Allerlei: lezingen voor het kristene Vlaamsche volk

879 0
close

Pourquoi voulez-vous rapporter cet article?

Remarques

Envoyer
s.n. 1917, 11 Novembre. Allerlei: lezingen voor het kristene Vlaamsche volk. Accès à 18 mai 2024, à https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/fr/pid/rx93777r5x/
Afficher le texte

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Etende Sr 52 Pnys (S (xeot 11 Noyember l^lî 4*gofbkedactïe : V ROtTW JBHSBCEET A RIAA? «JCT ItEXmWBBXBBG Y AN HET ALGEM. SEC38 ETARIAAT JEK HET WSSÏ D£K VOLK6 BIHLïOTHEKEîv "DESTRAAL,, ÂLLERLEI WestëhM&é v®«w mm Vla&ms&i» ¥©!k BEHJÊEtt I PEPERSTRAAT, 17 — «O» — ABONNEMENTKN : PER JAAR : F*. zes maandew: » liÊG DRIJ MAANDEN ! » 1,00 INHOUD : Ons nieuw Mangelwerk. — Dwaalleeringen. — Eene Tooiieelspeel-ster. — Allerzielen-Maand. — De Abdij van St-Pieters. — Eerste Bloem, laatste Blad. — Onder de Menscher. — De Paradijsvogels. — Waarheid in de Toonkunsl. — Marjory's Pop. — Lachen is gezond. — Voordrachten en Lessen. Ons nieuw Mengelwerk Met onzen vierden jaargang beginnsn wij een nieuw men-gelwerk : Vergelding. Eene roereade geschiedenis, een treffend familiedransa, dat in onze tifden van volkomene mishenning van de grondregels der rechtvaardighaid, diepen indruk sal maken. Zwaar drukt het oisrechtvaardig bezetene goed op het laven van Dokter De Vries, die dobr zelfopoffering. en martelend lijdan, ver-gelding zoekt te schenken voor den beganen misstap ; het edele figuur zijner engelachtige dochter, die door haar'offer het geluk en den vrede voor haar geliefden vader terug be-komt, toont ons de ciep ingrijpende kracht der christene boetende iiefde. Tevens zien wij wasr hoogmoed en ver-keerde levensopvstting rnoeder en zoon brengen, terwljl wij de bekroninr' der ©nbeperkte toewijding eener ware mosder mogen begr.oeten. Wij zijn ©vertuigd dat de lezisg van dit roerend werk er zai toe bijdragen om ons biad meer nog ts doen waerdee-ren ; van onze levers verwachten wij als blijk van goedkêu-ring een warme aanbeveling bij vrienden en kennissen om « Alierl^i » rseer en meer te verspreiden. Dwaalleeringen De Hervarming vlel het leerstellig gezag der Kerk «an. De rede stelt de verplichting va$t, ailes te gelooven dat God leert door Zijne Kerk. Het geloof aanvaardt dsn als een groot geheel, de ganschs goddelijke lear. De Hervormer# btachten zoo het geloof onder de voogdij des verstands. De groote massa der protestanten gelooft bij « overlevering », aanvaardt metterdaad het katholiek beginsel van gelooven, doch de herders en predikanten moeten wel ^eschokt zijn In hun geloof, en de wetenschap is hun verderfelijk gewor-den.Het «Deïsme». — In 1648 bood Herbert van Cherbury (Engeland) een ontwerp van zekeren « natuurgodedienst » aan. Die bevatte : H«t geloof in God ; den eeredienst der godheid ; de praktijk der deugd ; het berouw ; het geloof aan de toekomstige vergeldlng. Voltaire bracht het Deïsme naar Frankrijk over. J. J. Rousseau deed eene poging om ket christendom te vervangen door een godsdienst, steunend alleen op de rede. Zijn godsdienst zou de natturlijke godsdienst zijn. Met be-hulp van eenige « eenvoudige redeneeringen » en van het « bewustzijn » vormde hij ees stelsel, dat inen als voJgt kan samenvatten : De ziel is onderscheiden van het lichaam, en kan het overleven ; Het geweten is het inwendig beginsel van rechtvaardig-heid ; Er bestaat eene toekomstige vergelding om tegen de on-gerechtigheden van dit leven op te wegen ; God regeert de wereld met algemeene wetten ; Wonderan en gtibed hebben geen zin ; De m«»sch heeft Gods hulp niet noodig : hij ontving bij de schepping al wat hij noodig heeft. Rousseau bekampte «net heftigheld het denkbeeld, dat het geloof aan eene Openbarlng zou noodig zijn ter zaligheid. Dit stelsel is het zuivere < naturalisme >, dat in zoover het da natuurlijke re.d«> den hoogsten maatstaf acht van aile menschelijk handalen — dus de goddelijke Openbaring uit-sluit « rationalisme » heet. ' Het « Agnosticisme » berust Biismoedig in de onnsogelijk-haid efciiige bovennatuurlijke waarheid te kennen. Wegicheider, een leérling van Kant (Duitschland) leerde, dat Christus geen God was doch een g^woon, evenwel zeer vooïtri'.fftfiijk mensch : zijn dood, verrijzenis en h_-melvaart, de genade, de zedelijke veibetering — aile» fabelen, symbo-len i^n legenden. De aanvariEf der 19e «cuw bracbt een sckerp verweer tegen de rede-vergoding. Het hemeltergend despotisme der F/anscba Omwenteiing, die met de rechten en plichtea der « rede » gedweept en haar triomf als het heilrijk werk der wijegeeren had aange-, kçndigd in naam der vrij« rede, had ook in allerlei gruwelen gezwelgd, die in plaats van voorgespiegelde zegeningen ni«ts hadden gebracht dan eiiende en rouw, haat, verdelging en ma&salen menschenmoord. De op dit oogeablik overheerschende leer is het « positivisme» van Auguste Comte. Naar deze leer kan niets ge-kend wordeo dan wat onder waarneming der zintuigen valt. De eenige mogelijke roi der wijsbegeerte is de synthese der

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.
Cet article est une édition du titre Allerlei: lezingen voor het kristene Vlaamsche volk appartenant à la catégorie Katholieke pers, parue à Gent du 1914 au 1918.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Ajouter à la collection

Emplacement

Périodes