De klok uit België = La cloche de Belgique

2192 0
close

Pourquoi voulez-vous rapporter cet article?

Remarques

Envoyer
s.n. 1918, 01 Decembre. De klok uit België = La cloche de Belgique. Accès à 26 avril 2024, à https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/fr/pid/2v2c825b1k/
Afficher le texte

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

De Klok uit Beigië ' WÎUJEmTÏtRAAt'Se^^TSLaUPffl "«UN NAAM IS HOELAND hollaho"00"."r"lio p., Kw.r,.u I ™ ™?o« ,44 ^ost'bus ,» ML* ik klep. is t storm v~ • • "■ r - TES.KPHOON 744 - POSTSUS 88 V«rmlndord# PrlJ» : 9 PR3JS PER 0SIJ$3E$ER » S CEfiT. ALS IX LWID IS »T ZEGE voar VLUCHTEUNGEN . FI. 0.60 p«r Kwartaat. vgop GE.ÉW l wt. ft «5rt VROUWENKIESRECHT. la de troonrede zei koning Albert : bij ons zoo min als elders tegenge „De rqgeering zal aan de Kamers houden worden. eene wét voorlcggen, waardoor nieu- Laat ons dan maar onxniddellij we algemcene verkiezingen wordcn den knoop doorhakken. Laten w uitgeschreven op grondslag van zui- het huis van den eersten keer voile ver algcme-en stemrecht voor aile dig optrekken. Het vrouwenkiesrecl tnanaen. van boven de 21 jaar. is evenwel een dier spoken waarme Wij vragen waarom van meet af vele goeddenkenden geplaagd woi het kiesrecht 00k niet aan de vrou- den: het zou aan de. vrouw, haa wen verleenen"? vr<*ti<*i?rlfyke eigenschappen ontne Niet dat wij féministes. zijn die men; het zou voor het gezirç, en d aile heil van en door het vrouwen- vrouwen zelf de grootste nadeele kiesrecht vervvachten ten gevolge hebben. Wij zoeken de verbetéring van den Zonder deze opwerpen te ondei toestand der vrouwen niet in hare schatten meenen wij dat deze slecht gclijkstelling met den man.- zijde kan geweerd worden zoo w •Wij achten de emancip?ering der tegelijkertijd ijveren obi de verede vrouw door middel. van gelijkbe- ling der zielen, oni de verheerlijkin ï-echtigdheid met den man geen van .de natuurlijke roeping de ftéWgeii grondslag genoeg tôt een, vrouw. . hooger opvoeren van het vrouwen-' En laten wij Katholieken imaa leven. niet angstig zijn om den uitslag di Wij meenen die verbetering te dit nieuw kiesrecht zou opleverer verwezénlijken door de veredeling Zoo het waar is dat „de vrou1 van, het vrouwelijk w-ezen zelf te be- de behoedster is der overleverin vorderen. De verbetering moet in- en het piëteitsgevoel haar denke nerlijk te werk gaan; zonder dat zul- beheerscht", dan lcunnen wij me len aile uitwendige en wefctjgc hulp- vertrouwen de uitspraak van hc middel en. niets anders dan wautoe- nieuwe kiezerscorps afwachten. standen schoppen. Het vrouwenkiesrecht is no Maar wij staan voor het probleem slechts een kwestie van tijd. Late van het vrouwenkiesreçht, xlat nu wij, ^Katholieken flink aanpakken. of later toch moet opgelost worden. Maar blijven wij indachtig da In Engeland is het vrouwenkiesreçht noch het vrouwenkiesrecht noch d een feit. In aile c o r ' og vo er en de lan- maatschappelijke hervormingen H< den, waur de vrouw zoo daadwerke- doel der Katholieke vrouwenbewe lijk hecfr medegeholpen aan den ging bereiken. Strijd zuU«î de rîaatschappclijke her- Het doel is de toestand der vrou Vormingen tan yoordeele dér vrou- verbeteren door hare innerlijke vo] wen, onder dewelke door de mo- ming, door de opvoering harer gave Iderne wereld het kiesrecht - wordt en krachten tôt het hoogst mogelijk< jgerekend op het voorplan geschoven door de beschenning en verdedigin worden; en liunne doorvoerine kan harer natuurlijke roeping. J. C. EERBIED VOOl „Revolutie 1" tooverwoord dat j-eeds v, coovele gesiachten ten verderve heeft s gebracht, en nochtans niets van zijn ma- h gische kracht heeft verloren. a Zooveel maal heeft de ontevredene n tnenschcid, verbeisterdN door de opge- si' tweepte driften de armen naar dat d droombeeld uitgcstoken in de hoop dat g lij den engel der Redding zou omhel- d ten; maar telkenmale toen de ontnuch- d tering" kwam heeft ze gehuiverd daar ze r floor den, gecst van lengen en dood g tverd bedrogen en in het ver-ierf was t. gestort. En toch wordt ze,door de onder- n vinding niet geleerdl Nog is de Russi- n çche omwenteling niet uitgewoed, cf 0 daar wil Duitschland denzelfden weg op. v Nochtans zou men hopen dat de.lust / Otti 't spel te wagen moet overga?.n als g men leest dat in November 1917 voo/ z~ Petcrsburg alleen çuim 3000 menschen door het geweld het leven licten, dat in I die stad van 1 Januari tôt 25 Maart van r dit jaar 44,207 inbraken gepleegd en cl 26,318 magazijnen geplunderd werdan, c dat de commissarissen van politie voor t diezelfde periode nog klacbteu over e 5,74,3 ï £ diefstallen met geweldplegingcn Otnîvîîïgcn. Bepaald bekoQrlijk schijnt die v toestand toch niet; en met een aardsch r paradijs kan het rijk vaa Lenin en c l'rotsky moeilijk vergeleken worden. i 't Is dan toch nog heel wat mee;r aan- A trekk'îlijk en.gezonder in de landen waar er een gezag bestaat, en voor de zege- f bingen van het bolsjcwisme danken wij c haj'telijk. iVYij geven grif toe dat er op de we- , reld niets volmaakts gevonden wordt, , to dat in de staten waar gezag bestaat , en 't gezag geeerbiedigd wordt, er za- , fcéin zijn en feiten gebeuren die niet , altijd detx toets der gezonde kritiek kun- , ten doorstaan. Maar dit zijn gfebreken , Hftaarin kan verholpen worden en het I, rf\<t wm<r tra<n IipI- fpîl1 Alt ! -, |_HET GEZAG aar het heft in handen is van, mei :hen die de tien geboden kentien. e un eigen leven er rjaar schikken t tmospheer h ".t zuiverst is. Helaas c îoderne geest heeft veel onkruid tu :hen het goede graan- gezaaid; ve rogredenen, zoo verleidelijk in hun lei enklced zijn verspreid geworden. Oc e goeden werd het veniin ingeënt. Hc ikwijls hebben wij niet hooren verkl; ?.n door menschen die het anders w oed meeriden, maar terloops een slec] ; gazet hadden gëlezen, of met een wij eus hadden geredetwist: ,,'t Is de xensch onwaardig dat hij aan een ande] verheid zou gehoorzainen, dan aan d relke hij zich zelf zou gesteld hebb«s L11 een aan een overheid die men ze ekozen heeft kan men gehoorzame ander zich te verlagen." Dat liedeken klinkt niet nieuw. I "ranschen 'schrijver J, J. Rousseau wi eeds hetzelfde te vertellen op het éi c der 18e Eeuw. Hij verdedigde d e laatste en afdoende-' reden van h ergerlijlc gezag berust bij de vrije ove enkomst der menschen. Maar in zaken van het hoogste g dcht moet en wij niet te rade gaan I lenschen die onze leveinsopvatting ni ïeelen, maar wel bij haar die aangeste 5 om de leering te bewaren van rd( V:eg, de Waarheid en'het Licht." • Luisteren wij dan naar het-woord vi 5enedictus XV die in zijn vredesenc liék schreef ; „B ij deze diepe bedorvenheid van me ,ning en handelwijze waardoor de g ,heele inrichting der menschelijkte = .menlçving wordt omvergeworpen ( ,paus spreekt van het feit dat het g ,zag niet heilig meer is voor het voll ,mogen Wij, Wi^n de leer der waarhe ,van Godswege is opgedragetn niet zw ,gen, en den volkereo vetkondigen W die waarhcid. waaraan eeen mens^i „lijke willekeurigheid iets veranderei „kan; ,.Er is geen gezag tétizij van Goc „m de bestaande machten zijn dooi „God geordend." 'Alwie er dus gezaj „vocrt onder de menschen, hetzij hi [f „vorst is, hetzij hij onder den vors jj „staat, diens gezag is van Goddelijket „oorsprong; en daarom heeft Paulus ool „bevolen, aan hen, niet ; onverschillig e ,^maar godsdie/zstig, d.i. uit gewetens „plichtigheid, te gehoorzamen, tenzij zi r „iets bevelen, dat in strijd is met d< . „Godde]ijke wetten': „Wiaest daarom on e „derworpen uit verplichting, niet alleei q „uit vrees voor straf maar 00k om he „geweten " „En met Paulus' woorden komt over e „een, wat de prins der Apostelen zel: ij „leeraarde: „Weest dus ieder mensche .. „lijk schepsel onderworpen om God; ' g „zij aan den Koning, 't zij aan der r „Overste 't zij aan de landvoogden al; „zijnde door hem gezonden.'" r „En hieruit besluit 00k diezelfde e „Apostql der Heidenen, dat hij, die den t „gene hardnekkig weérstaai, die wettig v „beveelt, weerstand biedt aan God er o- „zichzelf de eeuwige straffen op der n „hals haalt. ,.Wie dus weerstaat aan he „gezag, wee/stnat tegen een beschiktin| ;t „Gods; wie echter tegen God zich ver „zetten, die verwejrven zich de eeuwigi 0- „straf". Dat de vorsten en de bestuur n „ders der volkeren hieraan denken ej: „dat zij overwegén of het voorzichtij j. „en heilzaam is zoowel voor de openbar< e „macht als voor de staten van den îTtili ^ „gen godsdienst van Jezus af te wijkei „waaruit toch alleen' hun gezang krach „etn steun heeft. • En laten zij 00k over _v „wegen, of fiet, zelfs Man burgcrlijk stand „punt af beschouwd, verstandig is, di n „leer van het H. Çvangelie en die van du a „kerk, te scheiden van de staatstueh ' „en het openbaar onderwijs der jeugd „Want de ondervinding heeft meer dai _ „voldoende aangetoond dat het gezaj „der menschen machteloos ligt, waa: ■ „de Godsdienst is verbannen." Wij katholieken hebben dus te geloo 1- ven en te belijden, dat aile gezag var n God komt, en dat door er aan t. e gehoorzamen, wij aan God gehoorzamen te Dat wil nu evenwel niet zeggen, da 5- God door een wonderbaar teeken des e l-drager van het gezag aanwijst. De aan 1- duiding van hen die met het gezaf k bckleed zijn gébeurt naar gelang d< ie verscheidenheid der hislorische toestan i- den, op de meest verschillcnde wij zen ;1 Koningea der Joden werden door Go« 1- aangewezen; Keizera der Romeinen doo 3- het leger gekroond; Vorsten. der, mid n deneeuwen volgden bij erfrecht elkan e der op; thans is in vele staten het meer ie derheidsstelsel het wettig middel waar n. door het volk de dragers van het gezaj If aanduidt. Doch welke de manier 00k z: n waarop de gezaghebbers aangesteld wor den, wij hebben den plicht om ons aaa >e hen tp onderwerpen niet -uit vrees voo st straf, maar uit eerbied voor. het onein a- dig Oppervvezen dat een deel van Zijn it macht op hen heeft" overgedragen. E et wie vindt er iets onedels in te gehooi r- zamen aan Gods vertegenwoordigers ? Opstand tegen hen is niet geoorloofe e- RIaar wat geoorloofd. is, ja wat ee >ij plicht is, 't is werken dai die vertegen et woordigers zoo' waardig mogelijk ziji Ld Laten wij zorgen met aile wettig sn middelen die ons ten dienste staan, da ze genomen worden tusschen hen die d m tien geboden Gods niet verlooehend het y- bon; tusschen hen die belijden en b< leven dat men God bo vénal moet bemir e- nen, dat bet ouderlijk gjeiag onschenc e- baar en het gezin een heiligdom i a- dat zedeloosheid ondergang voor het in ie dividu en voor de maatschappij betex e- kent, dat er, verschil tusschen. het mij a) en bet dijn mort bestaan. id Dan zal er orde en vrede JjterscJien i 9- het laod, (en blet volk cal gelukkjg ty . ' <JOZ, CAJt&RMCHl ! Zaakjes of Recbtvaarâiglield Vele menschen trachten bij den terug-: tocht der Duitschers een stuivértje ta [ verdienen, soms wel ean heel fortuintje, met allerhande koopjes te doen tegen spotprijzen of liever met aile soorteo \'an voorwerpen van de Duitschers te ' aanvaarden mits eene kleinigheid in da . plaats te geven, want van koop&n is hier, J geen spraafy. ' ^ De vraag is : Mag zoo iets. Is dat over-een te brengen met de rechtvaardigheid ? Wij aarzelen niet te verklaren dat die handelwijze strijd tegen de rechtvaardigheid; dat het een WARE DIEFSTAL' ! is- . , De voorwerpen die men zoo aanneemt kunnen in twee soorten verdeeld wow den. Sommige zijn gestolen bij de Bel-, gen; anderen behooren aan het Duitsclw ' rijk. Wjit de eerste betreft: Niemand zal er aan twijfelen dat die voorwerpoR r blijven tœbehooren aan den Belgischeo! ^ eigenaar^ | En 't is niet omdat een dief mijn huisw t gerief, mijn paard, komt stélen en r mee optrekt dat ik mijn eigendoinsrecljt ' verlies; omdat er iemand mijn goed weg-geeft of verkoopt, word ik niet beroold ^ van , mijn recht. .'t Is het goed niet ( van den dief, hij kan er dus niet ove*] . beschikken, noch het recht dat hij zelf ' niet heeft aan e'en ander overdragen. ^ „Res clamat ad Dominum" zeggen de t Moralisten. Een voqrwerp roept op zijn t eigenaar, er bestaat een band tusschen het voorwerp en den eigenaar, die maaU . Ican verbrokem worden door een vrijwilll-> ge daad van den eigenaar zelf. , * Dmriiîi volgt dat alwie ztdlte voorWéty t pen in zijtl bezii heeft in geweten ver-plicht is den eigenaar op te zoeken en hem in zijn recht te herstellen. Aan te stippen va}t dat men wel mag1, en soms uit naastenliefde zou moeten in de huidige gevallen voorwerpen aanne-men van de Duitschers maar alleen om ze aafi den eigenaar te humnen tpru# geven. De tweeds soort: De voorwerpen die aan het Duitsche rijk toebehooren, zijn «1 blijven het.eigendom van Duitschland. Men zegt wel soms, ,,het land bestelen is geen kwaad". Zoo iets Ls valscb, Aet land heeft recht zoowel als ieder soci-.. teit zoowel als ieder enkeling, om tqj bezitten, en 't is zoowel diefstal iets tei nemen dat een land toebehoort als het-geen van een enkeling is. „Maar die Duitschers hebben zooveel gestolen in België wij mogm het Wel terugttemen!" I Terugnemen? 't Is te zeggen: zij heb-t ben uw voorwerp gestolen, gij vindt datzelfde voorwerp in hunne handen te* rujg, neem het gerust, 't^is 't uwe. Maar zij hebben yw voorwerp gestolen, nu ziet gij de gelegenheid goed om wat anders te nemen in de plaats, dit moogt gij niet. Gij neemt niet wat het. Uwe is maax gij neemt eene vergoeding voor 't onrecht h aangedaan; die ver^ goeding moet gij opeiseben langs de», [_ rechten weg. j [ 1 à De JBelgische regeeçing zal daara>oH zorgen. 1 j w | t , Nog veel mleer moeten wij iemand het é' recht ontkennen te stelen omdat de Duit-1 t schers gestolen hebben. ,W&t Duitsch-e land gestolen heeft moet het teruggeven, Ma^.r de diefstal van Duitschland geeft niemand recht op hetgeen Duitschland L. in voile recht bezit, noch' op. hetgeen [. Duitschland gestolen heeft en wat bq-î, gevolg nog het leigeodom blijft van i- een der de persoon. | I | • >. Hetzelfde fcunnien we zieggen van dig a plunderingen die in Beigië geschiedeni ten nadeele van deaen die met de Duit-n schers gebeuid bebben. De personen die k. rart dm vijand moe|gineett moeten ge-. Straft wordep. Gœd maar wifl heeft 4 (fet e-eneuBel Mertemt fat àm. ifM m

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.
Cet article est une édition du titre De klok uit België = La cloche de Belgique appartenant à la catégorie Katholieke pers, parue à Maastricht du 1917 au 1918.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Ajouter à la collection

Emplacement

Périodes