De onafhankelyke der provincie Limburg: nieuws- en aenkondigingsblad

936 0
close

Pourquoi voulez-vous rapporter cet article?

Remarques

Envoyer
s.n. 1914, 24 Mai. De onafhankelyke der provincie Limburg: nieuws- en aenkondigingsblad. Accès à 27 avril 2024, à https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/fr/pid/rf5k932k2g/
Afficher le texte

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Zondag, 24 Mei 1914. Nr 21 Vijf-en-Zestigste Jaar. TELEFOON HS. 80 DE ONAFHANKELIJKE TELEFOON HS. 80 INSCHRIJVINGSPRIJS : VOORAF TE BETALF.N. Voor Hasselt . 2 fr.OO'sjaars. Per post 2 fr. 50 's jaar s. V oor het buitenland de verzendingskosten erbov en, Men schrijft in op aile postbureelen en b{j den Uitgever J. CEYSENS, Demerstraat, Hasselt. Verscliijnendc 's Zondags. DER PROVINCIE LIMBURG JSfieuws- en A.ankondigingsbl&(l )rgaan der katholieke Partij van Hasselt en omstreken GODSDIENST MOEDERTAAL VADERLAND BEKENDMAKINGEN : 20 centiemen den drukregel; voor Limburg, 15 c.; v66r de aankondigingen, 50 centiemen. Verschillige tijdingen, rechterlijke veroordeelin-gen, vooraan of in het midden van het blad, 1 fr. den drukregel. Herhaalde aankondigingen.volgens overeenkomst. Boeken, waar men ons één afdruksel van zendt, worden vermeld ; die, waar men er ons twee van stuurt, zullen besproken worden. Dit nummer bestaat uit 6 blad- Leest de A ankondigingen va 1 « De zijden en mag slechts aan 5 centiemen Oaafhankelijke > op onze 3e, 4e en 6e verkocht worden. bladzijde. De kiesbrief is aldus samengesteld : ARRONDISSEMENT HASS3LT Yerkiezing van drie volksvertegenwoordigers DEN 24 MEI 1914. Ramaekors Plaatsvervangers Plaatsvervangers de Meeùs BBjfl • S^G EHH - g| B i^5SS55S5SS5fiiSSiiiSii5iîSSBBiiiù>SSÙBiSSii ARRONDISSEMENT HASSELT UITSLAG der Wetgevende Kiezingen van 2 Juai 1912 KATHOLIEKEN LIBERALEN Voorkeur omn-f Yoorkeur ... 01_. stemmen. Kjescyfer 29794. stemmeû. Kioscijfer 8174. 446 Portmans 4i2 peten 612 Ooms 3822 de Menten Plaatsvervangers " _ Plaatsvervangbr 99 de Meeus 198 Ramaekers 65 Saroléa 216 Beauduin lijststemmen lijststemmen Kanton Beeringen . . . 6164 Kanton Beeringen . . . 1238 Kanton Hasselt . . . 8509 Kantoa Hasselt . . . 2618 Kanton Herck-de-Stad . . 5023 Kanton Herck-de-Stad . . 673 Kanton Sint-Truiden . . 5218 Kanton Siat-Truiden . . 3233 Totaal 24914 Totaal 7762 Uitslag der vorige Kamerkiezingen 1912 Kanton Kath. Kartel. Tongeren 5760 2950 Bilsen 6233 364 Looz 7015 2169 Sichen 3417 1531 Mechelen 4308 900 Maeseyck 4599 834 Neerpelt 5216 771 Peer 3136 322 Bree 4074 229 43758 10070 Getal kiezers en stemmen in 1914. Ar' Tongeren 23960 kiezers met 38500 st. » Maeseyck 13453 » 20986 » Totaal 37413 59486 Ik ben een Christen mensch. En daarom stem ik niet en mag ik niet stemmen voor de liberalen en de socialisten. Op de liberale lijst staan mannen die naar kerk noch kluis gaan ; mannen die leven alsof er geen God was. Dat is hunne zaak en daar kom ik niet tusschen. Maar mijne zaak is het,te kiezen voor mannen van mijn geloof en mijn gedachten. Ik ben een Christen mensch en stem alleen voor goede Christenen die de rechten van Kerk en Staat zullen verdedigen. * * $ De liberale partij van België zit onder den hiel van vrijmetselarij en sociali-mus — dat is in de macht van ongeloof en geweld ! De liberale candidaten van hier, hetzij Poten of Sarolea, zouden, indien zij gekozen werden, meeloopen en meewerken met de grootste vijanden van God en Koaing ! Ik ben Christen en stem voor hen niet ! * a|c if Ik ben Christen en geloovig mensch: Ik moet mijn geloof bewaren en verdedigen. Stemmen voor mannen eener partij die niet alleen ongeloovig is maar vijandig aau mijn geloof dat zou niets.anders zijn dan mijn geloof verraden I Ik wil geen verraad plegen tegen mijn geloof en stem niet voor de geuzen. Katholieke en Liberale gemeentepolitiek. Wjj hebben de liberalen verweten, dat zij geen program hebben en daar lees ik opoens een uitgewerkt Landbouw programma door de liberale candidaten van de arrondissemen-ten Hasselt-S'Truiden onder teekend Luister, wat Boer Poten aan zij ne bedrijfsgenooten belooft. » Wij willen hervorming van landpach-ten, enz. » Wij willen beter landbouwoaderwijs. » Wij willen vergoediag tegen varkens-« ongevallen en knobbelziekte. Wij verkla-« ren den oorlog aan koaijaen, hagel, over-« stroomiagen en belastiagen, enz. eDZ. » Het hart van iederen rechtgeaarden boer springt op in zijn boezem, als hij de heerlijke belofton hoort. Hij gelooft zijn oogen maar half. Hij wist zelf nog niet, dat de oplossing van het boerenvraagstuk, zoo'n eeavoudige en bondige oplossiag, door zijn genialen stamgenoot van Velm gevonden was en dat het genoeg was, een Peten of zijn plaatsver-vanger naar de Kamer te sturen om tegen aile ongevallen verzekerd te zijn. Zij a bosluit is dau ook gemaakt. Het weze mij noch tac s geoorloofd eenige aanmerkingen te maken op dat Landbouw-program.1° Waarschijnlijk is bij de op-tell rs van dit meesterstuk van landbou wwetgeving zelfs d ; gedachte nog niet opgekomen, dat hua program maar slecht o /ereenkomt met hun ingewortelde vooroordeelen over niet-inmen-giag van den Staat in aangelegenheden van dezen aard. Stel u een rijken liberalen grondbezitter voor, die t§yens pachtheer is en vele boertjes onder den knoet heeft. Dos dion mensch eens het voorstel, om eenige van zijn vermeende rechten af te staan ton guLst ) van zijn pachtors. I; ben zoo vrij te d.nken, dat eigenbelang de gevoelens van edelmoedigheid op tijd zal verstikken. Lieve hemel, do ell nde, waaroader don boer ge-bukt gaat, is de wrange vrucht vân liberale begrippen over recht on rechtvaardigheid. 2° Hun heerlijk program is in tegenspraak met hua taktiek en parlementaire gewoon-ten, hun'afbrekers systeem. Hoe gedragen zij zich, als een sochle wet in het belang van arbei lers of landbouwers wordt besproken ? Den wagen der sociale hervormingen tegen houden, stokken in het wiel steken, ziedaar hua voornaamste bezigheid. Dat heet men in ons land : Politiek. Juister zou het heeten, joaWypolitiek, die maar ééi zaak beoogt, pariijbelang. 3° Men mag het batwijfelen of een enkele der hooggeleerde opstellers er ooit een hal-ven dag studie aau b steed heeft om zich to overtuigen, of het program, zooals het daar-ligt, uit te voeren is. Maar wat geeft dat? Toea maar beloven. De menschen zijn goed-geloovig op vandaag. Do boer wil gefopt worden. 4. Ailes wat er billijk ea rechtvaardig is in de 10 puut-n van het nieuvvbakken « 'Landbouwprogramma » behoort daardcor zelf tôt het katholiek program der sociale hervormingen. De katï olieken zullen ook zonder de medewerkng (lees : tegenwerkiag) der Liberalen het land m t eene zoo volmaakt mogelijke sociale wetgeving b)giftigen, na verloop van tijd. Verder zoekt men te vergeefs in het libe= raal propagandablaadje iets, dat zweemt naar een beginsel, iets, waar een redeneerend monsch een houvast aan heeft. Daar wordt geweldig geschermd met cijfers. Hier en daar bij vergissiag een nulletje te veel. Zod zouden er bijv. jaarlijks twee honderd duizendjo igens meer de kazerne in moeten. Het gansche di.ig specul ert vooral op de oaweteadheid en den gevoeligen kaat van eenvoudige menschen. Datbewijst de « bilan » op het eerste blad zonneklaar. Verder veel persoonlijkheden. Do tegenslelling : boer Peten en ridder de Menten is prachtig en geroepen om indruk te maken. Daar wordt ook nog e ns een lans ge-broken voor het Algemeen Eenvoudig stem-recht. Hot bestaaade stelsel is een gruwel van onrechtvaardigheid ia hua oogen. Luister eens hier. Ons kiesstelsel is nu al vol-maakter en rechlvaardiger dan dat van de meeste landen. Wij zijn bereid hot nog te veranderen en te verbeteren om tôt een zoo billijk mogelijk kiesstelsel te komen. Maar, ziet ge, over rechtvaardigheid hebben wij, katholieken, onze begrippen, die ongeveer 1900 jaar oud zijn, een harmonisch geheel van hetgeen geloof, rede en geschiedenis desaangaande leert. Het Evangelie ligt op den grond van deze begrippen. Uwe denkbeelden, heeren liberalen, zijn heel wat jonger ; zij dagtee-kenen uit den tijd der fransche revolutie. Hun vader is J.-J. Rousseau. Han onder-grond het Rationalisme. Het zou dan eerlijker en rechtschapener zijn, heel eenvoudig ia uw strooiblaadjes te verkondigen, dat gij op staatkuadig gebied gebroken hebt met het oudo geloof der vaderen ea dat gij buiten en tegea de Kerk in uwsvrijzinnige en aatigodsii 'nstige begrippen wilt doordrijven. Als wij persoon-lijk wilden zijn, dan voegden wij er bij, dat de lijst der blauwe candidaten het antigods-dienstig karakter der Liberalo partij nog duidelijker doet uitkomen. Zelfs een boer is slim genoeg om dat te bigrijpen. M. KIEZERS, a1 s gij in het kiesgankske staat, zijt gij niet alleen, neen, God z'et u, Hij uw Recliter, zal u eens strenge reke-ning vragen over het gebruik uwer stem. Denk daar toch wel op ! Elk zij ne beurt. — Het is goed dat iedere partij eens aan 't roor komt, zei een advokaat Doiderdag in den Grand Café ! Daarom moesten de katholieken het verstaan dat zij eens plaats moeten maken voor ons, liberalen. — Zeg, advokaat, riep Guillaumoke die aan de tafol er neven zat : zoudt ge niet goed do ?n d it gedacht eens gaan te yerdedigen bij uwe vrienden van Luik, van Brussel, van Gent, van Aatwerpea, van B ;rgea et coetera. De groote advokaat wist niet waar zijnen kopdraaien en zijn oogen rolden ia hunholen alsof z'er uit wilden. Gehoord en Gezien. Stemt onder nr X Liberalen willen scholen zonder God ! Op de meeting der socialisteD te Luik sprak de roode Dostréo : « Waaneer zij het onderwijs zoader God zullen inrichten dan zullen de liberalen wel met ons zijn Ja zeker de geuzen willen de school zonder God. ^ 0PGEPAST ! Wie meer dan één puntje zwart maakt, maakt een ongeldig briefken. Wat zij van de School mieken en wat nog zou gebeuren. De Vrijmetselaar Huart van Parijs sprak als volgt op het Congres der Vrijmetselaars voor Parijs en omstreken : « la 1879, onder het liberaal miaisterie, had onze Vrijmetselaar-brosder van Hum-beeck de schoolwet in voege gebracht die zijnen naam draagt : De priester was ein-delijk uit de school gejaagd... » Doch in 1884 was de uitslag der ver-kiezingen ongunstig voor de liberalen en de priester trad terug in do school... » Wolnu, te midden van deze schipbreuk is er eene scuool .rec>it gohouden : de nor-maalschool van Brussel. Zij wordt bestuurd door B 'oeder Sluys. O.moodig te zeggen dat het begrip van God er zorgvuldig buiten gehouden wordt » Ea toen ik laatst Belgie bezocht heb ik kunnen bestatigen dat m nige leerling van die school thans deel maakt van de Logie, naar het licht der Vrijmetselarij door het onderwijs der school gedreven. Ja, do nor-m i.ilscho A van Brussel is een echte kweek-school van vrijdenkers die in de gemeen-tescholen de j ugd zullen opleiden zonder dogma's, zonder godsdienst ». Ziedaar, kiezers ; ziedaar, christeneouders, wat de liberalen van de school zouden maken indien zij boven kwamen. E rst normaalscholen waar meesters ge-vormd worden zondor godsdienst ; en dan die meesters in de lagere school zenden om van onze kinderon vrijdenkers, goddeloozen te maken. Kiezers, stemt tegen de liberalen die den godsdienst uit de ziel der kinderen willen bannen ! De kiezers die geen auto, cinéma of papie-rengelden, obligaties en aandeelen in vennoot-schappen bezitten, bstalen geen cent meer. Fré spreekt. — Maar, Fré, hebt ge toch ooit zoo'n kie-zing beleefd ? — Hoe zoo dan? — Wel, daar wordt haast van geen kiezing gesproken. — Weet ge waarom, jongen? Omdat de menschen zôô denken : het gaat goed lijk het gaat; 't is nu dertig jaar dat.de katholieken aan 't roer zijn, en wij leven in rust en vrede; de katholieke menschen worden niet meer geplaagd gelijk onder het liberaal gouvernement, de liberalen laat men gerust liberaal zijn; handel en nijverheid gaan goed; is er hier en daar eon crisisken, daar kan het Gouvernement niet aan doen : dat ligt aan den algemeenen toestand en dat gebeurt zoo wel in Daitschland als in ons land ; wat is er dan beter te doen als de zaken te laten zoo als zij zijn en het katholiek Gouvernement katholiek Gouvernement te laten ? Zoo denken de monschen, jongen ; hebben zij ongelijk? Ea daarom blijven zij doof voor de liberale sermonen hier of daar door 'nen sukkeleer van 'nen liberaal gepreekt. — Lijk Garibaldi, bij voorbeeld. — Oeh God ! Die ?... Preekt die ? Dat zal wat afdoen, ha, ha ha ! — Hier en daar staat nog al zoo een wat te fiozelen, maar over 't algemeen, Pré, is er geen leven in 't volk.... — Ik zeg het u, jongen : het volk luistert niet meer naar liber Jen savee. Wilt g'er een bewijs van? Verleden Zondag was 't meeting in de Valk, en de zaal was niet half vol — Hun gazetten trekken ook niet, Pré. — Omdat ze vol flauwiteiten staan. Tenè, ik heb hier zoo'n liberale vod die ik t'huis gekregen heb. El dat diag spreekt van ban-kroet, vaa millioenen verlies, van dalen van rent en al zulke diagen. Nu, ééa zaak is zeker : over al, de heele wereld door, is de staatsrent gedaald ; en dat komt hierdoor dat de groote mogendhedea nog altijd woelig zijn en de vrees voor oorlog niet gestild is. Onze belgische rent is daarmê) ook gedaald. — Ja maar, Pré, dat ik u onderbreek : ik trek toch mijnen zelf den intrtst.... — Daar spreek ik nu niet van. Maar luis ter : de liberalen zeggen dat de rent van den belgischen Staat gedaald is omdat de katholieken aan 't roer zijn. Zij staat 76,50. Maar als dat de fout is van het bestuur, dan moeten de liberalen toch bliksemsche slechte bestuur-ders zijn ! — Hoe zoo, Fié? — Wel, Luik is door liberalen bestuurd, en de rent vaa Luik van 1905 staat maar 72,50 ; Brussel is door liberalen bestuurd, en de rent van Brussel van 1905 staat maar 71,75; Gent is door libsralen bestuurd, en de rent van Gent staat maar 67,50 ; en het schoonste : nog te Luik door liberalen bestuurd : de rent van Luik fan 1897 staat maar, 66,50. Wat zegt ge daarvan ? — Dat ze beter deden te zwijg-in daar-over, do lib ralen. —Eon ander punt van dat liberaal gazetje. Het spreekt van huichelaars, hypoc-ieten. Hebt ge ooit grooter hypocrieton gekend als de liberalen? Als het kiezens is dan is het altijd : wij zijn niet t 'gen den Godsdienst ! Ea er is geen enkel liberaal bestuur, in de heele wereld geen enkel, of het doet al wat het kan tegen den Katholieken Godsdienst. De Katholieke Godsdienst is toch ook godsdienst: hoe komt het dan dat zij daar tegen werken en zeggen dat zij niet tegen godsdienst zijn? Omdat zij huichelaars, hypo-crieten zijn. — Daar zijn toch goê liberalen, Fré ; Mijnheer Dingen, bijvoorbeeld. — Mijn lieve jongen : waar gij meê ver-keert, daar wordt gij meê vereerd ; en die bij den hond slaapt krijgt er vlooien van. En daarom is het woord van « goê liberalen » heel eenvoudig prietpraat : ne gekozen goê liberaal doet met de gekozen slechte liberalen meê. Toen Piet van Humbeeck zijn schoolwet invoerde om, vo'gens zijne eigene woorden, het katholiek geloof in den grond te boaren, toen deden- die « goê liberalen » met Piet van Humb ,eck mêe. En zoo zal 't altijd zijn : ne goê liberaal als simpele burger wordt 'ne slechte liberaal als hij gekozen is. Kunt gij mij ééa enkel voorbeeld aa'ihalen van een en van dié goê liberalen die tegen gestemd zou hebben als er iets werd voorgesteld dat tegen den godsdienst was ? Geenen eenen ! — Dat is wel zoo. Fié. — Wel dan ? Wat biteekent dat : goê liberalen ?... Fopp rij, anders niets. Ea wat ik u da%r zeg, is ook wel eene reden waarom er zoo weinig van kiezing gesproken wordt : het volk wordt aile dagen wijzer, en ziet aile dagen beter en b 3ter ia dat liberalismus en menschenfopperij twee woorden zijn, maar ééa beteekenis. — Fié, ge kunt dat toch aardig zeggen I — Aardig of niet aardig, is het niet zoo ? — Ja, 't is zoo ; en ik geloof dat ze weer een buisken van belang zullen krijgen. — Ik hoop het, man. En ik zal u nog iets zeggen. la 't begin is er hier en daar wel ne mensch geweest die wat ontevreden was over deze of gene nieuwe wet : dat is altijd zoo als er wat nieuws is en wat lastig valt. Maar ne katholieke mensch die verstand gebruikt die zegt zoo : het moet wel noodig zijn, anders zou het katholiek Gouvernement het niet doen ; het heeft ons blijken genoeg gegeven dat het niets anders beoogt dan het goed van 't land ; en daarom patientie ! Eene zaak is zeker : als de liberalen aan 't roer kwamen, dan zou 't wat anders zijn : die mannen hebben ons van 78 tôt 84 geleerd dat zij voor niets goed zijn dan om. » Geld uit den zak te kloppen ; Hua eigen volksken den zak te vullen ; Rust en Vrede te storen ; De godsdienst te vervolgen ; en Burger oorlog in 't land te brengen. Zoo redeneert het volk, omdat het de mannen toen aan 't werk gezien heeft. Ea het wil ze niet meer aan 't roer hebben, omdat het zelfde liêken zou zijn als toen, Weet gij wie voor de liberalen is ? — Zeg het eens, Fré ? — Aile vijanden van het goed — dat is eene soort ; allo mennekens die met het geld van Jan en alleman den bonjour willen uit-hangen — dat is een tweede soort ; en een derde is eene onderverdeeling van de tweede soort... — Wie dan, Fré ? — Ai le kerels die niet meer weten van wat hout pijlen maken en die tôt ailes be-kwaam zijn. Ziet ze maar eens na... — Fré, 't is zoo ! Stemt onder nr X Eene slimmigheid van Slimmeken-Snul. « Hadde M. Poten herkozen geweest hij hadde nooit de katholieke voorstellen gestemd. » Zoo vertelt Slimmeken-Suul. Men moet toch verstand hebben, niet waar, om zulke b-geestighedeu te schrijven !... Ziet ge : M. Hymans en al de liberalen hebben de vergrooting van hot leger gestemd ; maar ware M. Peten daar geweest.... lar-djie !... hij zou ze niet gestemd hebben, en dan ja, dan hadde hij ze niet gest°md... Maar hij was niet daar, ziet ge; en hadde hij daar geweest.... O Slimmeken-Snul toch ! Een puntje mag maar zwart gemaakt worden onder nummer 1. Allo, vrienden, alleu op uw' "post nogmaals Zondag, van blauw-roode Geuzen, ons vaderland verlost ! Hst eenig program der liberalen. Manger du curé ; ia 't vlaamsch : de pastoors embêtoeren. Soigner Bibi; in 't vlaamsch: het scho-telken onder liberalen uitlekken. Niemmd ziet U, noch pastoor, noch burgem rester, noch [Sarolea ! maar Iemand ziet U, De Heer en Meester van hierboven ! Doet wel en ziet niet om. Voor God en Vaderland. Leve nummer 1. Yerkiezing van 24 Mei a.s. D j vrijmetselarij heeft aan de kandidaten onzer tegenpartij opgelegd aan al de kiezers strooibrieven te sturen waarin vooral do nieuwe school- en legerwet moet beknibbeld worden met doel de twijfelaars tôt haren kant te trekken. Zij zeggen : « Ouders, stemt tegen de katholieken ; zij berooven u tôt 14 jaar van de hulp uwer kinderen !

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.
Cet article est une édition du titre De onafhankelyke der provincie Limburg: nieuws- en aenkondigingsblad appartenant à la catégorie Katholieke pers, parue à Hasselt du 1850 au 1914.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Ajouter à la collection

Emplacement

Périodes