De stem uit België

1636 0
close

Pourquoi voulez-vous rapporter cet article?

Remarques

Envoyer
s.n. 1918, 15 Fevrier. De stem uit België. Accès à 04 mai 2024, à https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/fr/pid/ms3jw87j6t/
Afficher le texte

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

De Stem uit Belgie. Abonnement : 2sii. > y.??* 3 m a an de n. Subscriptîôn : 2sh. tor 3 montlis. Voor de Vereenigrde Staten : 50 cts. Voor H^lland : 4 (1, Voor Frankrîjk. 2.50 fr. Voor de SQtdaten î 1sW ni *.'50 fr. Bureel: 2i. RUSSELL SQUARE, LONDON. W.C. VOOR GOD EN VÀDERLAND. Téléphoné: Muséum 207. (.de Jaargang, Nr. 22. (Bllz. 1823-1834.) Oplage: 11,400. VRIJDAG, FEBRUARI 15, 1918 Registered at G.P.O. as a Newspaper. 12 blz. ijd. Katholieke Fierheid. De godsdliânsitige toestand van otoizeB Lijd' en. van on» voiik wordit met verschil-Icndie oogen bescbouwd. Er zijn pessii-mistero die roi'ets. als zwarte omtaartffi'ng ziteo ; niets als faitea vain oimzedelijkbeid, revoil'uitiegeest en omgieioof, niets ailé 't le lie f ni dni 't haibetejk menischengrplodder ira 't werè'îdlgedoe. Zij ziten God's wierk jiieit nioich de eeuiwiiigiheid d'er geestelijke id'ealen. Br zijn cuptifmiiisten, ten tappen U'iit, aan. w:ie die oonlbgsberoente niets lieeft geCeerd, die hoiog op d,en lidhttorem. humiraer persooinihjke zelfzefcerheid' geze-tem, star den. ihem.cl inki.jketn, die droomen dos hëmels metikein, ettuai'js ?t ware hu,n,ne zielf met maraestiralem vulfen'. Zij Jieven in hun eigen. welrdldije van buitengewoœ werîoLijklheii'd en betobeni geen bemul vam de algemeanie, gewoinie werfcelijkheid. Er zijm oinivensciiiMgeto die 't veiligslt en gemakkelijkslt hebbeni gevonden, thans maac al'le giadisd'ientitige bekommeringeii te la te n. imslluimeren tot andere diagen,, en de1 bedendaaigsche weneld besclhoiu-wlen1 ah iets volstrefct afgesnedem 01m de gewane wetteni en de gewoime deiften. Er zijn opportunistera, nienschjes die zich wijs an vaarzichtig waner, al wat ajbso-Auuit is streng,, dooirboarend1, ,als ov'er-drevem, dioodverven en die kiaidht n,iet bebben hum gadlsdienstlilge overtuiiging te sparanien vôôr dteni weneld wagen, maar ze latent sleepem, binkaïKÎ, tastend, strom-pe'lend, achter dte gebeurteniisisan en/ op de maat van belt oorlogs-, en dagbladfen-cn maissiallawialai. Mij dunkt dat wij moeten, 'in godsdiienistzakien realiste idiea-Diistdo zijn, dewnjl onze godsdienst wel is onder de meiniS'Ciheni van deze weretld, nraair miet va.ni de men/schen. van deze weneld, omdat onize godlsdie'ni.st wel werkt in die menisdheaii maar miet in, die eersite plaats dloar de mensohten, dewijl door God en zijrt geniadie, omdiat deze wereld -wieil yrijiwilMg lueeni ew weer draaft op eea bepaald perk, m,aar vooTzieniigsiheidls-beschikking n.iet olnitloo.pen! kart; omdJat wel princiepen schâjnien onder te gaan in me,nsohendadlen ,maar als wet en weer-spiegelinig Godis ansiterfelijk en eieuwig zij ni; omdlat dte Katholieke Kerk wel vo>or de menschen-, em in dien tijd werd irigesWld1, maar iiiiiet op de menischen staat gebouwd, en de belofte harer oin-verweld'iginig, hisitonisch voorstelit aan den vernliel'ingBgeest dfe'r tiijden. Daaronn anneten w.ij als kaltlboiliekeni real'iste idlea-liisiteiii zijn, dtaarom verwerpan wij het -pesisimisme en het optimisme alis haMsch-hediem, dus oniwiaar en bedriegellijk ; diaaroim verwerpent wij de onverschiiHig-heid en helt oppontuiniis-me a,l.s een begiin-selenivertoocheiniing en' a.ls eene matena-li'srtische versllaiving. Omdat wij neiaMste lidleailïbiteni «rija ku-mïea wij het gods-d'iensitig vnaagstuk va.ni onzen tijd scherp ©ni allemvegie ibefcijk'en en met het aog op een Wiaardier en: breeder kennis der werbelijkheid', dloor dezea oorlog opge-d'aani, steilien. wij die vraag : " IIoe veir stiaat het met omis ikialthoilicisme? iîc wil izeiggen, met het kat'hoillielk leven. viain ons volik?" Wat ik zie, zeg ik, en zoolliang al's meni mij nieft bewdjslt dat ik verioeerd of Hoensch zie, met eem wooird dait ik nni^zie en miiskijk, zaj ik zeggen w,at ik -zie, en wat ik wee-t dla.t homderde anidle-ren. 7.1 en liijk ik het zie : ons katholiek votk mist den glans der katholieke fierheid. Eni zoo meni op opwerpt dat deze oorlog ons voJIk heeft geplaatst iin. een. bijzondere kdjkkas,, dlait die gedlaan.tie van ons volfc grooltiendieels werd gewisiseld dloor d(ez.e buitenigewoine oo.rlogsgebe,u.r-t«nis, dian zeg .ilk diat dftt wel zo.o is voor zekere anormalle verschijnselen waarop ik thans mijn/ bevesltiging xniet sitieun, maar dla't buitengewomie onnstandigheden blootilieggiara het gehalte vaa een toestland ini gewionen tijd. Ik zeg me-er, namehjk dat zoo. wij vôôr den ooirlog andersidiacih-ten a Ver ans voi'Jk alis mu, dat het was, omdat wij dam ons voflk niet kenden, van. anabi'j, lijk wij bet mu. keranen, dait het ■wlas oimdia.t wij vam .natuurswege gemeigd waireni oei alis imaiatsitaf van beooirdjeeli ng .aan te leggen, wat wij zagen, en miet zooiveell' gezieni (haddeni als wat wij nu, in. versohill.ende laniden, vam hieft katihoii-c.isime hebben geziien. Ik weet zieferulfei -diers», die bij 't zien der werkelijkheid, maamdlen lamg uit bun lood werd'em gesla-gen,, maJar wanineer zij eenmaa.1 het wierk (hebben hervat, dan, hebben. zij alras iin-ge'z.ieni dla.t de zielcte waaraam ons katlho-iliipismie1 lijdlt geniees'baar is en ooik zij kwamie.ru tôt de oventuiging dat het groot godsdienstig werk der toekomst onder ons volk is de opvoeding van de heropleiding tot de vernieuwing in de katholieke fierheid. Ik sçihreef het betlhaaldieilijk vroeger : het gémis aan. fi.&rfieid .is het algeme'aii ziie'kiteversc'hijnsel onder ans Vlaaimsche volk : 200 im mepschelijk, zoo ini zede-lijk, zoo -in. Vlaams&h opzicht. Z010 00k an kat(h,ol.iek opzicht. Men vergete toch nimmer da.t bovewnatuuirJijkheid niet iets is dafmera giet over een. mensch, maar wel in een. menscih, dat het geen uitwern-dige rorm is dat men op eeni menlsch stnijken kam, maar een i.mwendig wezen dat met een, merasefa vergroeit. Men vergete niet dat die boveninatuurli.jkbe'id de inatuur miet verwoest, maar ze ver-onderstelt, ze liouitert, ze verheft, en dat ziij de .natuuj: vastgrijpt, ter veredelilng, Tnet 'een1 mietihode, aangepas't aam. den eigen.aardigienMnatuursvorm van zuïk eent imenech of zulik een volk. Een Vlaiam-«che joingen die miet bewust is van zijm Vlaaimsch wezen, dlie niet fier is oiveir z.ijn Vlaainsch karaktei", dlie er voor, aïs 4ni'nd|erwaard.ig, beschiaamd is, zaJ 00k heiel gemaMteil'ijk zijn' geloofsoventuigibg lin zijra broekzajî stekem. Derhatve detnk 'ik dat de bedien'kelijke toestand der zedle- de lteifde Gods -verliezen, maar hij ver-l.iiesit het aamgezicht Godis miet, wa'nit bij behondit het galtoof, en dooi' bet géloof keertt bij zich tot God' ein. gaat tarug tot zijn iiefde, door bo.ete en groote ootmoe-di'gbeid'. Zonder katlhollieke fierheid zou hiij, al's zandaafr., oeni afvaïllige of een wanihopige zijm. Dioor zijn. kaitholieke fienbeid isi hij aïs zomdlaar, enbel een ver-loreni schaap, tooh mog behoorend toit de kudde. Hij is nog fier genoeg om de kracht en de grootbeid van Jésus, want hij vraagt enikel om demi zoom van. zijn kleed te r.aiken of die brokkelingskems brood vam de taïel oip te rapen. Katiholieke Fi&rheid) is hetzelfde niiet als katholieke partiijpolitiekfierheid'. Er i's d'i'k.wij 1s een groot venscbil' tu«scben katboliek'e partijpoldltlie'k en. katholieke Staalt'kucndie. Veelmala.l do;et een, o.nge-loaviige mede aan ka.tho.lieke parti,jpolï-tiek. De. redemew waanom ie^mand aan. ^katholieke partijpolit'iek mededoet, zi'jn dSkwijl's. heel wat verscbililend van, echite of 'lfouifcene gelbofaredenem. Ik denk zelïsi dlait feathoilieike partijpoili.tiek dlifcwijls noodltottig is -woor, dla katholieke Staalt-kundie, ja miet zelden noodlottig aan den MONTRIOITX (Zwitserland). "Op 7 dezer werden in 't Grand Collfge vijf onzer mak-kers vereerd met de orde van Leopold en het Oorlogskrnis Generaal de Guise hield een toespraak die door luitenant Aspeslach vertaald werd.'' vrijen opbloei van 't geloofsleven en, de katholieke fieirheid. En aan den, kaitho-li<ikan. gods,diienst worden, niet zeldien,— maar ten. onirec'bte—de missilagen aaiige-wreven. vam eeai of ander der katlhiolliâie pairti j poilitiefcers1. Wat mee-r is : meer aamdlacbt woridlt gewnjd aan' de belatagen deir paintijpoiîkiiek daai aan de bellangen, van hett god,s,die.nstlevea zelf. Wat katholieke fierheid is. Het bewustzijn, vam de wiaarde en de beteekeniis vaa de genade van het kaltbo-litek giellooif—eamgiave Godis en een, Liclht, —^eeftr bewii'stzijn van de verhevenheid oiKer v erboven.'n.a t u ut l'i j k t e msnisichleKjke waardligheid spijts onize natuur-imeniscbe-lijke on.waardig'heid ; een. dioorvoel.ing en een dooraicht van den. 'levensrijkdtom der katholieke waïaiilheiidi, en <een dnoir^ balseming vatai geest en hart en ziinnen door dem go-edew geur vain Christus ; eleii blliljdie da'nlcbaarheid' \"oor die uiibverko-renlheid1 are aen gevmel van welbehagielijk-helid i're «ie hand'an, van God'. Een, be-' wustzijn dajt zoo fel en zoo' diep wtenkt diait het als vara zeli ^ich omzet in, klatho-lieke d'adeit, diie opborrëlem u'it d(a,t bewustzijn maai 00k terugvloeien in dat bew.uistz.ijn om helt gtedu-rig te vorfris1-s'dheini, te v.arjeu'gd'ig'en,, te verrijken. Het is leven1 van, vioor, door Chiristus'. Het is de zoindiagglainls, en de zondagvrerigde dter kiatjhoMoiteit op het aangezicht dira-gan. Oniwillekeunig d'enik ik op onze oudte Vllaamsche moedlers, wier lieveni, wioordlert en diadtein xiifflwerkselen wanen van de gaven yian de1™ heii'igen1 Geleist. Hellaias, hioeveten tlhanls omdier onsi vollk die zich als mînid/erwaardlig schaman omdat zij katboïie'k zijn, of de katholicitedt ails miinderwaardig besdho'uwen voor buiniae verwaandlheid, of hu,n. katho'lici'-t,ei!t als iets mimdlerwaardligs wegfoefelen itulssobeni de1 massâ, eau beit en'ke'l dîefling fli'jkheid onder onze jongems, spijts al) de ■ boviefninatuurl'ijke baimvloediing te wijtien isi, iniiet zoozeer olmdaJt de opvoedingis-anethode d'er boivenmatuurlijkbeid som-wiijlen, te uiitwemdlig was, maar veel meer omdlat het volkskundlilg wezen vam oms .volk, dfaor dat gebrek vam zelfbewuist-beid en fieriheiid,, een miacbtige hinder-ipaal was voor Verzedelijkinig en verbo-veninat'uiur 1 i j k iing. Wat katholieke fierheid niet is. Zij heeft niets te doen met oriiVier-draagzaamiheid1 tegeïiover de personan dlie er andere 'begiiim&elen, op nahouden. Dat ware trottschhefid en, liefdeloosihedd. Wie fier isi aJ's katholiek zal wel die beginseteiv der ong.eioo'vigen bevechten, omdlat zij iniiet die waarheild zijn, maar dlat zal1 bij st'eedls dloenr met eerbiied' voor de persiomem, en voo,r de zielsgèsteltenis-isen. der anidersdenkendeni. Het aisi ap-valliend ecbter, dlat d'ie loatholieken,, dlie geani katliotlieke fieilheid, hebbeim, 00k geen, katholieke fierheid wilten ui.tstaan 1111 amdierem. Om al s eem katholiek te levetm heeft een katholiek vee'L meer te strijdten tegenover halve kathoMe-ken dam tegenover votstrekt andtersdie'n-keinden. Wie lî'atholieke fierheid mist beeft dtoioirgaarasi den, durf en. n'iet zaldlan, die dîriftt om k.athoilii.eke fierheid in ayn.de-ren aan te randietm. Kait'hol'i'eke Fierheid is niet godsdiietn-stigie vormelijkiheid. Zij i.s miet ean. miit-wemdg godvruch.tsbetooini, nog veel min-dier isi zij bijgeî'oiof of kwezelarij. Ziij is wezSm a(n d.aadi van den geheelen mieinsich. Zij is éénstukk'igiheid v,a,ni levem, levems-wa'arbeid1 en zij is. niedieriig en matiiiurfliijjk. Kaitholieke Fiieiribeild is zelfs geen omr zoindligheid. De fiars'te katholié'ke memsch kam, uiit me'rosobe'lijke zwakhidîd1, ea owermaat vain' gevaar en bekoriing en eelieeeiniheid. een misstap doen. Bij kain uithlajleiti ongezien, in de d'omkerten van h uni persoomlijk levem ! Diie kathoilieke Fiietiheid heeft viens,cbil-illendle eigeinisobappan,, dte haar altijd ver-gezellteni, die diruipen uiit dem zoom van haar edleldrachtig bloed. Daar is die kat'holieke getesitesàélderheid, vian de be. rusting 'ito die wiajarhe/id, die als uilt e<e'n lichittorien de; ruimten, o'verschouwt, die seffans omtidlekt wait irniet waar is, wat veiikeerd' is, walt gevalarlijk is, wat ket-tersch ia, ea het scbuwt als een levens-gevaar.Daar ils dEe katlho'liieke geestdrift, die glans in het oiog, dtle gloei in het hart, die opgetogen'heid' onn de levemsachoon-he,id, van doni teveirisernisrt., iets alisi dite geestelijke dramktenisdhiap der apostelen1, ma het onitvangea vian den beffllgen Geest. Zij g,aniieit meesit van d,e beiilijge 'litu'rgiie en viani dem zegem vam Gods aiomtegenwoordEgbeid. Daar ils dlat kaltholiek gemeensebaps-gevoel, dïe zib, viooir bet mystisch broe-densohap m de éérne, toeilige, roomsche en apostoliscbe Kerk, die onderlSinge verstalanbaarbei,d, waJt zeg ik, dlait ondenr-ling voorafradeti van, elbanders gedach-tem era gevoeleinis, miet die christelïjke barniharitigheid oim de gemeens<3hap dier hèilliigen!. Daar is bieit kaitho'l'iek apostelschap, die nlood aam stai'jdiend, aan medledee-lendj aian vooritzettetidl katholicisme 0111 anderaiL zoo ge!]/ukkilg te maken als ons zelf, om Gods rijk uit te breideaii, oni zielem te reddem, met dlaarbij het g-ebruik van al de middfeteniais daar zijn : getoed, vasiteni, almoetzen, geven, lijden. Daar iis dte kaitlholieke kinderlijkheid, dat ils, eerbied voor ailes, wat Gode ge-wijdi is, dat is, gehoorzaïambeid aan, de wetiten, vam God en. Kerk, dat is nede-righeidi elni teederè vroomheid in het gebedi, de onderwo rpenheid aan God à aambiiddielijkéim wil.. Dat noem ik Katholiek© F'ierheid. Bi'j ons vollk kurnt ge er nog vele vooe-beéldeim van, vilnden, bijzonderlijk i:n de onde Vlaamsche huisgiezinmen, van, ede-len, burgersi, landllieden en werkrne'n-seben. E,ni Godldank, onder de heden-dlaagsche Vlaamsche situdieerendle jeugd, d,e leidlers' onzei maatschappij van mor-gen, woirdt dlie katholieke fierheid wom-derbaar in. dezem oodbgsitijd, ea ails, eeni dteesem tusschen, de volksmassa, tôt bet h e'Jdihaftdge toe beoefend'. Er leeft ondfer d'iie jeugd een mysitiefce—^en gezoïnde, wanit echt Vlaamsche — god sd'ienis'tzirn waarvan de verjonderdei parti jpolitieke,rs weinig of niets, venstaan, en waar onize ma'teriaListische - -utilSitarisitische kleine grootwereldi, dé schouders voor optrefat. De vijandeni der katholieke fiaifaedd ondier oins wlSc heb ik vroeger reeds op-gesomdi. Een, woord1 is ganoeg om hun aard en, biuin werking te omschrij-^■en. Zij zijn h'et omwetende katholicisme, de sleniterikaithoiliciteit, de ver-po!H.tii.eJrte katholiciteilt, d'e commerciieele katiholiciteif, dfe halVe, of twee-, of veel-soortige katholibileit, die d.urfiooze ka-'tjhol'iciiteilt, e'nitenj s,lotite, hiet cynisme via,n het oingelbof, dait wil zeggen dte dloo-dendte onjverscbifllligbeid, 'waanmedle eu-kele pepsoneni, iin, 't katholicisme opge-voed, «n diie et1 willein iin, sterven, biinsit huim leven., lia woordten, en, d'aden, en verz-uiianenissen, o.ver dfâm geloofspl'icht henienistoppeim, olfschoolni de zondian tegen het geilîoof de. groofclte zijn, en door diat eyindame zonden. wordelm tegen dien. heilli -gen Geest. ~ Dat de katlhobeke fi'elrbeid onder ons vollk te wenschenl ovadiaat, dlat zooiv.eel onzer kiathollïeke jongens blozen voor hum geltoof, spo'titen, of llate'ni spotten met hum geloof, dlat ge de katholiciteit niet a'is'de gtlanisi vian, Gods* ganadie kunit op huin aangezicht l'e&en, dat zij met hun, pérsooriiijk-oiveiituigdi katholicisme vier-s'toppertjè spslem, dat ailes is verklaïair-baar, dooh niet veroinitschuldigbalar. Oorzaken van het tekort. 1. Verheidensching. Eem oorzaak .erivan, ils het algemeen, venscbi'jnsel van, die vierheidenschi ng der wienelld, d'it wil zeggen, de verzwaldkiing van het boiven/naituiu,riKjk leiven, die ver-mode'rmiiseeiri ng valm het boiogbeili'ge, de vermensohelijki'ng vam hefi goddeffijke. Het ils de masithoop waarop aile kette-rijem, wealdieriig tiieren. Hat is, het groot miodienm geivaar, heit geivaairt der onitchris-teli jkilng zelif : "Relàgio depopulata." 2. Onzelfstandigheid. Een andlere oorzaak, meer bepaald voor ons volk, is, wat ik hooger gjamhiaal-d'e, d'e onzelfstandlifelheid vian, oms volk,

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.
Cet article est une édition du titre De stem uit België appartenant à la catégorie Oorlogspers, parue à Londen du 1916 au 1919.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Ajouter à la collection

Emplacement

Sujets

Périodes