Zondagsblad: letterkundig bijblad van Vooruit

400 0
close

Waarom wilt u dit item rapporteren?

Opmerkingen

Verzenden
s.n. 1918, 17 Maart. Zondagsblad: letterkundig bijblad van Vooruit. Geraadpleegd op 29 maart 2024, op https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/nl/pid/rr1pg1kb55/
Toon tekst

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

ZONDAGSBLAD vas - VOORITIT lOîfDAQ 17 MAART 1818 Derde Jaargang — Nr 47 Prijs : S centiemen Verdwenen Toondichters KLEINE STUDIËN IX. Jan Van den JËeden 't Mag wel gezegd worden : De Gentenaars mogen terecht met fierheid op de rij toondichters wijzen, die jn hunne stad hebben geleefd, die er hunne muzikale stu-diën volbrachten en de kunstkroon van den lande met de schitterendste parels versierden. Geen enkele stad in gansch. Belgié kan moeilijk met Gent in vergelijking treden. Behooren ze niet immers tôt Gent, de verdwenen toondichters als : Mengal, Gevaert, Miry, Waelput, Van Gheluwe, Van Duyse, Blaes, De Vos, Heckers, en meer anderen ? zonder van de Jnn Van d « n E d r jan van a«n ûeoïn levenden te wagen, als : Roels, Vander Meulen, Lebrur Herberigs, Hullebroeck, Van der Haeghen, Franz De Vo D'Hoedt, Uyttenhove, Moeremans, Hoefman, Guillemyi Criel, De Sutter en anderen, wier naam mij met dadelij onder de pen komt ? Zelfs Emile Mathieu, de sympathieke bestuurder va het Gentsch conservatorium, dient hier aangehaald t worden. Alhoewel niet te Gent geboren, noch er zijne looj baan begonnen, heeft hij door zijn jarenlang verblijf i onze stad ten voile burgerrecht verkregen en weet zic immer door zijne belangstelling en werkzaamheid in c muzikale beweging verdienstelijk te maken. Toen Emile Mathieu voor de tweede maal, in 1873, vo< den Prijs van Rome mededong, verkoos hij den Vlaai schen tekst der cantate: Torquato lasso's dood, en behaal-de er den tweeden prijs mede. Later heeft deze geleerde componist nog meer dan eens Vlaamsche poëmas getoondicht. Op zulke schaar toondichters mag Gent trotsch zijn, en al is Gent maar eene fabriekstad, eene « grande usine *, cène » ondichterhjke stad », zooals men eens spottend heeft durven zeggen, de Kunst wordt er niet te min hoog in eere gehouden, en zulks op eene wijze, die alom eer bied en bewondering afdwmgt. De feiten bewijzen het overigens genoeg. Dit gezegd zijnde, wil ik hier, als slot mijner negende en laatste kleine studie over verdwenen Vlaamsche toondichters, een en ander neerschrijven nopens het leven en de werken van den Gentschen componist Jan Van den Eeden. Jan Van den Eeden werd te Gent geboren den 25 De-cember 1842. Zijn vader was schoenmaker van stiel en had in den loop van verdere jaren voor een talrijk kroost te zorgen. (1) In onze kinderjaren woonde de familie Van den Eeden op den hoek der Goudstraat en der Sinte Catharinastraat, in het huis dat thans nummer 16 draagt. Zeer vroeg reeds veropenbaarden zich bij den jonge-ling veel lust en aanleg tôt de muziek en weldra mocht hij den gelukkigen dag begroeten, waarop zijne ouders er in toestemden hem de leergangen der muziekschool te laten volgen. Het duurde niet lang of hij onderscheidde zich in zijne studiën, en geleid door uitstekende meesters als Karel Miry, Hanssens en anderen, mocht het hem ge-lukken aldra in verschillende cursussen de eerste prijzen weg te dragen. Zoo was hij, onder andere, in 1858 laureaat in den leergang van kamermuziek ; in 185g in deze van samenzang, en in 1860 in deze van piano. Intusschen legde Jan Van Eeden zich met veel wils-kracht toe op de studie der compositie en liet zelfs nu en dan reeds iets van eigen schepping kennen, dat door frischheid en oorspronkelijkheid veel voor de toekomst beloofde. In 1865 waagde Jan Van den Eeden het voor de eerste inaal deel te nemen aan den kampstrijd voor toonkunde, gezegd : Prijs van Rome. Voor zijne cantate verkoos hij het Vlaamsch poëma van Emanuel Hiel, de Wind; doch hij mocht zich in geene bekronmg verheugen ; het was zijn mededinger, Gustaaf Huberti, die primus werd uitgeroe-pen.Jan Van den Eeden het zich door dien tegenslag nfet ontmoedigen. Met nieuwen moed en taaien wil zette hij zich opnieuw aan den arbeid, en in 1867, nam hij voor de tweede maal deel aan den muzikalen wedstrijd. Dit maal was het Vlaamsch gedicht : het Woud door drie mededingers verkozen, namelijk door Hendrik Waelput, Léo Van Gheluwe en Jan Van den Eeden. 't Was een zeer geduchte strijd, waaruit Hendrik Waelput, die voor de (1) TVee zijner broeders zijn insgelijka de kunstbaan inge-gaan : Gusitlaaf, sinds lang overleden, was een knap cellist en behoorde in die hoedanigheid geruimen tijd tôt het orkest van dien Groatem Sehouwburg ; zijn jongsie broecler, Nikolaas, e£-n onderscheiden kunstscMlder, werd bestuurder der Aca demie van Teeken- en Schiiderkunat. te Namen

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Dit item is een uitgave in de reeks Zondagsblad: letterkundig bijblad van Vooruit behorende tot de categorie Culturele bladen. Uitgegeven in Gent van 1915 tot 1928.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Toevoegen aan collectie

Locatie

Periodes