Ons volksonderwijs: orgaan van den Bond van Oud-Leerlingen der Stadsscholen van Gent

456 0
01 augustus 1914
close

Waarom wilt u dit item rapporteren?

Opmerkingen

Verzenden
s.n. 1914, 01 Augustus. Ons volksonderwijs: orgaan van den Bond van Oud-Leerlingen der Stadsscholen van Gent. Geraadpleegd op 29 maart 2024, op https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/nl/pid/x921c1wd1w/
Toon tekst

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

11e JAARGANG Augusti-September 1914 Nr 8-9 Ons Dolksonderwijs Orgaan van den Bond van Oud-Leerlken der Stadsscholen van Gent Het blad wordt kosteloos aan de leden van den Bond gezonden. Men kan zich als lid laten inschrijven in het Hôtel d'Allemagne, Koornmarkt. BRIEVEN EN MEDE3EEUNGEN te zenden : Rooigemstraat, 268, Gent Prijs per nummer : 10 Centiemen Verscliijnt maandelijks. I 1 IB TER NAGEDACHTENIS De Bond van Oad-leerlingen der Stadsscholen Ivan Gent kwijt zich van eenen heiligen plicht, door zijn toi van erkentelijkheid te betalen aan de nagedachtenis van KAREL BU LS Oud-Burgemeester van Brussel om de talrijke en onwaardeerbare diensten door hem bewezen aan de zaak van het Volks-onderwijs.Naast dien van François Laurent en Jan Van Ryswyck zal zijn naam in dankbare herinnering voortleven en gezegend worden door het nage-slacht, en zal zijn welvervuld leven tôt voor-beeld strekken, aan allen, die de verstandelijke ontwikkeling en de stoffelijke welvaart onzer werkersbevolking zijn toegedaan : want dit welvervuld leven was eene voortdurende en nim-mer verzwakkende toewijding aan de opbeuring ^der kunst, aan de verspreiding en de verbetering van het onderwijs, een rusteloos ijveren voor ailes, wat kon bijdragen tôt de zedelijke verhef-fing en de zelfstandigheid van het volk. Eere zij den edelen Burger. Zijne nagedachtenis blijve gezegend. i« Ons Volksonderwijs ». Onderwijs en stoffelijke welvaart (Vervolg) Staat geestesontwikkeling en stoffelijke welvaart in nauw verband bij den enkeling en bij de verschillende kringen der maatschappij, ook bij de natiën in haar geheel wordt dezelfde innige betrekking gevoeld. Daar waar de nationale ontwikkeling het meest verheven is, staat de nationale welvaart ten hoogsten trap. Tôt wat krachttoeren een land in staat is, waar de geestesontwikkeling zeer hoog is, be-wijst het kleine Denemarken, met zijn degelijk ingericht volksonderwijs en zijne sinds meer dan 50 jaren ingerichte volksuniversiteiten. Toen rond 1880 — door een plotselinge da-ling van de graanprijzen — het Deensche volk met den ondergang bedreigd was, daar het in de voortbrengst van het koren de hoofdbron van zijn bestaan vond, zoo ging het over van den landbouw naar den veeteelt en de melk-voortbrengst,, waarin het ten voile slaagde dankzij zijn hoogen graad van algemeene ontwikkeling.Wanneer de Australische arbeiders in zulke gunstige economische voorwaarden leven, mag men gerust aannemen dat dit verschijnsel niet toevallig is, maar wel voôrispruit uit hunne hooge geestesontwikkeling. Het groot verlangen der Australiërs om hun kennis uit te breiden is ïlgemeen bekend. De drukbezochte bibliotheken zijn er een on-dubb-ilzinnig bewijs van. Een schrijver getuigt V;!n hen : « Trots hun voorliefde voor het vrije1 leven in de bui-tenlucbt, zijn de Austrafojs een werkelijk lezend publiek geworden.Vol^ens verklaringen uit den boekhandel worden dbor de bewoners dezer koloniën betrekkelijk meer Britsche bladen en tijdschriften gelezen dan elders,meer zelfs dan in het moederiand zelf ». In het Boheemsch gebied, ntegendeel, leeft eene bevolking waarvan de geestesontwikkeling zoo laag is, dat de weejgaande bij geen enkel menschenras in de beschaafde landen van Èuropa wordt aangetroffen. De arme wevers zitten er bijna 18 uren per etmaal — met ko rte rustpoozen — aan hun weefstoel, en de kinderen aan het spoelrad, om aan het einde der week het schamele loon van 1,80 tôt 2 20 Oostenrijksche florijnen (*) te ontvangen. We zouden nog ons eigen land kunnen aan-halen, waar het Santal ongeletterden, verge-leken bij dat van andere landen, aanzienlijk groot is. Van regeeringszijde wordt immer van grooten Woei en hooge welvaart gesproken. Groote fortuinen worden er inderdaad ge-wonnen. Doch de ALGEMEENE welvaart van een land kan niet zeer hoog zijn, waar een massa noodlijdenden door het armbestuur moet ondersteund worden, en waar jaarlijks duizenden en duizenden — buiten het vader-land — in een afmattenden arbeid een onder-komen moeten zoeken, terwijl hier te lande de minst lastige en meest winstgevende betrek-kingen door vreemdelingen worden ingenomen. Daar er nu een zekere maatschappelijke welstand bij een natie moet bestaan, wil men kans hebben tôt slagen in zijn pogingen tôt verzedelijking en verheffing van het volk, zoo is het een dubbele plicht voor den Staat al zijn zorgen te wijden opdat er in aile kringen der maatschappij de hoogst mogelijke ontwikkeling worde gebracht. Duizendvoudig zullen de vruchten zijn —- in stoffelijken en geestelijken zin — van het door hem gestrooide zaad. Heeft ons clericaal goevernement nu AL zijn aandacht gewijd aan de heilige zaak van volksopvoeding en volksontwikkeling? (*) De Oostenrijksche florijn geldt 2.45 frank. We aarzelen geen oogenblik te antwoorden : NEEN! Tôt voor er kele weken nog waren wij het eenigste volk van West-Europa waar de leer-plicht nog niet was ingevoerd. De wet is thans gestemd. Zal ze eerlijk toegepast worden? We betwijfelen het; of beter, we zeggen : Neen ! Het hoofd van het Cabinet bekende het on-langs te Turnhout. « De wet op den leerplicht, zegde hij er, zal van af 1919 — zooals zij gestemd werd — niet toegepast worden ». De clericalen, in hun kiesmanifest te Den-dermonde, bekenden dat, dank zij koninklijke besluiten, na de eerste communie, de kinderen 's winters cen paar maanden naar school zouden gaan, en verder 't gansche jaar van den leerplicht zouden af zijn. En, werd de wet nu toch toegepast — wat men niet mag veronderstellen — dan nog kan men er zich gemakkelijk aan onttrekken. De wet zegt, uitdrukkelijk : « Wat ook het aantal kinderen zij die naar school niet gezonden worden, de ouders kunnen nooit gestrait worden met eene jaarlijksche boet, die de som van 10 frank overtreft ». Dus voor 10 frank onttrekt men zich aan de wet. Wij herhalen het : de wet op den leerplicht zal niet toegepast worden : eene regeering die zijn grootsten steun vrndt in de onwetendheid van het volk, KAN zijn beste zorgen niet wijden aan het verspreiden van degelijk gees-tesontwikkelend onderwijs. Dat kan een vrijzinnig goevernement alleen ! Dat het spoedig aan het bewind zij ! L. S. vV Het ScHM van 12 Juii 1.1. Hoewel wij wat laattijdig met ons artikel voor den dag komen, houden wij er toch aan aangaande dit puik nummer van het kermisprogramma onze ziens-wijze te doen kennen. Het schoolfeest van 12 Juli is onder aile opzichten goed gelukt : wij brengen hulde aan de inrichters en wenschen onze leerlingen van harte geluk om de prachtige uitvoering van de hun aangeleerde koren. Dit feest was een echt volksfeest en de duizende vaders en moeders, die het bijwoonden, hebben daar enkele aangename en genotvolle uren doorgebracht. Het waren immers hunne meisjes, die daar in hun wilte kleedjes, hunne jongens die daar in hun zondagpak, blozend van geluk en kinderlijken hoogmoed op het verhoog stonden en met hunne zoelluidende stem», nu eens zacht en wegstervend dan weer krachtvol en met vuur de heerlijke zangstukken uitvoerden en die talrijke scharen toehoorders in verrukking brachten 1

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Dit item is een uitgave in de reeks Ons volksonderwijs: orgaan van den Bond van Oud-Leerlingen der Stadsscholen van Gent behorende tot de categorie Liberale pers. Uitgegeven in Gent van 1904 tot 1914.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Toevoegen aan collectie

Locatie

Onderwerpen

Periodes