Het morgenblad: volksdagblad

1446 0
close

Waarom wilt u dit item rapporteren?

Opmerkingen

Verzenden
s.n. 1914, 02 Juni. Het morgenblad: volksdagblad. Geraadpleegd op 25 april 2024, op https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/nl/pid/1c1td9p566/
Toon tekst

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

7eJaargang. Nu 148 iaantiag i en Dins;!acv 2 Juni i B i 4 & cenusrasn net nummer HET MORGENBLAD i' " s t ] 4= bladzijde. — per kleinen regel fr. 0.30 ^ | Financiëele, » * * » 1.00 | Stadsnieuws, per grooten regel » 2.00 | Reclamen, » » » » Î.OOi | Beerafenisbericht, » 5.00 j ggg-'-^.-vra^ x-s&îJ - sa picud3| VQLKSDAGBLAD ^î!s mededeelingen ta zenden aan J. BA.MPS, Bestuurder, Nationalestraat, 54,4»tW§?|§fe M en schrijft in op net bureel van het blad en op aile Postkantoreg Teïefoon : OPSTELRAAD : OB'?. — AANKONDIGINGEN : &&14: A m* jtmsr 1TTH«iriiltJritf.Tf .g.it>Catt«WW.*.HUUt.fcM» 1 Ml I ,. M il l llllirilHTBWWTOsym^ m a ©M ïîi G2âE esîûe ra : | Een Jaar, S fr. — 9 maanden, 6 fr. jï 6 maanden, 4 fr. — 3 maanden, S fr. y BUITENLAND, het port te buiten. | Aanhondigingcn worden ooh ontvangcn door M. J. LE BEGUE et Ç°, «Office de Pu-à licite, 35, Nieuwtraat, te Brus sel. Het vergaan van de " Empress of Iraland" Oe otnpsertng Se (Londen Den ganschen avond ' blcef eeï onzaggelijke menigte staan _ voor de b reelen der zeevaartcompagnie. Bevend ( bibberend, het koud angstzweet op h golaat, wachtter zij naar de -afkonc jing der namen. En velen vroegen zi( dt : Is mijne nioedqr, mijne zuster, mi vaider, mijn broeder, is mijn kind g red ? Of, och God, zijn zij 00k verdrc ken ! - De Londensche bevolking is vooral g troffen geweest bij het vernemen d heer en movrouw Laurence Irving < àe "Empress of Ireland" waren. Bsi Iechtgenooten zijn do lievelingen van i tooneelliefhebbend publiek. Zij kwarni terug van een tocht in Canada, en ha de d besloten van met do "Teutonic" ne Londen weer to keercn. Verleden Zaterdag speelden zij te Wi nipeg. Na de vertooning namen ze te stond den sneltrein naar Montréal, e daar toegekomen, kwamen ze nog ju ittijds om met de "Empress of Irelani ni te varen. Twee medespelers van d tîoep kwamen met dezelfde boot : Golukkig degonen, die achter zijn g bleven ! •Aan boord van de "Empress of II land" was evencens sir Henri Set ISarr, oud-parlementslid van Emgelai Bir Karr stond vooral bckend voor zij Bfoute jagersondernemingen, namelijk Westelijk Amerika, Britisch Colombie, Midden-Afrika en in Noorwegen.Hij he oatelbare avonturcn beleefd. Hij heaft ze vergaard en verteld in e bbèlï ffat vcel aftrok heoft genotîn, ten zeerste do lozors bocit ; het heet "Mijn sportieve uitspanningen." I Onder het duizendtal vermiste pass giers vernoemt men nog : 100 afgevat digden van het Heiislegcr ; daar zi een vijftigtal vrouwen bij, allen van 1 goeden stand. Zij reisden naar Londc om er in Juni het Internationaal Ce gres van het Hoilsleger bij te wonc Aan hun hoofd stond de leider van 1 Canadcoschc Heilsleger, hoer Rees. Van die honderd afgevaardigd I heeft men er enkel een twintigîal kv I nçn redden. BVIiSiioenan werdwenen in de zee Aan. boord van de "Empress of I: I land" was er voor ongeveer vijf millic [ frank geld in gotidstavon. Dit g'o goud kwam uit de mijnen van Cobaît 0c onisnapSem llandlen aam ïe ©usfc PSinSSIfe vuseîersïess l Ziehier hoe een toeschouwcr den rugkeer der verlosten en gelukkig o enapten, te Quebee verhaalt : Al dezen, die met mij verleden nac In de statie van Quebec, de aankot van den bijzonderen trein, gel ad on 1 I de 3% geredden van de scheepsran I hqbben bijgewoond, voelen nog ait I hun hart krimpen door het vlijmend v | dat daar werd gezien. Om 8 ure reed de trein de statie b I nen, en te midden van een docdsc' [ diep-indrulrwekkende stilte, stapten dej redden uit. Eeri groct geta!, die min meer erg gewond weren, moesten hulp aanvaarden van personen die de aanwczig waren. Allen warc-n nog 1 zeerste terneergeslagen door de schr kelijke beproevingen welke zij hadden torschen en de -wanhoopskreten die in hun ooren hadden hooren wéerkl Wat deze ongelukkigen vsrhalen, is ( gelooflijk vaar en treurig ; droevig pijnlijker, kan men zich moeilijk i inbeelden. Allen zijn het eens om hulaë te l:r gcYi aan den moed van doctor Gra aan wiens liulp talrijke schipbreukel I gen hun leven- verschuldigd zijn. De geredden spreken osk met hoo: dunlc van de Fransch-Canadçgsche bev king van Rimouski die zich van al beroofde om de scMpbreukelingen m: eecigzir.s te kunnen redden. j Een rcersnîJ wsrSncal van 2 ïossggaïrosiWJ^ Een der aandoenlijkste verhalen, is van twee jonge eehtgenooten, pas c aeht dagen getrouvd. Het zijn heer rnevrouw Greenway, van Toronto, kwamen naar Engeland, om er hun 1 ■^olijksreis te doen. Door den gewel gen schok der aanvaring, werden zij v elkander geslingerd. Beiden werden wonderlijke wijze gered. Ge moet r wagen hoe dolzinnig van vreugde ^a-ren, te midden van die onbeschrii Kjke ramp,' als zij elkander weervonc Lnistert ho? MevromV Grecr.Avav h; wedervaren vertelt : 't Was een vreese- le lijk schouwspel, een donderslag ! We t. meenden eerst dat onze bcot op een 011- .n derzeesche rots of op een ijsberg was ct ge'varen. Na enkele oogenblikken begon i- ons schip reeds over te hellen; w-ij dach- •1) ten dat het maar voor eenige stonden zou in geweest zijn en dat dan onze boot weer e- recht zou komen. Doch er was niets n van. De boot zonk weldra in de diepte. Gelukkiglijk deden eenige vrienden mij. 0. een reddingsboei aan. Il: voelde mij met at het schip mede in de diepte gevoerd ; jp doch de ontploffing der machienen wierp 3q mij boven water< dicht bij een viol, et waarin twee mannen zaten. Een van de ;n twoé, die zij ne vrouw had verloren,zoo- ci. als ik mijn man, deed zijn kleed open, a wikkelde mij erin en knoopte het vast. Zoo werd ik verwarmd. Daarna herin- n- ner ik mij niets meer, tôt op het oogen- r- blik dat ik op het koolsclïip was. De- n_ zen morgen vond ik eindelijk mijn man st weder. v 1" £en wadep stes>ft bij i3e rediiiittg van ® zi]n kind e- Een meisje van 10 jaar, O'Hara, van Toronto, verhaalt hoe zij door haar •o- vader werd gered, ten prijze van diens 3n leven. d. " Papa, zegt het kind, pakte mij op na en droeg mij op het dek. Toen 't schip in begon te zlriken, nam hij mij onder den in arm en sprong met mij in het wâter. jft Toen begon hij te zwemmen en plaatste mij op een vlot. Sedertdien heb ik papa an niet meer gezien. Bn Het kindjc had leeren zweminen in de . school. Het had -den tijd niet gehad zifch te ldeeden. 1a- Vc8en Eïegsen «erSorest l_r- Heer Fenton schrijft de verwarring dei jn passagiers toe aan het feit dat eerstens >e- allas te snel is voorgekomen, dat van het eerste oogenblii-: al het licht werd uit-n- gedoofd en bovendien dat de reizigers, n. dig nog maar twee dagen aan boord wa-îet ren, niet goed den weg kenden om naar ■id het bovendek te vluchten. HeEeSssBstîoad tisss kassiêein Kendall De :getuigen van deze scbrikwekkende ramp verhalen met innige ontroering het edeie, het dappere gedrag van den scheeps-:e- kapitçin, heer Kendall. en Kapitein Kendall stond eerst twee uren ad op het dek, toen de rampzalige schok voorkwam. De schok was vreeselijk ei »c zo° g?vveldig dat de kapitein zelf opzij werd geslagen. Doch, spoedig stond hij op, buitenmate kalm. Aanstonds gaf hij te- bevelen, kortaf en snel. Doch de "Em-nt- press" was al te fel geraakt, zoodat de bemanning de bevelen niet kon . uitvoe-ht, ren. jsi Naarmate het schip overlielde, zag eei3 aet der getuigen den kapitein zich aan he' îp, brugje vastklampen. Op een gegever ijd oogenblik greep hij eene reddingsboei er rce wilde ze rond zijn lichaam binden, toer hij mij zag aankomen, Zonder een stonc in- aarzelen, deed hij de boei los en wierj le ze naar mij, hij riep me tevens eenige rC' be-moedigende woorden toe. 'c.{ Anderhalf uur later zag ik hem op-nieuw aan een wrak vastklampc-n en wij ar trokken hem in ons reddingsbootje. 'cn Zoodra hij tôt bezinning was geko men, drong de kapitein aan om het be-1 vel te nemen over ons bootje. "Vooruit, naar de plaats van de schip ^ breuk, riep hij o^s toe, wij mocten df Ln" a'Iachtoffers redden!". En hij zelf narr de riemen en begon te rocien. Kcg een t-cphaa! eau de îts Het beste aaneingeschakelde relaas geoft Mooro in de "Daily Chronicle", gezonden uit Rimouski. De "Empress ol nt, Ireland" voer wegeus den mist de riviei in- met de grootste bshoedzaaiBhejd af. Ka-pitoin Kendall was godurig op dek, ter-en wiji bot schip zijn weg zocht tusscher ol- de eilandio?, wàarmeô de rivier bezaai-à les is van Quebec tôt Father Point.Terwiji iar het schip in een nog dichter mistwolk yrijwel stil lag, voer de Noorsche bcol "Storstad", zwaa-r met kol-en geladen, he1 •net gewsldig gewicht plots midden-e!:5 scheeps aan. De steven drong dwars ir dil do.i stalon wand van de "Empress o: :er Ireland" heen, cn maakte er een tous-en achtig gat in. De mailboot holde naai îij den anderen kant over en viel, toer îu- het water door het gat binr.enstroomde di- zwaar terug. an De Loog van de "Storstad" had. ool; op het volgonde schot doorboord, zoodat-he .iet g.roote schip volslagen reddelccs was zij Vele passagiers, die in de midscheeps fe- hutten aan de getroffen zijde sliepen. [en worden door den binnendringenden bces: •er içeiood of verminkt. Zoovcel wa'é: stroomde bovendien binnen, dat allen, die midscheeps sliepen bezwaarlijk to redden waren. Kapitein Kendall liet inmiddels heto,p-perste noodsoin (S O.S.) hcrhalen_ tôt, 1( [minuten na don stoot, het schip zonlc, Br was geen panielc onder de bemanning, ofschoon de vele passagiers, die aan dek gosneld waren, hevig ontsteic en opgewonden waren. Men trachtte d< reddingsbooten uit te zett-en, maar dooj het sterk overhellen waren de da.vi(£ aan stuur- en bakboord onbruikbatir Enkele Ixioten werden losgesneden ei allerloi roerend goed, als dokstoelen ei zoo voort, werd over boord gev.'Otrpen Zoodoonde konden velen zich boven wa ter houden. Vele passagiers echter had don nauwolijks den tijd aan dek to ko men. De moesten waren in nachtge waad. Intusschen waren, door een Mar coniman te Fathor Point gewaaarschuwd twee gouvernementsbootea, de " Dad; Evelyn" en d© "Eurêka", naar do plel van het onheil gesn-eld. De eexsto kwaii er 45, de tweede 65 minuten na de aan varing aan Op aile wrakstukken dreven meer mer schen rond dan ze dragen konden. Dozij nen bevonden zich op do kielem vai twee omgeslagen booten, die anderen ii het water nog vasthielden. "Storstad"' booten waren 00k druk doende om men schen op te pikken. Later hebben nog ve le schepen de buurt afgezocht. De meeste geredden en tallooze opgc pikte lijken waren vrijrvel" naakt.De terr peratuur was 3 graden bovoi/het vrics punt. De kapitein verklaart, dat hij d mistfluiten van de "Storstad" hoorde e: do "Empress" terugfloot, maar te laat.D kôîenboot v/as zoo zwaar geladen, do het dek bijna ovorspoeld en volstrekt or zichtbaar was, tôt het schip plotselin, opdook en de "Empress" ramde. De toestand van de geredSen moet droe vig zijn. Enkolen stierven haast onmic dglijk na opgoheschen te zijn. Andere .hebben zware verw»adl"-ii>oa» asasen « "beônen gebroken. De meesten zijn zo ontsteld, dat zij tôt geen geregeld verhae in staat zijn. Er zijn weinige vrouwe en kinderen gered en v/einig eerste- e: tweede-klas-passagiers. De geredden zij: te Rimouski, een klein Fransch-Oans deesch dorpje, aan land gezet en vele: in do huizen ondergebracht. Aile docte ren verleenen hulp. Het meerendeel worc met den trein naar Quebec vervoerd. AS?e voïtriorgsBTîaaSregeCen waren genomea Aile hoofdariikolen in de bladen, wi zen op de omstandigheid, dat het veroi gelukte schip geen enkelen voorzorg: maatregel verzuimd had, en herinnere aan do "Titanic", waarbij 00k zoovei van waterdiehte afschotting werd vcî waclit. De "Empress of Ireland" zon zelfs in tien minuten. Er was reddingi materiaal voor meer dan 1600 menschei De bemanning 'was geoefend in de b handeling van reddingbooten. Mist kon veel voor op de St-Laurens. In verband met het bericht, dat c "Empress" wegens den çist stil la; eisshen de "Times" en andere bladen ce gestreng onderzoek naar de gedraginge van de "Storstad". £n;je!lsch€ dseeSrsnsîng De koning van Engeland hceft asn c "Canadian Pacific-Maatschappij" 0:11 boci schap gezonden, v^aarin hij zijn srna: over de ramp en het groote verlies va menschenlevens te kennen geeft. De Lord-Mayor van Londen. heeft tever een fonds geopend voor de achtergeol venen. Do « Sispsïta » en s§e eerste geredde Kapitein Bélanger, van de gouvern mentsboot "Eurêka", die het eerst op c 1 plck van het onheil aankwam, melc-1 dat hij te Father Point 50 lijken en ( geredden heeft gébradht. Zoodra hij van den radio-telegrafist Father Point van . de ramp hcorde, -zoo vertelt hij — haalde hij zijnbema: ning bij een en richtte don steven nai de plck waar de "Enpress cf Irelanc was verdwenen. Hij pikte verscheidei kleir.e booten op en haalde mannen, vro won en kinderen daaruit op. De geredden verteiden, dat ailes zi snel in zijn werk ging, dat de me schen nauwelijks begrepon wat er g : beurde. Al wat ze konden zeggen wa : het schip was weg. Er was zelfs gei tijd oni to roepen : De vrouwen eers Dat er zoo weinig vrouwen en kind ren zijn gcrr.d, komt niet van gebri aan plaats in do reddingbooten, ma; hiervan, dat de hofmeesters geen ti hadden do reizigers te wekkon. De goredden zeggen,, dat zij uit ht bed werden goworpen en aan dek rfe ' den. Zij hadden net den tijd om in 1 : reddingbooten to komen en deze om- wi te rooien. Zij die don tijd namen c ■ zich te ldeeden of • 00k maar wachtti tôt do hofmeesters zo riepen, vordro ' ken. Iîonderden moeton slape^de vc ' ûronken zijn. De bemianning van de "Eurêka" legdi de lijkon, die zij ophaalde, achter aai dek en spreidde er lakens over. De ge redden grepen naar ailes wat kon die 1 nen om hen tegen de kou te bescher men, en liepen opgewonden het dek 0; ■ en neer. 1 Zoodra de "Eurêka" voor Fater Poin 1 was, werden de doctors geroepen. Ile 1 tooneel aan boord was jammeriijk. Som • rlige geredden schreeuwden, dat zij daa: : aan wal wilden, maar men beduiddi . hun, dat het beter was dat zij te Ri 1 mouski landden. l D'e "Eurêka" ging vervolgens naar Ri • mouski. Een uur na haar kwam de "La - dy Evelyn" met 20 dooden en 80 leven - den daar aan. !HSs£ verhaal van procureur Dunes; Een van de treffendste verhalen geef , D'uinean, een Londensch procureur. Hi r verte'! - Toen hij te bed lag, hoorde hij twe ! korte stooten op de stoomffuit, ten tee . ken dat .het schip stil lag. Hij sproni uit "bed . en begon zich te kleeden.De ma chino stopte. Een oogenblik later sloe^ ze achteruit. " Hij ging aan dek en zag dat het zwaa mistte. Toen volgde een geweldige bol J sing. Met vervaarlijk gekraak heîde he 5 schip over. Er was door die helling niet de min ste kans de reddingsbooten te strijken Allen bloven in de da-vits vastzitten.Wi " kon nam een reddingsgordel, maar vele] " hadden zelfs ni-et den tijd er een om t ' doen. b De bemanning gedroeg zich goed. E ï was geen paniek. Hij zag hoe de be 3 manning passagiers hielp. Verscheiden t mannen gaven hun- zwemgordel aan vrou - wen. Maar er was geen tijd iets te 01 1 gaiiiseeren. Het schip helde zoo sterk, dat aile - in zee viel. Passagiers rolden van de! in het water. Een vreeselijk tumult wa a a op zee. Vrouwen riepen en zofike: a <îaii in stilte weg. In èoorteangst woï 3 steldén mannen met elkaar. Duncan voel ,1 de onder zij ne voeten naakte liohamer 2 Hij is ee«n uur in het water geweest. 1 De officieren zagen onvesaagd de doo 2 in het gezicht. De kapitein bleef op d brng tôt het schip zonk. a 0e beSeïs ont^Soft» — In den sftîJsdonSseren nacSi Langzamerhand, naarmate de hetrek kelijk weinigo goredden hun verhale: over het gebearde doen, wordt de vroe selijkheid van de schipbreuk al duid« 1" lijker en duidelijkor. Het blijkthoelar l" ger hoe meer, dat het uitdeelen van rec 5" diagisgordels of zelfs maar het wekke: n Van de passagiers do-or het scheepE ;1 personeel niet heeft kunnen plaats vir den. Bijna onrniddellijk na de aanvs k ring, die dadelijk gevolgd werd door ee: 5" ketelontpioffing, gaven de dynamo's gee '• st-room meer, sloten de golvon zioh bc ven het schip en worsteldeçn de mei rt schen om hun leven in het water, e dat in stikxîonker. e De ovorlevenden verklaren, dat de on' plcffing vreeselijk was ; klaarblijkelij n was zij veroorzaakt do-ordat het wate n van buiten de ketels bereikte. De eerst gonessheer zegt, dat indien do " Sto] sta-d" niet zoo overbaast was achteru: e gestoomd, er meer menschen zouden g< j. red zijn. Toen de vraciitboot achteru swomde, drong hef water met verbhi n fend géweld liet gat binnen, door d aanvaring veroorzaakt. s Me. Intyre, lid van het Leger de Heils, vertolt : Toen ik aan dek kwan zag ik do menschen te hoop staan. E waren geen zwemgordele. n Toen het schip zonk, zwom hij naj de "Storstad", die hem aan boord nar Aile lichten waTcn daar aan. Velen we t' den daar aan boord gered. De mseste '0 hadden weinig aan het lijf. Een andere geredde zegt : Het was 1 te het schip onderste boven ging. Ilet wee - was kalm. De bemanning gedroeg zic over het gelieel goed. Er was nauweliji ir tijd om stelselmatig iets voor de reddin 1" te doen. Het schip zonk voor de bernai îe ning of iemand anders het inzag. Te ve -l" geefs trachtte de bemanning over de hoogen kant van het schip een boot ne< '0 te laten, maar het ging niet. ^ SlacîîîŒ?îer «an harar ,. on5/o©s"ï:îeSîïitshe! ;n De ramp roept van zelf het vergaj t! van de "Titanic" in do hennnering. D e- gebeurde in April 1912 ; ruim l600 me ik schen kwamen er bij om het leven. I ir "Titanic" had de onvoorzichtigheid, te jd wijl er ijsbergen gerneld waren, met ve le vaart te stoomen. De "Empress of Ii m land" is vermoed-elijk het slachtoffer vi n- haar voorzichtigheid geweest. Doord le het schip in een zwarc mistbank nag ;g noeg of volkomen stillag, kon het, toi m de "Storstad" uit don" mist opdook, do ;n geen snelle boweging de aanvaring me n- ontgaan of 00k den stoot op een mind r- zwaklce plaats en niet rnr.btstandig lat a-atïkomen. Ilst enfcwesf over de ramgs Het enkwest over de ramp is geopend. Kapitein Kendall werd ondervraagd. Hij bevestigt de reeds gekende omstandiglic-den. Hij voegt er bij dat toen de "Storstad" zich op een afstand bovond welke men op de lengte van een schip mocht 1 schatten, hij riep de machienen achter-1 uit te doen stoomen. Kendall beval aan ■ de "Empress" voile vaart te geven om ■ de botsing te vermijden. Toen de "Stor-' stad" de "Empress" tusschen de schou- • wen binnengedrongen was, vroeg, Kendall aan den kapitein van de "Storstad" - voort met vollen stoom te varen, derwij-•• ze het gemaakte gat te blijven stoppen, • doch de "Storstad" maakte zich los, en het water drong het schip binnen. , De kapitein beproefde dan den trans-atlantieker te doen stranden, doch hot I was reeds te laat. Drie minuten na do ' aanvaring waren de machienen buiten 3 dienst gesteld. 1032 sSacîîtafîet's » Uit Montréal meldt men : De ramp vtin - de "Empress of Ireland" komt deze van 5 de "Titanic" nabij. De laatst opgegeven cijfers luidden dat er op de 1467 aan-c wezige personen, er sleclits 446 gered " zijn. Er zij-n er dus 1021 verdmilcen. ' Rekent men daarbij, de personen die,hoe-wel gered, naderhand aan hun wonden " bezweken zijn, dan komt het getal • a'Iachtoffers op 1032. 3 Bijna esn nieuwe scheepsramp r Uit Bristol bericht men dat de Cana- - deesche paketboot "Royal Edward", al-a daar verleden nacht is tcegekomen, met - aam boord 650 passagiers. De boot was - drie dagen in vertraging door een dik-ken mist. ^ Oe « Raj?a3 Edward » koîss op een s Bjsiserg 3 De passagiers van de boot verteilen - dat de "Royal Edward" verleden Vrijdag - in aanraking is geweest met een ijs- • berg, op 110 mijion van kaap Race. Dank aan de koelbloedigheid en do gc- d zwindheid van kapitein Wottons er eene e nieuwe ramp vermeden. De "Royal Edward" had Quebec verla-ton den avond van den 19en Mei. Ben . Dinsdag daaropvolgonde, den 21 Mei, kwam een bericht per draadloozen teje-" graaf van de "Empress of Ireland", 1 welke toen stevende naar Canada, mei-" dend dat de,ze laatste boot, twee ijsbor-" gen had ontmoet,. alsook groote blokken - ijs. Daarop vertraagde kapitein Wotton ■" terstond zijne vaart, en weldra kwam 3 zijn schip in een dikken mist. Vrijdag ~ daarop, eenige minuten voor 9u., kwam er uit den mist, op zeer korten afstand ■' van het schip, een ijsberg. 3 Kapitein Wotton had sinds Dinsdag Q morgen zijn post op het dek niet ver-laten. Hij ga£ onmiddellijk bevel achtef-" uit te stoomen, doch ziende dat hij de 3 botsing met den ijsberg niet kon vermij-den, zocht hij de beste manier, ^m zon-■" der al te groote schade, met dien berg in aanraking te komen. r Hij gaf dan zonder dralen de noodige 9 bevelen. Het voorste van de paketboot v/erd ineengewrongen door den schok, ^ en eenige platen metaal van de roinp ?" werden besohadigd. Doch het schip bleel i' gespaard. E" De passagiers hebben allen een briol e geteekend, waarbij zij hun levendigste gelukwenschen betuigen aan kapitein s Wotton. '• De' "Royal Edward" is in een droge ,r dok binnengeloopen, om de noodige her- stellingen te ondergaan. ; . , CONQONIEUWS ^ Vertrekkea naar Congo •r Buiten de réeds vermelde vertrekken- h den, zullon Dondcrdag nog vertrelcken, s met de stoomboot " Albertville " : g Heeren Duff. Villas, Qrosemans, en i- Franc, van de Forestière et M&nièine ; r- P. Goldschmidt, ingenieur van T. Z. D. ; n Welwérst, bestuurder der Pêcheries du sr Congo ; Busson en Stroobant, behoer-ders der Coloniale belge en Mev. Stroobant ; Frison, der Comptoirs Velde;Voi-sin, van de Equatoriale congolaise ;R«1- " fes en Vernon, der firma RolfesenCie; m Dittrick, bijzondere ; Van Bussbock, der at N. A. H. V. ; Dogroef, der C. B. M. C. ; n- Jufrr. Van de Sandc, bijzondere ; Ra- )e maeckers en zij no vrouw, der firma A. r- De Pauw en Van Camp, Mev. Debay, ►1- bijzondere ; Fritz Iiemaire, bestuurder e- de-- Compagnie du Congo belge ; Tho- in mas, der Comfina ; Bassompierre, id. ; at Bcernaert, mécanicien, der Pêcheries du e- Congo ; Vinck, der Equatoriale cougo- ;n laise ; Leprince, Gobeaux, De Raoy- Dr maeckers, Stassen, Voussure, Marry ; er Fransquet, Geelhand, en Rousseau, der sr Huileries du Congo : Gaillard, der fir- m ma Carlo Nava ; Douglas en Marchai, cTe:- Hnilericâ du Cono^

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Dit item is een uitgave in de reeks Het morgenblad: volksdagblad behorende tot de categorie Katholieke pers. Uitgegeven in Antwerpen van 1908 tot 1914.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Toevoegen aan collectie

Locatie

Periodes