De treinbediende: maandblad der Verbroedring van Vlaamsche Hoofd- en Treinwachters

538 0
01 april 1914
close

Waarom wilt u dit item rapporteren?

Opmerkingen

Verzenden
s.n. 1914, 01 April. De treinbediende: maandblad der Verbroedring van Vlaamsche Hoofd- en Treinwachters. Geraadpleegd op 28 maart 2024, op https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/nl/pid/gb1xd0rp5f/
Toon tekst

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Derde Jaargang Maand April 1914 Nummer 4 Prijs per post : 2 franl* Voor de leden l$osteloos DE TREINBEDIENDE Maandblad der Verbroederin§ van Vlaamscîje Hoofd- en Treinwachters Erltende VaUvereeni§in£ door Ministerieel Besluit vai> pebruari 1911 Alg. Secretariaat : Betoogingstraat, 46^ Borgerhout. Opstelraad-Bestuur : Karel Rogieratraat, 4-, Antwerpen Vooruit ! De jonge vl.aamsche schaar Vooruit ! Met îever al tegaar Vooruit ! Eenieder hoû zich sterlc, Vooruit ! Voor ons misprezen werk ! Vooruit ! Tôt spijt van wie 't benijdt, Vooruit, spijst laster en verwijt • ' Vooruit, soijtss or.vei chili'gheid En lafheid en kwaadwilligheid, Spijts ontrouw en spijts misverstand. Spijts vijand en spijts dwingeland Vooruit ! ! ! Albrecht Rodenbach Voor aankondigingen wende men zich tôt den algemeenen Penningmeester Fr. Stillekens, Teniersstraat, 1, Schaerbeek Wij vragen den tienurendienst ; gelijke taalrechten voor Viamingen en Walen ! Bestuurcer van 't blad. Op de algemeene vergadering van 5 Maart, te Brussel, werd, op aanvraag van onzen alg. schrijver, beslist tusschen de leden van den opstelraad een hoofd te kiezen, welke zich uitsluitend zou kunnen wijden aan de verzorging van het blad, waarvan hij als bestuurder zou optreden. De keus viel met eenparige stemmen op vriend Arnoe, die immer ons secretariaat flink ter zijde stond, en in meni^e gevallen bewees de rechte man te zijn ,,op de rechte plaats" voor het nieuwe baantje. De bijdragen voor 't blad zullen dus voortaan moeten gestuurd worden aan den bestuurder : Karel Rogierstr. 4, Antwerpen. Wij zijn overtuigd dat de getroffen maatregel — welke de lastige taak van onzen alg. schrijver merkelijk zal verlichten — en de gedane keuze eenieders goedkeuring zullen verwerven. Het Bestuur. Vaandelinhuldiging Met rasse schreden nadert de dag waarop wij het zinnebee'd van ons doel en streven plechtig zullen inhuldigen. Plechtig zal die betooging zijn én door het karakter van het feest, én door de taliijke opkomst der vlaamsche broed^rs en bevriende maatschappijen. Reeds menige bijtredingen zijn ons toegekomen. De sterk afge-teekende ingenomenheid onzer leden laat voorzien dat het als een warc kampsirijd zal worden om op 17 Mei «er bij» te zijn. Wat niet al plannen van stnjd oi propaganda zullen er worden ge-maakt, wat al inwendige beloften van trouw en toewijding zullen er gedaan worden op het oogenblik dat ze in dichte drommen achter hunne vlag zullen opstappen. Aan velen zal ze, met de voldoening over volbrachte plichten, nieuwe krachten geven om het nog braak liggende veld te bewerken; aan anderen zal ze de verzekering geven dat wij eene duurzame zelf-standi^heid bezitten, dat we van onze eigen waarde als Vlaming bewust blijven en dat de vlaamsche vakstrijd leeft. Dit ailes is zôô eenvoudig, maar zôô zinnebeeldig-krachtvol beslo-ten in ons vaandel. Onze vlaggemaker, M'" Van der Eecken, Welvaartstraat 61, Antwerpen,een kunstenaar in zijn vak-slaat eene laatste vaardige hand om zijn smaakvol werk te vol- tooien. Wat ziet ze er prachtig uit! Voor wie het ontwerp niet ge-zien heeft, hoeft gezegd, dat het vaandel, 2 m. X 2,25 m. groot, twee hoofdgedachten verbeeldt;de linkerzijde ons vak en onzen vakstrijd, dit ailes overweldigd door het vlaamsche zinnebeeld aan de linkerzijde. j Een zwarte leeuw op gouden veld steekt moedig en fier de strijdkreet van Julius De Geyter ,,Wij willen wat is recht" vooruit. Dat ,,Wij willen wat is recht" zegt ons, Viamingen, ailes; recht! is gansch onze ziel ! Recht! is heel ons karakter. Ja! en wij zullen 00k winnen wat wij willen ! Uit zijn geheel spreekt onzevlag van jeugdig bloed, van moderne geesteri, belooft bovenal eene glo rierijke toekomst. Op 6, 7 en 8n Mei zal ze ten-toongesteld woiden m het huis Tietz, te Antwerpen. Den 1711 Mei zullen achter haar mannen stappen vol geestdrift, zonder voorbijgaande opgetogen-heid, maar met ongekende kracht tôt eenen verderen strijd voor betere vak- en taaltoestanden. J. Arnoe. L.W. Het programma der feeste-lijkheden zal in ons volgend nummer, dat den 8n Mei zal verschij-nen, opgenomen worden. Beknopte samenvatting: iste dag vergaderzaal „Pelikaan" S.tatie-plein 41. Vorming van den stoet om 10 ure.Afhaling van de vlag in de Karel Rogierstaat. Optocht; Feestzitting; Overhandiging der diplomas. Kongreszitting; Demo-kratisch banket; Grootsch feest in den «El-bardo». 2de Dag : Voortzetting der ver-handelingen van het Kongres. Bezoek aan de merkwaardigheden der stad (Dierentuin, Muzea enz. Inschrijvmgen voor het banket (2,5ofr.) te sturen aan h. Lenaerts, Van Aerdtstraat 33, Antwerpen. Het Bestuur. Op de Dagorde Wij hebber. het genoegen onzen leden en wakkere medewerkers te kunnen medcdeelen, dat onze « Verbroederitig» door het Beheer op de « dagorde » werd gebracht, wegens haar rusteloos en doel-treffend optreden, ten bate der algemeene belangen. Deze onderscheiding, waarvan de eer neerkomt op den onderlin-gen steun en broederlijke samen-werking welke het kenmerk uit-maken onzer vereeniging, weze ons een spoorslag om met bezielden moed voort te ieveren tôt meer-der heil en voordeel van allen. Bravo, Mr de Minister Tôt ons groot genoegen verne-men wij dat eerlang een wedstrijd zal plaats hebben, voor ordekler-ken, tôt bevordering van den graad van klerk. Indien zulks waarlijk verwezen-lijkt wordt, zou dit eene bijzonder groote lotsverbetering uitmaken voor deze verdienstelijke bedien-den, die tôt nu toe niet de minste hoop koesterden ooit tôt een hoo-ger ambt te kunnen klimmen. Zou het den heer Minister ge-vvaardigen dienzelfden maatregel te willen nemen ten voordeele der treinwachters die zich hierdoor overgelukkig zouden achten. Een groep treinwachters. Over de Premiën Een degelijk stelsel. Loon naar werken. Mijn artikel betrefïende het nieuw voor testellen premiestelsel was reeds verzonden, toen ik ver-nam dat het Beheer merkelijke veranderingen en verbeteringen aan het premiestelsel der machi-nisten, stokers en rem mers aan-gebracht had. Ook was ik waarlijk gelukkig te mogen vernemen, bij ontvangst van het bijzonder bevel n° 65 e/ 17 tm/ 40 r, dat het werkehjk zoo was en terzelfder tijd zeer ver-heugd dat het Beheer tôt betere gevoelens gekomen is jegens het rollsnd personçel, en, zoodoende, hun slafehjken, gevaarlijken en afmattenden dienst wil verzachten door hen wat meer te laten verdie-nen; immers: ,,'t Geld verzoet den arbeid", zegt het spreekwoord. Daar vele kollegas, zoowel tôt de «vraiment nationale Associa-sion» als tôt onze Verbroedering behoorend, de grondregels van het door mij voorgestelde stelsel goedkeuren en bijtreden, maar de rit of kilometerpremie zouden willen zien berekend op denzelf-den voet als voor de machinisten, stokers, remmers, gidsen en voer- lieden-gids, zoo stel ik voor, mij steunend op den grondslag voor het berekenen der kilometerpremie aan het personeel van den trekdienst, de ritpremie te bren-gen op 0.08 per 10 kilometers voor den hoofdwachter, en op o.o5 voor den wachter, voor gelijk welke soort van treinen. Voor den nachtdienst en de nachturen zou de premie met0,04, per 10 kilometers voor den hoofdwachter, en met o,o3 voor den wachter verhoogd worden. Gezien wij denzelfden vermoei-enden, afmattenden dienst ver-richten, aan dezelfde gevaren blootgesteld, aan dezelfde verant-woordelijkheid — ja zelfs aan Rxear en grootere — onderhevig zijn, zoo twijfel ik niet, of het Beheer zal dezen redematigen wensch bijtreden en inwilligen, en den maatregel, genomen ten voordeele der machinisten, stokers, remmers, gidsen en voerlieden-gids, ook voor de hoofdwachters, wachters en overladers willen invoeren. V er s cheure. Tienurendienst Dit is het brandende vraagstuk dat thans in de meeste kringenvan spoorwegbedienden aan de orde van den dag staat. En waarlijk, 't is ook meer dan tijd dat het vraagstuk door het Beheer voor de bedienden en inzonderheid voor de treinbedienden gunstig opge-lost wordt. Het is ongelooflijk dat wij in dezen demokratischen tijd, zooals men hem meermaals noemt, nog verplicht zijn diensten van 13 tôt 18 uren te verzekeren. Als iemand niet bekend is met den bestaanden schromelijken toestand, dan zal hij wel verbaasd opkijken als wij van 18 uren spreken, vooral na de ver-klaringen gehoord te hebben van onzen achtbaren Heer Minister, waarin hij zegt dat wij in het normale niet meer dan i3 uren, en in de meeste gevallen minder uren dienst doen. Dat is de waarheid. Maar dan rijst onmiddellijk de vraag : hoelang dat normale wel duurt. Wij zouden,om daarop teantwoor-den, het jaar in twee tijdpeiken moeten verdeelen : het Zomer- en YVintertijdperk. In het Zomertijd-perk gaat heterdrukin het bedie-nen der reizigerstreinen. Vele nieuwe treinen komen zich bij de talrijke andere voegen, met een heele reeks bijzondere en onvoor-ziene treinen door maatschappijen aangevraagd of door de omstan-digheden gevergd, zoo stijgen de diensten van 10 tôt 11 uren. Het is een bewezen feit dat, wanneer men die reeks zomer- en andere bijzondere treinen laat rol-len,de koopwarentreinen die zich in gewone omstandigheden reeds moeilijk tusschen de reizigerstreinen slingeren, aanzienlijke ver-tragingen ondergaan. Wat is het gevolg? De reizigerstreinen worden, en soms lang, weerhouden aan talrijke seinen. Langs een anderen kant beschouwd zijn de hoofd- en treinwachters die koopwarentreinen bedienen er niet beterom, want de uurtabeis zijn heelemaal in de war,door hetdruk. ke reizigersvervoer,en zoo komt het dat zij, die reeds diensten van i3 uren verzekeren, zich bijna dage-lijks mogen gelukkig achten van na 18 uren almattenden treindienst als geknakt tusschen de lakens te liggen. In het winterseizoen is het nog erger. Het koopwarenvervoer is zoo druk, en het wordt van jaar tôt jaar erger, te beginnen met de maand September en gedurende een zestal maanden, dat het bijna onmogelijk is van de uurtabeis der koopwarentreinen te eerbicdigen. De koopwaren stapelen zich op in de statiemagazijnen, en zoo komt stilaan de ontreddering waarvan wij dit jaar een staaltje te zien kre-gen.En wij,treinbedienden, weten best wat dit voor ons beteekent, ons arm lichaam voelt er nog de ongunstige gevolgen van. Laat ons maar zeggen, dagelijks doen wij in dit seizoen van 16 tôt 17 en 18 en zelfs meer uren dienst. Voegen wij erbij dat het dan nog meest nachtdienst is, en men heeft niet te vragen welken verderfelijken invloed die diensten op ons hebben. Wij zijn geene mensehen meer en het verwondert ons dan geens-zins dat het gezegde zijn ronde doet dat dehoofd wachters niet oud worden. Het is niet zoozeer de hoedanig-heid van den dienst zelve maar de lange dienstduur en de gestadige overuren dieonsgestel verwoesten. Aan hoogere geestesaangelegen-heden en famiheleven moeten wij niet denken. Door de ontredderingen in de koopwaren diensten, ondergaan de bedienden dei reizigerstreinen weer de schadelijke gevolgen.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Dit item is een uitgave in de reeks De treinbediende: maandblad der Verbroedring van Vlaamsche Hoofd- en Treinwachters behorende tot de categorie Vakbondspers. Uitgegeven in Borgerhout van 1911 tot 1919.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Toevoegen aan collectie

Locatie

Periodes