Allerlei: lezingen voor het kristene Vlaamsche volk

852 0
close

Pourquoi voulez-vous rapporter cet article?

Remarques

Envoyer
s.n. 1917, 11 Novembre. Allerlei: lezingen voor het kristene Vlaamsche volk. Accès à 07 juillet 2024, à https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/fr/pid/2j6833pc3t/
Afficher le texte

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

âerâe j&argaiig Kr 52 &«ai 11 NoyembeF 1917 HOOFBJSEDACTIE : vkottwen: ecretariaat MKT MEDEWEKKIKG VAN HET ALGKM. SECS ET ARÏAAT EN BRI VTEMC DKK VOLKSBtBLKXrHEKEN A "DESTRAAL,, (§\ ALLERLEI HEHEEK I PEPERSTRAAT, 17. — «O» — ABONNEMENTEN : PEJt JAAR : PU. àg5 Zfëh&AAMDEN : » 1,(60 ■ ffèW! j^LANDEN : » 1,00 Wettkblad v®or em llaantche Volk INHOUD : Ons nieuw Mengelwerk. — Dwaalleeringen. — Eene Tooneelspeel-ster- — Aiierzielen-Maand. — De Abdij van St-Pieters. — Eerste Bloem, laatste Blad. Onder de Menscher. — De Paradijsvogels. — Waarheid in de Toonkunst. — Marjory's Pop. — Lachen is gezond. — Voordrachten en Lessen. Ons nieuw Mengelwerk Met onzen vierden jaargang beginnan wij een nieuw men-gelwerk : Vergelding. Eene roerends geschiedenis, een treffend familiedraaa, dat in onze tJjden van volkomene miskenning van de grondregels der rtchtvasrdighaid, diepen indruk xsl maken. Zwaar drukt het onrpchtvsardig bezetene goed op het l«ven van Dokter De Vrien, die door zalfopoffering en martslend iijden, ver-gelding zcekt te schenken voor den beganen misstap ; het edele figuur zijner engelachtige dochter, die door haar offer het geluk en den vrede voor haar geliefden vadef terug be-komt, toont on» de diep ingrijpende kracht der christene boetende iiefde. Tevens zien wij waar hoogmoed en ver-keerde levensopvatting moeder en zoon brengen, terwijl wi) de bekronin;f der onbeperkte toewijding eener ware moeder mogen begroeten. Wij zijn ©vertuigd dat de lezing van dit roerend werk er zal toe bifdragen om oas blad meer nog ts doen wasrdee-ren ; van onze lezers verwachten wij als blijk ven goedkeu-ring eec warrm aanbeveling bij vrienden en kennisssn om « Allerlei » snser en meer te verspreiden. Dwaalleeringen De Hervorming vlel het leerstellig gezag der Kerk aan. De rede stelt de verplichting vast, ailes te geîooven dat God leert door Zijne Kerk. Het geloof aanvaardt den als een groot geheel, de ganscha goddelijke lear. De Hervormers brachten r.6o het geloof onder de voogdij des verstands. De groote massa der proteotanten gelooft bij « overlevering », aanvaardt mstterdasd het katholiek beginsel van geîooven, doch de herders en predikanten moeten wel geschokt zijn In hun geloof, en de wetenschap is hun verderfelijk gewor-den.Het « Deïsme ». — In 1648 bood Herbert van Cherbury (Engeland) een ontwerp van zekeren « natuurgodsdienst » aan. Die bevatte : Het geloof in God ; den eeredienst der godheid ; de praktijk der deugd ; het berouw ; het geloof aan de toekomstige vergeldlng. Voltaire bracht het Deïsme naar Frankrijk over. J. J. Rousseau deed eene poging om ket christendom te vervangen door een godsdieost, ateunend alleen op de rede. Zijn godsdlerist zou de natsurlijke godsdienst zijn. Met be-hulp van eenige < e«nvoudige redeneeringen » er. van het « bewustzijn » vormde hij eea stslsel, dat men als volgt kan samenvatten : De zi«l is onderscheiden van het lichaam, en kan het overleven ; Het gaweten is het inwendig beginsal van rachtvaardig-heid ; Er bestaat eene toekomstlge vergelding om tegen de on-gerechtigheden van dit leven op te wegen ; God regeert de wereld met aîgemeene wetten ; Wonderen en gebed hebben geen zin ; De mtasch heeft Gods hulp niet noodig : hij ontving bij de schepping al wat hij noodig heeft. Rousseau bekampte «net heftigheid het denkbeeld, dat het geloof aan eene Openbaring xou noodig zijn ter zaligheid. Dit stelsel is het zuivere < naturalisme », dat in zoover het dt natuurlijke rede den hoogsten maatstaf acht van aile menschelijk foandeien — dus de goddelijke Openbaring uit-sluit - « rationalisme » heet. Het « Agnosticisme » berust roismoedig in de onmogelijk-heid eenige bovennatuurlijke waarheid te kennen. Wegscheider, een leerling van Kant (Duitschiand) leerde, dat Christus geen God was doch een gswoon, evénwel zeer voortreffeiijk mensch : zijn dood, verrijztriis en hernalvaart, de ganade, de zedelijke verbetering — ailes fabelen, symbo-len en legenden. De, aanvang der 19e eeuw bracbt e«n scfcerp verweer tegen de rede-vergoding. Het hemeltergend despotisme der Fransche Omwenteling, die met de rechten en plichten der « rede » gedweept en haar triomf als het heilrijk werk der wijsgeeren had aange-kondigd in naam der vrije rede, had ook in allerlei gruwelen gezwelgd, die in plaats van voorgespiegelde zeg«ningan niets hadden gebracht dan eiiende en rouw, haat, verdelging en massalen menschenmoord. De op dit oogeublik overheerschenda ieer is het t positivisme» van Auguste Comte. Naar deze leer kan niets ge-kend worden dan wat onder waarneming der zintuigen valt. De eenige mogelijke roi der wijsbegeerte is de synthese der

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.
Cet article est une édition du titre Allerlei: lezingen voor het kristene Vlaamsche volk appartenant à la catégorie Katholieke pers, parue à Gent du 1914 au 1918.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Ajouter à la collection

Emplacement

Périodes