De Belgische standaard

614 0
close

Warum möchten Sie diesen Inhalt melden?

Bemerkungen

senden
s.n. 1916, 23 November. De Belgische standaard. Konsultiert 01 Mai 2024, https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/de/pid/k06ww77s87/
Text zeigen

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

*,■« 86Bl5.9) Domferdag 23 Novenber 1916 i i IJBttlîlHFBlJi! Jfmr toidaUn /] g flHMUiâ S. 135 amaanden a-5° g muajsâ 3-71 «M toldaU* j» V I ttunà f. ï-75 a «omndf S"3° fBMoâea 5'3S Butte* 't lana t «aand L a-ga • Huadea S*s» gtaadeâ M® DE BELGISCHE STAnDAARD ^ Xtd«fon* PeeCer$ OPSTEL *b BïBEBRî ntim «Ma&nuMt* ' Zevûii}- I . i*>» fashi ( |»*i &leie« «Mtkwsdi. giî'Sas 0,35 |, es ragui, Reckm«j : voi-Re«* a?sr«t0< kessst. Vaste Mcdcwcrkcrs î Jf. I. Selpaire, L. Dnykers, P. Bertrand Van der Schetâm, D* Van de Perre, D'J. F«w de Wmtyn% Jml FiUk&eri, & L. De Wolf, J, Simons, 0. Wato De laatste brief van Kardinaal IVïercier. " DE S STEMME GODS' Herst gisteren bereikte ons de laatste brief van onzen grooten Kardi naal Z E MERCIER ons in eer bevoegden Vlaamschen tek st. W< kunnen er niet aan weerstaan dezei overprachtigen brief in zijn gehee over te drukken, alhoewel we hen reeds o>er ettelijke dagen kortbon dig hebben medegedeeld. jr (waw .«mwsws»' INHOUD: Inleiding : De beproevinç dm» long. Ie deel; Om van den diej>en zin der gebeurU Missem doordrongen te worde», sta de ziel stilzwij gend vôor de eeuuiigheid. 2e deel ; Onze Heer Jtzus Christus geeft ons, door htt gehtim van tijn dood ei verrijzenis, voortdurend in het H. Sacriftcie van d Mis, den sleutel om d* gebeurtenissen te begrijpen Uit den dood ontstaat het leven. 3e deel en Besluit Neemt daadwerkelijk deel aan het H. Sacriftcie va> de Mis : aanbidt daar Gods raadsbesluiten, verde, doet boete, dankt en bidt. INLEIDING : De beprosving duurt Iang. Ja, èa bsproedng dsurtlang. Ik faoor he u tiag in dsg uit harhde», en nlsmas^, mses ik, deelï niet ia aw gsvodan. En wacaesr het elnde? Zekerea dag had onze geddelijke Zalif? maker zljne Aoostelen geeproken over d« kwalea die het einde vas ds wsreld oamid deSlQk zullen voorafgaan : ocrlogec, paet hochersaood, aaidbevlegea, stoorais in d« Iacht. Zljne toehoordsrs vroegsn hem : Wan neer sal dit aile» gesebiedst! ? Toeo ap.twoordde de Zaligmaker : < Ni« mand weet het, selfs de Zooo dits Metsscher niet », (î) m. a. w. de Zoon Gods heeft oj deE8 aarda siet tôt taak disn dag zm â« menschhgid kpsbaar te maken. En inder dsfti, tçat gs hoeftte wgtsn, is niet oî d; wereld zal duren nog duisead jaar, nog ties doizsnd jaar, nog ti«n millioen Jaar ; 't h nisJ of ge «la joQgeiing of ©p sijpen leeftijd, ia hoogsn ouderdora zult starvea ; éése zaal is vaa balang : dat ge uws zial redt.dat ge, ia de sîmacbtige handen t&5 dea Maastar van al wat geschiadt, bruikbare wsîktnigaa zflt voor d« yerhfteïHikieg vsn zfln beiligeis Naam, Toor de bsvsstigiîjg van zijs rijk, voei het volbrengea fan zijn Wil. 1* DEEL : Om den diepen zin van de ga beurtenissen te doorgrenden, sta de ziel stil vôor de eeuwigheid. God gpraskt toi oes van feuitea en van bin-nés.Hij spreekt tôt oss vas buiiea door ds wonderen der natuur, dosr d® legeea der gs ■chiedecis. Hij spreefet io osg biocecste door dec zachten adem vaa de gensde vaa dea Heiii-gsn Gsest. Destemvaa denaîuuris doof^aaes har> moaicas, ssatig, gseSQk de plsch:ige oraluop vas ds son door de ruimte, geiQk de ateœ van het "Rater, het groeien van het graarj.hil laERwam verloop Ast jaargatijdsa. Masi gorns is zljj gewaldig es schrikw^kkead ge!£k de stem van onwear en denders'ag, he* geloei der tempessier, ds schokken die de aerde doa» b?vea en de lavastfoernsn uit da vuur bergen stootes. De gegcbJ.edeKis der wereld kaat ook meaig vreedîaam verloop, tii'îv&klse» vea Inge-gpaanen arb^id, vaa s.r,,^as in tijkdem.vodr-ultgasg in gsleerdheid, in kuriStea en besena-ving ; maar cp sekdrp urea wordes ds drifteo ostketead, de haat wurgt ds stsm der iieid?, de dood, zou mss xeggea, o?ër«»int 't tevea. Ba toch is het aHi;d de goede God die spreekt. Elk tijdvak der gescSjiadeeis is eea blad-zijd« in htt boek der Voo'Zisaigheid, Wij schrijven die bladziîden, maar da krachtige zachte Wii van dsn AlmachMge houdt de stift vast. Wij kunnan, aaas oss balievao, in goudac . lattsrs schrijven ol mst bloed, maar hat boeb ztl geschrevesî wordac. In ée etuwigheic zulien wij het waeryifâdEc, an daa xal blijkes î veor iedereen waa* en hoe ieder v»a ons ei 1 aai mâegewerkt beafU 1 : Zoolang de geschfëdiais haar loop keaft is I dit boek g^cilotej}, ver^egeld : het goddeiijfe . Laua, dat ëiju bloed vargoot voor onza v«r Hossiog, heeft alleea de macht om de sever ^zegds, dia ïijagthei'n baïfaren, te verbre r keB. De oudeilinges vaa de Apccalypï, it 1. aanbiddiag v<;or het La m, cffsren Hem d» " ; gsbsden der Heiîigen en sirsgec : « Gsj, Gs ' Izijt ^aardig dit boek ts asmen ea da segeh II te verbrekea, on: dat gij gtsîachteffiïd zijt, ci omdat gij, tan kosie vaa Uw blasd, vco? Goc Jgewonnen bebt da vertegeawoordigets va:: ; jalle voikeïî, sonder ondeîscheid van ras, vas i ' aardrijk&kasdige cf sia&ikandige veideeliag. -, Gij hebt ons iïigsîiifi ia hst gcestelijk Rijk i voor de glods van onzen God, en aan obi ieven eeâ prusterlijka wijding gegeveD. « « Dignus «s, Domine, accipere librum si t aperire sîgnacula ejus : quoniam occisus es, i et ndmisti nos Deo in sanguine tuo ex omni tribu, e t lingua et populo, et nation* : et feciati nos Deo nostro regnum, et aacsrdo . tes » (a). . Hgt iaatîta zagel z&l verbroken worden, , wacneer }az*i, die tôt ons afgedaald is es z ch m^t onze scJaamsle natuur bakleedde ons 9 g!ch voyî gës te kunsen siachtefereri, waa> . neeE die sodâelijke J ^zus teru^ gai keeres ic ds M»je8t$it Zyner giori®, gesatea op da wol-, kea, het Krnis d«g Oordeeis ia de hand, en . met cens stem dulzsndmaal luidsr daa ds t doâder tôt gik schepsei éé * dsse? twee woor-, Jèeu zal toësiierôn : * Kom, gezegsade mijns .fVsders, neera plaats in het fasmelsch Rij^, .| dat ik voor u bereid hsb », cf«?el : « Ga wes, . ï vermaledijde, ia het eeuwig vuar, dat ge-, | schapea werci voor den duivel en voor hen, , | diâ ais si a va», in zija dienst gstredeu sijo. » ; ' Dit woord zal hat laatste zija dat dreu-aend van de lippaa vaa dea God-msasch zal valien : bfiiiissaftd woord, onherroepeiijk woord, dat oss voor aile e&uwigh«id sal ia-dselen, naar richts &I anar links, bij de ait-vsrkorsseû in de glorie, cf bij de verdoem-f den ia de hsl. ; Mijae tÊcrbemlndâ Broeders, deakt gij daaraan, deakl gij vrd gecoeg daaraas î Voor dis» uiterstca t«feg«pr®ng, wat rnsiakt - toch &1 hst overigs ? à Dat gij joag sterft of cud, op eea bed of op leen siagveld. verra vaa de uwea ol bij h*n, | wat gceft dat ? i Dat uwc dagen zacht vtrloopen, in eea Igslieldefcaardstêa, d».t és ^elstaad sr ovsr-|vloedig weze, dat vriendschap en achting a ] omriîjgeE; of dat gij ia leed geleefd hebt, in ; variâtesheid, ia noc-d misschiea, of gebukt londm v®edeaking, veroederin?, verdruk-) kieg : wat kaa u dat tes slotte maken ? Met \ weik« oogen zult ge al dia nietighedea te-! rugsiâîi ea bsoordeeleE, aie ge sa suit be-î schoaw^a uit de eeuwigheid ? \ Wat er u ook overkome, iets is er in u \ waaraaa aismaad of niets kan i«xm, awe ziel. Es dea« ziel, die s toebehoort, die de uwe is, waar ge messtsr over zijt, deze ziel ' isgemaaktom In G)dgelakkig te xi]»; zij sai la God gelakkig sijs, sis gij het rHlt, zij sai God ombeîzoa en door Hem omhslsd wor-deB, ciet voor de korte stoede van e»n msa-achenleven, of van een tijdvsk; der gesebia-dénis, maar voor etu*?ig, voor immer en altijd. Mijae Broeders, ik smeek u, slaat da oogsa op ea houdt zs gericht op dia paolstei uwer aeuwigheid. \ Das zult ge de gebaurteniggea gslijk al het gsschapes.e lien verxipkeit in bet halfduister âe£ verga^kelijke oietigheden, door de Sdirlff, die rechtstrgeksche en persoonlijke stem Gods, b^artelinge genoemd eea rook, ' di; wegdrijit, en verdwijat, eea wolk die I ^ versmelt, eea schaduw die vlnchi^eene blosn die ver^slkt, «ea golf die terugvslt is de^ Oc;aar. | Ds Eîuwighciâ ! | Mijûa broeders, ons alien catbteekt d< | moed om haar — ook maar éé sa — vlak ii ; j het asngesicht te sien. Aaaschouirt ha»r so< ' i laog gij kunt, traçât eea uar, eea half uur | f een kwgrtier haar vast te houden ia awe ver- Ibeelding ; vestigt op.haar u??e gedacbte aioschouwi, geduisade die oogenblikk^n niets des ds esumigheid, en io het licht de ' eeuwigheld God, den môcgchgeworden God ' uw Schepper, uw Verlasser,uw Rechter; a*E ' schoawt u zdven voor de esuwigheid, voo ' de eeuwighsid gemaakt; wilt voor korte ston ' den vergetea al Wât niet de eeuwighçid is,® 1 uit daze beschcuwing zult gij opïijzsn ver | iicht, gesierkt, gestaald. 1 Bij het begin van dit ondsrhoui zeida il 1 u, mijne Broadcrs, dat de goeés Gni tc-t or: 1 spreskt buiten es bionen oes, buiten doo 1 de sUm van de a&tuur of van de gesebiede 1 ais, biaaes door den zachtea adsm van da< 1 Hsfligea Gaest. Wili gij wstaa waarom de eeuwigheid di ' bei&ngrijk is, u zoo weinig treft, terwijl di 1 gebeurtenissen, die do tijd meevoeït, uwe] i g^est beheerschen ? i 't le omdat gij voor ailes dea tijd hebt, ei i gij u geen tijd wiit gunnen voor de esnigi zaak die de moeitewaard is. Ge kunt nie \ in uzelven keeren sn luisterea. Uwe ziel i gewordea, door het Doopsel en het Vormsel de woonplaats vaa den H. Gsest: dat zi doortrokkea worde, zegt Sint Jan, van di jolie der genade, ca zij xal Igeren onder I'scheidea de waarbeid van de langea.(3 Maar, œcrkt Paas Gregorius aan, de genadi lijkt cp den morgenwini : zij liefkosst ai s gaat voor bij : de enrustigen vaagon haa | niât op. (4) | G« l&st u medesleepep door da gebsarte nitsec, sa gij raosst se beheerschea. Gi Iseft volgens luwe isdiukken, an chtaai gij hebt den plicht ea de macht t% b«dwia | asn. Legt ze het zwijgen op, kaUlt aeder it \ owa feamer en sluit da denr „ dauso ostio "fc foi ia het heiligdom waar onze godcselijte. ( Zaligmaker voor ons verblijft, vôor het aîtaai 'van het heilig Sicrificio, vôor het tabs; Eâkal, vôcr het k;ujsbcsld ea daar, ia di stilte, losgemaakî van al waii buiten u om-gaat, va» al |wat bîssan u woelt, ?raag daar des Heer dat Hij u zsnde zijeen Heili g«a Gacst ; de H^iiigs Gaesl is de vingei vaa |ds Sechterhasai des Vadsrs „ digituî >Fakrnae dexteras ; Hij gai u tooesa aec sweg witar u»? ga^aiaa zsl yiaden, in ell I mur vaa droalbfeid of vaa aE&st, d«; waar |h»id, bât licht, dea mis. t II* DBEL : Onze Heer Jasus-Chrlstus geafi | ons, door 'tgehelm van zijn dood ea sijni Verrijaanis, voortdurend in het htilij Sacrilicia der flis, den sieutel om di gebeurtenissen te begrijpen. Uit der dood ontstaat het leven, l De oorlogea moeeten dea vrade van hs' | me£Scbdom aieî koiaaa varstoren. îa fest oor Jspronkdijk plan der Vooîiienigheid, soudas |de driiten, aaa het vetgiand onderworpsn 'aocit afbreuk dosa aan de eeadgach't in te |hui8gezia sn tusschea da volksia. Masr à« '■ zosda becff dit heerïijk plan verstoord. Nî • haar is de wanoide ia de geschiedenis geko ' msn. Van dit ooge&blik af werd opstând eeae 'dar wereldgebeurteaissea. Hoogmoed, heb-sacht verbrekeîi heî evsnwicht ; beîea^sligg, l verdedigisg met de wapens zija soodig en het evenwicht te hsreîtllea. Oorlogea zij£ oavermijdilijk gewordsfi, en zoolang op ds {werald menschen sullen zija, die ds fout bs< "gaan hunes drifîan boven de rede, en d« rede bovsn dea Wil Gods te stellea, zal d« ï volkomen wereldvreds een dreoaibteld zija. l't Is nog aiet genoag gezegd : wle den vrede wil om wilie van daa vrede, den vrede tôt elkaa prijs, aanvaardt mat onversehillighaid recht en onrecht, waarheid en kugen. Zulka Ware laf en goddeloos. ; Edoch, cm) groot Iranatanaar weet wan-i 1 klasken te d^isgea oaa sicb in harmoale op 1 te loBsife». Gtdîîr het ps» seel een gseiaal schiider gaat, door de tsgetsteWùg, hbt ka-Iijk-3 cp in esa feooger schooc, : Zoo viaa'i da Voorzisnigheid, dis enkei het » f oeûe gewild heêf^, in ds gehaimea van haro > o&sindige wijshsid het raiidal om de wereld, , tarsteord en niisycrmi door d@ sonde onsar - voorou£er8 en dsor onze aigsn mislrijvea, ; te htrachcppea la een vcrlossingswerk.waar-, van da groetheid ea de gedclijka volmaakt-f heid da schets van zija oorspronkeiijk we.» , reidplan overtftft. „ God, almschtig en - bovaa allts goed ", zegt d@ H. Aa^ustisus, r u sou nitjt suideo dat het misste kwaad ia • zijn ptàs kwam bisses sluipas, iadsn h y î niet tevsas m'schtig en gosd genoeg was, > om het goâds zelia uit het kwade te trckfeaa. » « Neque Deus omnipotms, rerum i cui sumrna potestas, eu& sum*te bonui sit, s ullo modo sineret m-di aliquid gss« in operi-t bus suis nisi usquv adeo esaet omntpvtens et • bonus, ut bme facarU ei de malo » (6). Ea het p hêugt u zaker, mijne broâders, dst dk jaar, op Péasch-Zaterda?, bij het aaaksadigta 8 vaa da Verrijîsenis van Christus, de Kerk 3 darft siegan : < O wa^rlijk aoodzakelij^e i zoads vao Adam, door stess dood van Christus vernietigd ! O js, ge'ukfeigs schuld.die zulken î, varbavea en grootea Veriossîr mocht heb» s be ». « 0 certe neceisarium Adae peccatum, i quod Chmti morte deletum est 1 0 /elix 3 culpa, quae talem ac tantum meruit habere , Bedsmtorem • 1 j! De droevige gebeurieuisssa die sadert 9 twae jaar zich onder oase oogen afspdea, . i ïija de vrucht vaa msnschelijk* driftes, die ) ' wijmo&tsn bewaenen es vioekea, maai wij i j hebben heî ia oiize macht door eigen nades-i f kaa en door het gelool, tôt «sa hosger, aen c'klaardsr begiip van hat volledig plan der | Voomsaighsià op te «iijgas. Op @nse smast en cp de misdadet?, dis haar vtr^kt hsbber, j mogea wij tosp&aeen wat de Kerk la hsre s gabadea zcgt vaa het treurspeî, dat teveca . ds snooista euveldasd was ea ds wresdsfe I tm&ti : « Hes^e, segt d& K*rk in den Caaon ) vaa ds Mis, ds aandscfeea van hat zalifa . lijdea vaa Christus uwen Zoon oazsa Hser, • vaa zijce vsïrijzenls en zijn glorisvolle he-. mel?a^rt, dra^en wij aaa Uws Opp;rste Ma-, jastait dit Hsiiig Offar op, dit Javeadmakend . Brood. d«zea Kdk vaa oaaterfelijkheid » I f J&, hog afsehuwelijk ook, sealig was fest . lijdan vaa onzeo goddeiijk^n Verlesssr. Zalig r voor H » risvoUâ Veirijsieo'is, zijas Hemîlç^art, sijr.e i Koainggchsp over de w«eld. Zaii^ voar eus, : want vas dat ooçcabiik ti, iadisa wij met . Hem wiHaa lijdea, zullea wij mat Hsm vsr-hserlijkt wordea : « si tamen compatimur ut et conghrificmur * (j). « Eea stoade droaf-k heid nu, zoo spreekt Sint Paulus lot ds Co-) ( flnthiëîs, sa hi^rbovess, tôt looa, voor altijd, : eea rijke cvôfdosd v&g ^lorie; indigo wij . onze blikkea nist vestlgaa op de Eichtbars { dlngec, ma?.r op da oaglchtbar?, waot wat zichbaar i*, vergast, wat siet kaa gesiea wordea is eeawig », « Id enim, quod inprae-: smti est mommtaneuu ut lew tribulationis . [ nostras, supra modum in subltmitate aeter \ num gloriae pondus opsratut in nobis, non , ; contêmplantibus nobis quae videntur, sed i quae non videntur. Quae mim videntur, ton . poralia sunt ; qum autem non videntur, i aeterna sunt » (8). Dit te^miiae broedsra, in 't koît da oplos- ! i sing van dejvraagstukken, die in hua dbpste ' . wez«a heî Igven betrefie-a vaa ceulisgon ea , van volksr»a : het Lijden voor ds Verrijzsnis, t d@ dood om ts komsa tôt het leven, het kfuis i om bias@c te gaan ia de glorie. Onder het Ouia Verboad spsak Gad iot zija uiîvèskoren volk bij monda der Profe-; tea. Oadsr het Nieuwe Verbosd, zegt Siat Paulus, spreekt Hij oî.s rechtstreska door ? zija Zoon, die, sa oas gereiaigd te hebbaa in ; Zljn bloed, plaats heeft geaomen sis eeuwige ) l Ko&ing dsr eeuwea, aaa da rechterbaad van de Majesteit zijas Vaders (9). j Da profeten Isaias, Jeremlas, Ezechiël, : Daniel, Nahum, Habacuc, ea de overigen,! hadden voor taak het uitverkoren volk ea ' é jzijae veFdrakkeri, E^yptstsgrea, A??yiî«rs, Cfisldfcëfl, Bsbylo&iess, tôt des pSicht teruj? teroepec; oEvsraBderlijk verkondlgdan zil hua dat zij, ia de puiaaa ea in het bised zoowel d® Btgfef aie het feegiuaal dsr herwor-dtsg zouden çîaden. Hgt gcholdlge msnsca-dom m&ef aisïvzv, om te kaonea harleven, Zooiasg d« graankorrel ni«t sîerft in de aarde, is er gssa hosp op leven an tmcht-baarfîdid. « Vjegt u daamaar, zegt de H. Apostei Psoias, varwacht alleea vaa het Kruls ugre wedergeboorte iss Cilristug Jssus. Dasr suit gij vsfgiffenië ea vrede viadee, V jor u ea voor si de xosea vaiî h^t ware volk ▼an Israël ». « Mihi autem abspt glorimi, nisi in cruce Domini nestri Jtsu Christi... In Ghristo enim Jesu, nihil valet (nisi) nova creaiuraEt quicumque hanc régulant ssculi fUQrint, pax mptr illos, et mtssrkor-dia, et suptr Israël Dêi * (10;. , Naarmate het Belglsehs volk zs.1 daor-droage» woîden vaa dis strenge kssen, zal hst de twes ir^pische jaren, dis het an dosr-Iseftia, gabmiken aïs ^aulosp saar een gr«ot-schâ toakomss : la die mate wordt dit twea-jaarsche lijdea de broa vaa h&raieuwde 5kgachtaaea ocrzsak v&n onvergaekelp be-Jtrouwes ia h?t oabtperkt vermogea eeaer . Christeae nati«. 1 Welk gebsd plaaist de Kerk ons daa op de l lippsn op hat oogsablik der Mis, waneeer prkstar ea gelcovîgea Christus als hun vosd-se5, gaaa oatTasgea ? E«as ts raser,herinaert sij ons aaK hst uitgaogspunt en hat eiaddoel vaa de verwezenlîjkiag v&a het godddfik plan, aan din dood ea hêt l6v«a, dea dood den weg opea^ad tôt het lavée. Ziet, zegt da | Keîk, de eeawige Vader.oader de ncjswsrk-f iug vaa den H. Gasst, verwazsnlijkS zijn plaa | om uit dea dood vaa easen Heer jeitis-| Christus, Zooe vaa den esawigea Gad, do [bron des l^veae i*> doen onispriega», dis de | mrdd noat voedaa. " Domine Jesu Ohrm \Fili Dei vivi, quiex vtiuzmn Patrie, e»me? rante Spirtii Sanc'o, ptr morUm Hm : nundum vivifteaati." : Er? vragan da hdlige P«usea Pu» IX en Prus X oi s aiet, eaa elkea dag, sa de Mis desa reereade bédé te zsggen ; « Ik aqjeeii U mija &Ilef2os!3ts Jeïus-Cfîrislos, uw dood ?<j mïj eea broa vaa o?erg&i5kelijk leveo, uw kruls gij voor dtp mÇa gloria. « More tua aiimihi vita indffioiena,Crux tua sit mihi gloria empitema. (11). HI« DEEL. Neemt dus werkdadig d«e4 aaa hat heilig Sacrificie «n dt Ais : aan» bidt daar de raadsbesluiten via @od£ en doet boete, dankt, bidt. Komt, mijae Broedsrs, n**r de hoilige Mia, om uw Codtdlecstig lsvea aaa te wakkerec. Komt «r aile dagen, indien gij kunt,maar ten allermic»t«, Ter*nitnl Kooit de Heilige Mi», die gij verplieht zijt te heor* 's Zondags. Ik heb, in dezen laatsten tijd, jongelisgen, jonge dechter» uit het volk octmoet, die niet tneer ia d« kerk durfden komen, oméat zij klompea drcegtn. Mtjne kinderen, ik begrijp uw »chaamteg«roel, en ik ^?oel het met u. Maar weet wel, dat onze Goéd»lljki 2aligmaker niet isgeîijk die ed*le rijken,wi«r blikkeû ge vreest : Hij heeft zichzelf vrijwillig arm gtmiakt, om u de* te beter tôt zich t« trekken ; hoe grooter uw ellende, de» te grootere g*lijkenis met Hem, d«» to grooter zijnc liefde. O, Mijne broeder», eert de armen.Engij, mijne b&-mindc Broedtr» ia het priest«r»chap, geeft fcac da | eerste plaats ia uwe achtmg, in uwe zorg. k zou zo willen plaat»en op de eer»te rijea in den tempel ran dea Jésus van Betbtehsm en Nazareth. Voor God ea voor ât Kerk zijn zij grooter e» meer waard daa gij en wij. Indiea zij goedwillig, met geloof, hi anen stand aanvaarden, doen zii meer voer htt heil vaa het menschdom, dan zij, die met hun rijkdom en voor-ipoed u verblinaen. Wat u betreft, Mevrouwen.al» gij uwe weelde zottdt ten toon spreideo, nu uwe zuster» niet» dan klompea en veraleten kleeren dragen.weet dat gij zondfgt tegen Qod, tegen het vaderland, tegen d« waardighéld vaa de armen. Komt dan Allen naar de Mi«.Komt er ia eenvoudige kleederdracht. Schaamt u aiet als gij met zindelijke kleeren komt, ze mogen daa armoedig, zeer armoe-dig zijn. Komt er vooral, omwille van de eerate vrucht vaa het Ss^rifieie i «m God te aajsbid^. Qod

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Dieses Dokument ist eine Ausgabe mit dem Titel De Belgische standaard gehört zu der Kategorie Katholieke pers, veröffentlicht in De Panne von 1915 bis 1919.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Zufügen an Sammlung

Ort

Zeiträume