangs, dat "de ongebruikte deelen van den aardbol nu begin-nen op te raken ; dat niet uitsluitend konink-lijke heerschzucht, maar de strijd om het bestaan het groote spel is, waarvoor nu Engelschen en Duitschen aan 't vechten zijn " ; en hij besloot er uit, "dat elke nieuwe oorlog de vorige in verwoedheid zal over-treffen" ("Times," 7 May, '15). Doch nergens is dit militaristisch Darwinisme meer tôt uitdrukking gekomen dan in Duitschland. Elders zijn het dikwijls slechts onverantwoordelijke schrijvers die er mee te pronk loopen en den goeden naam van hun land verderven, maar te Berlijn vormt die leer een wezenlijk bestanddeel van de nationale politiek. Onnoodig vele aanhalingen te doen uit de gezaghebbende voordragers van Duitschlands nationale denkbeelden. Open even Bernhardi's welbekend boek : " Duitschland en de toekomstige oorlog." Daar zult ge een hoofdstuk vinden tôt titel voerende : "Het recht op het oorlogvoeren," en daarin komen de voîgende uitspraken voor, d'e als het ware het militaristisch Evangelie vormen van het trotsche keizerrijk: "Oorlog is eene biologisohe noodzakelijkheid van eersten rang, een regeleerend en onmisbaar bestanddeel in het leven van het menschdom " ; "oorlog is tegelijk het hoogste recht, en het geschil omtrent ditgene wat recht is, wordt beslecht door de uitspraak der wapenen " ; "de oorlog geeft eene biologisch juiste beslissing, dewijl zijne beslissing berust op de natuur zelf der dingen." Het is dit mater-'alistisch zooge-zegde recht—niet het spiritualistisch recht—» dat Duitschland tihans wil toepassen op het bezit van België. Alvorens verder te gaan en andere drog-redenen aan te halen,. waarop het militarisme "a zijne wijsgeerige dwalingen steunt, zeggen we hier enkel een woord ter weerlegging van het Darwinisme in toepassing op den oorlog. Dit Darwinisme is niet eigenlijk de leer van Darwin. In den zin van de m.litaristen was Darwin geen Darwinist. Wel heeft hij eene wijze van ontwikkeling uitgedacht, die terecht met zijnen naam bestempeld wordt ; als we-tenschappelijke theorie heeft deze bij de bevoegde geleerden uitged end, voor zooverre men haar een middel noemt om zelfs in de dierenwereld aile wijzigingsverschijnselen uit te leggen. De "Strijd om het bestaan," ge-voegd bij andere natuurlijke inwerkingen kan enkel de verklaring geven van eenige we nige waargenomen feiten. In aile geval, Darwin zelf geeft vele beschouwingen, die lîjnrecht staan tegenover het Darwinisme der militaristen. Onder de eigenschappen, die de " geschiktheid " uitmaken, rekende hij namelijk 'het " maatschappel. jk instinct," wat heenvoert niet naar "strijd," doch naar " samenwerking." Die gedachte werd later uitgewerkt door andere theoretici als Kropot-kine in zijn " Mutual Aid " en Drummond in "Ascent of Man." En P. Chalmers Mitchell betoogt in zijn werk " Evolution and the War,1' dat de noodzakelijkheid van dit soort van strijd, door Bernhardi bedoeld, niet berust op wetenschappelijke gegeyens. Het Darwinisme heeft hevige en kundige bestrijders gevonden in Duitschland. Maar het is ook in dit land, dat men op de theorie van Darwin de materialistische wijsbegeerte heeft opgebouwd, welke thans tôt grondslag dient van het militarisme. Van Duitschland uit is zij naar Frankrijk en Engeland over-gewaaid ; maar Darwin zelf moet niet aan-sprakelijk gesteld worden voor de min of meer logische gevolgtrekkingen en bewjgrin-gen, welke rationalistische schrijvers uit zijne leer hebben afgeleid. Deze goddelooze wijsbegeerte is een natuurlijke nitwas van 4e geestesgesteldheid eener maatschappij, waarin het practische christendom is uitgestorven. Wanneer God gebannen is uit de harten en uit de samenleving ; wanneer Zijn doel in de schepping wordt miskend en de mensch gesteld wordt tôt een doel voor zichzelf, dan komt men gevolglijk tôt een toestand, waarin aile zedelijkheid is ontbon-den en de gerechtigheid zelf verwoest. Dan ligt het voor de hand, dat men de theorie der mechanische ontwikkeling zal ultbreiden tôt de feiten van den menschelijken vooruitgang. Een land dat vermeent eene hoogere voortreffe.'ijkheid U- beziitei , ^al .lot ' opeischen om, zoo noodig door dwang, zijn idealen aan andere onafhankelijke Staten op te dringen. In den grond is deze theorie valsch. Al moge misschien de zuiver Darwinistische leer bekwaam zijn om eenige ontwikkelingsver-schijnselen in de dierenwereld uit te leggen ; zij kan heelemaal n'et toegepast worden op het gebied der moraal, dat door het vrije willen beheerscht wordt. Als individu of als lid der gemeenschap is de mensch een vrij wezen. Hij bepaalt ziju gcdrag volgens zijne idealen, en wordt edel of laag volgens het karakter dier idealen. Een Staat kan godde-loos z jn, maar hij kan ook christelijk wezen, evenals een enkeling, en ondervinden dat hij, âoor het naleven der wetten van Gods Ko-ninkrijk, zelfs zijne stoffelijke welvaart beter zal bevorderen. Waar echteï de gangbare wijsbegeerte van een land de christelijke be-ginselen niet erkent als den eenigen waren grondslag der beschaving, en het bijgeloof in een Fatum n de plaats stelt van het geloof in de Voorzienigheid, daar kan men ver-wachten, dat het Darwinisme, hetwelk zich in de internationale betrekkingen ontpopt onder den vorm van militarisme, onvermij-delijk z'jne politieke oorbeelden zal beheer-schen. Op de meest doortastende wijze heeft Duitschland deze militaristische wijsbegeerte in toepassing gebracht. Dit feit is niet ont- < snapt aan den H. Vader, en toen nij voot eenige maanden zijn nuntius, Mgr. Pacelli, naar Muenchen zond, gaf hij dezen in op-dracht daar aïs een vereischte voor den v.ede te stellen, "de heropbouw der menschelijke maatschappij op den hechten grondslag der christelijke wijsheid." * * * Militaristisch Pessimisme. Er is nog een andere dwaling, welke zich slechts ten halve bij het Darwinisme aan-leunt, doch er den geest van heeft opgenomen en even gevaarlijk het militarisme in de hand werkt: dat is het Pessimisme. Dit vond reeds een vertolker in Joseph de Maistre's " Soirées de Saint-Pétersbourg," een boek dat in zeer christelijken zin is opgevat, maar wiens invloed met weinig heeft bijgedragen om in Frankrijk een gevoelerige verheerlij-king van den oorlog te verbreiden ; en dit-zelfde Pessimisme is thans in Engeland ketinç en inslag van men'ge tijdschriftartikelen. Zelfs in.de katholieke "Dublin Review" plaatste W. S. Willy een opstel "A Play for War," waarin hij opmerkt, wat ook eenieder kan waarnemen, "dat strijd en mededinging zich overal openbaart, in de natuur, in de kunst, in het maatschappel jk en godsdienstig leven," en daaruit besluit hij terecht, dat het instinct der worsteling een wezenliik deel uitmaakt van 's menschein natuur, hem gegeven om zijn veiligheid te verzekeren en zijn ontplooiing te bevorderen. Daartegen hebben we nets in te brengen. Maar uit dergelijke beschouwingen leidt men de gevolgtrekking af :—dat de oorlog onvermijdelijk is en in zekeren zin begeerenswaardig,—dat de porlog

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Dit item is een uitgave in de reeks De stem uit België behorende tot de categorie Oorlogspers. Uitgegeven in Londen van 1916 tot 1919.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Toevoegen aan collectie

Locatie

Onderwerpen

Periodes