Zondagsblad: letterkundig bijblad van Vooruit

724 0
12 november 1916
close

Waarom wilt u dit item rapporteren?

Opmerkingen

Verzenden
s.n. 1916, 12 November. Zondagsblad: letterkundig bijblad van Vooruit. Geraadpleegd op 29 maart 2024, op https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/nl/pid/2f7jq0v77n/
Toon tekst

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

ZONDAGSBLAD Bijblad van " VOORUIT „ ZONDAG 12 NOVEMBER 1916 Tweede Jaargang — Nr 29 Prijs : 5 eentiemen Verdwenen Toondichters KLEINE STUDIËN V Martijn-Jozef Mengal (Slot) Toen Mengal in 1835 met het bestuur van het pas mge-richt Conservatorium van Gent belast werd, waar nij cevens als leeraar van waldhoorn en muzikale samenstelhng zou fungeeren, lag voor hem aldaar een nieuw veld van werfc-zaamheid open. Ailes was er immers te beginnen en te vor-men; maar het bleek aldra dat m Mengal de man was ge-vonden om de inrichting op vasten voet te brengen en het toonkundig onderricht tôt heilzame uitslagen te leiden. Voor het gebruik dezer instelling schreef hij een groot getal compositiën van allen aard, hetgeen zijne .buitengewone be-kwaamheid des te meer in het licht stelde. Hij vormde er eene memgte leerlingen, waaronder in de eerste plaats Frans-i\.ugust Gevaert dient genoemd te worden, die in 1847, op iSjarigen ouderdom, als Primus in den wedstrijd voor den Prijs van Rome werd bekroond, alsook den niet min verdienstvollen Karel Miry. Op deze merkwaardige leerlingen bleef Mengal immer trotsch. « Vanaf het begin, » — zegt K. Bergmans, in zijn ge-schiedkundig werk : Le Conservatoire royal de musique de G and, (1) — « gaf hij [Mengal] aan de studiën der nieuwe » muziekschool een uitmuntenden en waarlijk artistieken » vorm. Iedere week werd er eene bijzondere zitting gehou-» den, waarop het orkest zich had te oefenen en dat zich » stilaan 00k wist te volmaken. Zoo kon men weldra op » tal van goede uitvoerders wijzen ; toonkundigen enkel » door ons Conservatorium gevormd, deden zich in den » vreemde kennen en bekwamen er bijval. Het was 00k de » Gentsche school die, de eerste, een regelmatig ingericht » koor bezat. Terzelfdertijd drong de smaak van goede » muziek meer en meer, en bij algemeene wijze, in al de » klassen der Gentsche bevolking. » * * * Deze aanhalingen, vol waardeering door tijdgenooten en vereerders neergeschreven, zouden denkelijk voldoende zijn om aan te toonen, dat Mengal een onvermoeid werker en een groot kunstenaar was, wiens verlies alom voor de kunst werd betreurd. Nochtans willen wij in deze kleine studie nog een en ander bijvoegen, dat des te beter zal doen uit-schijnen, met welken eerbied en met welke sympathie dien meester werd bejegend. Den Zaterdag, 6 Juli 1851, greep de plechtige begraving van Mengal plaats, die toen in de Korte Violettenstraat woonachtig was, dezelfde straat, waaruit een 35tal jaar later nog een ander schitterende toondichter : Hendrik Waelput, naar zijne laatste rustplaats zou worden gedragen. (1) Dit werk werd in 1890, door het huis Beyer, te Gent, uit-gegeven. Bij Mengal's teraardebestelling, te Sint-Amandsberg,, werdcn er, onder andere, vier Vlaamsche lijkredenen uitge-sproken: Karel Ondereet sprak namens de Fonteinisten -v Pieter Geiregat namens het Willemsgenootschap; dokter Snellaert namens het Vlaamsch Gezelschap en dichter Pru-dens Van Duyse namens De Taal is gansch het Volk. Snellaert zegde in zijne rede, onder meer : « Ook de Vlaemsche Beweging deelt in den slag, by de » dood van Mengal op de schoone kunsten, op de bescha-» ving neêrgevallen. Ook de zonen dier beweging komen » by den rand van dit graf eene laetste hulde bieden aen » de nagedachtenis van hem, die ons allen zoo dierbaer >> was, en wien wy allen, om den wille der kunst, zoo dier-» baer waren... » Ook Mengal was de taie der vaderen, was het voertuig » der ware, der eenige doordringende beschaving niet on-)> \erschillig. Van inborst goedaerdig, noch door gevoel » van eigen grootheid, noch door het gevlei van anderen » laetdunkend geworden, was Mengal zoo vaderlands- als )> menschlievend gebleven, in 't midden der eerbewyzen, » die op hem nedervielen. Opgekweekt in de dagen dat » de spraek der Vlamingen door hoovaerdige meesters als )> eene bcdelàerster werd behandeld, vergat hy nooit dat de ;> tael van het land zijne tael was, en dat de waerde eener » tael gelijk staet met de waerde van 't volk, wiens erfdeel » zy is. » In haar n1' van 6 Juli 1851- schreef de Gazette van Gmt ook nog de volgende regelen : « De maetschappy der Melomanen heeft de droevige eer » morgen [Zondag], op haren pryskamp, het laetste toon-» kundig gewrocht van den bekwamen man uit te voeren : » Het is de groote koorzang l'Invocation, woorden van » Lamartine, een stuk grootsch van verzinning en allerkeu-» rigst van bewerking. De toejuichingen, welke het verwach-.» ten mag, zullen als eerste bloemen op 's kunstenaers pas-» gesloten graf nedervallen ! » Des Einderendaags (begin der Gentsche kermis), greep de opening van bedoelden zangprijskamp plaats, door de Melomanen ingericht. De koorafdeeling dezer maatschappij zong, als inleiding tôt de plechtigheid, het koor : l'Invocation, de zwanenzang van den Gentschen toondichter. Als teeken van rouw, plaatste zich, — langs beide zijkanten van het verhoog, waarop de zangers stonden, — een meisje met eencn krans van stroobloemen en lauwerbladeren in de hancl. « Deze hulde')), — merkte de Gazette van Gent in haar nr van 9 Juli aan, — « aen de nagedachtenis van den be-» roemden man, maekte diepen indruk op het publiek, en » by het uitsterven der laetste toonen van het werk van den » grooten kunstenaer, begroette een drymael herhaeld ge-» juichl de vaerwels-uitboezeming van die zoo zangerige » ziel. » Den volgenden dag werd op den Kouter, door de ver-eenigde zangmaatschappijen der stad, Mengal's koor : Juich, Rhyn! uitgevoerd, in bijwezen van duizenden toe-hoorders. De geestdriftige toejuichingen, welke dit gewrocht te heurt vielen, waren niet enkel eene goedkeuring voor het uitgevoerd stuk, maar vooral de uitdrukking eener

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Dit item is een uitgave in de reeks Zondagsblad: letterkundig bijblad van Vooruit behorende tot de categorie Culturele bladen. Uitgegeven in Gent van 1915 tot 1928.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Toevoegen aan collectie

Locatie

Periodes