Het katholieke volk

514 0
close

Waarom wilt u dit item rapporteren?

Opmerkingen

Verzenden
s.n. 1914, 30 Mei. Het katholieke volk. Geraadpleegd op 28 maart 2024, op https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/nl/pid/6w96689f5r/
Toon tekst

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

lste JAARGANG. N' 22 30 MEI 1914. Het Katholieke Volk Verschijnt elken Zaterdag Al wat den opstelraad Van het blad betreft moet gestuurd worden vôôr Donderdag avond, Graaf van Vlaanderenstraat, 57, Brussel-Molenbeek. Briefwisselaars moeten telkens hun volledig adres opgeven. leder is verantwoordelijk voor hetgeen hij schrijft. Prijs per jaar îr. 2.50 HET NUMMER : 5 centiemei Ailes wat het Beheer betreft moet gezonden worden Graaf van Vlaanderenstraat, 57, Molenbeek Aankondigingen volgens overeenkomst met het Beheer. De Standaard Dus luidt de naam van het groot, Katholiek Vlaamsch dagblad dat we ein-delijk zullen krijgen. Het zal te Brussel worden uitgegeven. Hierin ligt o. m. een der beweegredenen van zijn ontstaan. Nieuwsbrengend, voorlichtend, rich-ting gevend, leven wekkend zal het uit-gaan van de, met fransch vernis over-borstelde hoofdstad. Rechtstreeks met de beste inlichtingsburèelen verbonden, zal het op de hoogte zijn van ailes wat een hedendaagsch lezer wenscht te weten. Vrij van bepaalde politieke groepee-ringen, kan en zal het vrij 't groote en breede Katholieke, vlaamsch program Verdedigen. Personen verdwijnen, beginselen blij-ven. De Standaard zal daarom den strijd voor onze beginselen aanbinden en door-vechten.Op de beginselen alleen zal onze toe-komst worden opgebouwd of ze zal den dag van morgen missen. Het gebrek aan beginselvastheid is wellieht het grootste euvel dat wij aan eene meer dan tachtigjarige verbasterings-kuur te wijten hebben. In plaats van menschen, heeft men veel apen, in plaats van mannen, veel mosselen, in plaats van karakters, veel pronkers gekweekt. En zij die door eigen studie aan zelf-vorming werkten, zij die den moed had-den hun eigen, en katholiek en vlaamsch leven te willen uitleven, zij werden uit-gekreten, geschuwd of verdacht gemaakt en de besten onder de goeden bleven niet gespaard. Omnia instaurare in Christo — ailes herinrichten in Christus, d. w. z. volgens zijne leering, o 't is zoo schoon en 't staat zoo netjes gedrukt op sommige bladen of op de zijpilaren van tooneel-of vergaderzaal ! Doch waar bleef dik-wijls de herscheppende daad ? Nooit heeft Kristus leering de natuur verminkt of vernietigd, integendeel werd heel het verlossings- en beschavingswerk van 't Kristendom als een edelen scheut geënt op den ouden stam. Kristus ver-hief, veredelde, heiligde de natuur door het werk zijner genade. In Vlaanderen meende men anders te moeten handelen en men verminkte ons volk zedelijk, bestal het stoffelijk, ver-stompte het verstandelijk. Gij Vlamingen die nog gezond zijt, en Gij zieken die snakt naar genezing, en Gij hongerigen die hunkert naar brood voor lichaam en geest, staat op en werkt mede om op te richten het zinnebeeld van 't toekomstig Vlaamsche land. — De Standaard, prijkend met Leeuwenvaan en kruis. J.L. Fransche cultuur in Vlaanderen « Qui oserait dire sans se rendre la ri-» sée de quiconque a lu l'histoire, que la » paisibleintroduction de la langue française » dans la Belgique flamande, sous la maison » de Bourgogne, ait été pernicieuse à notre » patrie? Que son maintien et son accrois-» sement sous les branches espagnole et » allemande de la maison d'Autriche y aient » retardé les développements de l'esprit » humain ? en un mot, que la substitution » spontanée de cette langue aux idiomes » antérieurs ait rendu les peuples de ces » belles provinces moins éclairés, moins » heureux et moins libres? » In de eerste aflevering van een nieuw belgisch tijdschrift wordt dat overgedrukt uit « Esquisse historique sur los langues considérées dans leur rapports avec la civilisation et la liberté des peuples par un Belge, Bruxelles 1817».Het tijdschrift schijnt grooter belang en w?arde te hechten aan die meening omdat ze reeds in 1817 werd' uitgesproken. Het zou dus weinig baten dat wij eerst in 19l4zouden wijzen op den algemeen bekend achterlijken toestand op letterkundig en menig ander gebied in vroeger eeuwen hier te lande, terwijl de schilderkunst die door 't Verdringen van zijn eigen taal minder kon gedeerd worden volop bloeide namelijk in de XVIIde eeuw, en het zou nog nutteloozer zijn ( immers men heeft reeds in 1817 gezeid dat zulks bespottelijk is ) eerst in 1914 staande te houden dat ééne voor de hand liggende oor-zaak der onvruchtbaarheid onzer toenmalige literatuurbestond in het minachten van ei^en taal en het nastamelen eener Vreemde. Ge-lukkig echter,Vinden we die belachelijke be-weringen reeds in een vlugschrift van 1788, geschreven door den advocaat Verloo en gedrukt te Brussel. (*) De < Revue Franco-Wallonne zal dus nog ouder koeien uit de sloot moeten halen.Uit de brochure drukken we het volgende over : « Wij moeten deze vernedering Van » o,nzen volksaerd, en afneming onzer kon- > sten niet wyten, als aen 't huys van Bur- > gondiën. Te weten, als dit aen de souve- > ryniteit dezer landen gekomen is, heeft » het hier een groot huisgezin nagesleept. » Het stelde terstond het gants Gouverne- > ment en de eerste raden in 't Frans. Naer » het Hof moest zig den edeldom voegen; > en nae d'eerste raden aile de voornaemste » ampten. Dus al wat iet was, of iet Wilde » wezen sprak het frans. Door dit wulig (we-» lig)en volkrijk hof,en zoo menige fransche » opper-en-onderbediendens der Raden die » men moest uit Frankrijk trekken, was > deze stad overstroomt Van Fransmans, en » nam, zoo veel mogelijk, hunne tael ook » aen.Die spraek dus, die de gene Was van « 't Hof, van 't Gouvernement, van d'eer-» ste Raden, van den edeldom, aenveerd en » geëerd door de hoofdstad, kon niet mis-» schen (missen) het geheel land door met » een' blinde ingenomendheyd boven d'onze » in acht te komen. "v » Middelertyd is die verandering voor-» gevallen by de welke aile natiën hunne » moederlyke tael hebben gaen oeffenen. » Te weten eertyds de tael der konsten in » gants Europa Was 't latyn: ten lesten men » heeft gaen merken hoe zeer de konsten » leden door die vreemde en reeds doode » spraek : hoe zeer welsprekendheid, dich-» terye, tooneelen en menige andere zaken » onmogelyk waren buyten de moederlyke » tael : elk heeft de zyne gaen oeffenen en » heeft seffens 't goed er van gevoelt. Wy » hier, in plaats van ook d'onze aentedra-» gen, zyn van vremd gevallen op vremd : » of, 't geen erger is: wy hebben het kwaad » verdobbelt, het frans genomen by 't latyn, » Hierdoor dan moest den Fransman » in spreken en schryven by ons veel voor-» hebben. Dit moesten we noodzake'yk wel > gevoelen ende dus hem nietzonder reden » de voorhand geven. Hierdoor dan moeten » wy altyd zoolang wy het frans houden » Voor de tael die d'onze wezen moet, ons » in redevoering, geselschap, en al waer » net en sierlyk spreken een voordeel is, » onder den fransman houden: hiervan onze » vernedering en overttuygtheyd dat wy > van aerdswegen iets slechter zyn als hy : » hiervan dit waer verval en Verachternis » onzer konsten : die nog het gemeyn in » d'inbelding dat wy iet mirder zyn ver-» sterkt en doet volherden. » bl. 28,29 30. J.D. (*) Verhandeling op d'onacht der moederlyke tael in de Nederlanden. Tôt Maestricht (uitgegeven, maar gedrukt te Brussel ) MDCCLXXXVIII. Attila en de VI. Hoogeschool Uit " La Revue Franco-wallonne „ Mei-aflevering 1914 : « On sait qu'Attila eut la fantaisie d'in-» terdire dans ses conquêtes l'usage du » latin, et d'établir dans toute l'Italie des » maîtres de langue scythique ». « On ne peut assurément s'empêcher » de rire, dit à ce sujet notre écrivain (*) à » l'idée d'un professeur hun,chargé d'anéan-» tir la langue de Virgile, pour y substituer » celle de Palus-Maetide >. « Hum ! la flamandisation de l'Univer-* sité de Gand... arrivera à ce très beau » résultat ». Zoozien we van tijd tôt tijd in fransche bladen en tijdschriften dat bij een aanzien-Iijk aanta! « belges de langue française » nog steeds het oude, fransquillonsche, hard-nekkig ingewortelde vooroordeel Voortwoe-kert als zou Frankrijk aile intelectueel leven, aile kunst en letterkunde, aile wetenschap en beschaving van de heele wereld in on-vervreemdbaren en uitsluitenden eigendom hebben.De begrippen:wetenschap en fransch zijn onafscheidbaar in hun brein ; Engelsche en Duitsche cultuur bestaan niet, althans niet vooraleer de produkten ervan een om-weg over Parijs gemaakt hebben en in goed fransch zijn vertaald ; een kunstenaar, een dichter, een geleerde wiens roem niet van over de Zuidergrenzen komt telt niet. Ze zijn verontwaardigt als ze in een belgisch tijdschrift lezen : « nous n'avons aucune » raison de demander la nourriture de notre » esprit à la France plutôt qu'à l'Allemagne». Dat morgen de leergangen van een onzer staatshoogescholen tôt gemak en meerder nut der vlaamsche studenten zoowel als in 't belang van heel het vlaamsche volk in 't Nederlandsch gedoceerd worden,al blijven de leergangen nu heelemaal dezelfde, het volstaat voor die menschen dat ze niet meer in 't fransch gedoceerd worden om hunne armen in de lucht te steken en Verzet aan te teekenen tegen " het uitdooven van een brandpunt van beschaving ,,. De Germanen zooals trouwens aile niet-latijnsche volkeren zijn voor hen de barbaren Van den nieuwen tijd. Zij beseffen niet, of Willen niet inzien dat de groote stroomingen der literatuur en der kunst internationaal zijn en dat de taal niet meer dan een uitwendige vorm is van wetenschap en beschaving. Hun mentaliteit beWijst klaar en onweerlegbaar dat juist de fransche taal Voor hen is, wat zij zoo dik-Wijls en ten onrechte aan 't vlaamsch ver-wijten te zijn ni. een chineesche muur die hen van 't overige der beschaving afzondert endithierom omdat ze zich inbeelden dat ze met fransch alleen de wereld veroverd hebben. Zij zijn het die zich isoleeren, zij zijn hier te lande de verachterden, de chau-vinisten, de partikularisten. Dit zouden we hun zoo kwakelijk niet nemen indien ze zich bepaalden bij een persoonlijke voorkeur voor de fransche cultuur maar in hun zuider-lijke edelmoedigheid (le sang généreux etc.) willen zij ook ons de denkbeeldige voor-deelen opdringen Van hunne eenzijdige en uitsluitend fransche beschaving. Want wat er waarlijk te bewonderen valt en dat we telkens weer de gelegenheid hebben op te merken in onzen cultuurstrijd, is de onbaat-zuchtige zelfverloochenende naastenliefde van onze waalsche en franschgezinde land-genooten. Het is om onze belangen die Wij verwaarloozen te verdedigen " les intérêts bien compris des flamands eux-mêmes „ dat zij de bres beklimmen om de vervlaamsching van de Gentsche hoogeschool te beletten ; hun kan het niet schelen, hoegenaamd niet, ziet u, maar ze willen ons beschermen tegen de gevolgen van eigen dwaasheid, verhin-deren dat we ons zouden afzonderen van de beschaafde Wereld en van hen en ons dom-pelen in de barbaarscheid. Hoe braaf en lief Van hen, zoo broederlijk met ons begaan te zijn. Kan het wel belangeloozer? Menschen die nog beweren dat er in ons gezegend land geen Vaderlandsliefde bestaat en geen sympathie tusschen de verscheiden rassen, hebben het blijkbaar mis. D. C. (*) Plasscheart ni. in een vlugschrift van 1817. Vlaamsche Belangen Het Vlaamsch leven is bepaald overal aan het opbloeien in Brabant. Na de stich-ting van den Kath. VI. arrondissenientsbond van Leuven, is nu een kantonale bond van Zout-Leeuw opgericht met als voorzitter : adv. Fineau en schrijver : M. Van Orlee. Te AntWerpen is tôt stand gebracht eene naamlooze vennootschap met name « De Standaard », met het doel een algemeen Vlaamsch katholiek dagblad « De Standaard » uit te geven te Brussel. Reeds is een kapitaal Van 250.000 fr. ingeschreven. Eerlang zal het tôt ongeveer het dubbel worden vermeerderd. Daarmee gaat als 't God belieft, een der vurigste hartewenschen der Vlamingen in vervulling. Op ieder Vla-ming rust nu de plicht in de mate zijner mid^

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Dit item is een uitgave in de reeks Het katholieke volk behorende tot de categorie Katholieke pers. Uitgegeven in Brussel van 1914 tot onbepaald.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Toevoegen aan collectie

Locatie

Onderwerpen

Periodes