De stem uit België

1648 0
close

Waarom wilt u dit item rapporteren?

Opmerkingen

Verzenden
s.n. 1917, 16 Maart. De stem uit België. Geraadpleegd op 28 maart 2024, op https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/nl/pid/3t9d50k31f/
Toon tekst

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

lurdll il, RUSSJELL SQUARB, london. w.c. rdaphonvi Hiitaum 2(7. ♦ 2>e Stem OOR GOD EN VADERLAND. uit JBelgfe.î Vbonnemcnt : lsh. £«3. voor î maanden. Subscrip{ion : L«^h. 9d. for '3 montbs. /opr de Verecnîsde S laten : »0 cts, Voor Hoihnd : 1 J. Voor Frankrijk : 2.25 r. Voor de soMatcn : lah. 1.50 (r. I sde Jaargang, Nr 26. Oplage: 10,500. (Riz. 1359-1370.) VRIJDAG, 16 MAART, 1917. Rcgistered at G.P.O. as a Newspaper. 12 blz. Ij£d. Paaschplicht. —Wie geen Beflgisch priester in zijne nabij-beid heeft om zijin Paaschplicht te kunnen nakomen, kan schrijven aan Zijne Hoogwaar-digheid Monseigneur De Wachter, of ook aan. het bureel der "Stem." Dat de ouders te dezer gelegenheid ook denken op de Eerste Communie h miner kinderen. —Zijne Hoogwaardigheid Monseigneur De Wachter verzoekit aile de priesters-aalmoeze-niers zonder fout te willen verslag inzenden oyer hun Paaschwerk. —Onze landgesQooten, ook degenen die in de afgelegemste plaatsen verblijven, moetsn ( weten dat hunne priesters te hunnen dieinste zijn. Laat het weten desmoods aan uwe familieleden die op verre afgelegen plaatsen roneo en "De Stem" nog niet zouden ont-vaagen.O Onze Toestand. Onze oproep vond reeds gehoor links en rechts. " Eendracht maakt macht ! " Met gezamentlijke "Kulp houden wij ons blad, dat tewege is het "national record" der vluch-ielingen te zijn, in volledigheid van documen-tatie tôt het einde toe. Help zorgen voor verkoopers per nummers ia Londen en de groote centrum's ! Abonneer u ! De prijs van het abonnement is 1/9 tôt op Donderdag, 22 Maart. Van dan af (Nr. 27) is de driemaandelij'ksche prijs 2/. Men heeft ; er dus belang bij zich te haasten. ; —De West-Vlaamsche bladzijde verschijnt de volgende week, en dan voorts naar ge-; woonte. —0e volgende week verschijnt ook Nr. 2 s van ''Onze Scholen " en het eerste deel eener historische studie over de betrekkingen tus-[ schen Engeland en Vlaanderen. —Bij gebrek aan plaats is deze aflevering minder geillustreerd. Vele prachtige photo's 0 a. van belara.grijke dokumenten op de ge-■chiedemis van Vlaanderen betrekking heb-bend en rustend in het Record Office van, Engeland, wachten naar plaats. Ieder helpe dus door inschrijving en propaganda opdat wij op 12 blz. zouden kunnen blijven uitko-I men. O — Photo's Kardinaal Mercier en Koning Albert. ; Overvloedige bestellingen zijn ons reeds [ toegekomen die we tôt ons groot spijt nog [ niet kunnen uitvoeren. De portretten zullen I pas binnen een tiental dagen klaar zijn en [ dus verzoeken we onze lezers die reeds hunne [ bestellingen stuurden om nog wat geduld. O Zedelijke beginselen ter beoordeeling van oorlogsfeiten. Het is voorzeker zeer goed dezen oorlog te [ beschouwen in het licht der leidende Voor-[ zienigheid van God en dien op te vatten als I eene straf, waarmee Hij het zondige mensch-I dom kastijdt. Doch het blijft steeds een ,op-I vallende waarheid, dat de menschen vrij I blijven in hunne handelingen en dat ze eens I rekenschap zullen te geven hebben van hunne I misdaden. Men mag derhalve nagaan welke I de menschelijke oorzaken zijn van onze [ rampen en onderzoeken wie de zedelijke 1 schuld draagt van al de ongerechtigheden der I oorlogvoering. En het is niet juist, wat een I Hollandsch militair beweert, dat "waar twee I yechten, de schuld steeds aan beide zijden is," of men zou het iemand als schuld moeten aanrekenen, dat hij zich verdedigt, in plaats | van zich lijdelijk te laten overrompelen door | den aanrander. Van den anderen kant is het f ook niet billijk zich door den hartstocht te laten geleiden en te toornen tegen den vijand, in naam van het recht en de menschelijkheid, ! zonder de zelcerheid te hebben, dat men I wezenlijk dit recht aan zijne zijde heeft. En S tôt die zekerheid kan men niet geraken, in-[ dien men niet goed weet waarop dit recht ; steunt en welke de eischen zijn der zedelijk-j heid. Dit te weten, is vooral de plicht van | een christen: daarom vermaande Kardinaal Mercier zijne geestelijkheid, dat zij het Recht j en de Internationale Wetten zouden be-studeeren, opdat zij zich niet zouden bloot-| stellen aan onrechtvaardige oordeelen. En in I een gesprek, dat Zijne Eminentie toestond ! aan een medewerker van "De Tijd," ver-; klaarde hij "dat ailes wat op zedelijk gebied voorvalt,_ of wat betrekking heeft op recht, f op internationaal recht, de Katholieke Kerk aangaat." Dat is tevens een verwijt aan het adres van sommige zoogezegde Katho-! heke Duitschers, die bij de beschouwing van hunnen aanvalsoorlog de "Katholieke be-I gmselen wegmoffen," en niet gedoogen dat de Geestelijke Overheid, de wachters van de zedenleer, er hun oordeel ovér uitspreken. [ Men zal het derhalve niet ongepast achten, [ dat wij hier voor den gewonen lezer eenige beginselen herinneren, waaraan wij later j eenige oorlogsfeiten zullen toetsen. Ter ; wille van de duidelijkheid zullen wij zooveel j wogelijk langweilige beschouwingen ver-L mijden en de stof, gelijk het gebruik is in j een handboek, in kleine afdeelingen splitsen. . !•—Het volkerenrecht. Staten zijn zedelijke personen, die plichten ( sn rechten hebben jegens elkander, even zoogoed als onderdanen van een Staat onder-ling en jegens hun land door zedelijke be-trekkingen verbonden zijn. Deze laatste betrekkingen worden geregeld door de lands-wetten. De betrekkingen tusschen Staten worden beheerscht door het "Volkerenrecht," of de "Internationale Wetten." Onder "Volkerenrecht" verstaat men derhalve het stel van wetten en plichten, waar-door de verschillende Staten zedelijk met elkander verbonden zijn. Het is van het allerhoogste gewicht in aan-merking te nemen, dat men in het Volkerenrecht (gelijk trouwens ook in de landswetten) eene dubbele Wet moet onderscheiden, namelijk: de "natuurwet" en de "positieve wet," die beide in oorsprong en karakter van elkaar verschillen. A.—De Natuurwet. Staten, zoowel als personen, zijn onder-worpen aan de "natuurwet," de "eeuwige wet," welke God in het geweten der menschen heeft neergelegd. Zij bestaat in ja, maar het zondigde ook tegen de ljefde, die elken Staat jegens een anderen ver-schuldigd is. 2. De "Internationale Wet" kan echter meer doen : zij kan de natuurwet "duide-lijker " maken en er ook iets aan " toevoegen." De dictaten der natuurwet zijn dikwijls te onbepaald om als richtsnoer van onze ge-dragingen te dienen in ingewikkelde om-standigheden. Een voorbeeld : De natuurwet schrijft voor, dat men de krijgsgevan-genen op een menschelijke wijze zal be-handelen. Màar nu komt de positieve wet dit verduidelijken, door de Haagsche veror-deringen' van 1907 en schrijft voor, dat men deze zal voeden, logeeren en kleeden op denzelfden voet als de soldaten van het land. 3. Eindelijk kan de Volkerenwet iets "toevoegen " aan de natuurwet, en door positieve bepalingen sommige handelingen voor-schrijven of verbieden, die in het licht der natuurwet noch goed noch slecht zijn op zich zelf. (Over de vraag, of er in de werkelijk- De overleden Hertog van Norfolk. (Levei Welwillend medegedeeld do practische oordeelen, waardoor wij erkennen, dat we gebonden zijn het goede te doen en het kwade te schuwen. Deze Wet erkennen we door het licht der rede, waarin zij schijnt, zegt Bossuet, als een heldere bol ; zij hangt niet af van de Goddelijke openbaring (al-hoewel feitelijk dezelfde Wet ons ook posi-tief geopenbaard werd), en doet ons alge-meene beginselen aan de hand over recht en gerechtigheid, welke de "grondslag" vor-men der Internationale Wet. Zoo leert zij ons dat het verboden is te stelen, te lasteren, dat beloften moeten gehouden worden. B.—De Positieve Wet. Doch er is ook eene "Positieve" Internationale Wet, welke bestaat uit "overeen-komsten" en "gebruiken," en tôt grondslag heeft- een uitgedrukt of onuitgedrukt "ver-drag."Over het algemeen, wanneer men heden spreekt van Internationale Wet, dan bedoelt men dit stel van "verdragen" tusschen Staten. 1. Die "verdragen"—die positieve wetten —kunnen soms een eenvoudige herhaling zijn van hetgeen reeds door de natuurwet werd opgelegd. Men kan zich door een verdrag verbinden ditgene te doen of te laten, waar-toe men reeds door het geweten verplicht was. Zoo had b.v. Duitschland zich bij verdrag verbonden onze neutraliteit te eer-biedigen, iets waartoe het reeds verplicht was door de natuurwet. Bij haren inval, zegt Kardinaal Mercier, pleegde het "melneed," isschets moest verschoven tôt volgend nr.) >r de Westminster Chronicle. heid onverschillige handelingen zijn, bestaat een meeningsverschil tusschen Scotisten en Thomisten.) In aile geval, er mag nooit eene tegen-strijdigheid zijn tusschen de natuurwet en de positieve wet : het is de plicht van den menschelijken wetgever de algemeene voor-schriften van de natuurwet duidelijker en be-paalder te maken of te zorgen voor het algemeen welzijn in den geest van die wet. C.—Internationale Wet en Internationale Zedelijkheid. 1. Uit dit ailes blijkt dat er een " verband " bestaat tusschen de "Internationale Wet" (in hare beteekenis als positieve verdragen tusschen de Staten) en de "Internationale zedelijkheid " (de voorschriften van het geweten). Immers, wanneer een verdrag is gesloten, dan moet men zich daaraan houden, en de bindende kracht ervan moet ten slotte ontleend worden—niet aan eene internationale politie, die niet eens bestaat !—doch aan de natuurwet zelf, die ons oplegt ons woord gestand te doen. Zonder de natuurwet kan er zelfs geene positieve wet bestaan. 2. Maar tusschen de "Internationale Wet" —gelijk die gemeenlijk verstaan wordt-—en de " Internationale zedelijkheid " bestaan ook merkelijke verschillen. Wij noemen er eenige op : a) De verdragen tusschen Staten aange-gaan zijn op verre na niet àl de zedelijke verplichtingen der Staten—-evenmin als de wetten van een land àl de zedelijke ver plichtingen van de burgers bevatten. 1k kan in geweten gehouden zijn sommige handelingen te verrichten, die mij met opgelegd worden door de wetten van het land. En zoo is het ook voor een Staat. Tus? heu Belgie en Duitschland bestond er geen verdrag omtrent het liegen, het lasteren en het wegvoeren van burgers : dit belet niet dat Duitschland zondigde tegen hare zedelijke verplichtingen, toen het de Belgen belasterde en van onware gruweldaden beschuldigde. Onder de "drie groote misdaden door Duitschland tegenover Belfriè begaan," noejmde Kardinaal Me*, : ■' %I " afschuwelijke wiee jheuen ' ootc d>., 'oui zich wit te wasschen, heeft het zijne -Ucht-offers "belasterd" en hen beschuldi 1. vaii zich georganiseerd te hebben tôt c rruik-rooversbenden."b) Een ander verschil : De zedelijke beginselen blijven onveranderd dezelfde. Zij zijn immers een naklank van de eeuwige wet, die geworteld is in Gods onveranderlijke natuur. Doch zoo is het niet met de toe-passingen dier beginselen, neergelegd in overeenkomsten : deze veranderen gestadig met den groei der openbare meening. c) Een allergewichtigst verschil is dit : De verplichtingen der "Internationale zedelijkheid" zijn "absoluut," "onvoorwaardelijk," terwijl de verplichting der "Internationale Wet" " voorwaardelijk " is, en eene van die voorwaarden is : wederkeerigheid. B.v. De krijgsgevangenen moeten op eene menschelijke wijze behandeld worden : dat vergt de Internationale "zedelijkheid," en dat vergt ze onvoorwaardelijk. Zelfs indien Duitschland van haren kant de Engelschen op eene onmenschelijke wijze zou behandelen (wat werkelijk gesohied is ; zie "Mokveld" De Overweldiging van België, blz. 152) ; daarom zou het Engeland niet geoorloofd zijn, uit weerwraak, hetzelfde te doen met Duitsche krijgsgevangenen. De natuurwet blijft steeds gelden. Maar de Internationale "Wet" heeft er bijgevoegd, dat men de krijgsgevangenerL' " evengoed " zal behandelen als zijn eigen soldaten, hun hetzelfde voedsel, enz., ver-strekken. Dat is een verplichting, doch zij is voorwaardelijk: op voorwaarde namelH' dat ook bij den vijand gezorgd worde v< dezelfde goede behandeling, d) Er is ook e,ei> verschi! .. den aard der "verplichting. Dr dUiieu^a voorschriften van de "zedenwet" zijn op zich zelf bindend in geweten, of ze al dan niet bekrachtigd worden door "verdragen." Doch zoo is het niet gelegen met de regelen,, welke aan de natuurwet worden toegevoegd en de bepalingen nopens de betrekkingen tusschen Staten ; die regelen en bepalingen zijn niet op zich zelf bindend in geweten. Derhalve is het noodig, dat daaromtrent positieve "verdragen" worden gesloten. Immers, alhoewel men spreekt, en in zekeren zin ook spreken mag, van eene Internationale "Wet," toch moet men in het 00g houden, dat deze zoogezegde "Wet" geen -vyetgever heeft noch eene sanctie—zooals het geval is met de wetten van een land. Een Haagsche Conferentie is niet een wetgevende kamer ! De overeenkomsten, die daar gesloten worden tusschen de vertegenwoordigers der verschillende landen, zijn niettemin "b'indend in geweten," doch deze bindende kracht ont-leenen zij aan de verplichting die m'en heeft een aangegaan verdrag na te leven, een verplichting welke steunt op een voorschrift der natuurwet. 0 VASTENBRIEF VAN ZIJNE EMINENTIE. Bij het ter perse-gaan. komt ons de Vasten-brief toe van Zijne Eminientie Kardinaal Mercier. Wij deelen het document volgende week in zijni geheell mede. Ziehier alreeds de korto inhoud ervan: _ BROEDERS, SCHEPT MOED ! Woorden van zedelijke ;en christelijke opwekking. INHOUD.—I. Zedelijke grootheid van de Belgische natie : Dapperheid van het leger, van de gevangenen ; geduld van de vluchte-lingen ; foeldlhaftige weerstand van de weg-gevoerden ; standvasitigheid van dè 'Regee-ring ; voorbeeld van den Vorst. Enkele scha-duwen op het tafereel : zij zullen op afstand in de geschiedenis oniopgemerkt biijven om alleen de zedelijke schoonheid der natie te laten uit'komen, hare geestdriftige vaderlands-liefde, hare taaiheid. Kracht van de^e schoone voorbeelden voor de opvoeding van de toekomende geslachten. II. De christelijke grootheid : De natuur-lijke zedëlijke deugdeu zijn waard geacht : wat Ohristus en de Kerk daarover denken. Ondanks dat, schenkt alleen dé liefde, wielke Christus in de ziel stort, hare voile beteekenis aan de deugd, en, stipt gesproken, verdient zij alleen den Hemel. Uwe overledenen ver-manen u tôt een cbristeldjk leven.. Vat als christenen uwe beproeving op : zij is van Godswege de uitvocring van een inzicht inge-geven door liefdè. Hecht geloof aan- de liefde Gods, aan de liefdablijken van Onzen Heer Jezus Ohristus. III. Besluiten.—1e Besluit: Niet twijfelen aan Gods liefde voor u. Misschien begrijpt gij ze niet : is het verwonderlijk dat het ein-dige het oneindige niet verstaait? Leest het Boek der Psalmen. 2e Besluit : Akte van aanbidding, van on-derwerping, van liefde, aan onzen Vader dip in de Hemelen is, aan den_Vader en den Zoon ?n den H. Geest.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Dit item is een uitgave in de reeks De stem uit België behorende tot de categorie Oorlogspers. Uitgegeven in Londen van 1916 tot 1919.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Toevoegen aan collectie

Locatie

Onderwerpen

Periodes