De klok uit België = La cloche de Belgique

1875 0
close

Pourquoi voulez-vous rapporter cet article?

Remarques

Envoyer
s.n. 1917, 11 Novembre. De klok uit België = La cloche de Belgique. Accès à 01 mai 2024, à https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/fr/pid/9k45q4sf61/
Afficher le texte

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

De Klok uit België Redactie Kapoenstraat 14 Adm?nistratie Kapoenstraat 16 MAASTRICHT — Teleph. 614. M1JN NAAM IS ROELAND ALS IK KLEP, IS T STORM ALS IK LUID, IS T ZEGE PRIJS PER NUMMER: 5 Cent. ABONNEMENT : Voor Holland . . . . Fl. 1.00 per Kwartaal Voor Buitenland ... Fl. 1.25 „ „ Wat ons Land vergt. CI; v/:!i «w l»nd terug worde wat bet vroeger was : de lusthof van West-Europa. Ge droomt reeds van den wederopbouw uwer steden en dorpen, van den heropbioei van handel en nijverheid, van de verrij-zenis van het vrije, vrome leven ! En waarom niet ? "Ge«ft me ééne jQttf*iingsziel„ zei Garcia Moreno, "en ik red Ecuador». Aileen gewetensvolle menschen vree-zen de toekomst niet ; hen kan de ijse-lijke werkeiijkheid niet afschrikken, hoe hoog ook de puinen mogen rijzen, hoe diep in de ellende het vaderland ook moge gedompeld zijn. Een gewetensvolle mensch kan men bijzonderlijk hieraan kennen dat hij naawgezet is in 't vervullen van zijne plichten. Het geweten immers heeft over den pîicht eene aliergrootste gedachte. Voor het geweten geidt de plicht uit zich zelf en dringt hij zich op met gan»ch bizonder gezag. Voor een piichtgetrouw man komt de taak van God, niet van de men-schen : wat de mensch en dan over zijn handelwijze denken, laat hem ta-melijk onverschillig ; loven zij hem, welnu zooveel te beter ; veroordeelen zij hem, hij gaat zijn wegen onge-stoord verder, in de vaste overtuiging dat het hem niet om den lof der an-deren, maar wel om de goedkeuring van zijn geweten te doen is. Moest hij ook in de achting der menschen daien ter wille van de trouwe plichts-betrachting, liever toch zou hij zich laten gispen en iaken dan de eens getrokken lijn t* overschrijden. En niemand ter wereld zal van zijne daad iets afweSen, niemand zstl er re-kening mee hoaden, niemand zal de waarde er van schatten, zal vermoe-den welke krachtsinspanning ze gekost heeft 1 Wat zou het maken ? Stait hij op de hoogste sport der maatschappeîijke ladder, cf kruipt hij in de joœbere krochten der onderaard-sche mijnen, voert hij het bevel over gansche legers of staat hij in den bangen nacht op wacht, is hem het toezieht zijner landgenooten opgedra-gen of werkt hij, van de zijnen ge-scheidsn in een afgelegen dorp bij wildvreemden om zijn dageiijkgch brood te verdienen, —^de heiligheid van den plicht blijft even onschendbaar ; zijn handel en war.del blijft even nobel en rein. 'î Geweten, de stem Gods in i ons binnenste, die verwittigt, waar-schuuwt, opzweept zoowel in den hoiien nacht als bij klaariichten dag, toont onophoudeiijk den weg dien men volgen moet. Hoe gansch anders is het gedrag van den mensch zonder geweten, of van hem die door zijn eig«n schuld zijn geweten liet verstompen. Hier is de liefde niet langer drijf-veer van d« daad, de vrees neemt haar plaats in ; da gendarme vervangt het inwendig gebod. Qedurig ligt hij op loer om te we-of hij bespiedt wordt; weet hij ! dat de oogen van meesler of patroon op hem gericht zijn, dan zal hij bij zijn werk oiijve:; uit vrees een beris-ping of een straf op te loopen. Maar niet zoodra is hij aileen of hij laat zijn lamlendige armen naast zijnkrach-teloos lichaam vallen. Weet hij dat een controol zal uitgeoefend worden, dan zal hij juist genoeg presteeren om niet onisiagen te worden. Nooiî zuit i ge in hem een opwelling van edel- j moedige gevoeiens oniueKken ; noou een sprankei van die aivermogende liefde die niets vreest, aile3 mogelijk waant, die haar hoogsten triomf in de zeifverzaking vindt. Hem zult ge niet vinden onder de-genen die geestdriftig vooruitspringen als er mannen van goeden wil ge-vraagd worden, noch onder degenen die heldhaftig optrekken om een werk uit te voeren van het weîk ze nooit zullen terugkomen. Het woord plicht, — een opdracht van God ons door het gezag overgemaakt — heeft voor hem zijn ware beteekenis verloren ; plicht klinkt zoowat als karwei ; en 't zijn dwazen in zijne oogen die zich niet oo aile mogeîijke manieren aan dien last trachten te ontrekken. Edoch, ik vraag het u in allen ernts wat motten wij van zulke zielen ver-wachten, eens dat ze voor de reuzen-taak van 's lands heropbouw zullen staan ? Wat verhopen van hen op een oogenblik dat aile krachten tôt het uiterste moeten opgedreven worden ? Dat de Heer ons ervan verlosse in diç uren van titanische krachtsinspanning. Het land is arm ; gansche streken zijn voor den akkerbouw tijdelijk verloren ; de nijverheid is vernietigd, onze kapitalen verzwonden, onze kunst-schatten zijn verloren of verwoest. Het volk is lichameiijk en zedelijk uitgeput: een onafzienbaar getal ver-minkten en ongeschikten, krachteloo-zen, voor eeuwiggeknakt en gebroken, zullen wij met liefde moeten verplegen. Het geslacht is schrikbarend gedund door ziekte en kogel. Is er dan in 't België van morgen wel plaats vo- mannen die den ar-beid als een vernederende bezigheid beschbuwen en de maatschappij haten omdat er overheid en onderdanen bestaan ? Hij die maar noodgedwon-gen de opgeiegde taak volvoert, keere nooit terug, want uit den gemarteSden grond moeten weer kunstwerken op-rijzen en die worden aileen door handen, sidderend van liefde, opge-trokken.Er is gçen plaats in het België van morgen voor menschen die den plicht der naastenliefde ontwijken en ailes tôt hun eigen geluk en gemak ner-leiden ! Er is geen plaats in het België van morgen voor vrouwen die hun hoogste en heiligste roeping verioochenen I "België verwacht dat elk zijn plicht yervulle„. Dat iedereen dan piichtgetrouw w®r-Je, dit wil zeggen, dat hij de stem van rijn geweten late spreke en aan die item blijmoedig gehoorzame. Fr. RECHT. Sfaafskwesfles. Volkerenvraagsttikken. Rijkskanselier von Hertling. Ik verwed dat de oude Bismarck in zijn graf niet rustig gebiaven is. Hemtiijc licf ! F?» kaihollôk Rijkskanselier. Een katholiek, een eciUs, riet iemand zooais von Hoheniohe die van katholieke ouders gewonnen, gedoopt is en misschien wel zijne eerste communie gedaan had, maar een oud-I leider van de katholieke pariij, een I man die jaren îang, omdat hij katholiek was, niet ken professor genoemd worden aan de Universiteit van Bonn, iemand die als eerste minisier van Beiëren een sirijd voerde tegen Prui-sen om de Jesuïeten terug in Duitsch-land te laten komen preeken en mis lezen en samen wonen. Bismarck ! Bismarck ! 't Is erg voor u, jongen. En dan de Bondsraad ! Hij had zich indertijd verzet te'gen de pogingen van den Beierschen eersten minister, er bijvoegende : "dat het „Duitsche Rijk gegrondvest is op het „grondbeginsel der overheersching van „Pruisen !„ Arme Bondsraad, die nu aan von Hertling zijne medewerking beiooft ! Dat is er nu toch veranderd in Duilsehland : Om bij de komende vredesbesprekingen iets figuur te maken, heeft men een ernstig man, en ik zeg rechîuit mijne meening, een eerlijk man aan 't bewind gebracht. Wat zal v©n Hertling zijn voor ons ? Laten wij niet te gauw tevreden zijn. Wij weten dat von Hertling een ijzeren wil heeft, een handige maar niet sluwe diplomaat i$. Hij is erg bezorgd met ds veiligheid van Duitsch-land en zouLwaarborgen1, wiiien tegen België. Hij is er niet voor om Duilsehland in eene domocratie op zijn Rus-sisch te werpen en heeft zich ook tegen kiesrecht-hervormen gekant. Hij is zelfs vooratander geweest van den onbeperkten duikboot-oorlog. Wij hebben dus niet in von Hertling iemand die onze belangen ginder be-hartigt en op den vrede aanstuurt, zooais wij dien rechtvaardig achten. En toch zag ik graag von Hertling kanselier worden. Een open vijand is beter dan een valschen vriend. Hij treedt in overleg met de parlijen. Dit is in Duitscnland een eerste stap. Wil hij op den Duitschen vrede aansturen dan wordt het een strijden tôt het bitter einde. Geeft echter von Hertling blijk van een ernstigen wil om Duitschland te bevrijden van de Pruissische militaire kliek, en komt hij 'aanstonds of na de ondervinding die hij als kanseiier zal opdoen, op het standpunt der vredelievende Pauselijke voorsteilen, dân weten wij ook dat het ernst is, en dat de dutf met het vre-destakje op het dak van de ark zit, Kerkelijk raieuws. De Eerw. Heer De Camps, pastoor te Piétreboiï, is aalmeezenier benoemd bij de Religiauzen van het H. Hart, te Brussel. De Eerw. Heer Vervoort, onder-pastoor van het Begijnhof, te Lier, is overleden. Van week lot week 2 iNovember. — De Centralen staan overal aan de Tagliamento. — In de streek van Riga trekken de Dùitschers terug. — Bir Seba 'in Palestina door de Engelschen ge-nomen. — Von Hertling, nieuwe rijkskanselier in Duitschland. — Een treffen in het Duitsche hulpkruiser vernield. 3 Novamber. — De V.zVanen houden stand aan den Tagliamento. — De Chemin des Dames door de Dùitschers ontruimd, ver- I scheldenc dorpen door de Franschen bezet. ' 4 ^ovember. — Succès :'"r Engelschen in Mesopotanië. — Een nieuw Spaa,^:'- winis-terie, Garcia Pietro is président van den ministerraad. w 5 November. — Dùitschers trekken de Midden-Tagliamento over: 6000 Italianen ge-vangen genomen. — Het Dalomietenfront der Italianen begint te wankelen. 6 'November. — De Engelschen veroveren Passchendaele. 7 November. — Uit Duitsche bron: de Poolsche kwestie zou opgelost zijn; keizer Karel wordt koning van Polen? — Gaza in Palestina door de. Engelschen genomen. — Conflict tusschen de Soviets en de Russische regeering. 8 November. — Italianen kunnen de rivier Tagliamento niet langer verdedigen. Wekejjkssl OverzSeht Westerfront. Op dit front zijn er twee groote gebeurtenissen aan te stippen ; de in-name van Passchendaele door de Engelschen, en de ontruiming ' van de Chemin des Dames door de Dùitschers.Door de verovering van Passchendaele en de aanpalende gehuchteiï hebben de Engelschen den Noord-Oosterrand van de heuvelenreeks ten Oosten van Yperen bereikt. 30 meter lager ligt nu voor hen de MandelvaMei. Ze kunnen nu de streek tôt aan Roeselaere toe onder vuur nemen, en al de ijzerwegen loopen langs deze stad. Op hun rechterhand ligt nog de hoogte van Moorslede (hoogte 54) —1 'laatste steun van de heuvelkling — waardoor de spoorweg Roeselaere-Meenen nog beschermd is. Komt hoogte 54 in hunne handen dan wordt de toestand der Dùitschers heel krî-tiek in deze streek. Trouwens van nu af reeds is hun toestand zeer zorgwekkend; het Houthulsterbosch, basis der verdedi-gingsiinie, blijft aan omsingeling blootgesteld, en in de vallei zullen de Dùitschers niet al te veel noten op hun zang hebben als ze onder 't vuur der Engelschen zullen staan; geen enkde observatiepost hebbende kunnen ze ook niet doelmatig met hunne kanonnen antwoorden. Gelijk het nu staat kan het niet langer duren. Wij vernemen dat groote troepenmassa's naar Vlaan-deren vervoerd werden; wij kunnen daaruit opmaken dat Hindenburg een anderen draai aan 't spel geven wil. Wil hij aanvallen, of wil hij een nieu-wen terugtocht voorbereiden? Is de laatste veronderstelling de ware, dan I i© BLAD. Zondag, 11 Nov«mb«r 1917. - lste Jaargang No. 33

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.
Cet article est une édition du titre De klok uit België = La cloche de Belgique appartenant à la catégorie Katholieke pers, parue à Maastricht du 1917 au 1918.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Ajouter à la collection

Emplacement

Périodes